28 januari 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: Jasper Dekker vertelt over zijn vak en het brengen van een goed gevoel

Jasper Dekker is sinds zijn 19e jaar glazenwasser. Hij houdt van het vak, maar doet meer dan ramen wassen. Jasper wil mensen vooral een goed gevoel geven, positiviteit verspreiden en laten zien hoe waardevol dit vak is. Met zijn eigen dagboekverhalen op LinkedIn laat hij zien wat er achter de schermen gebeurt. Hij vertelt openhartig over zijn werk, de samenwerking met collega’s en de uitdagingen in de schoonmaakbranche.

“Ik ben Jasper Dekker,” geeft hij als antwoord op de vraag ‘Wie ben je?’. “Ik ben altijd positief en sta graag voor anderen klaar. Dat is ook mijn valkuil, want ik vergeet soms aan mezelf te denken.” Volgens Jasper is het in zijn branche best lastig om voldoende tijd en aandacht te hebben voor ieder project en de mensen die erbij betrokken zijn. “Er wordt veel van je verwacht, terwijl de vergoeding bij particulieren vaak niet evenredig is. Zakelijk gezien zit dit wel goed. En toch wil ik altijd nét dat beetje extra doen. Zoals bijvoorbeeld mijn bloemetjes actie. Elke klant mag reageren via zijn factuur en een gegadigde nomineren. Hieruit loot ik een winnaar. Zo ben ik blij, de klant blij en degene die daadwerkelijk een bos bloemen bezorgd krijgt ook. Dat maakt de wereld een stukje mooier.”

Van glazenwasser naar ondernemer
Op zijn negentiende begon Jasper als glazenwasser. “Ik ben er even tussenuit geweest, ging in loondienst, maar besloot elf jaar geleden mijn eigen onderneming – Jouw Glazenwasser – te starten. Waarom? Omdat ik meer uitdaging zocht dan alleen glazen wassen. Ik dacht: als ik onderneem, kan ik mijn eigen visie op mens en maatschappij combineren met het vak.” Zijn visie draait vooral om contact en communicatie. “Ramen wassen staat dan op de tweede plaats. Het gaat uiteindelijke om de mensen die bij de klus betrokken zijn of de mensen die je tijdens de klus ontmoet.” Het samenzijn onderstreept Jasper met de Facebook-groep: Samen zijn wij glazenwassers.

Het goede gevoel delen via rap en workshops
Naast zijn bedrijf heeft Jasper een passie voor muziek. Hij schrijft raps – is bekend onder de naam J Dizzy – en geeft workshops op scholen. “Ik wil kinderen leren dat ze vervelende gevoelens kunnen omzetten in iets positiefs”, deelt hij. “Met taal en muziek kunnen ze hun creativiteit uiten. Ze vinden het stoer en ik zie dat het ze zelfvertrouwen geeft.” De lessen vallen in de smaak: leraren en kinderen willen dat hij terugkomt. “Die reacties geven mij ook energie. Net zoals ik dat krijg van een dankbare klant bij mijn glazenwasserswerk.”

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser
Sinds kort deelt Jasper zijn verhalen op LinkedIn. Onder de noemer ‘Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser’ vertelt hij over zijn werkdag, de mensen die hij ontmoet en de verrassende situaties die hij meemaakt. “Ik vond het spannend, dacht eerst dat niemand het zou lezen. Maar mijn eerste post kreeg meteen meer dan honderd reacties.
Jasper brengt zijn vak graag positief naar buiten. “Want vaak is er negatief nieuws over het glazenwassersvak, alsof we altijd ‘oorlog’ voeren. Via mijn dagboek kan ik laten zien dat we als glazenwassers, ook al werken we voor onszelf, bij elkaar betrokken zijn. We zijn meer dan collega’s; we werken samen vanuit liefde voor het vak en niet uit concurrentie.”

Samen staan glazenwassers sterk
Hij vindt het jammer dat media soms een eenzijdig beeld geven. In tv-programma’s zoals RAMBAM (NPO) of het NOS Journaal, lijkt het alsof glazenwassers elkaar het licht in de ogen niet gunnen. “Dat herken ik niet. De meeste jongens die ik ken, hebben het hart op de juiste plek. We helpen elkaar als het druk is, delen ervaringen en zorgen dat het werk goed wordt gedaan. We mogen er trots op zijn dat we dit ambacht in leven houden.”

Motivatie voor de toekomst
Het aantal traditionele glazenwassers daalt. Automatismen en nieuwe technieken nemen toe, maar Jasper blijft inzetten op het persoonlijke contact. “Daarmee maak je verschil. Mensen willen niet alleen schone ramen, ze willen ook gezien worden. Voor mij is dat de kern van mijn werk.”
Toch staat hij open voor vernieuwing. “Ik heb zelf ook weinig tijd om al mijn ideeën uit te werken, zoals de rapworkshops. Maar ik weet dat ik met dit vak – en mijn verhalen – iets kan betekenen voor anderen. Dat motiveert me elke dag.”

Wil je zijn dagboekverhalen lezen?
Klik hier voor de eerste dagboekverhaal op LinkedIn.
En houd onze site in de gaten voor nieuwe afleveringen van ‘Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser’

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 maart 2025

Anajah Quentin (Qleaning) pleit 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐚𝐠𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤: 𝐃𝐮𝐮𝐫𝐳𝐚𝐚𝐦 𝐞𝐧 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐚𝐥

"De schoonmaakbranche evolueert. Bij 𝐐𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 omarmen we deze positieve verandering", vertelt schoonmaakondernemer Anajah Quentin. "Traditionele schoonmaak buiten werktijden maakt steeds vaker plaats voor 𝐝𝐚𝐠𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤, een ontwikkeling die perfect aansluit...

24 februari 2022

Toiletrevolutie met slim urinoir

Binnen enkele seconden inzicht in hydratatieniveau tijdens toiletbezoek. ONE HUNDRED restrooms, de Nederlandse scale-up, is een samenwerking aangegaan met de Spaanse tech start-up Kamleon om mensen bewust te maken...

19 augustus 2025

Duik op 15 september in de wetenschappelijke en economische voordelen van een schone werkomgeving

Ben jij klaar om je kennis op het gebied van gezondheid en hygiëne op de werkvloer naar een hoger niveau te tillen? Mis dan de kennissessie van het Hygieneforum...

11 oktober 2025

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij klant L-Founders of Loyalty als eerste het vernieuwde Keurmerk Verantwoord Schoon

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij hun klant L-Founders of Loyalty als eerste organisatie in Nederland het Keurmerk Verantwoord Schoon nieuwe stijl. Zonder een enkele verstoring. Dit keurmerk, uitgevoerd door onafhankelijke...

04 juli 2022

Eresde wint aanbesteding Nationale Nederlanden

Met trots maakt Eresdé bekend dat zij de landelijke aanbesteding voor reconditionering van Nationale-Nederlanden heeft gewonnen. Het bedrijf zal voor alle calamiteiten boven de lijn van Haarlem, Utrecht en...

03 mei 2024

#FOTOFRIDAY Een week glasbewassing in beeld

Diliana Elvers,  eigenaar bij allround schoonmaakbedrijf De Cleaning Pro, kijkt terug op een week glasbewassing. “Nou dat was me het weekje wel. Super trots! Veel gedaan met de DCP...

25 oktober 2023

Aloys Bake viert 50 jarig jubileum in glasbewassing

Op vrijdag 20 oktober 2023 vierde Aloys Bake zijn 67e verjaardag en officiële pensionering na maar liefst 50 jaar werkervaring in de glasbewassing, waarvan bijna 5 jaar in Vroomshoop...

07 juni 2022

8 juni openen de deuren van Vakbeurs Facilitair

2,5 Jaar hebben we erop moeten wachten, maar woensdag 8 juni is het dan eindelijk zover, de 23ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Het jaarlijkse evenement in...

23 mei 2022

CSU neemt schoonmaakactiviteiten Veldhuis Schoonmaak over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten van Veldhuis Schoonmaakbedrijf B.V. uit Hengelo over. Alle 75 medewerkers treden in dienst bij CSU. CSU integreert de activiteiten in zijn huidige organisatiestructuur. De...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...