Jubileumcongres ADG vol guts en glory, indrukken en impact
No guts, no glory: wie niet waagt, wie niet wint. Met journalist en presentator Diana Matroos aan het roer van het 10e jaarcongres van ADG Dienstengroep, werd opnieuw ingezoomd op het overkoepelende thema Wat komt erop ons af?. Met een gevarieerd en feestelijk programma vol meeslepende, zo niet legendarische verhalen en een muzikale uitsmijter. Een No guts, no glory congres over sportfocus, eurocrisis, cybercrime, grenzeloze klantgerichtheid en Hollywood. En een brandende vraag: heeft Rico Verhoeven nu echt de nacht doorgebracht met Chantal Janzen?
Opnieuw zette ADG Dienstengroep op 19 maart een kwaliteitscongres neer, dus opnieuw zat het Spant in Bussum tot de nok toe vol en opnieuw keerde iedereen met minstens één idee en uitdaging voor de dag na morgen naar huis. No guts, no glory; bij de entree werden de 600 congresdeelnemers al geconfronteerd met het congresthema en uitgedaagd om een keuze te maken, en daarmee hun ‘guts’ (of niet) te tonen.
Wil-guts
“Het gevecht aangaan, terwijl je weet dat je klappen krijgt”, parafraseerde Ron Steenkuijl, directeur Corporate Affairs bij ADG Dienstengroep, geheel in stijl het thema van deze jubileumeditie. In stijl, vooral omdat hij voor de boxring startte met een staredown met kickbokser Rico Verhoeven. “Een gevecht winnen begint met willen”, maar dat is volgens Ron niet een doel op zich. “Wat win je en van wie?” In zijn visie kijkt een maatschappelijk leider verder dan zijn eigen belangen en houdt rekening met de zwakkeren in de samenleving. Het vorig jaar geïnitieerde en belangrijke Fikks-programma (geldzaken oppakken voordat het geldzorgen zijn) mag dat illustreren. “Want we willen winnen, maar wel samen.”
Sportguts
De King of Kickboxing Rico Verhoeven dacht daar iets anders over, want “iedereen kiest voor zichzelf”. De 29-jarige sportman stond geregeld in de ring tegen volledig afgetrainde gladiatoren, die bereid waren hem tot op zijn enkels te slopen. Positiviteit is Rico’s handelsmerk, wat de drager van de kampioensgordel graag uit wilde dragen, onder meer met deelname aan het bekende tv-programma Chantal blijft slapen, die overigens ’s avonds braaf naar huis ging, net als Verhoeven. Kwetsbaar toonde de kickbokskampioen zich in de beschrijving van zijn gecompliceerde relatie met zijn vader. Hij bracht keuzes maken voor het voetlicht en daagde de zaal uit voor een staredown. “Focus je!”, adviseerde hij.
Filmguts
Als je een speelfilm in Nederland wilt maken, moet je beslist over een flinke dosis lef en een dikke portemonnee beschikken. Aan dat eerste ontbrak het bepaald niet bij regisseur Martin Koolhoven, bekend onder meer van Oorlogswinter en de veelvuldig bejubelde en gelauwerde western Brimstone. Met zijn relaas over financiers, castingdirectors en acteurs gaf een opzienbarende, zo niet tenenkrommende inkijk in de filmindustrie. “Maar ik heb ervan geleerd; je kunt meer dan je denkt.”
Euroguts
Sprekend voorbeeld van ‘guts’ is ongetwijfeld oud-minister van Financiën en voormalig Eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem. Zijn confrontatie met minister Yanis Varoufakis van Financiën over de harde aanpak van de Griekse economie in 2015 ging voor het oog van de wereld op het scherpst van de snede: “Alsof we in de boxring stonden”, verwees hij naar de boxring op het congrespodium. Jeroen pakte Cyprus, de bankenunie en uiteraard Griekenland bij de kop; drie grote klussen die op zijn bord lagen in de periode dat hij Eurogroepvoorzitter was, van 2013 tot 2018. Een open en verhelderend verhaal, die de congresdeelnemers verrijkt zagen met zijn boek De Eurocrisis – het verhaal van binnenuit.
Cyberguts
Dat een cyber hack slechts € 40 kost en dat bedrijven er vele preventiemiljoenen in stoppen, wist Jaya Baloo, Chief Information Security Officer van KPN, te vertellen. De wake-up call voor KPN was het moment van binnendringen door een 17-jarige jongen in de vertrouwelijke KPN-systemen in 2012. De internationale telecomwereld is Jaya’s wereld. Ze toonde zich subversief met haar dwingende eis aan producenten van soft- en hardware, dat hun producten veilig moeten zijn. “Want de hackers – digitale huurlingen – werken voor iedereen die wil betalen.” Daar is dus niet zoveel guts voor nodig. Wel voor veiligheid en vrede, aldus Jaya.
Marketingguts
Auteur en businesscoach Steven van Belleghem lichtte in een met marketingtermen doorspekt betoog toe hoe met internet de klantgerichtheid in een nieuwe fase is gekomen: “Met gebruik van data en interfaces. En verhoogde kracht van personeel.” Met China als grote voorbeeld, waar je als Europeaan zonder We chat niet meer terecht kunt en waar je met je creditcard Middeleeuwse blikken krijgt toegeworpen. De wereld digitaliseert steeds verder. Steven is een man met de guts om als een echte leider met passie voor de steeds verder digitaliserende wereld zijn verhaal te schrijven. Hoe sprekend waren zijn voorbeelden van het meisje van 5 jaar dat een zakje snoepjes koopt en afrekent met haar horloge: “Dit meisje zal nooit geld in haar handen hebben.” Maar ook het succes van Domino’s Pizza en hoe de laatste marketingtrends zich succesvol in commerciële strategieën laten passen.
The winner takes it all! Een spetterende afsluiter van het #ADG jubileumcongres in Spant; de deelnemers werden getrakteerd op de mini-musical Mama Mia met Anja Monteiro. Yes guts, yes glory! Op weg na the day after tomorrow.
https://sayyeah.wistia.com/medias/1sxjdqniqq