8 maart 2022

Bedrijven van overleden Gerard Spoor gaan door

Carling Opleidingen, Qualis Insight to Quality, LOSK en Keurmerk Verantwoord Schoon: de vier bedrijven en diensten van Gerard Spoor gaan door. De op 20 februari 2022 overleden passievolle en menselijke vakman wilde het verschil maken in en voor de schoonmaakbranche. Daardoor ontstonden sinds 2009 Carling Opleidingen, de LOSK-applicatie voor objectieve, onafhankelijke en onpartijdige kwaliteitsmetingen, het uitvoerende Qualis Insight into Quality en het voor schoonmaakbedrijven en -diensten praktijkgerichte Keurmerk Verantwoord Schoon. “Mijn vader wilde verschil maken en iets wezenlijks doen voor de schoonmaakbranche, voor de markt. Dat is gelukt. En dat willen we graag voortzetten”, reageert zoon Marco. Samen met Gerards zakencompagnon Jan Vera en een hecht team van docenten en zakenrelaties wordt het goudgoed van Gerard voortgezet.

Hoe symbolisch kan deze foto voor Gerard zijn: zijn achternaam Spoor, de 4 ‘wagons’ – Carling Opleidingen, Stichting LOSK, Qualis Insight into Quality en Keurmerk Verantwoord Schoon – en de brug die Gerard met de mensen om hem heen heeft geslagen. Een brug tussen theorie en praktijk. Dat zijn hechte en betrokken team op het spoor blijven en de weg naar een waardevolle toekomst voor de schoonmaaksector en -diensten blijven uitzetten, is duidelijk. Het is een missie, want daar waar iedereen zijn mond vol heeft van respect en positiviteit voor de (specialistische) schoonmaakmedewerkers, zette Gerard dat daadwerkelijk om in producten en diensten met oprechte waardering en oog voor de praktijk.

Bruggenbouwer
Die vertaalslag maakte Gerard samen met Marco, Jan en zakenrelaties naar Carling Opleidingen, LOSK, Qualis Insight into Quality en Keurmerk Verantwoord Schoon. Deze vier ‘wagons’ zijn niet ontspoord, ondanks de vreselijke klap voor de familie, vrienden, relaties en branche door het plotseling overlijden van Gerard. Marco legt uit: “Mijn vader was een bruggenbouwer. Met dat in onze gedachten en de menselijke maat op ons vizier timmeren we achter de schermen met een klein hecht team verder aan zijn weg. Alle afspraken met klanten, cursisten en organisaties lopen voort. Om verder aan de ‘spoorbrug’ te kunnen bouwen, hebben we wat tijd nodig. Dus binnenkort laten we weer en meer van ons horen.”

De 4 bedrijven en diensten

Carling Opleidingen verzorgt alle vakopleidingen, specialistische opleidingen, competentietrainingen en coachingstrajecten met een dienstverlenende houding – klantvriendelijk en klantgericht – en met prijstechnische aantrekkingskracht.

Stichting LOSK (Landelijk Orgaan Schoonmaak en Kwaliteit) is het onafhankelijke, onpartijdige en objectieve meetsysteem in de vorm van een (web)applicatie. Met LOSK kunnen metingen worden ingevoerd, waaruit een beoordeling volgt. Omdat de methodiek vastligt, ligt dus ook de beoordeling vast en sluit LOSK een verschil in interpretatie uit, wat wel het geval is bij de gerenommeerde KMS- en DKS-systemen.

Qualis Insight into Quality is een organisatie die onder andere kwaliteitsinspecties uitvoert voor bedrijven, stichtingen en andersoortige organisaties. Voor de kwaliteitsinspecties wordt de LOSK-methodiek en software ingezet.

Het Keurmerk Verantwoord Schoon is een initiatief van Stichting LOSK (Landelijk Orgaan Schoonmaak en Kwaliteit). Er zijn veel keurmerken, feit is dat die alleen kijken naar de theoretische invulling van processen; het LOSK-KVS Keurmerk is het enige praktijkkeurmerk. Daarbij gaat het er niet om of alles op papier goed is ingeregeld, maar of het in de praktijk ook zo wordt uitgevoerd.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt...

24 november 2021

Schoon toilet als beloning

Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’,...

06 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo,...

21 mei 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) supporter FMNextGen: “Jongeren zijn fearless, dat is verfrissend”

Vanaf dag 1 is Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, supporter van het jongerenplatform FM Next Generation. Samen met Roland Wink (Hijman), Dirk Roelofsen (MTS Euro Products) en Jay...

06 maart 2023

Briefje van Peet

Beste vuilnisman, Gefeliciteerd, het principeakkoord is bereikt. Je hebt er salaris bij! Ja, het was nogal vaak en op veel plekken staken de laatste weken. Geen vuilnis ophalen; het...

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

02 maart 2023

Hoe maak je de keuze voor een nieuwe bedrijfsstofzuiger?

Heb je een nieuwe bedrijfsstofzuiger nodig? Waar vind jij dan de informatie die jij nodig hebt om jouw keuze te maken? Er zijn diverse stofzuigers op de markt, maar...

07 december 2018

Hago wint European Excellence Award in viral communications

De Koningsdagactie van Hago krijgt Europese lof tijdens de uitreiking van de prestigieuze awards voor PR en communicatie in Europa. Ruim een maand geleden werd bekend dat Hago, in samenwerking met...

30 mei 2022

Oprechtheid door complimenten De Dag van de Schoonmaker

“Wij maken er met ons team altijd een feestje van.” “Voor al mijn collega’s van ISS in ziekenhuis De Gelderse Vallei in Ede.” Dit zijn enkele reacties op de...