23 juni 2020

Vileda: “Hygiënisch veilig is het nieuwe schoon”

Hygiëne, veiligheid, vertrouwen: opnieuw ‘zoomt’ Vileda Professional via een kort, krachtig en waardevol webinar op 22 juni met haar relaties in op het huidige (schoonmaak)normaal. Paul Harleman is applicatiemanager en door die functie kennisverzamelaar van Vileda Professional, durft zich aan de deelnemers terecht voor te stellen als specialist in gezondheidszorg en schoonmaakgek. Paul deelt de visie en de schoonmaakpraktijk van vandaag de dag. En vooral die van morgen. Want we willen gezond blijven en verblijven. Via een korte herhaling met onzichtbare gevaren en de nieuwe en steeds vernieuwende gedragsregels naar de uitdaging voor elk schoonmaakbedrijf, onafhankelijk van waar en in welke sector of branche actief: hoe wakker jij een veilig gevoel aan?

Zijn micro-organismen een zegen of bedreiging?
“Nee, de meeste hebben we zelfs hard nodig”, legt Paul uit. “Alleen bepaalde micro-organismen kunnen ziek maken, zogenaamde pathogene micro-organismen. En dan is het ook nog zo, dat niet elk pathogeen micro-organisme even ziek maakt. Hoe groter de schade die ze bij hun gastheer/vrouw kunnen aanrichten hoe virulenter, zoals dat heet, het micro-organisme is. En dan is er nog het verschil tussen een bacterie en virus; de eerste is bijvoorbeeld gevoelig voor antibiotica, de tweede niet. De bacterie vermenigvuldigt zichzelf, een virus heeft daarvoor een ‘gastheer’ nodig.” Bacteriën en virussen; ze verzamelen en vestigen zich overal. We weten het. Toch weet Paul weer te verrassen met een op kweek gezette afdruk van een smartphone waaruit blijkt dat telefoneren ‘nogal levendig’ kan zijn.

Wat is er veranderd sinds de lockdown? 
“De gedragsregels en wetgeving die de overheid invoert en continue bijstelt.” Maar het besmettingsgevaar is niet nieuw, legt Paul uit. “Griep, verkoudheid en zorginfecties zoals veroorzaakt door de MRSA-bacterie zijn niet nieuw. Zo ook de dodelijkheid van gevaar niet nieuw. Pokken, de pest, Spaanse griep, HIV en Ebola hebben in het verleden vele miljoenen doden veroorzaakt. Maar het SARS-CoV-2 virus is onbekend en nieuw.” En daar schuilt de uitdaging voor de schoonmaak- ofwel hygiënesector: het vertrouwen in hygiënisch veilig is een eis, een onderscheidend argument en een imago aspect. De grote vraag: hoe wakker jij een veilig gevoel aan?

Het nieuwe schoon, hoe dan?
Moeten we na de corona lockdown de schoonmaak compleet anders organiseren? “Nee, maar we deden het niet altijd goed, er zijn uitdagingen, niet overal loopt de schoonmaak zoals het zou moeten en zijn de resultaten zoals het hoort.” Deze publicatie op Schoonmaakjournaal van de Inspectie bewijst het: “22 van 25 ziekenhuizen onvoldoende veilige zorg”. Waar kan dat aan liggen?” Paul brengt vier aspecten in, gebaseerd op ervaring en onderzoek, namelijk budget, scholing, begeleiding werkvloer en bouwkundige obstakels. Be better than you were yesterday: vaak hoeft het niet anders maar wel beter. Hoe dan? Paul geeft 7 stappen voor dat wat de schoonmaakorganisatie kan doen: (1) duidelijke protocollen, (2) heldere werkprogramma’s, (3) gekwalificeerde medewerkers, (4) efficiënt schoonmaaksysteem, (5) goede begeleiding, (6) professionele materialen en methodes, (7) opleiden en continue bijscholen.

Paul geeft ook 3 adviezen voor iedereen die bij het professioneel reinigen van gebouwen en objecten betrokken is: “doe wat je moet doen, doe het consequent, doe het volgens de instructies. Dus disciplinair gedrag.”

De nieuwe start: 7 tips naar hygiënisch veilig
Het Vileda webinar Schoonmaken na de lockdown sluit af met 7 tips om te komen bij het hygiënisch veilig is het nieuwe schoon. De eerste tip: volg de overheid met algemene regels en specifieke richtlijnen voor branches. (2) Vraag en check of de schoonmaakdocumentatie en de hygiëneprotocollen op orde zijn. (3) Inventariseer de risico’s en risicoplekken in je gebouw of object in relatie tot besmettingsgevaar, en besteed daar aandacht aan. (4) Train, controleer en herhaal om kennis en vakmanschap op niveau te houden, denk ook aan handhygiëne. (5) Goed werk vereist goed gereedschap: is het ‘schoonmaakgereedschap’ dat gebruikt wordt professioneel, zonder defecten en schoon. Beschikken schoonmaakmedewerkers over voldoende en de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen, en gebruiken ze deze ook correct? (6) Investeer in begrip voor infectiepreventie en motivatie voor het gekozen schoonmaaksysteem. (7) De laatste tip – verander gedrag – is tevens de meest uitdagende, want gedragsverandering is meer noodzakelijk dan een veranderingen van nieuwe schoonmaakmethodes.

Met deze hekkensluiter van het derde Vileda-webinar zet Paul de deur voor elk (schoonmaak)bedrijf open: een nieuwe mindset resulteert in nieuwe resultaten.

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 maart 2020

ABSU: hoed af voor professioneel schoonmaakpersoneel

Dat willen de directies van de Belgische schoonmaakbedrijven via hun beroepsfederatie ABSU (Algemene Belgische SchoonmaakUnie) meer dan duidelijk maken. Schoonmaakpersoneel is in deze tijden van lockdown omwille van de...

19 juni 2020

film: Billboard bedankjes van Beercoo en klanten op De Dag van de Schoonmaker

Stel, je bent schoonmaker, gaat op weg naar je werk, rijdt ergens in of rondom Capelle aan den IJssel, Lansingerland, Rotterdam, Zwijndrecht, Dordrecht, Wassenaar of op de A15 of...

19 mei 2020

Inspiratiesessie Disposable Cleaning: “Altijd een nieuw product, altijd 100% schoon: een blijvertje”

Je kunt het wegwerp, single use of disposable noemen, maar schoonmaken met niet-wasbare en eenmalig te gebruiken schoonmaakdoeken wordt collectief omarmd. Door corona. Want waar de zorgsector het nut...

10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties...

13 september 2022

SOFIA, schoonmaak VR training in a box

Cleaning Workx BV lanceert ‘SOFIA in a box’, de eerste VR training op het gebied van schoonmaak, geïntegreerd in één koffer. Wieland Hendriksen: “De VR training is hierdoor nog...

05 april 2019

Filminterview: Van lijdend- naar leidinggevende: kijkje in Alpheios samen sterk opleiding

“Ben je leidinggevende in de zorg, maar voel je je soms meer lijdend- dan leidinggevende? Dan nam je vast nog niet deel aan ons leidinggevendentraject met Evita de Schoenmaeker”, prikkelt Alpheios...

07 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

07 augustus 2019

Blog: Overdreven

Enige tijd geleden bezocht ik het toilet van een hotel. Na het toiletbezoek was ik uiteraard mijn handen en terwijl ik daarmee bezig ben, komt er een man binnen....

01 oktober 2020

Lichtpuntjes

Mondkapjes in publieke ruimtes, geen derde helft in de sportkantine, nog steeds of weer thuiswerken, potentiële optie tot 14 dagen bedrijfssluiting, alleen noodzakelijk reizen, minder vrienden en familie zien;...