9 mei 2019

Gerrit van Woerden (Van der Windt): “Let’s talk about plastic”

“Het gebruik van plastic is wel een ‘dingetje’. Als leverancier zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid en zetten in op meer hergebruik van plastic voor onder meer afvalzakken.” Gerrit van Woerden, accountmanager van Van der Windt Verpakking, vertelt over de duurzame initiatieven van ‘zijn’ bedrijf. Initiatieven die reiken van grondstof en verwerker tot leverancier, gebruiker en recycler. Circulariteit zoals het bedoeld is.

Van der Windt is een van de grootste leveranciers van verpakkingen. “Onze verantwoordelijkheid reikt ver”, benadrukt Gerrit. “We zijn ons er goed van bewust en nemen onze relaties dan ook mee in de uitvoering van duurzame projecten. We maken bijvoorbeeld life cycle analyses om de milieu-impact van het gebruik van onze producten te meten en delen deze kennis met onze klanten. Zo kunnen we gezamenlijk aan verduurzaming werken.

Meer hergebruik plastic
Van der Windt gaat, zoals Gerrit vertelt, voor minder gebruik en meer inzet hergebruik van plastic. Het is hun doelstelling om tussen nu en vijf jaar te realiseren dat 95% van de Powersterko afvalzakken, geheel of grotendeels van gerecycled materiaal is gemaakt, afhankelijk van de toepassing. “Wij werken er al hard aan en voeren deze doelstelling door in die producten waar het nu al mogelijk is, zoals dus onze Powersterko afvalzakken. Hiermee verlagen we onze milieu-impact. Deze doelstelling sluit naadloos aan op de circulaire economie.”

Van der Windt is als enige distributeur, naast andere brands, retailers en producenten, ondertekenaar van het Plastic Pact. Op 21 februari heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven het Plastic Pact gepresenteerd met daarin ambities en doelstellingen over reductie en hergebruik van plastic.

Samen circulair
“Om onze milieu-impact te verlagen is het belangrijk om met alle stakeholders samen te werken”, geeft Gerrit aan. “We hebben elkaar nodig, van leverancier van grondstoffen tot certificeerde recyclingbedrijven en alle partijen ertussenin. Alleen door samen te werken kunnen we garanties bieden voor het verminderen van de milieu-impact op de omgeving. Samen met onze klanten kunnen we keuzes maken.”

“Wij kunnen met onze life cycle assessments zien welk verschil in impact ontstaat bij de keuze voor materialen. Onlangs hebben we voor een schoonmaakbedrijf een calculatie gemaakt op basis van receptuur en samenstelling van afvalzakken. Een alternatief voor wat werd uitgevraagd. De uitkomst was dat er door 1 miljoen zakken van andere materialen te gebruiken met een andere productiewijze, een reductie CO2 uitstoot gelijk aan 76 Ford Fiësta’s gemiddeld per jaar ontstond. Wij maken ook keuzes. Wij kiezen nog meer dan ooit voor productie in Europa. Daardoor kunnen we onze CO2 footprint nog verder verlagen, omdat dicht bij huis produceren nu eenmaal veel beter is.”

Volledig duurzame productlijn
Het zien en ervaren van een positief effect door keuzes te maken, stimuleerde Van der Windt om nog verder te kijken. “We zijn nu gestart met het duurzaam opzetten van onze hele productlijn afvalzakken. We laten de afvalzakken van gerecyclede materialen maken én maken de omverpakkingen – dozen, banderollen van FSC gecertificeerd karton.
We hebben intern (voor onze collega’s) en extern (voor onze klanten) het programma ‘Let’s talk about plastic’ opgezet. Hiermee informeren wij hen over nieuwe wetgeving en betrekken ieder bij ontwikkelingen. Ook hier is de cirkel rond.”

Tot slot vertelt Gerrit: “We horen dat we met onze initiatieven op kop lopen in de markt en daar zijn we best een beetje trots op.”

Over Van der Windt Verpakking
Van der Windt is een toonaangevende internationale speler in de wereld van verpakkingen en disposables. Het bedrijf levert ruim 15.000 artikelen voor onder meer de AGF, sierteelt, food en non-food industrie, groothandel, foodservice, schoonmaak en zorg. Afnemers profiteren van een one-stop-shop. Dat betekent: één vertrouwd aanspreekpunt voor al je verpakkingsvragen. Van der Windt werkt al jaren nauw samen met de schoonmaak en facilitaire groothandel om zo ook onder andere de schoonmaakbedrijven te kunnen bedienen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 november 2022

Nocore op Schoonmaak Vakdagen met #meerdansoftwarealleen

Op 15 & 16 november aanstaande neemt Nocore deel aan de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten. Net zoals in 2021 op stand 3.0, direct na de ingang. Het Softwarebedrijf...

30 augustus 2023

Rotterdamse Poetsqueen poetst MyHenry

Numatic heeft een eigen clean-fluencer ingeschakeld. Het bedrijf is een samenwerking gestart met de Rotterdamse Poetsqueen. Een enthousiaste dame die van schoonmaken houdt en hierover vertelt op social media....

21 maart 2024

Capital Cleaning Group neemt schoonmaakbedrijf Heuvelman over

Met grote vreugde kondigt Capital Cleaning Group aan dat de overname van schoonmaakbedrijf Heuvelman BV uit Gouda, met succes is afgerond. Deze mijlpaal versterkt de positie van Capital Cleaning...

01 juli 2022

25-jarig jubileum voor Eddy Gerritse

Operationeel Directeur SBLPlus, Eddy Gerritse, is op 30 juni 2022 door zijn collega’s in het zonnetje gezet vanwege zijn 25-jarig jubileum! Al 25 jaar lang is Eddy een stuwende...

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...

09 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze...

27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van...

20 januari 2022

Nieuw televisieprogramma over schoonmaken

BNNVARA lanceert een nieuw televisieprogramma: Een échte schoonmaker nodig? Om mensen met een vervuilde woning of omgeving te helpen met en te inspireren om hun situatie te verbeteren. De...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk...