Bert van Boggelen nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak
Per 1 juni treedt Bert van Boggelen aan als nieuwe voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij volgt in deze functie Kees Blokland op. Blokland is voorzitter vanaf het eerste uur van de Code in 2010 en draagt nu het stokje over. “Het wordt tijd om een ander de voorzittershamer in de hand te geven. Nieuwe ideeën en nieuw elan, dat is goed voor de verdere ontwikkeling van de Code Schoonmaak”, aldus Blokland.
Bert van Boggelen heeft gewerkt voor de CNV centrale als lid van het dagelijks bestuur en als voorzitter en is kwartiermaker geweest van het werkgeversnetwerk de Normaalste Zaak. Ook heeft hij diverse bestuursopdrachten gedaan. “Ik heb heel veel zin om met deze opdracht te starten. Fatsoenlijk zakendoen en elkaar een eerlijke boterham gunnen zijn de basis voor goede verhoudingen in de schoonmaaksector. De code is een prachtig initiatief om in een vrije markt van vraag en aanbod met alle betrokken partijen meer maatschappelijke waarde te creëren. Ik zet me daar de komende jaren graag voor in”, aldus van Boggelen.
Erfenis Kees Blokland
Blokland laat een grote erfenis achter. Hij heeft de Code Verantwoordelijk Marktgedrag van de schoonmaak- en glazenwassersbranche mede geïnitieerd en op de kaart gezet. Ook heeft hij initiatieven ondernomen om de Code breder dan alleen de schoonmaakbranche neer te zetten. Met als resultaat dat de Code ook in de sectoren contractcatering, beveiliging en verhuizers is geïmplementeerd. Met andere sectoren zijn hierover ook al contacten gelegd. Blokland: “Ik heb altijd met veel plezier gewerkt aan de Code. En er is ook veel bereikt, al zeg ik het zelf. Het consensus zoeken bij de diverse doelgroepen van de Code heb ik altijd heel interessant en leuk gevonden. Fijn als er dan toch een gezamenlijk standpunt ingenomen kan worden of een standpunt waar alle partijen mee uit de voeten kunnen. Het uiteindelijke doel van de Code, om een goed sociaal beleid voor de schoonmakers, beveiligers, verhuizers en cateringmedewerkers door verantwoordelijk marktgedrag te bevorderen, dat heeft mij steeds gedreven”. Hij zal na de overdracht van het voorzitterschap niet in een gat vallen. Blokland: “Ik zal wel even moeten wennen aan meer tijd voor mezelf. Maar mijn kleinkinderen, familie en vrienden zijn er blij mee.”
Code Schoonmaak
De Code Schoonmaak is in 2011 gestart als beweging om fatsoenlijk zakendoen in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche op de kaart te zetten. Kees Blokland is daarvoor als eerste voorzitter aangesteld. In het eerste decennium van het bestaan van de Code zijn vele successen behaald. Zo is diverse keren de best practice award uitgereikt, zijn diverse themabijeenkomsten en congressen gehouden en zijn diverse handreikingen en whitepapers ontwikkeld en gepubliceerd. Ook is met diverse partijen een intensieve samenwerking tot stand gekomen die zijn vruchten heeft afgeworpen. De komende jaren staan in het teken van consolidatie en verdere uitwerking van deze en andere onderwerpen.
Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Ook hebben andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.