8 augustus 2022

Radboud Universiteit Nijmegen en Asito vernieuwen samenwerking

Asito heeft opnieuw de Europese aanbesteding voor schoonmaakonderhoud van Radboud Universiteit Nijmegen gegund gekregen. Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito, en Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertellen samen over de samenwerking die al ver terug gaat, maar vanaf september 2022 wordt vernieuwd. “We gaan samen door onder het motto: het goede van het oude en het beste van het nieuwe.”

De focus voor de nieuwe samenwerking ligt onder andere op slimme en technologische oplossingen, een persoonlijke aanpak op het gebied van dienstverlening én veel aandacht voor duurzaamheid. Naast de aanbesteding voor de schoonmaak, heeft Asito ook de aanbesteding voor glasbewassing gewonnen. Femke: “Asito verraste ons in de offerte met vernieuwende services en slimme innovaties. Bijvoorbeeld op het gebied van sensoring en projectorganisatie, maar ook op het gebied van gastvrijheid. Asito zet echt in op het bieden van toegevoegde waarde, op ieder vlak.”

Slimme innovaties
“We richtten ons in de aanbieding richting Radboud Universiteit Nijmegen op drie thema’s, die aansluiten bij de vraag vanuit de aanbesteding”, vertelt Glenn. Eén daarvan is slimme innovaties, waarmee Asito wil inspelen op de dynamiek van de campus. Lessen vinden niet alleen meer plaats in het klaslokaal en de campus wordt steeds meer een plek om elkaar te ontmoeten. “Dat vraagt om flexibele schoonmaak. Met digitale, slimme oplossingen spelen we in op die verandering. Bijvoorbeeld met ons eigen platform One Go. Dat maakt het makkelijker om proactief meldingen door te geven. Niet alleen voor onze schoonmakers, maar ook voor ketenpartners of zelfs voor studenten. Een student kan bijvoorbeeld na het scannen van een QR-code doorgeven dat iets kapot is of schoongemaakt moet worden. Daarnaast zetten we in op robotisering. We gebruiken robots bij het sportcentrum die, zonder aansturing, ’s ochtends de zaal schoonmaken. De schoonmaker kan zich daardoor richten op taken waar hij of zij blij van wordt, in plaats van op een saaie, repeterende taak.”

Persoonlijke benadering
Als de campus een plek is om elkaar te ontmoeten, moet het wel een fijne plek zijn. “Daarom zetten we nog sterker in op beleving”, vervolgt Glenn. “We willen meer toe naar zichtbare schoonmaak. Iemand zien schoonmaken geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Voor een aantal locaties waar veel externen komen hebben we speciale teams die getraind zijn op gastvrijheid. Een vriendelijke goedemorgen kan zomaar het verschil maken. Met ons eigen coachings- en opleidingsprogramma kijken we naar de talenten van mensen. En zorgen we ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Als onze medewerkers op locatie hun werk met plezier doen, stralen ze dat ook uit naar de gebruikers van de campus.” Daarnaast had Radboud Universiteit Nijmegen zelf nog zeventien schoonmakers dienst. “Dat blijft zo, maar wij gaan ze aansturen. Met dezelfde middelen en materialen zorgen we zo voor meer uniformiteit”, legt Glenn uit. Femke vult aan: “Voor ons is het heel belangrijk dat die overstap goed voelt voor onze mensen. We merken nu al dat Asito dat heel goed oppakt.”

Duurzaam
Ook duurzaamheid is een belangrijke pijler in het nieuwe contract. Glenn: “Als familiebedrijf kijken we over generaties heen. We willen de wereld op een duurzame manier doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. Daarom werken we op een groene, duurzame, milieubewuste en circulaire manier. Dat doen we met slimme oplossingen op het gebied van waterbesparing, circulaire microvezeldoeken, ons bag in box-concept en onze werkwagens, die van gerecycled materiaal zijn. Dat past goed bij de wensen van de universiteit.” Femke: “Wij vinden duurzaamheid ook erg belangrijk.”

Samenwerking
“De samenwerking met Asito is heel fijn. We hebben een goede band en ik heb het gevoel dat we echt wat kunnen opbouwen samen”, vertelt Femke. Glenn sluit zich daarbij aan: “De afgelopen jaren bouwden we aan een sterk fundament. Daar gaan we nu mee verder. We werken toe naar een toekomstbestendig partnerschap. We zijn enorm blij met de gunning. Ook onze schoonmakers op locatie die zich in het zweet werken zijn heel blij. Want hoe goed de aanbieding ook is, zonder hen kunnen we dit niet doen.” Femke sluit af: “Met de innovaties vanuit Asito kijken we uit naar een mooie toekomst en een mooie samenwerking!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 januari 2022

CAO actualiteitencursussen

In 1,5 uur op de hoogte van de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe cao en de toepassing ervan in de praktijk? Neem deel aan één van de online cao-actualiteitencursussen...

26 mei 2019

Week van de Circulariteit

In deze tijd van schaarste, ook aan tijd, een succesvolle kennisdag organiseren over circulariteit, dat lukte de Vereniging Schoonmaak Research vorige week. Het zegt iets over onze interesse in...

26 april 2023

Kärcher en TTS Cleaning sluiten strategisch partnerschap

Kärcher en TTS Cleaning zijn een nauwe samenwerking aangegaan. Beide partners bundelen hun middelen en vakkennis om klanten over de hele wereld hun assortiment producten en diensten aan te...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

13 mei 2019

Hilke de Vries van RAI Amsterdam: “Over 3 maanden Interclean 2020!”

De tijd vliegt… Over 3 maanden is daar de Interclean 2020. Schoonmaakprofessionals verzamelen zich in de hallen van de RAI in Amsterdam. Hilke de Vries, Brand Marketing Manager Interclean,...

21 juni 2017

DiBo lanceert compacte WeedKiLLER-HYDRA

DiBO Cleaning Systems, fabrikant van professionele reinigingsmachines en -systemen, heeft een gloednieuwe WeedKiLLER ontwikkeld, die volledig hydraulisch aangedreven wordt door middel van oliedruk. Ondanks zijn compacte voorkomen is deze...

23 januari 2025

21-jarige samenwerking Asito en winkelcentrum Hoog Catharijne wederom verlengd

Het drukste winkelcentrum van Nederland, Hoog Catharijne, werkt al 21 jaar samen met Asito als vertrouwde schoonmaakpartner. Per 1 januari 2025 is deze samenwerking opnieuw verlengd voor drie...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

08 maart 2022

Bedrijven van overleden Gerard Spoor gaan door

Carling Opleidingen, Qualis Insight to Quality, LOSK en Keurmerk Verantwoord Schoon: de vier bedrijven en diensten van Gerard Spoor gaan door. De op 20 februari 2022 overleden passievolle en...

30 december 2024

Top 25 meest gelezen artikelen 2024

Ben je benieuwd welke artikelen jullie het afgelopen jaar het meest hebben gelezen? 2024 stond bol van inspirerende interviews, belangrijke ontwikkelingen en vernieuwende trends in de schoonmaakbranche. Hier is...