27 september 2019

Zomergast Steve Jobs: “Don’t Sell Products, Sell Dreams”

“Steve behoorde tot de grootste Amerikaanse vernieuwers – moedig genoeg om anders te denken, brutaal genoeg om te geloven dat hij de wereld kon veranderen en getalenteerd genoeg om dat ook te doen’, reageerde toenmalig president van de Verenigde Staten, Obama, op de dood van Steve Jobs op 5 oktober 2011. Tijdens de brainstormestafette begin deze zomer noemden de jongeren van het platform FM Next Generation Steve Jobs het vaakst als influencer. In de Schoonmaakjournaal-serie Zomergasten boden we deze zomer influencers een podium. Ter afsluiting van deze serie maken we ruim baan voor de man die de wereld op z’n kop zette: met gamen, (tele)communiceren en muziek luisteren.  

Ook een bedrijf dat nu een biljoen waard is, kan in een garage beginnen: in 1976 was daar de start-up (kenden we dat begrip toen al?) van Steve Jobs en jeugdvriend Steve Wozniak. De legendarische oprichter Jobs bouwde Apple op en uit tot een mondiaal bedrijf, dat met de iPod, iPhone, iPad, iTunes en Apple Watch geschiedenis schreef. Apple werd in 2013 uitgeroepen tot het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Hoe bereikte Steve dat? Door zijn perfectionisme, extreme focus op mooie en gebruiksvriendelijke producten, zijn oog voor details, door risico’s te nemen, geen compromissen te sluiten en door keihard te werken; zo’n 90 uur per week. Overigens was Steve niet buitengewoon intelligent, wel geniaal, instinctmatig, verrassend, magisch, marketing gedreven en in staat om de wereld van (mobiele) technologie op z’n kop te zetten.

Fascinatie voor technologie
Zijn fascinatie en liefde voor de wereld van elektronica begon al op jonge leeftijd. Na zijn middelbare school studeerde hij ‘een blauwe maandag’ aan het Reed College. Hij besloot te gaan werken, solliciteerde bij videogamebedrijf Atari en werd aangenomen om spelletjes te ontwikkelen. Voldoende verdiend, dus trok Steve de spirituele wijde wereld. Dat bleek niet Steves ding te zijn; hij keerde terug naar de Verenigde Staten en zocht zijn jeugdvriend Steve Wozniak op, die een personal computer had gebouwd en die aan Steve toonde. De twee mannen besloten de handen ineen te slaan en samen te gaan werken.

Apple zette de wereld van (mobiele) technologie op z’n kop

Find an enemy
De verkoop van 25 Apple I-machines leidde tot de officiële oprichting van Apple Corporation op 1 april 1976 door Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Een kant-en-klare computer in plaats van computer-bouwpakket, dat was hun innovatieve handelswaar. De mannen boekten succes, vielen op en werden reeds in 1976 gevraagd voor het Personal Computer Festival, waar Jobs voor het eerst de kracht van marketing ervoer. En marketing bedrijven kon Steve als de beste. Make a Great Product | Turn Consumers Into Evangelists – Not Just Customers | Find an Enemy; Postcron.com zette Steve Jobs’ 10 ‘amazing’ marketinglessen op een rij. En ja, ze zijn ‘amazing’. Zo ook het feit dat Steve op zijn 25e reeds multimiljonair was.

Bij een nieuw Apple-product legde Steve de boodschap altijd in één regel uit

Duidelijke visie, duidelijke boodschap
Apple heeft een duidelijke visie: geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen. De techniek was het middel, het creëren van waanzinnig goede ervaringen een van de principes en ken je boodschap de noodzaak. Want bij de introductie van een nieuw Apple-product legde Steve de boodschap altijd in één regel uit: iPod: Duizend nummers in je broekzak of iPhone 5: de dunste telefoon die we ooit hebben gemaakt. Don’t Sell Products, Sell Dreams.

Zijn beste marketingcampagne ooit was die van Think Different in 1997, het moment waarop Steve na 13 jaar terugkeert bij Apple. Het bedrijf staat op de rand van faillissement. Steve maakt schoon schip, gooit het roer om, hervindt de focus op innovatie, en geeft het startschot voor de ommezwaai met de bekroonde marketingcampagne Think Different, hetgeen vertelt waar Apple voor staat. Via deze link naar YouTube vind je het filmpje over Think Different.

Amazing…
De dood van Steve Jobs op 5 oktober 2011 op slechts 56-jarige leeftijd raakte velen. Meer dan een miljoen mensen van over de hele wereld deelden hun herinneringen aan, gedachten over en gevoelens voor Steve. Zo’n aantal is ‘amazing’ om nog maar eens een Steve term te gebruiken.

Apple figures (bron Wikipedia) 
aantal werknemers 2018: 132.000 
omzet in 2018: US$ 265 miljard
meest verkochte product: iPhone, 218 miljoen (60% van de totale omzet) tegen 40 miljoen iPads en ruim 18 miljoen Mac’s
grootste afzetmarkt: Noord-Amerika (42% van de omzet), gevolgd door Europa (24%) en de Volksrepubliek China (20%)

Over onze themaserie Zomergasten 2019
Voor de derde serie Zomergasten ging de redactie deze zomer in gesprek met klanthousiaste Feike Cats, directeur van Houden van Klanten en inspirator op het 2e FM Next Generation-event bij Facility Trade Group, #cleanfluencer Tugrul Cirakoglu, directeur-eigenaar van de Frisse Kater – disrups in extreme reiniging, Jacco Vonhof, directeur van Novon Schoonmaak en voorzitter van MKB Nederland, en Herman Zondag, directeur Customer Experience van AFAS Software en gastheer van het FM Next Generation inspiratie-event Verbinding op 1 oktober.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

04 december 2018

Onze Wintergasten: FM Next Generation

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals, FM Next Generation. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons...

05 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op...

30 december 2018

Oproep FM Next Generation genereert hoogste bereik op LinkedIn in 2018

“We zijn heel trots op het bereik met onze company page op LinkedIn, waarop we dit jaar bijna 250 exclusieve en eigen producties posten. Maar ook op het feit...

08 mei 2019

Spreker #FMNextGen event Alicia de Graaff: “Schoonmaak als onderscheidend element van je organisatie”

Beleef de passie, maak impact met facilities! “Hoe kun je schoonmaak inzetten als onderscheidend element van je organisatie of bedrijf? Er zijn voldoende aansprekende voorbeelden en onderzoeken die bewijzen...

02 maart 2019

Deze week 2e event FM Next Generation vol power en passie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, stellingen, survey, Soop en een bedrijfpresentatie: dit en meer komen aan bod in het Centre of Expertise van gastheer Facility Trade Group in Apeldoorn. Aanstaande...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

08 januari 2019

Jack Stuifbergen (Breedweer): “Meer loon: de nieuwe cao is erkenning voor het vak”

De nieuwe schoonmaakcao: meer loon, hogere eindejaarsuitkering en meer opleidingsbudget. Wie gaat dat betalen? De redactie van Schoonmaakjournaal zwengelde deze discussie zaterdag in haar LinkedIn Group aan. Waren onze...

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...