15 februari 2022

De fascinatie van Anajah Quentin voor écht schone ramen

Als jongetje van zeven raakte Anajah Quentin gefascineerd door écht schone ramen toen hij met zijn vader, die glazenwasser was, mee mocht naar zijn werk. Zijn vader stopte enkele jaren later, maar Quentin bleef zijn fascinatie houden. In 2006 startte hij zijn bedrijf Qleaning.

Qleaning bestaat inmiddels vijftien jaar, wat is er volgens jou in de afgelopen jaren in het schoonmaak- en glazenwassersvak veranderd?
“Ik heb deze vraag gesteld aan een glazenwasser, die al ruim twintig jaar in deze branche werkt. Zijn antwoord was: ‘kopje koffie glazenwasser?’ Dat babbeltje en dat stukje gezelligheid is over het algemeen minder dan eerst, misschien ook wel door corona. Een andere verandering is dat er nu betere cao-afspraken zijn en er meer aandacht voor ergonomie is gekomen. En wij hebben sinds kort een vrouwelijke glazenwasser in dienst. Dit is niet nieuw in de branche maar er zijn er nog niet veel in de branche.”

Hoe komt het dat er weinig vrouwelijke glazenwassers zijn?
“Ik denk dat het komt doordat glazenwassen best zwaar werk is. Lonneke solliciteerde bij ons voor schoonmaakwerk. Maar toen ik vertelde dat we een training abseilend schoonmaken (rope access) gingen volgen, reageerde ze heel enthousiast. Ze heeft daarna een dag meegelopen met de voorman en inmiddels werkt ze alweer twee maanden als glazenwasser bij ons. Het gaat super, Ze is echt een geweldige aanvulling voor het team. Bovendien zorgt een vrouw tussen alle mannen ook voor een andere dynamiek.”

Dat abseilend schoonmaken, hoe gaat dat in z’n werk?
“Rope Acces is bedoeld voor gebouwen of objecten waar geen gondel, hoogwerker of steiger geplaatst kan worden. Met deze nieuwe dienst kunnen we deze gebouwen ook goed schoonmaken. Ook is het gaaf voor onze medewerkers om iets nieuws te leren. Maar er komt wel een hoop bij kijken. Ik wil voor duizend procent zeker zijn dat mijn medewerkers veilig zijn tijdens het abseilend schoonmaken. Een risico-inventarisatie door een externe partij is dan ook wel vereist.”

Wat maakt je werk boeiend?
“De variatie, het werken met mensen en echt wat kunnen betekenen voor anderen. Ik vind het bijvoorbeeld tof dat ik mensen met een afstand tot arbeidsmarkt een kans mag geven. Bovendien leer ik zelf ook nog altijd bij. Zo ben ik met een horeca-ondernemer een nieuwe samenwerking aangegaan. Wij maakten eerst zeven dagen per week in hun vier restaurants schoon. Omdat dit best een grote kostpost voor hen werd, hebben we samen voor een andere strategie gekozen. Zij nemen nu zelf de mensen in dienst. Wij leiden hen op. Ook kopen wij de materialen in, maken we de werkprogramma’s en fungeren we als vliegende keep op de achtergrond. Dat creatieve meedenken vind ik heel leuk.”

Hoe kijk jij als ‘jongere ‘naar de schoonmaakbranche?
“Bij #FMNextGen is ‘hoe maken we de schoonmaak sexy’ een hot topic. Het blijft jammer dat nog steeds niet iedereen de waarde van het schoonmaakvak inziet. Als young professionals willen we graag aan de komende generatie laten zien dat het meer inhoudt dan alleen even een wc’tje poetsen. Er komt ook gastheerschap bij kijken en goede service verlenen. Je werk doet er echt toe en je maakt het verschil. Veel jongeren willen graag de horeca in, terwijl dit minder goed verdient en ze vaak in het weekend en op feestdagen moeten werken zonder toeslag. Dat is in onze branche wel anders. Als ik bijvoorbeeld een achttienjarige in dienst neem, dan krijgt hij een maand lang het salaris van een negentigjarige. Daarna evalueren we. Voert hij het werk net zo goed uit als een medewerker die ouder is dan 21, dan krijgt hij datzelfde loon. Het gaat om de talenten die je hebt. Ik motiveer onze medewerkers graag om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Met positieve aandacht, want dat vind ik heel belangrijk.”

Wat raad je andere jonge ondernemers aan die het schoonmaakvak in willen?
“Neem contact met andere schoonmaak- of glazenwassersondernemers en durf te vragen. Pitch je ideeën en neem hen mee in wat je graag wil doen. Zo ben ik ook aan mijn inspiratiebronnen gekomen.”

Wie zijn jouw inspiratiebronnen?
“Die ondernemers die in deze coronatijden op een creatieve manier hun kop boven water houden, dat toont zoveel veerkracht. Daarnaast natuurlijk Jacco Vonhof, die mij bij de start van mijn bedrijf heeft geholpen. En Chris en Wilma Oldenhof, van schoonmaakbedrijf De Zon uit Deventer. Inmiddels zijn ze gepensioneerd, maar de deur staat nog steeds wagenwijd voor mij open. En dat is gewoon een superfijn gevoel. Zij zijn het levende bewijs van mijn advies aan jongeren om vragen te durven stellen aan andere ondernemers. Er staat altijd iemand op die je verder helpt in onze mooie schoonmaakbranche.”

Anajah Quentin was specialistisch reiniger, ging vervolgens het leger in om daarna als finessinstructeur aan de slag te gaan. Totdat hij zijn fascinatie voor echt schone ramen hervond en op 23-jarige leeftijd met zijn bedrijf Qleaning startte. Inmiddels heeft hij zestig mensen in dienst.

Meer lezen over wat young professionals in de schoonmaakbranche beweegt? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

23 november 2021

Maggie, Nasuh, Deltion en Robert winnen de Golden Service Awards 2021

Na de spannende finale van de Golden Service Awards, werden Maggie Lopes Robalo, Nasuh Demirtas, Team Deltion en Robert Visscher uitgeroepen tot de winnaars. Van harte gefeliciteerd! Dinsdag 23...

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...

18 september 2022

Film: De treurige wereld van flexwerk

Met de nieuwe film De Treurige wereld van flexwerk (Entre deux mondes) schetst regisseur Emmanuel Carrère een liefdevol portret van arbeiders die onzichtbaar zijn voor de samenleving, maar solidariteit...

30 juni 2017

Ecover verovert plaats in ’s werelds Benefit Corporations

Ecover en zijn zustermerk Method hebben een nieuw hoogtepunt bereikt met een geverifieerde score van 146 op de B Impactevaluatie. Dankzij deze uitstekende prestatie, die werd aangekondigd door Drew...

22 november 2021

Duplex introduceert draadloze vloerreinigers

Innovi, specialist in milieuvriendelijke reinigingsoplossingen, promoot het ultieme gevoel van vrijheid met haar nieuwe serie draadloze vloerreinigers van Duplex. Schrobmachines zonder kabel maar met meer power en effectievere reiniging....

06 maart 2023

Briefje van Peet

Beste vuilnisman, Gefeliciteerd, het principeakkoord is bereikt. Je hebt er salaris bij! Ja, het was nogal vaak en op veel plekken staken de laatste weken. Geen vuilnis ophalen; het...

09 november 2022

550 mensen te gast op jubilarissenfeest Facilicom Group

Familiebedrijf Facilicom Group uit Schiedam zette afgelopen donderdag ruim 550 gasten in het zonnetje tijdens het jubilarissenevent in het Beatrix Theater in Utrecht. Dit jaar zijn binnen Facilicom Group...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

24 december 2018

Familiebedrijf Buné voert top 5 meest populair op Facebook in 2018 aan

Schoonmaakjournaal heeft ook een eigen Facebook-pagina. Bijna dagelijks posten we daar leuke berichten, interessante interviews, bijzondere blogs of eigen filmproducties. Deze vijf waren het meest populair in 2018. 1....