15 februari 2022

De fascinatie van Anajah Quentin voor écht schone ramen

Als jongetje van zeven raakte Anajah Quentin gefascineerd door écht schone ramen toen hij met zijn vader, die glazenwasser was, mee mocht naar zijn werk. Zijn vader stopte enkele jaren later, maar Quentin bleef zijn fascinatie houden. In 2006 startte hij zijn bedrijf Qleaning.

Qleaning bestaat inmiddels vijftien jaar, wat is er volgens jou in de afgelopen jaren in het schoonmaak- en glazenwassersvak veranderd?
“Ik heb deze vraag gesteld aan een glazenwasser, die al ruim twintig jaar in deze branche werkt. Zijn antwoord was: ‘kopje koffie glazenwasser?’ Dat babbeltje en dat stukje gezelligheid is over het algemeen minder dan eerst, misschien ook wel door corona. Een andere verandering is dat er nu betere cao-afspraken zijn en er meer aandacht voor ergonomie is gekomen. En wij hebben sinds kort een vrouwelijke glazenwasser in dienst. Dit is niet nieuw in de branche maar er zijn er nog niet veel in de branche.”

Hoe komt het dat er weinig vrouwelijke glazenwassers zijn?
“Ik denk dat het komt doordat glazenwassen best zwaar werk is. Lonneke solliciteerde bij ons voor schoonmaakwerk. Maar toen ik vertelde dat we een training abseilend schoonmaken (rope access) gingen volgen, reageerde ze heel enthousiast. Ze heeft daarna een dag meegelopen met de voorman en inmiddels werkt ze alweer twee maanden als glazenwasser bij ons. Het gaat super, Ze is echt een geweldige aanvulling voor het team. Bovendien zorgt een vrouw tussen alle mannen ook voor een andere dynamiek.”

Dat abseilend schoonmaken, hoe gaat dat in z’n werk?
“Rope Acces is bedoeld voor gebouwen of objecten waar geen gondel, hoogwerker of steiger geplaatst kan worden. Met deze nieuwe dienst kunnen we deze gebouwen ook goed schoonmaken. Ook is het gaaf voor onze medewerkers om iets nieuws te leren. Maar er komt wel een hoop bij kijken. Ik wil voor duizend procent zeker zijn dat mijn medewerkers veilig zijn tijdens het abseilend schoonmaken. Een risico-inventarisatie door een externe partij is dan ook wel vereist.”

Wat maakt je werk boeiend?
“De variatie, het werken met mensen en echt wat kunnen betekenen voor anderen. Ik vind het bijvoorbeeld tof dat ik mensen met een afstand tot arbeidsmarkt een kans mag geven. Bovendien leer ik zelf ook nog altijd bij. Zo ben ik met een horeca-ondernemer een nieuwe samenwerking aangegaan. Wij maakten eerst zeven dagen per week in hun vier restaurants schoon. Omdat dit best een grote kostpost voor hen werd, hebben we samen voor een andere strategie gekozen. Zij nemen nu zelf de mensen in dienst. Wij leiden hen op. Ook kopen wij de materialen in, maken we de werkprogramma’s en fungeren we als vliegende keep op de achtergrond. Dat creatieve meedenken vind ik heel leuk.”

Hoe kijk jij als ‘jongere ‘naar de schoonmaakbranche?
“Bij #FMNextGen is ‘hoe maken we de schoonmaak sexy’ een hot topic. Het blijft jammer dat nog steeds niet iedereen de waarde van het schoonmaakvak inziet. Als young professionals willen we graag aan de komende generatie laten zien dat het meer inhoudt dan alleen even een wc’tje poetsen. Er komt ook gastheerschap bij kijken en goede service verlenen. Je werk doet er echt toe en je maakt het verschil. Veel jongeren willen graag de horeca in, terwijl dit minder goed verdient en ze vaak in het weekend en op feestdagen moeten werken zonder toeslag. Dat is in onze branche wel anders. Als ik bijvoorbeeld een achttienjarige in dienst neem, dan krijgt hij een maand lang het salaris van een negentigjarige. Daarna evalueren we. Voert hij het werk net zo goed uit als een medewerker die ouder is dan 21, dan krijgt hij datzelfde loon. Het gaat om de talenten die je hebt. Ik motiveer onze medewerkers graag om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Met positieve aandacht, want dat vind ik heel belangrijk.”

Wat raad je andere jonge ondernemers aan die het schoonmaakvak in willen?
“Neem contact met andere schoonmaak- of glazenwassersondernemers en durf te vragen. Pitch je ideeën en neem hen mee in wat je graag wil doen. Zo ben ik ook aan mijn inspiratiebronnen gekomen.”

Wie zijn jouw inspiratiebronnen?
“Die ondernemers die in deze coronatijden op een creatieve manier hun kop boven water houden, dat toont zoveel veerkracht. Daarnaast natuurlijk Jacco Vonhof, die mij bij de start van mijn bedrijf heeft geholpen. En Chris en Wilma Oldenhof, van schoonmaakbedrijf De Zon uit Deventer. Inmiddels zijn ze gepensioneerd, maar de deur staat nog steeds wagenwijd voor mij open. En dat is gewoon een superfijn gevoel. Zij zijn het levende bewijs van mijn advies aan jongeren om vragen te durven stellen aan andere ondernemers. Er staat altijd iemand op die je verder helpt in onze mooie schoonmaakbranche.”

Anajah Quentin was specialistisch reiniger, ging vervolgens het leger in om daarna als finessinstructeur aan de slag te gaan. Totdat hij zijn fascinatie voor echt schone ramen hervond en op 23-jarige leeftijd met zijn bedrijf Qleaning startte. Inmiddels heeft hij zestig mensen in dienst.

Meer lezen over wat young professionals in de schoonmaakbranche beweegt? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2022

Overname Maburein Hygiëne & Veiligheid door Hazet

Op 1 oktober 2022 heeft Hazet de bedrijfsvoering van Maburein Hygiëne & Veiligheid overgenomen. Op 14 april 2022 is Ron Bults van Maburein Hygiëne & Veiligheid op 62-jarige leeftijd...

01 november 2018

Maastricht, Súdwest-Frylân en Veere zijn gemeenten met Schoonste Winkelgebieden

Op 30 oktober vond de bekendmaking van de Gemeente met de Schoonste Winkelgebieden plaats, een jaarlijks initiatief van NederlandSchoon. De gemeente Maastricht werd door NederlandSchoon bekroond tot de winnaar in...

05 april 2022

“Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar...

25 september 2023

FMNextGen duikt op 14 november in new business

Op 14 november aanstaande organiseren we het eerstvolgende event van FMNextGen. Met drie inspirerende sprekers over new business in product, socials media en AI. Uiteraard sluiten we af met...

16 mei 2022

De waarde van de persoonlijke ontmoeting

‘Kom naar Amsterdam voor een persoonlijke ontmoeting’, stond in de uitnodiging van de Interclean. Aan die uitnodiging werd van 10-13 mei volop gehoor gegeven. We zagen in RAI Amsterdam...

16 januari 2022

Een opgeruimd leven

Om goed te kunnen schoonmaken is een opgeruimd pand of bureau essentieel. Het opruimen is een taak voor de opdrachtgever of gebruikers van een pand. Toch helpen schoonmakers vaak...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

22 oktober 2021

Vrolijke kunst

In het LAM Museum, op het terrein van de Keukenhof in Lisse, staan de schoonmaakspullen van Koos Buster. Gemaakt van keramiek. Normaal loop je aan schoonmaakspullen voorbij, maar deze staan...

11 januari 2023

“Iets voor de nabestaanden kunnen betekenen, geeft veel voldoening”

Twintig jaar geleden richtte Maurits Knegt het schoonmaakbedrijf Knegt Dienstverlening op nadat hij bij zijn werkgever was weggegaan. Het mondde uiteindelijk uit in een in sterfgevallen gespecialiseerde onderneming, waarover...

22 november 2023

Gezocht: HR-professionals voor verbeteren positie vrouwen op arbeidsmarkt

Voor een onderzoek naar de economische zelfstandigheid van vrouwen op de arbeidsmarkt worden HR-professionals van bedrijven gezocht. De onderzoekers willen van gedachten wisselen over hoe de positie van vrouwen...