4 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers behoudt. Dat is makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat dan? Met JobCrafting!

Jochem van Lunteren van XY Talent Solutions geeft inzichten en tips: “Aandacht is het sleutelwoord voor personeelsbehoud. Door de juiste vragen te stellen en te begrijpen waaruit werk voor een medewerker bestaat, kun je gerichte aandacht geven. Want werk is meer dan geld en uren, het is ook de manier waarop je werkt, of je vaardig bent, of je in de juiste omgeving bent en over de juiste middelen beschikt, met wie je werkt en hoe belangrijk je je werk vindt. Door met een medewerker echt in gesprek te gaan, ontdek je hoe de persoon in het werk staat en vind je aanknopingspunten om de relatie mens en werk te versterken. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit heel interessante en vooral mooie gesprekken oplevert.

Het aandacht geven aan die zaken waarmee je de werk-mens-relatie voor de medewerker kunt verbeteren, noemen wij ‘JobCrafting’. Het ‘craften’ gaat over 4 aspecten: taken, relaties op je werk, context (werkomgeving) en cognitie (wat je over je werk denkt en voelt). Hierover kun je in gesprek gaan om daarna te gaan ‘sleutelen’.
Belangrijk is wel dat je bij JobCraften rekening houdt met de zogenaamde ‘vrijheidsgraden’ – de grenzen van bedrijfsvoering en regels in de omgeving waarbinnen je aan het sleutelen bent. Vanuit werkgevers en werknemers perspectief.”

Laat je inspireren:

Taken: wat doe je, hoeveel tijd besteed je daaraan en hoeveel energie krijg je ervan?
“De inhoud van het werk is vaak het meest zichtbare en tastbare. Als iemand heel druk is met zijn of haar werk, kan dat voor stress zorgen. Door te analyseren hoeveel tijd iemand bijvoorbeeld kwijt is met een bepaalde taak, kun je onderzoeken waar werkdruk vandaan komt. Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand erg lang bezig is met het stofzuigen van een kantoor, waar hij of zij eigenlijk minder tijd aan zou moeten besteden. Heeft dat te maken met de vaardigheid of misschien met de grondigheid waarmee iemand schoonmaakt? Dan kun je daar iemand in begeleiden. Je kunt dingen meer doen, minder doen, anders doen of problemen ermee oplossen.”

Relatie mens-werk: Hoe gaat het ermee, waar ben je veel of minder tijd mee kwijt, hoe gaat het met de samenwerking met collega’s, voel je je eenzaam?
“Neem bijvoorbeeld eenzaamheid. Medewerkers die alleen op een pand werken kunnen hier verschillend over denken. De één vindt het heerlijk om alleen op te starten, te werken zonder ‘gezeur aan het hoofd’. Dat is prima. Een ander kan zich juist diepongelukkig voelen om iedere dag weer alleen naar het werk te gaan, zonder de gezelligheid van collega’s het werk te doen en weer alleen naar huis te gaan. Samen met die persoon kun je kijken naar een oplossing om de eenzaamheid te verzachten en vragen ‘wat is voor jou belangrijk? Misschien is de oplossing wel om ervoor te zorgen dat hij/zij samen met iemand anders die op hetzelfde bedrijventerrein werkt samen te reizen, te pauzeren en na afsluiten na te praten. Met een relatief kleine aanpassing kun je een oplossing zoeken die aansluit bij de behoeften, zonder dat je werkzaamheden helemaal moet omgooien, want het werk moet gedaan woorden. Het is zoeken naar het beste van twee werelden, wat moet er gebeuren en hoe kun je het gemotiveerd laten doen.”

Context: Hoe ervaart iemand de werkomgeving?

“Ervaart een medewerker problemen, bijvoorbeeld lichamelijke problemen door repeterende werkzaamheden of vindt hij/zij de werkomgeving niet prettig omdat deze bijvoorbeeld zo donker is. Dan zijn oplossingen het inzetten van machines of ervoor zorgen dat er meer licht komt. Oplossingen die klein lijken maar groot verschil maken. Het vergt creativiteit, bereidheid en vooral het kijken naar wie heb ik voor mij en wat is voor hem/haar echt belangrijk.”

Cognitie: Wat vind je leuk of stom aan je werk, wat vind je belangrijk en waarom?

“Als schoonmaker in een ziekenhuis kun je jouw werk nutteloos vinden: ‘Ik ben maar de schoonmaker terwijl de artsen levens redden’, Of  ‘mijn schoonmaakwerk is superbelangrijk, want door mij kunnen de artsen zich focussen op het redden van levens.’ Als leidinggevende is het jouw taak om medewerkers te laten inzien dat hun werk ertoe doet. Waarde en waardering geven. De totaalsom leuker maken, Playful Work Design toepassen, dat betekent spelelementen toevoegen om een repeterende saaie klus uitdagender te maken, bijvoorbeeld met collega’s onder elkaar een competitie aangaan. Dat draagt ook nog eens bij aan gevoelens van competentie. Klik hier voor meer informatie over Playful Work Design.”

Nu denk je misschien ‘dit klinkt allemaal makkelijk, maar ik vind het best moeilijk om die gesprekken aan te gaan’. Dan is er uiteraard hulp. Bijvoorbeeld via de RAS of via Jochem.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 augustus 2022

Ben jij het nieuwe Hoofd Bedrijfsbureau van Nocore?

Ben jij financieel sterk onderlegd? Beschik jij over een afgeronde administratieve HBO opleiding met werkervaring? En ben jij de duizendpoot die Nocore zoekt? Dan is deze vacature iets voor...

01 februari 2019

Ervaar Nu-Design en ClaraClean Go! van Numatic op Soins et Santé

Met focus op betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid neemt Numatic op 7 en 8 februari deel aan zorgbeurs Soins et Santé in Namur Expo (België). Zij zullen de beursbezoekers, professionals uit...

17 januari 2019

Diehards, returns, new ones: 3 exposanten over Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Wie de exposantenlijst van de 21e editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer bestudeert, ziet dat het aantal schoonmaak(gerelateerde) exposanten tanend is. Toch zijn er ‘diehards’, terugkerenden en nieuwkomers, want deze...

07 oktober 2022

Deel 1 – Arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl groot succes

Deel één van de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl van Schoonmakend Nederland is ten einde. Een groot succes. Klik op deze videolink en krijg een indruk van de campagne en hoe succesvol...

18 november 2022

Filmimpressie Schoonmaak Vakdagen 2022

De vierde editie van de Schoonmaak Vakdagen vond op 15 & 16 november plaats. Het was een druk bezette vakbeurs, een fijne ontmoetingsplaats voor schoonmaakbedrijven, groothandels, brancheverenigingen, opleiders, sprekers...

20 mei 2022

Jubileum voor Peter

Peter Gombert is 15 jaar in dienst bij Facility Trade Group. Gedurende deze jaren is hij actief geweest op de Finance afdeling, tegenwoordig als Senior Administrateur. Alle collega’s feliciteren...

20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers aan het woord. Zij is ruim zes jaar directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor...

22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat? De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de...

28 januari 2022

Versoepeling quarantaineregels voor schoonmakers

Het kabinet heeft besloten om voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen, zoals de schoonmaak, de quarantaineregels te versoepelen. Schoonmakend Nederland bericht over deze versoepeling die geldt vanaf 26 januari en...

08 december 2022

Women in cleaning

Consensus Group lanceert ‘Women in Cleaning’. Een platform en e-book om de verhalen van vrouwen in de schoonmaakbranche te delen. “In de loop der jaren hebben we samengewerkt met...