4 november 2020

Code Schoonmaak Talkshow: “Werknemers facilitaire branches mogen niet de dupe worden van coronacrisis”

Partnerschappen tussen opdrachtgevers, intermediairs en opdrachtnemers moeten gelden in goede en slechte tijden; tijdens de online Talkshow Verantwoordelijk Marktgedrag op 2 november kwam die boodschap duidelijk naar voren. De code, die zich sinds 2012 actief bezighoudt met het stimuleren van goed marktgedrag om sociaal beleid te bevorderen, had de talkshow georganiseerd om samen met partners in gesprek te gaan over de uitdagingen en kansen in de huidige situatie. Door de coronacrisis verkeert een behoorlijk aantal bedrijven in de facilitaire branches schoonmaak, beveiliging, catering en verhuizen in ernstige onzekerheid, en een groeiend aantal dreigt in existentiële nood te komen Kees Blokland (voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag) en Anne Megens (adviseur beleid en strategie AWVN) leidde de talkshow en gingen live in gesprek met Miriam Hoekstra, Alexander Rinnooy Kan en Ron Steenkuijl.

De aanwezigen waren het erover eens dat veel organisaties het momenteel ongelofelijk zwaar hebben, maar dat dit geen excuus mag zijn voor het eenzijdig afwentelen van de risico’s op andere partijen, en daarmee uiteindelijk op de toch al kwetsbare werknemers in de facilitaire branches. Kees Blokland: “We zien dat bepaalde partijen zich op dit moment niet houden aan eerder gemaakte afspraken, terwijl andere organisaties dit, ook onder lastige omstandigheden, juist wel doen. Onze leiders van organisaties, bedrijven en overheden moeten in deze coronacrisis denken en handelen vanuit verantwoordelijkheid voor van hen afhankelijke mensen en organisaties. Gelukkig zien we ook goede voorbeelden, die laten zien hoe het moet. Werknemers in de facilitaire branches mogen immers niet de dupe worden van deze crisis.”

Constructieve oplossingen
Volgens de aanwezige gasten zijn er constructieve manieren om met wegvallende bedrijvigheid om te gaan. Zo vertelt Miriam Hoekstra, directeur Airport Operations bij Royal Schiphol Group, dat Schiphol continu in gesprek is met haar partners en leveranciers om samen tot de beste oplossingen te komen. Miriam: “Wij worden, net zoals iedereen, enorm geconfronteerd met de nieuwe werkelijkheid. Iedereen kan goede relaties onderhouden in makkelijke omstandigheden, maar juist nu is het de uitdaging om dit voort te zetten. Dat vergt volledige openheid van beide partijen over wat mogelijk is en wat niet.”

Toenemende druk op partnerschappen
Ron Steenkuijl, directielid van de ADG Dienstengroep en lid van het codebestuur, merkt op dat de sfeer rondom de partnerschappen onder druk komt te staan: “In de eerste helft van de lockdown konden we alle periodieke werkzaamheden goed naar voren trekken. In deze tweede lockdown wordt de sfeer al snel een stuk grimmiger. Dit is een uitzonderlijke situatie, waarin andere wetten gelden. We moeten niet meteen met contracten gaan wapperen, maar we moeten samen om de tafel gaan zitten met wederzijds respect. Anders verhardt de situatie te snel en dat moeten beide partijen niet willen.”

Een partij die het volgens Steenkuil erg goed doet, is de overheid: “Laten we wel wezen, we liggen allemaal aan de beademing en onze zuurstof komt van de overheid. Ondertussen blijft de overheid haar contracten over het algemeen doorbetalen, waarmee de continuïteit van deze contracten wordt gewaarborgd.”

Meer dan moreel belangrijk
Alexander Rinnooy Kan, hoogleraar economie en bedrijfskunde en voorzitter van het comité van aanbeveling van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, benadrukt het belang van deze continuïteit: “De code is een oproep om te investeren in het partnership dat hoort te bestaan tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dit is niet alleen moreel belangrijk, maar ook economisch profijtelijk. Een partnership vraagt om inlevingsvermogen van beide kanten: degene die het werk verleent en degene die het werk uitvoert. Het is een ultieme test en het is aan beide partijen om duidelijk te maken dat die met succes voltooid gaat worden, ook in crisistijd.”

Kees sluit af met de belofte dat de code ‘het net wil ophalen’, door middel van een kort onderzoek naar praktijkvoorbeelden van partnerships in de dienstverlening in coronatijd. De focus ligt op de oplossingen zoals die door partijen gezocht en ook gevonden zijn. Hij doet een oproep aan alle ondertekenaars van de code om actief mee te werken aan dit onderzoek en praktijkvoorbeelden aan te dragen.

Over de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag
De code is sinds 2012 actief met het stimuleren van goed marktgedrag om sociaal beleid te bevorderen. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag richt zich op facilitaire dienstverleningsmarkten: schoonmaak en glazenwasserij, catering, beveiliging en projectverhuizing, en doet een effectief appèl op marktpartijen om terdege rekening te houden met de mensen die het werk moeten uitvoeren. Meer dan 1400 organisaties hebben de Code inmiddels getekend.

De Talkshow nazien kan via deze link (na 13:35 minuten begint het gesprek):

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2024

Finalisten Best Practice Awards 2024 bekend

Op 14 november 2024 zullen voor de elfde keer de Best Practice Awards worden uitgereikt, een initiatief van de Code Schoonmaak. De uitreiking vindt plaats tijdens de finale in...

27 april 2020

Wat vind jij: wat moet er nu en na de coronacrisis in Nederland gebeuren?

Heb ik straks nog wel werk? Als ik moet kiezen tussen gezondheid en privacy, dan ik voor gezondheid. Uiteindelijk denk ik dat we er sterker uitkomen. Wanneer kunnen de...

15 januari 2019

Nederrijn Schoonmaak, Gom, Toekomst Schoonmaakbedrijven en UVA/HvA finalisten Best Practice Award

Wie wint de Best Practice Award? U hebt tot 17 januari, dus nog twee dagen, de kans om uw stem uit te brengen op een van de vier finalisten:...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

08 mei 2025

VFM en Code Schoonmaak geven praktische handvatten prijsindexatie IFM-contracten

Prijsindexaties.. het blijft een lastig thema – dat (helaas) elk jaar terugkomt…Voor single-services zijn er handvatten van Code Verantwoordelijk Marktgedrag maar voor integrale contracten met meerdere diensten én managementtaken...

16 mei 2023

‘Schoonmaken, de tofste baan van de wereld’

Code Schoonmaak initieert dit jaar zes webinars. Voorzitter Bert van Boggelen gaat tijdens deze webinars in gesprek met experts uit de branche over onder meer indexatie, smart meten van...

14 augustus 2025

Met Kees Blokland in gesprek over Ton Funke, de man die de schoonmaakbranche mede vormgaf, en zijn naamgenoot van nu

Kees Blokland, oud-voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, las op Schoonmaakjournaal een interview met nieuw FMNextGen-lid Ton Funke. Direct dacht Kees terug aan de jaren ’70-’80 waarin hij met een andere...

26 september 2024

Code Schoonmaak deelt Top 10 speerpunten bij offertetrajecten

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag helpt bedrijven om op een maatschappelijk verantwoorde manier de (inkoop van) diensten vorm te geven en te laten zien dat er binnen het bedrijf oog...

04 december 2023

SMB Willems met Gelredome in finale Best Practice Award

Op 7 december vindt de uitreiking van de Best Practice Award plaats. Zes best practices zijn genomineerd. Wie gaat er winnen. Is dat misschien SMB Willems met Gelredome? We...

21 januari 2025

BLog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Dagschoonmaak als norm

“Dinsdag 14 januari waren we als Codekamer Schoonmaak bijeen voor onze jaarlijkse overleg over de plannen voor het nieuwe jaar. Met veel energie hebben we vooruitgekeken en teruggeblikt op...