4 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers behoudt. Dat is makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat dan? Met JobCrafting!

Jochem van Lunteren van XY Talent Solutions geeft inzichten en tips: “Aandacht is het sleutelwoord voor personeelsbehoud. Door de juiste vragen te stellen en te begrijpen waaruit werk voor een medewerker bestaat, kun je gerichte aandacht geven. Want werk is meer dan geld en uren, het is ook de manier waarop je werkt, of je vaardig bent, of je in de juiste omgeving bent en over de juiste middelen beschikt, met wie je werkt en hoe belangrijk je je werk vindt. Door met een medewerker echt in gesprek te gaan, ontdek je hoe de persoon in het werk staat en vind je aanknopingspunten om de relatie mens en werk te versterken. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit heel interessante en vooral mooie gesprekken oplevert.

Het aandacht geven aan die zaken waarmee je de werk-mens-relatie voor de medewerker kunt verbeteren, noemen wij ‘JobCrafting’. Het ‘craften’ gaat over 4 aspecten: taken, relaties op je werk, context (werkomgeving) en cognitie (wat je over je werk denkt en voelt). Hierover kun je in gesprek gaan om daarna te gaan ‘sleutelen’.
Belangrijk is wel dat je bij JobCraften rekening houdt met de zogenaamde ‘vrijheidsgraden’ – de grenzen van bedrijfsvoering en regels in de omgeving waarbinnen je aan het sleutelen bent. Vanuit werkgevers en werknemers perspectief.”

Laat je inspireren:

Taken: wat doe je, hoeveel tijd besteed je daaraan en hoeveel energie krijg je ervan?
“De inhoud van het werk is vaak het meest zichtbare en tastbare. Als iemand heel druk is met zijn of haar werk, kan dat voor stress zorgen. Door te analyseren hoeveel tijd iemand bijvoorbeeld kwijt is met een bepaalde taak, kun je onderzoeken waar werkdruk vandaan komt. Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand erg lang bezig is met het stofzuigen van een kantoor, waar hij of zij eigenlijk minder tijd aan zou moeten besteden. Heeft dat te maken met de vaardigheid of misschien met de grondigheid waarmee iemand schoonmaakt? Dan kun je daar iemand in begeleiden. Je kunt dingen meer doen, minder doen, anders doen of problemen ermee oplossen.”

Relatie mens-werk: Hoe gaat het ermee, waar ben je veel of minder tijd mee kwijt, hoe gaat het met de samenwerking met collega’s, voel je je eenzaam?
“Neem bijvoorbeeld eenzaamheid. Medewerkers die alleen op een pand werken kunnen hier verschillend over denken. De één vindt het heerlijk om alleen op te starten, te werken zonder ‘gezeur aan het hoofd’. Dat is prima. Een ander kan zich juist diepongelukkig voelen om iedere dag weer alleen naar het werk te gaan, zonder de gezelligheid van collega’s het werk te doen en weer alleen naar huis te gaan. Samen met die persoon kun je kijken naar een oplossing om de eenzaamheid te verzachten en vragen ‘wat is voor jou belangrijk? Misschien is de oplossing wel om ervoor te zorgen dat hij/zij samen met iemand anders die op hetzelfde bedrijventerrein werkt samen te reizen, te pauzeren en na afsluiten na te praten. Met een relatief kleine aanpassing kun je een oplossing zoeken die aansluit bij de behoeften, zonder dat je werkzaamheden helemaal moet omgooien, want het werk moet gedaan woorden. Het is zoeken naar het beste van twee werelden, wat moet er gebeuren en hoe kun je het gemotiveerd laten doen.”

Context: Hoe ervaart iemand de werkomgeving?

“Ervaart een medewerker problemen, bijvoorbeeld lichamelijke problemen door repeterende werkzaamheden of vindt hij/zij de werkomgeving niet prettig omdat deze bijvoorbeeld zo donker is. Dan zijn oplossingen het inzetten van machines of ervoor zorgen dat er meer licht komt. Oplossingen die klein lijken maar groot verschil maken. Het vergt creativiteit, bereidheid en vooral het kijken naar wie heb ik voor mij en wat is voor hem/haar echt belangrijk.”

Cognitie: Wat vind je leuk of stom aan je werk, wat vind je belangrijk en waarom?

“Als schoonmaker in een ziekenhuis kun je jouw werk nutteloos vinden: ‘Ik ben maar de schoonmaker terwijl de artsen levens redden’, Of  ‘mijn schoonmaakwerk is superbelangrijk, want door mij kunnen de artsen zich focussen op het redden van levens.’ Als leidinggevende is het jouw taak om medewerkers te laten inzien dat hun werk ertoe doet. Waarde en waardering geven. De totaalsom leuker maken, Playful Work Design toepassen, dat betekent spelelementen toevoegen om een repeterende saaie klus uitdagender te maken, bijvoorbeeld met collega’s onder elkaar een competitie aangaan. Dat draagt ook nog eens bij aan gevoelens van competentie. Klik hier voor meer informatie over Playful Work Design.”

Nu denk je misschien ‘dit klinkt allemaal makkelijk, maar ik vind het best moeilijk om die gesprekken aan te gaan’. Dan is er uiteraard hulp. Bijvoorbeeld via de RAS of via Jochem.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2024

Terug van weggeweest: de Schoonmaaktourdag

Al 9 keer eerder organiseerden drie motorfreaks uit de schoonmaakbranche de Schoonmaaktourdag. Een 10e keer zat er door Corona helaas niet in. Maar Erik Pos en Tommy Meijdam pakken...

29 november 2021

Webinar over aanpak discrimatie en ongewenst gedrag

Op donderdag 2 december, van 9:00 tot 10:00 uur, organiseert de RAS speciaal voor werkgevers een webinar over de aanpak van discriminatie en ongewenst gedrag in de schoonmaakbranche.  Tijdens...

27 januari 2023

#VacatureVrijdag Kom werken bij Interclean Amsterdam & China

Wil jij helpen de internationale vakbeurzen Interclean Amsterdam en Interclean China verder uit te bouwen? Kom dan bij RAI Amsterdam werken als Exhibition Manager en wordt organisatorisch, conceptueel en...

26 september 2022

Blog: ‘Wat is kwaliteit?’

Deze vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld, maar kan ik zo niet eenduidig beantwoorden. Kwaliteit is namelijk voor eenieder anders. Om vast te stellen wat kwaliteit is, is...

12 oktober 2022

Ook de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch denkt Cradle & Cradle!

Je denkt meteen: Wat heeft dat te maken met GWS dé schoonmaker? Eigenlijk alles. Want als er iets in de regio gebeurt op het gebied van duurzaamheid en schoonmaak...

14 augustus 2022

Een bakkie voor een zakkie

Als horecaondernemer houd je de omgeving en het terrein van je bedrijf graag schoon. In recreatiegebieden kun je je gasten op een leuke manier hierbij betrekken. Door bijvoorbeeld afvalrapers...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In...

22 maart 2023

Schoonmaaktips voor glasheldere ramen.

Als de zon in het voorjaar op de ramen schijnt, is het vuil dat zich tijdens de wintermaanden op de ramen heeft opgestapeld wel erg goed te zien. Laat...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...