28 mei 2020

1,5-kantoormeters maken met Flexas.com en Cushman&Wakefield: “Schoonmaak deal breaker of deal maker in vastgoed”

Hygiëne, hygiëne, hygiëne: dat is waar het in de corona-gedachte om draait. Verandert dat de schoonmaakindustrie? Hoe dan? In hun zoektocht naar ‘anderhalve meters maken’ pakken FM Next Gen’ers Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) na onderwijs het segment kantoren op, samen met Colin Westerneng van online kantoorbemiddelaar Flexas.com en Marc Hauptmeijer van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Er blijken kansen te liggen voor de schoonmaakbedrijven: “Inspelen op de behoefte van de kantoorgebruikers is een kans. Ander gebruik van vastgoed vraagt om een andere manier van schoonmaken. Juist in deze tijd kun je meedenken met huurders. Huurders worden je ambassadeurs. Schoonmaak is daarin een deal breaker of deal maker.”

Kimberley Roersma (l) en Kirsten van der Vaart

Thuis is het verlengstuk van kantoor, en kantoor het verlengstuk van thuis. Er is heel veel veranderd de laatste jaren qua kantoortuinen, kantines en ‘kibbelhokken’ voor vergaderingen, maar ook qua gastvrijheid en gezond werken. Volop well being. Plaatsen we daar de corona-lockdown naast, dan zien we het omgekeerde gebeuren: thuis is de werkplek geworden. Maar blijft dat ook zo? Angst speelt in de beslissing om thuis werken ja/nee een grote rol, bij werkgevers en werknemers. “Ondernemers hebben angst voor medewerkers die thuiswerken, en medewerkers hebben angst voor op kantoor werken vanwege besmetting.”

#blijfthuis
Colin adviseert ondernemers in hun zoektocht naar een passende ruimte en matcht potentiële huurders en verhuurders. “Nu de coronapandemie speelt, zien we meer vraag naar business centers, satellietkantoren verspreid door het land in combinatie met flexabonnementen. We zien ook minder vraag naar conventionele opties met een lange huurtermijn. Corona vraagt om meer flexibiliteit bij het huren van een nieuw kantoor.”

Marc managet vastgoed vanuit de kennis van facility en hospitality: serviceconcepten met een hoge mate van beleving, waardering en inmiddels ook een gevoel van veiligheid. “We bieden nu meer serviceconcepten vanuit de verhuurder naar de huurders aan.” De corona-lockdown heeft het thuiswerken bevorderd en thuiswerken zal zeker blijven, ook als we weer naar kantoor mogen. “Ik ben wel van mening dat het van tijdelijke aard is”, vult Colin aan.

De vastgoedmarkt gaat veranderen
Bureaus verder uit elkaar, met collega’s in roosters werken, een route naar de printer uitzetten en nu nog dichte bedrijfsrestaurants waar collega’s in shifts kunnen lunchen: wat is de grootste aanpassing aan het #nieuwenormaal in de 1,5-metersamenleving in het kantorensegment? Cushman & Wakefield speelt hierop in met het Six Feet Office-concept: “Onze ambitie is om wereldwijd bij te dragen aan veilige kantooromgevingen in het huidige en post corona-tijdperk”.

Gemak en zekerheid haalt Colin aan: “Turnkey ruimtes met een flexibele huurtermijn. We hebben enerzijds meer ruimte nodig gezien de 1,5-meternorm, anderzijds willen bedrijven straks terug naar een kleiner kantoor als deze norm wordt opgeheven. Daarom is er nu grote vraag naar flexkantoren. De hele mindset verandert. Het wordt veel persoonlijker. Ook voor de facility manager. We worden gedwongen om de grootste proeftuin van thuiswerken te beproeven.”

Nieuwe wereld met nieuwe FM-kansen
Door een andere manier van denken wordt ook een andere inzet van de facilitair manager verwacht. Dat vraagt om andere skills. Werkplekstrategieën zijn key. Marc: “Er is veel vraag naar plexiglas, zeep en strepen op de vloer, dat kunnen we allemaal bedenken, maar het vraagt meer strategisch denken van FM’ers. Hoe kunnen we inspelen op de nieuwe werkvormen die ontstaan en het ondersteunen van het primaire proces in deze 1,5-metereconomie? Elke FM’er moet met een ‘space planner’ aan de gang. Deze nieuwe situatie vergt nu al aanpassingen in de FM-opleiding: een nieuwe wereld met nieuwe kansen.”

Deal breaker of deal maker
Binnen de vastgoedwereld wordt schoonmaak onderdeel van het kantoor. Marc: “Huur je een pand, dan ligt de verantwoordelijkheid niet meer bij de verhuurder, maar bij het bedrijf, de huurder zelf. In een verzamelgebouw ligt dat anders, in de algemene ruimten verzorgt de verhuurder de dienstverlening voor de huurders. De schoonmaakkosten worden dan verrekend in de servicekosten.” Dat dit niet een vanzelfsprekendheid is, legt Colin uit: “Voor flexwerkconcepten kunnen schoonmaakkosten worden verdisconteerd in de werkplekprijs en zitten dan dus niet in de serviceprijs.”

Wordt schoonmaak een USP?

“Ja, zeker. Men verwacht een andere aanpak met 3x per dag schoonmaken. Een aanpak die angst van gebouwgebruikers wegneemt. Huurders en gebruikers verwachten meer dan conventionele aanbiedingen van schoonmaakbedrijven.” Of huurders de extra prijs voor schoonmaak willen en gaan betalen? De vastgoedspecialisten Colin en Marc hebben daar nog geen antwoord op gezien deze tijd van bezuinigen. “Je ziet wel dat medewerkers willen instemmen met veranderingen over hoe vaak gaat er schoongemaakt worden. Schoonmaak wordt iets vanuit de werknemers, de mens.”

Is schoonmaak hot, sexy & happening?
Niet sexy maar wel belangrijker. Het is een basisbehoefte, zonder een goed verhaal over hygiëne, kom je als verhuurder niet in aanmerking. (Veilig) schoon bevordert de vraag naar kantoorhuur en maakt werken op kantoor fijner en waardevoller. De huurderstevredenheid is van toegevoegde waarde. Als de dreiging van het virus weg is, zal de beleving van schoon veranderen. Maar we zijn het over een jaar nog niet vergeten: schoonmaak en hygiëne blijven belangrijk. Ons advies? De opdrachten liggen voor het oprapen. We gaan het kantoor op een andere manier gebruiken. Het is een enorme kans om te denken hoe in relatie tot schoonmaak. Dus kom met aanbiedingen, wees als schoonmaakbedrijf actiever en pro-actiever.”

Leestip:

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 november 2019

Henriette van Asito is Schoonmaker van het Jaar 2019

Asito’s schoonmaakkracht Henriette Wenting sleept de titel Schoonmaker van het Jaar 2019 in de wacht. Dit is bekend gemaakt tijdens de feestelijke uitreiking van de Golden Service Awards op...

11 november 2021

‘Schoonmakers zijn er niet om ons aan het werk te houden, wij zijn er juist voor hen’

Onze nieuwe serie ‘The Young Ones’ trappen we af met een interview met #FMNextGenner Glenn Timmer (29), verantwoordelijk voor Asito Cure. Hij werd al tijdens zijn studietijd verliefd op...

23 juli 2020

FM-benchmark coronacrisis: preventieve diensten als schoonmaak hebben positieve impact

De facilitaire branche was altijd al in beweging, maar door de coronacrisis is ze in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt uit de Benchmark facility management, een initiatief van Asito...

19 december 2024

Het Glazen Huis glanst. Dankzij Asito.

Het Glazen Huis van NPO-3FM Serious Request staat dit jaar van 18 tot en met 24 december 2024 in hartje Zwolle. Een initiatief dat jaarlijks heel Nederland in beweging...

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

30 september 2024

Wereldprimeur: Pilot Asito zorgt voor wereldprimeur bij Universitair Dierenziekenhuis Utrecht

Het Universitair Dierenziekenhuis van de Universiteit Utrecht heeft de primeur: voor het eerst wereldwijd wordt er een UV-C desinfectierobot ingezet in een dierenziekenhuis. Deze innovatie, genaamd Robot SAM, zorgt...

20 juli 2022

Samen eten & Asito

Na twee jaar afwezigheid kan in 2022 het Nationaal Integratiediner (NID) eindelijk weer plaatsvinden. Maar wel in een ander jasje, passend bij de nieuwe positionering van Asito. Het NID...

27 april 2020

John de Hoof (CSU) op BNR Nieuwsradio over innoveren in de anderhalvemetereconomie

Hoe gaan organisaties en in het bijzonder schoonmaakbedrijven om met de anderhalvemetereconomie? Op 24 april sprak Bas van Werven, presentator van de Ochtendspits op BNR Nieuwsradio, met John van...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

04 november 2019

#nieuwsnotendop met Asito, Facilicom, Facility Group Nederland, Hazet, ISSA en Werner & Mertz

Asito pakt gunning Stedelijk Museum De schoonmaak van het Stedelijk Museum in Amsterdam is per 1 november gegund aan Asito. Een sterke visie op kwalitatieve aspecten als resultaatgericht schoonmaken,...