1 augustus 2022

Alleen bloemen bij de finish! 3 sales inzichten

1966: David Sandler zat in de sales buitendienst en had net 87 telefoontjes gepleegd en 87 opeenvolgende ‘nee’s’ gekregen. Hij had genoeg van de traditionele, enthousiaste presentaties en hoge druk sluittactieken. Ze voelden niet goed, en ze werkten zeker niet. Tijd verspillen met ongekwalificeerde prospects die nooit kochten, maar hem wel gebruikten en misbruikten voor onbetaald advies. “We gaan er over nadenken” was het meest gehoorde antwoord. Hij besloot zijn carrière in eigen handen te nemen en ontwikkelde samen met een klinisch psycholoog het Sandler Verkoopsysteem, gericht op wederzijds respect, duidelijkheid en kwalificerende beslissingen. Leer van deze meester verkoper en verbeter jouw salesaanpak met drie belangrijke inzichten.

1. Gratis consultancy? Vraag goed door!
Heb je wel eens meegemaakt dat je voor een derde of vierde mocht komen opdraven voor een presentatie, demo of extra uitleg? Hoeveel tijd ben je daarmee kwijtgeraakt? En waarom doen prospects dat toch?
Soms zijn ze zich aan het verdiepen in iets nieuws maar hebben nog geen echte reden om te switchen van leverancier. Er is geen urgentie. Dan nemen ze alle tijd om zich te laten informeren. Met jouw kennis van de markt, kennis van de concurrentie en jullie producten en diensten ben je een wandelende bron van informatie. En dat snappen prospects maar al te goed!

Hoe voorkom je dat je dan? Wat als je van tevoren zou kunnen weten hoe serieus een prospect is? Dat kan door je prospect goed te kwalificeren. We willen snappen wat de redenen zijn waarom een prospect met ons in gesprek wil. En dat is meestal niet de reden die ze in eerste instantie aangeven. Vraag daarom goed door, dan kom je erachter wat hun echte reden is en is het urgent, dan weet je al dat de kans groter is dat ze willen doorpakken.

2. Hoe duur is dat?
In elk salesgesprek kom de vraag een keer – Wat gaat dat dan kosten? Hoe reageer je daarop? Stel je vertelt met de kennis die je op dat moment in je hoofd hebt wat dat zou moeten gaan kosten, maar je prospect zit veel lager in zijn hoofd. Misschien haakt jouw prospect dan gelijk af. Dat zou zonde zijn want misschien zijn er ook nog andere opties mogelijk. Wat we op school niet mochten doen, mag gelukkig wel als we volwassen zijn – een vraag met een vraag beantwoorden. Dus reageer hierop bijvoorbeeld met: Goed dat je daarover begint, had je zelf een bepaald budget in gedachten waar ik mee kan werken? Dan kan ik zien of ik een oplossing heb die binnen jouw budget valt. Ik snap dat dit onderwerp complexer is dan dit simpele voorbeeld. Maar de boodschap is, beantwoord nooit zomaar een vraag van een prospect. Kijk of je meer informatie kunt krijgen door eerst meer vragen te stellen.

3. Alleen bloemen bij de finish!
Je bent aan het einde van je gesprek. Jouw prospect is laaiend enthousiast. Jullie zijn eruit. Zij vindt jullie oplossing geweldig en alles is binnen budget. Je loopt de deur uit en in de auto bel je kantoor: “De order is binnen hoor, we hebben een nieuwe klant”. Alleen na 2 weken besef je je dat de offerte nog niet getekend retour is. Dus je belt je prospect maar eens op om te horen wat er aan de hand is. Helaas, ze neemt niet op. En ook op de mailtjes reageert ze niet meer. Hoe kan dit nou? Je hebt toch alles goed gedaan?

Wat is hier nu misgegaan? Je hebt het mondelinge akkoord binnen, maar struikelt voor de finish. Die deal is toch naar de concurrent gegaan of de huidige leverancier heeft ingegrepen. Dat komt omdat je geen post-sell (naverkoop) hebt gedaan, je bent vergeten te vragen hoe ze het nieuws gaan mededelen aan hun huidige leverancier of aan eventuele concurrenten. Dit vraagt lef, maar loont altijd!

Deze publicatie is tot stand gekomen met medewerking van Michiel de Ruiter van Sandler Training. Hij wenst jullie veel succes met deze zomerse salestips.

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 november 2021

WhiteVision helpt repeterende administratieve handelingen de wereld uit

WhiteVision en Nocore hebben een premium partnership. Samen bieden ze een totaaloplossing voor het digitaliseren van de inkomende documentenstroom in de schoonmaakbranche. De bedrijven hebben de handen ineengeslagen en...

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....

13 september 2023

Controles op cao en pensioen blijken effectief

Het is belangrijk dat alle werkgevers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche de cao-lonen betalen en pensioenpremie afdragen. Werknemers van schoonmaakbedrijven krijgen dan waar ze recht op hebben. Dat betekent...

06 maart 2019

Blurring of Blokker? Christine Van Hoorenweder (Salubris): “We spelen kort op de bal”

“Ik zie nog zoveel opportuniteiten voor ons.” Christine van Hoorenweder, commercieel directeur van Salubris uit Aalter (België), reageerde direct op onze oproep om mee te werken aan onze themaserie...

05 augustus 2022

CSU doet de groetjes met 10 jaar sponsoring ‘Het Geluid’

CSU is dit jaar voor de tiende keer de trotse sponsor van ‘Het Geluid’ van Q-Music. Het intrigerende spel waarbij je kunt raden WAT het geluid is dat QMusic...

31 december 2021

Donatie aan voedselbank

Op LinkedIn laat Facility Trade Group weten afgelopen week twee volle pallets met mondkapjes gedoneerd te hebben aan Voedselbank Apeldoorn. Ferry en Ruben mochten de pallets afleveren waarmee maar...

04 oktober 2021

Onderhandelingen nieuwe cao Schoonmaak van start op 4 oktober

Op maandag 4 oktober zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao Schoonmaak van start gegaan. Een cao die geldt voor de 125.000 schoonmakers in Nederland “Wij hebben tijdens de...

23 oktober 2023

Kom jij kennis opdoen op de Schoonmaak Vakdagen?

Over ruim twee weken kun je op de Schoonmaak Vakdagen deelnemen aan meerdere kennissessies. De organisatie heeft voor de vijfde beurseditie op 14 en 15 november een mooi kennisprogramma...

27 februari 2024

Menstruatieproducten zijn basisbehoeften

Neem jij je eigen toiletpapier of zeep mee naar het werk? Menstruatieproducten zijn ook een basisbehoefte. “Geef menstruerende personen een gelijke kans en help menstruatiearmoede te bestrijden”, is de...

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...