11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds 2012 actief in het stimuleren van goed marktgedrag om sociaal beleid te bevorderen.

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag richt zich op facilitaire dienstverleningsmarkten: schoonmaak en glazenwasserij, catering, beveiliging en projectverhuizing, en doet een effectief appèl op marktpartijen om terdege rekening te houden met de mensen die het werk moeten uitvoeren.

Comitéleden
In het nieuwe Comité hebben vanaf deze maand zitting: (1) Alexander Rinnooy Kan, voorzitter, (2) Mariette Hamer, voorzitter SER, (3) Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland, (4) Roger van Boxtel, president directeur NS, (5) Han Busker, voorzitter FNV, en (6) Piet Fortuin, voorzitter CNV.

“Sociaal beleid staat nog onvoldoende op de agenda”

De leden van het Comité van Aanbeveling vertegenwoordigen een breed veld van belangen, alsmede het belang van een zakelijke en sociale verbinding. Het comité de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in woord en daad, en doet een beroep op alle marktpartijen in facilitaire dienstverlening zich aan te sluiten bij de uitvoering  van de Code.

Meer dan een half miljoen banen
Alexander Rinnooy Kan: “De Code richt zich op een aspect van sociaal beleid dat nog onvoldoende op de agenda staat.  Voor al die mensen in de dienstverlening, het gaat om meer dan 500.000 banen in Nederland, is het zeer belangrijk dat de marktcontracten, die hun werk in hoge mate bepalen, op een verantwoordelijke wijze worden afgesloten en uitgevoerd, rekening houdend met het welzijn van de medewerkers die het werk doen. De Code geeft daar richtlijnen voor, en marktpartijen worden aangemoedigd  om deze in de praktijk toe te passen.”

Ketenverantwoordelijkheid
Kees Blokland (voorzitter van de Code): “Ook bij uitbesteding van diensten blijft een opdrachtgever in de keten medeverantwoordelijk voor wat er met de mensen gebeurt. Mede dankzij het rapport over de regulering van werk door de commissie Borstlap en het WRR-rapport over de nieuwe maatschappelijke opdracht tot het betere werk, is er terecht volop aandacht voor het belang van goed werk. Kwaliteit, zekerheid en zeggenschap staan hierin centraal. Dat is een goede zaak, want de omvang van flexwerk, zzp-constructies en andere werkrelaties die minder zekerheid bieden, lijkt de noodzakelijke flexibele schil ruimschoots te buiten te gaan.
Verantwoordelijk marktgedrag ‘aan de voorkant’ leidt tot verantwoord sociaal beleid ‘aan de achterkant’.”

Dankbaar
Het bestuur van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag is zeer verheugd,  dat de leden van het Comité van Aanbeveling bereid zijn hun naam te verbinden aan doel en werkwijze van de code.

Over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Meer dan 1400 organisaties hebben de Code inmiddels getekend. In de dienstverleningsmarkten was de Code als richtsnoer en corrigerende factor in de afgelopen jaren niet meer weg te denken. Bij aanbestedingen en contractgunningen moet meer rekening gehouden worden met haalbare productiviteit, kwaliteit en veiligheid van het werk, de afspraken in cao’s en de opleiding en ontwikkeling van medewerkers.

 

Overheid, werkgevers, werknemers, intermediairs en brancheorganisaties hebben in de Code een gemeenschappelijke visie en een belang: evenwichtige marktafspraken leiden tot meer waarde voor alle betrokkenen in de keten van dienstverlening.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 april 2019

CNV deelt Amsterdamse hotels gouden emmers en natte dweilen uit

Hotels in Amsterdam kunnen dinsdagmiddag 2 april rekenen op een bezoekje van CNV Vakmensen. “We delen ‘gouden’ emmers uit aan hotels die de Schoonmaakcode hebben ondertekend. Hotels die hardnekkig...

25 juni 2019

Leerwerktraject Caparis en schoonmaakbedrijf NIVO: “Net dat zetje in de rug nodig”

Juist op De Dag van de Schoonmaker – hoe toevallig en treffend kan het zijn – is een opvallende, nieuwe samenwerking in de schoonmaakbranche geconcretiseerd. Talentbedrijf Caparis en schoonmaakbedrijf...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...

23 augustus 2022

Schoonmaak populair vakantiebaantje

‘Poetsen of huishoudelijk werk doen blijkt bij jongeren in trek als vakantiebaantje.’ Dit vertelt een artikel in De Telegraaf. Een mogelijke reden is de flexibiliteit van de werkzaamheden. In...

14 januari 2019

Geslaagde zorgweek glazenwassers voor bewoners zorgcentra 

Verschillende glazenwassersbedrijven deden tussen 10 en 21 december mee aan de actieweek Glazenwassers hebben hart voor de zorg, geïnitieerd door OSB. De glazenwassers brachten aan ongeveer 20 zorgcentra een...

04 maart 2019

Ingezonden brief Europese Commissie: “Laagste prijs als gunningscriterium juridisch correct en passend”

Eind december ontving het Joint Research Centre van de Europese Commissie in Petten een gele kaart van de codecommissie Verantwoordelijk Marktgedrag. Reden? Voor de recente aanbesteding voor schoonmaakdienstverlening hanteerde...

05 februari 2020

MAS neemt Zone3 over: nieuwe sterke combinatie in metropool Amsterdam

De Amsterdamse onderneming MAS en facilitair bedrijf Zone 3 slaan de handen ineen. De activiteiten van Zone3 worden ondergebracht in een vennootschap binnen de MAS Groep, MAS Zone3. Met...

06 februari 2019

Blurring of Blokker syndroom: wie durft met ons naar morgen te kijken?

Tja, juist op onze verjaardag – Schoonmaakjournaal is vandaag 7 jaar geworden – doen we een oproep aan u om met ons de toekomst in te kijken. We schrijven...

20 juni 2019

Oproep voor Schoonmaakjournaal Zomergasten: influencers

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet de redactie van Schoonmaakjournaal zich deze zomer met enthousiasme in voor haar veel gelezen serie Zomergasten. Ditmaal is het podium voor influencers: mensen...

01 november 2021

Online Talkshow Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Ben jij ook bij de Online Talkshow van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op 9 november om 15.30 uur? Khadija Tahiri-Hyati (president FNV Schoonmaakparlement en lid van het platform #Wereldvrouwen) is co-host...