4 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers behoudt. Dat is makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat dan? Met JobCrafting!

Jochem van Lunteren van XY Talent Solutions geeft inzichten en tips: “Aandacht is het sleutelwoord voor personeelsbehoud. Door de juiste vragen te stellen en te begrijpen waaruit werk voor een medewerker bestaat, kun je gerichte aandacht geven. Want werk is meer dan geld en uren, het is ook de manier waarop je werkt, of je vaardig bent, of je in de juiste omgeving bent en over de juiste middelen beschikt, met wie je werkt en hoe belangrijk je je werk vindt. Door met een medewerker echt in gesprek te gaan, ontdek je hoe de persoon in het werk staat en vind je aanknopingspunten om de relatie mens en werk te versterken. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit heel interessante en vooral mooie gesprekken oplevert.

Het aandacht geven aan die zaken waarmee je de werk-mens-relatie voor de medewerker kunt verbeteren, noemen wij ‘JobCrafting’. Het ‘craften’ gaat over 4 aspecten: taken, relaties op je werk, context (werkomgeving) en cognitie (wat je over je werk denkt en voelt). Hierover kun je in gesprek gaan om daarna te gaan ‘sleutelen’.
Belangrijk is wel dat je bij JobCraften rekening houdt met de zogenaamde ‘vrijheidsgraden’ – de grenzen van bedrijfsvoering en regels in de omgeving waarbinnen je aan het sleutelen bent. Vanuit werkgevers en werknemers perspectief.”

Laat je inspireren:

Taken: wat doe je, hoeveel tijd besteed je daaraan en hoeveel energie krijg je ervan?
“De inhoud van het werk is vaak het meest zichtbare en tastbare. Als iemand heel druk is met zijn of haar werk, kan dat voor stress zorgen. Door te analyseren hoeveel tijd iemand bijvoorbeeld kwijt is met een bepaalde taak, kun je onderzoeken waar werkdruk vandaan komt. Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand erg lang bezig is met het stofzuigen van een kantoor, waar hij of zij eigenlijk minder tijd aan zou moeten besteden. Heeft dat te maken met de vaardigheid of misschien met de grondigheid waarmee iemand schoonmaakt? Dan kun je daar iemand in begeleiden. Je kunt dingen meer doen, minder doen, anders doen of problemen ermee oplossen.”

Relatie mens-werk: Hoe gaat het ermee, waar ben je veel of minder tijd mee kwijt, hoe gaat het met de samenwerking met collega’s, voel je je eenzaam?
“Neem bijvoorbeeld eenzaamheid. Medewerkers die alleen op een pand werken kunnen hier verschillend over denken. De één vindt het heerlijk om alleen op te starten, te werken zonder ‘gezeur aan het hoofd’. Dat is prima. Een ander kan zich juist diepongelukkig voelen om iedere dag weer alleen naar het werk te gaan, zonder de gezelligheid van collega’s het werk te doen en weer alleen naar huis te gaan. Samen met die persoon kun je kijken naar een oplossing om de eenzaamheid te verzachten en vragen ‘wat is voor jou belangrijk? Misschien is de oplossing wel om ervoor te zorgen dat hij/zij samen met iemand anders die op hetzelfde bedrijventerrein werkt samen te reizen, te pauzeren en na afsluiten na te praten. Met een relatief kleine aanpassing kun je een oplossing zoeken die aansluit bij de behoeften, zonder dat je werkzaamheden helemaal moet omgooien, want het werk moet gedaan woorden. Het is zoeken naar het beste van twee werelden, wat moet er gebeuren en hoe kun je het gemotiveerd laten doen.”

Context: Hoe ervaart iemand de werkomgeving?

“Ervaart een medewerker problemen, bijvoorbeeld lichamelijke problemen door repeterende werkzaamheden of vindt hij/zij de werkomgeving niet prettig omdat deze bijvoorbeeld zo donker is. Dan zijn oplossingen het inzetten van machines of ervoor zorgen dat er meer licht komt. Oplossingen die klein lijken maar groot verschil maken. Het vergt creativiteit, bereidheid en vooral het kijken naar wie heb ik voor mij en wat is voor hem/haar echt belangrijk.”

Cognitie: Wat vind je leuk of stom aan je werk, wat vind je belangrijk en waarom?

“Als schoonmaker in een ziekenhuis kun je jouw werk nutteloos vinden: ‘Ik ben maar de schoonmaker terwijl de artsen levens redden’, Of  ‘mijn schoonmaakwerk is superbelangrijk, want door mij kunnen de artsen zich focussen op het redden van levens.’ Als leidinggevende is het jouw taak om medewerkers te laten inzien dat hun werk ertoe doet. Waarde en waardering geven. De totaalsom leuker maken, Playful Work Design toepassen, dat betekent spelelementen toevoegen om een repeterende saaie klus uitdagender te maken, bijvoorbeeld met collega’s onder elkaar een competitie aangaan. Dat draagt ook nog eens bij aan gevoelens van competentie. Klik hier voor meer informatie over Playful Work Design.”

Nu denk je misschien ‘dit klinkt allemaal makkelijk, maar ik vind het best moeilijk om die gesprekken aan te gaan’. Dan is er uiteraard hulp. Bijvoorbeeld via de RAS of via Jochem.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 januari 2022

Meest gelezen artikelen

Benieuwd naar welke artikelen jullie in december 2021 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen:    ...

19 februari 2025

Hoe vind je sneller dé perfecte medewerker? Leer het bij het Webinar Arbeidsmarkt Intelligence op 13 maart.

Ontdek in één uur hoe je zo effectief en efficiënt mogelijk die nieuwe medewerker voor jullie bedrijf vindt. Leer aan de hand van unieke data wat dat mag kosten...

07 december 2018

Hago wint European Excellence Award in viral communications

De Koningsdagactie van Hago krijgt Europese lof tijdens de uitreiking van de prestigieuze awards voor PR en communicatie in Europa. Ruim een maand geleden werd bekend dat Hago, in samenwerking met...

03 januari 2024

Op 1 januari 2024 is nieuwe loontabel schoonmaak ingegaan

De RAS brengt aan het begin van het nieuwe jaar in herinnering dat er tussentijds nieuwe afspraken zijn gemaakt over de cao-lonen. De eerste wijziging is vanaf 1 november...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...

29 november 2021

Webinar over aanpak discrimatie en ongewenst gedrag

Op donderdag 2 december, van 9:00 tot 10:00 uur, organiseert de RAS speciaal voor werkgevers een webinar over de aanpak van discriminatie en ongewenst gedrag in de schoonmaakbranche.  Tijdens...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....

13 juni 2022

Pensioen is leuk, denk mee!

Je hoort niet vaak dat pensioen leuk is. Daar wil het Pensioenlab verandering in brengen. Hoe? Door jongeren mee te laten denken over de actuele vraagstukken, door hen mee...

22 juni 2023

Hoe los jij schoonmaakuitdagingen slim op?

“Ben je al bekend met de handige mogelijkheden van ‘BOMA in the Pocket’? Deze app is speciaal ontwikkeld om jouw schoonmaakroutine te vereenvoudigen en te verbeteren.” BOMA vertelt je...

29 december 2021

ToiletTrends 2022: handhygiëne, beleving en gemak blijven, duurzaamheid op nummer 1

Duurzaamheid is absolute noodzaak, fairtrade, circulaire economie, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, weersextremen, meer thuiswerken; het zijn enkele maatschappelijke trends voor 2022. Leeft het verlangen naar vroeger op? Het vertrouwde, veilige en...