28 mei 2020

1,5-kantoormeters maken met Flexas.com en Cushman&Wakefield: “Schoonmaak deal breaker of deal maker in vastgoed”

Hygiëne, hygiëne, hygiëne: dat is waar het in de corona-gedachte om draait. Verandert dat de schoonmaakindustrie? Hoe dan? In hun zoektocht naar ‘anderhalve meters maken’ pakken FM Next Gen’ers Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) na onderwijs het segment kantoren op, samen met Colin Westerneng van online kantoorbemiddelaar Flexas.com en Marc Hauptmeijer van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Er blijken kansen te liggen voor de schoonmaakbedrijven: “Inspelen op de behoefte van de kantoorgebruikers is een kans. Ander gebruik van vastgoed vraagt om een andere manier van schoonmaken. Juist in deze tijd kun je meedenken met huurders. Huurders worden je ambassadeurs. Schoonmaak is daarin een deal breaker of deal maker.”

Kimberley Roersma (l) en Kirsten van der Vaart

Thuis is het verlengstuk van kantoor, en kantoor het verlengstuk van thuis. Er is heel veel veranderd de laatste jaren qua kantoortuinen, kantines en ‘kibbelhokken’ voor vergaderingen, maar ook qua gastvrijheid en gezond werken. Volop well being. Plaatsen we daar de corona-lockdown naast, dan zien we het omgekeerde gebeuren: thuis is de werkplek geworden. Maar blijft dat ook zo? Angst speelt in de beslissing om thuis werken ja/nee een grote rol, bij werkgevers en werknemers. “Ondernemers hebben angst voor medewerkers die thuiswerken, en medewerkers hebben angst voor op kantoor werken vanwege besmetting.”

#blijfthuis
Colin adviseert ondernemers in hun zoektocht naar een passende ruimte en matcht potentiële huurders en verhuurders. “Nu de coronapandemie speelt, zien we meer vraag naar business centers, satellietkantoren verspreid door het land in combinatie met flexabonnementen. We zien ook minder vraag naar conventionele opties met een lange huurtermijn. Corona vraagt om meer flexibiliteit bij het huren van een nieuw kantoor.”

Marc managet vastgoed vanuit de kennis van facility en hospitality: serviceconcepten met een hoge mate van beleving, waardering en inmiddels ook een gevoel van veiligheid. “We bieden nu meer serviceconcepten vanuit de verhuurder naar de huurders aan.” De corona-lockdown heeft het thuiswerken bevorderd en thuiswerken zal zeker blijven, ook als we weer naar kantoor mogen. “Ik ben wel van mening dat het van tijdelijke aard is”, vult Colin aan.

De vastgoedmarkt gaat veranderen
Bureaus verder uit elkaar, met collega’s in roosters werken, een route naar de printer uitzetten en nu nog dichte bedrijfsrestaurants waar collega’s in shifts kunnen lunchen: wat is de grootste aanpassing aan het #nieuwenormaal in de 1,5-metersamenleving in het kantorensegment? Cushman & Wakefield speelt hierop in met het Six Feet Office-concept: “Onze ambitie is om wereldwijd bij te dragen aan veilige kantooromgevingen in het huidige en post corona-tijdperk”.

Gemak en zekerheid haalt Colin aan: “Turnkey ruimtes met een flexibele huurtermijn. We hebben enerzijds meer ruimte nodig gezien de 1,5-meternorm, anderzijds willen bedrijven straks terug naar een kleiner kantoor als deze norm wordt opgeheven. Daarom is er nu grote vraag naar flexkantoren. De hele mindset verandert. Het wordt veel persoonlijker. Ook voor de facility manager. We worden gedwongen om de grootste proeftuin van thuiswerken te beproeven.”

Nieuwe wereld met nieuwe FM-kansen
Door een andere manier van denken wordt ook een andere inzet van de facilitair manager verwacht. Dat vraagt om andere skills. Werkplekstrategieën zijn key. Marc: “Er is veel vraag naar plexiglas, zeep en strepen op de vloer, dat kunnen we allemaal bedenken, maar het vraagt meer strategisch denken van FM’ers. Hoe kunnen we inspelen op de nieuwe werkvormen die ontstaan en het ondersteunen van het primaire proces in deze 1,5-metereconomie? Elke FM’er moet met een ‘space planner’ aan de gang. Deze nieuwe situatie vergt nu al aanpassingen in de FM-opleiding: een nieuwe wereld met nieuwe kansen.”

Deal breaker of deal maker
Binnen de vastgoedwereld wordt schoonmaak onderdeel van het kantoor. Marc: “Huur je een pand, dan ligt de verantwoordelijkheid niet meer bij de verhuurder, maar bij het bedrijf, de huurder zelf. In een verzamelgebouw ligt dat anders, in de algemene ruimten verzorgt de verhuurder de dienstverlening voor de huurders. De schoonmaakkosten worden dan verrekend in de servicekosten.” Dat dit niet een vanzelfsprekendheid is, legt Colin uit: “Voor flexwerkconcepten kunnen schoonmaakkosten worden verdisconteerd in de werkplekprijs en zitten dan dus niet in de serviceprijs.”

Wordt schoonmaak een USP?

“Ja, zeker. Men verwacht een andere aanpak met 3x per dag schoonmaken. Een aanpak die angst van gebouwgebruikers wegneemt. Huurders en gebruikers verwachten meer dan conventionele aanbiedingen van schoonmaakbedrijven.” Of huurders de extra prijs voor schoonmaak willen en gaan betalen? De vastgoedspecialisten Colin en Marc hebben daar nog geen antwoord op gezien deze tijd van bezuinigen. “Je ziet wel dat medewerkers willen instemmen met veranderingen over hoe vaak gaat er schoongemaakt worden. Schoonmaak wordt iets vanuit de werknemers, de mens.”

Is schoonmaak hot, sexy & happening?
Niet sexy maar wel belangrijker. Het is een basisbehoefte, zonder een goed verhaal over hygiëne, kom je als verhuurder niet in aanmerking. (Veilig) schoon bevordert de vraag naar kantoorhuur en maakt werken op kantoor fijner en waardevoller. De huurderstevredenheid is van toegevoegde waarde. Als de dreiging van het virus weg is, zal de beleving van schoon veranderen. Maar we zijn het over een jaar nog niet vergeten: schoonmaak en hygiëne blijven belangrijk. Ons advies? De opdrachten liggen voor het oprapen. We gaan het kantoor op een andere manier gebruiken. Het is een enorme kans om te denken hoe in relatie tot schoonmaak. Dus kom met aanbiedingen, wees als schoonmaakbedrijf actiever en pro-actiever.”

Leestip:

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 april 2020

Volgt legionella corona op als sluipmoordenaar? Houd ‘m nu al buiten!

Een fleurige beurs – de Westfriese Flora in Bovenkarspel, een bubbelbad en een lang niet gebruikte brandslang in stilstaand water: de legionellaramp uit 1999 herinneringen velen zich nog als...

25 mei 2020

AD-test: 12 van 25 mondkapjes komen niet door test

Van verstreken houdbaarheidsdatum tot te veel virusdeeltjes doorlaten: Greencycl testte voor het Algemeen Dagblad 25 mondkapjes. AD concludeert: “Verpleeghuizen blijken op grote schaal te zijn opgescheept met ondeugdelijke mondkapjes....

22 november 2023

Asito zet regenwater in voor glasbewassing en meer….

Asito is gestart met een pilot om regenwater op te vangen en in te zetten voor diverse doeleinden. Deze pilot is het schoonmaakbedrijf gestart bij hun eigen pand in...

24 december 2019

Stralende schoonmaaksterren schitteren aan de kerstboom

Op sociale media als Facebook en zelfs op LinkedIn barst het van de digitale kerstkaarten en nieuwjaarsgroeten. Schoonmaakjournaal pikte drie opvallende en schitterende sterren aan de schoonmaakkerstboom: de help-armoede-de-wereld-uit-actie...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

28 januari 2022

Versoepeling quarantaineregels voor schoonmakers

Het kabinet heeft besloten om voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen, zoals de schoonmaak, de quarantaineregels te versoepelen. Schoonmakend Nederland bericht over deze versoepeling die geldt vanaf 26 januari en...

23 december 2022

#FotoFriday Een Fantastisch Kerstfeest

“We hebben een fantastische kerstviering gehad voor onze Asito medewerker(sters)”, vertelt Marian Veenstra, objectleidster bij Asito. “Zowel Bravisziekenhuis RSD als Bravis BOZ samen met de undermanagement collega’s bij elkaar...

11 november 2018

Kantoorloos schoonmaakbedrijf Tisser neemt afscheid van banen stapelen

“Tisser is volledig geboren uit de wens bij Asito om mensen meer uren te geven”, vertelt Sander Sierdsma, sinds 1 augustus business manager bij Tisser. De 100% online facilitair...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

05 mei 2020

Jaap Niezen start Zorg Voor Hygiëne Nederland met een missie

Onder veel mensen heerst er angst voor besmetting. Wanneer ze een supermarkt binnengaan, met collega’s in één ruimte samenwerken of met een vriend of kennis op de tennisbaan een...