4 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers behoudt. Dat is makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat dan? Met JobCrafting!

Jochem van Lunteren van XY Talent Solutions geeft inzichten en tips: “Aandacht is het sleutelwoord voor personeelsbehoud. Door de juiste vragen te stellen en te begrijpen waaruit werk voor een medewerker bestaat, kun je gerichte aandacht geven. Want werk is meer dan geld en uren, het is ook de manier waarop je werkt, of je vaardig bent, of je in de juiste omgeving bent en over de juiste middelen beschikt, met wie je werkt en hoe belangrijk je je werk vindt. Door met een medewerker echt in gesprek te gaan, ontdek je hoe de persoon in het werk staat en vind je aanknopingspunten om de relatie mens en werk te versterken. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit heel interessante en vooral mooie gesprekken oplevert.

Het aandacht geven aan die zaken waarmee je de werk-mens-relatie voor de medewerker kunt verbeteren, noemen wij ‘JobCrafting’. Het ‘craften’ gaat over 4 aspecten: taken, relaties op je werk, context (werkomgeving) en cognitie (wat je over je werk denkt en voelt). Hierover kun je in gesprek gaan om daarna te gaan ‘sleutelen’.
Belangrijk is wel dat je bij JobCraften rekening houdt met de zogenaamde ‘vrijheidsgraden’ – de grenzen van bedrijfsvoering en regels in de omgeving waarbinnen je aan het sleutelen bent. Vanuit werkgevers en werknemers perspectief.”

Laat je inspireren:

Taken: wat doe je, hoeveel tijd besteed je daaraan en hoeveel energie krijg je ervan?
“De inhoud van het werk is vaak het meest zichtbare en tastbare. Als iemand heel druk is met zijn of haar werk, kan dat voor stress zorgen. Door te analyseren hoeveel tijd iemand bijvoorbeeld kwijt is met een bepaalde taak, kun je onderzoeken waar werkdruk vandaan komt. Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand erg lang bezig is met het stofzuigen van een kantoor, waar hij of zij eigenlijk minder tijd aan zou moeten besteden. Heeft dat te maken met de vaardigheid of misschien met de grondigheid waarmee iemand schoonmaakt? Dan kun je daar iemand in begeleiden. Je kunt dingen meer doen, minder doen, anders doen of problemen ermee oplossen.”

Relatie mens-werk: Hoe gaat het ermee, waar ben je veel of minder tijd mee kwijt, hoe gaat het met de samenwerking met collega’s, voel je je eenzaam?
“Neem bijvoorbeeld eenzaamheid. Medewerkers die alleen op een pand werken kunnen hier verschillend over denken. De één vindt het heerlijk om alleen op te starten, te werken zonder ‘gezeur aan het hoofd’. Dat is prima. Een ander kan zich juist diepongelukkig voelen om iedere dag weer alleen naar het werk te gaan, zonder de gezelligheid van collega’s het werk te doen en weer alleen naar huis te gaan. Samen met die persoon kun je kijken naar een oplossing om de eenzaamheid te verzachten en vragen ‘wat is voor jou belangrijk? Misschien is de oplossing wel om ervoor te zorgen dat hij/zij samen met iemand anders die op hetzelfde bedrijventerrein werkt samen te reizen, te pauzeren en na afsluiten na te praten. Met een relatief kleine aanpassing kun je een oplossing zoeken die aansluit bij de behoeften, zonder dat je werkzaamheden helemaal moet omgooien, want het werk moet gedaan woorden. Het is zoeken naar het beste van twee werelden, wat moet er gebeuren en hoe kun je het gemotiveerd laten doen.”

Context: Hoe ervaart iemand de werkomgeving?

“Ervaart een medewerker problemen, bijvoorbeeld lichamelijke problemen door repeterende werkzaamheden of vindt hij/zij de werkomgeving niet prettig omdat deze bijvoorbeeld zo donker is. Dan zijn oplossingen het inzetten van machines of ervoor zorgen dat er meer licht komt. Oplossingen die klein lijken maar groot verschil maken. Het vergt creativiteit, bereidheid en vooral het kijken naar wie heb ik voor mij en wat is voor hem/haar echt belangrijk.”

Cognitie: Wat vind je leuk of stom aan je werk, wat vind je belangrijk en waarom?

“Als schoonmaker in een ziekenhuis kun je jouw werk nutteloos vinden: ‘Ik ben maar de schoonmaker terwijl de artsen levens redden’, Of  ‘mijn schoonmaakwerk is superbelangrijk, want door mij kunnen de artsen zich focussen op het redden van levens.’ Als leidinggevende is het jouw taak om medewerkers te laten inzien dat hun werk ertoe doet. Waarde en waardering geven. De totaalsom leuker maken, Playful Work Design toepassen, dat betekent spelelementen toevoegen om een repeterende saaie klus uitdagender te maken, bijvoorbeeld met collega’s onder elkaar een competitie aangaan. Dat draagt ook nog eens bij aan gevoelens van competentie. Klik hier voor meer informatie over Playful Work Design.”

Nu denk je misschien ‘dit klinkt allemaal makkelijk, maar ik vind het best moeilijk om die gesprekken aan te gaan’. Dan is er uiteraard hulp. Bijvoorbeeld via de RAS of via Jochem.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 februari 2022

Walking the cleaning-walk

Weinig is zo leuk als zien hoe schoonmaak er in de dagelijkse praktijk uitziet. Daarom is Hago begonnen om in beeld te brengen dat ‘we’re walking the walk’ in...

20 november 2022

#Favorites Cleaning for a reason

Onlangs lazen wij over een mooi initiatief, over de positieve impact van de non-profit organisatie Cleaning for a Reason. De Cleaning Ladies maken belangeloos de woningen van kankerpatiënten in...

15 juli 2022

Groene primeur voor De Lelie

Schoonmaakbedrijf De Lelie beleeft een primeur in Den Bosch. Voortaan bezoekt het bedrijf haar klanten met een Carver Cargo R+. Een hip brommobiel, een groene manier om spullen te...

27 februari 2023

NESO en Schneidereit slaan handen ineen

Sinds november 2022 is de Gelderse plaats Bemmel een opleidingscentrum voor de schoonmaakbranche rijker. Eind 2022 opende NESO, Nederlands Eerste Schoonmaak Opleiding, officieel haar deuren. Hier kunnen nagenoeg alle...

11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...

23 september 2024

Blog Edgar van Engelen: Samenwerken

Nog een paar maanden en het jaar 2024 komt ten einde. Voor mij persoonlijk was het een emotioneel jaar, waarin ik het verlies van onze oudste zoon een plek...

29 juli 2022

Trots

“Man….man….man…wat zijn wij trots op onze vloerspecialisten, vakantiekrachten, oproepkrachten! In 5 dagen tijd hebben ze maar liefst 9.000 m2 linoleumvloeren behandeld (top-coaten) en voorzien van twee nieuwe zijdeglans polymeerlagen....

03 januari 2022

CAO actualiteitencursussen

In 1,5 uur op de hoogte van de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe cao en de toepassing ervan in de praktijk? Neem deel aan één van de online cao-actualiteitencursussen...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...