8 augustus 2022

Radboud Universiteit Nijmegen en Asito vernieuwen samenwerking

Asito heeft opnieuw de Europese aanbesteding voor schoonmaakonderhoud van Radboud Universiteit Nijmegen gegund gekregen. Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito, en Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertellen samen over de samenwerking die al ver terug gaat, maar vanaf september 2022 wordt vernieuwd. “We gaan samen door onder het motto: het goede van het oude en het beste van het nieuwe.”

De focus voor de nieuwe samenwerking ligt onder andere op slimme en technologische oplossingen, een persoonlijke aanpak op het gebied van dienstverlening én veel aandacht voor duurzaamheid. Naast de aanbesteding voor de schoonmaak, heeft Asito ook de aanbesteding voor glasbewassing gewonnen. Femke: “Asito verraste ons in de offerte met vernieuwende services en slimme innovaties. Bijvoorbeeld op het gebied van sensoring en projectorganisatie, maar ook op het gebied van gastvrijheid. Asito zet echt in op het bieden van toegevoegde waarde, op ieder vlak.”

Slimme innovaties
“We richtten ons in de aanbieding richting Radboud Universiteit Nijmegen op drie thema’s, die aansluiten bij de vraag vanuit de aanbesteding”, vertelt Glenn. Eén daarvan is slimme innovaties, waarmee Asito wil inspelen op de dynamiek van de campus. Lessen vinden niet alleen meer plaats in het klaslokaal en de campus wordt steeds meer een plek om elkaar te ontmoeten. “Dat vraagt om flexibele schoonmaak. Met digitale, slimme oplossingen spelen we in op die verandering. Bijvoorbeeld met ons eigen platform One Go. Dat maakt het makkelijker om proactief meldingen door te geven. Niet alleen voor onze schoonmakers, maar ook voor ketenpartners of zelfs voor studenten. Een student kan bijvoorbeeld na het scannen van een QR-code doorgeven dat iets kapot is of schoongemaakt moet worden. Daarnaast zetten we in op robotisering. We gebruiken robots bij het sportcentrum die, zonder aansturing, ’s ochtends de zaal schoonmaken. De schoonmaker kan zich daardoor richten op taken waar hij of zij blij van wordt, in plaats van op een saaie, repeterende taak.”

Persoonlijke benadering
Als de campus een plek is om elkaar te ontmoeten, moet het wel een fijne plek zijn. “Daarom zetten we nog sterker in op beleving”, vervolgt Glenn. “We willen meer toe naar zichtbare schoonmaak. Iemand zien schoonmaken geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Voor een aantal locaties waar veel externen komen hebben we speciale teams die getraind zijn op gastvrijheid. Een vriendelijke goedemorgen kan zomaar het verschil maken. Met ons eigen coachings- en opleidingsprogramma kijken we naar de talenten van mensen. En zorgen we ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Als onze medewerkers op locatie hun werk met plezier doen, stralen ze dat ook uit naar de gebruikers van de campus.” Daarnaast had Radboud Universiteit Nijmegen zelf nog zeventien schoonmakers dienst. “Dat blijft zo, maar wij gaan ze aansturen. Met dezelfde middelen en materialen zorgen we zo voor meer uniformiteit”, legt Glenn uit. Femke vult aan: “Voor ons is het heel belangrijk dat die overstap goed voelt voor onze mensen. We merken nu al dat Asito dat heel goed oppakt.”

Duurzaam
Ook duurzaamheid is een belangrijke pijler in het nieuwe contract. Glenn: “Als familiebedrijf kijken we over generaties heen. We willen de wereld op een duurzame manier doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. Daarom werken we op een groene, duurzame, milieubewuste en circulaire manier. Dat doen we met slimme oplossingen op het gebied van waterbesparing, circulaire microvezeldoeken, ons bag in box-concept en onze werkwagens, die van gerecycled materiaal zijn. Dat past goed bij de wensen van de universiteit.” Femke: “Wij vinden duurzaamheid ook erg belangrijk.”

Samenwerking
“De samenwerking met Asito is heel fijn. We hebben een goede band en ik heb het gevoel dat we echt wat kunnen opbouwen samen”, vertelt Femke. Glenn sluit zich daarbij aan: “De afgelopen jaren bouwden we aan een sterk fundament. Daar gaan we nu mee verder. We werken toe naar een toekomstbestendig partnerschap. We zijn enorm blij met de gunning. Ook onze schoonmakers op locatie die zich in het zweet werken zijn heel blij. Want hoe goed de aanbieding ook is, zonder hen kunnen we dit niet doen.” Femke sluit af: “Met de innovaties vanuit Asito kijken we uit naar een mooie toekomst en een mooie samenwerking!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 september 2021

Zonder coronabewijs naar de beurs

De derde editie van de Schoonmaak Vakdagen wordt alweer bijna georganiseerd. Op 9 en 10 november 2021 staat Expo Houten volledig in het teken van de professionele schoonmaak. Met...

30 november 2023

CSU Schoonmaakteam RAI uitgeroepen tot “Heroes of Cleaning 2023”

Met luid gejuich heeft het schoonmaakteam van CSU, werkzaam bij de RAI, de prestigieuze titel “Heroes of Cleaning 2023” in ontvangst genomen. De eretitel werd toegekend door de hoge...

16 januari 2022

Een opgeruimd leven

Om goed te kunnen schoonmaken is een opgeruimd pand of bureau essentieel. Het opruimen is een taak voor de opdrachtgever of gebruikers van een pand. Toch helpen schoonmakers vaak...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...

25 januari 2019

#nieuwsnotendop week 4: CBS, CSU, Haagclean, Interclean Istanbul, Vakbeurs Facilitair en Yask

Het ministerie van VWS kiest voor Yask Facility Management Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft Yask Facility Management gekozen als facilitair dienstverlener voor het Europees Geneesmiddelen...

20 oktober 2023

#FOTOFRIDAY Bijzondere ‘kunstklus’

Schoonmaakorganisatie Wouters deelt hun verhaal over een bijzondere klus in het gemeente huis van Berg en Dal. In opdracht van de gemeente hebben zij daar een kleurrijk kunstwerk in...

29 januari 2025

Saxion studenten ervaren unieke leeruitdaging bij Asito

Asito gaf 70 tweedejaars studenten Commerciële Economie van Saxion Hogeschool, met het profiel Sales als basis, de uitdagende opdracht om belangrijke leads te definiëren binnen de segmenten industrie, retail...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

25 januari 2022

Blankers gaat verder als Slimm Facility Services

Om haar duurzame facilitaire dienstverlening te borgen, toekomstbestendig te maken en verder te ontwikkelen heeft Blankers haar bedrijven per 1 januari 2022 samengebracht in: ‘Slimm Facility Services’. Door het...