6 juni 2019

Het tij is gekeerd: Codecommissie trekt gele kaart Europese Commissie in

“Wij zullen de principes van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in toekomstige aanbestedingen toepassen en onze werknemers voorlichten over de Code.” De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf reikte op 20 december 2018 een gele kaart uit aan de Europese Commissie, Joint Research Centre, Directoraat Resources in Petten. Aanleiding was het gunningscriterium laagste prijs. Op 9 april voerde de commissie een open en constructief gesprek met EC Petten en besloot om de gele kaart in te trekken. Reeds in januari en februari publiceerde het redactieteam van Schoonmaakjournaal een drieluik Gelekaartaanbesteding Petten en de ingezonden brief van de Europese Commissie. Heeft dit het tij doen keren?

Tijdens het gesprek op 9 april hebben de commissieleden de inhoud van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag toegelicht en aangegeven dat de Code een ideëel doel nastreeft en niet verankerd is in wetgeving. EC Petten heeft aangegeven zich te kunnen vinden in de inhoud van de Code. Ook wil de EC bij een toekomstige aanbesteding de kwaliteit nog zwaarder laten meewegen. De commissie heeft een aantal relevante kwaliteitscriteria genoemd, die meegenomen kunnen worden in toekomstige aanbestedingen. Tevens heeft de commissie aangeboden te helpen toegang te verkrijgen tot beschikbare knowhow over het goed inwegen van kwaliteit in aanbestedingen.

Intrekken gele kaart
De commissie vond het een zeer positief gesprek, waaruit de waardering voor de Code werd gedeeld en de wil om het in de toekomst anders te doen. De commissie heeft om die reden besloten de gele kaart in te trekken.

Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwasserbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen.

Sinds de introductie van de Code hebben meer dan 1500 organisaties de Code onderschreven, waaronder Erasmus MC, gemeente Amsterdam, NS en Schiphol. Zie voor volledig overzicht: www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 april 2022

Schoonmaakcontract voor 10 jaar!

Op donderdag 14 april 2022 tekenden OPONOA-bestuursvoorzitter Henri Soepenberg en directeuren Frank en Karin Kuhlkamp van Carea facilitaire dienstverlening in Warnsveld het nieuwe samenwerkingscontract voor de schoonmaak voor de...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...

20 februari 2019

Patrick Wolfert (PGW Advies) over gelekaart-aanbesteding: “Wat er in Petten gebeurt, is best arrogant”

De codecommissie deelt niet vaak een gele kaart uit. Eind december ontving het Joint Research Centre van de Europese Commissie in Petten er een. Reden? Voor de recente aanbesteding...

06 juni 2022

DUURZAAM SAMEN, DÁT IS DE BESTE KEUS

Verantwoord opdrachten inrichten, uitzetten en aannemen. En dat dan doen met respect voor de kwaliteit van de dienstverlening en de mensen die het moeten waarmaken. Dat is de gedachte...

02 maart 2020

2 april: gamechanger Qualis organiseert kennissessie kwaliteitaudits ‘Changing the game, changing the name’

Wie de vergelijking met de bouwtechnische keuring van Vereniging Eigen Huis maakt, heeft dé perfecte metafoor te pakken: onafhankelijk, onpartijdig, objectief. Het zijn containerbegrippen, maar zeker van toepassing op...

11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds...

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...

24 januari 2019

Met positieve arbeidsomstandigheden winnen Gom en Ibis Hotel Best Practice Award

In de Jaarbeurs in Utrecht is de zevende Best Practice Award uitgereikt aan Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City Hotel. De jury en de zaal waren unaniem...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...

22 januari 2020

Blog: Married at first sight

Ik lees graag artikelen dat een schoonmaakbedrijf een aanbesteding heeft gewonnen. Met trots wordt er dan zinnen gebruikt als: “Uit de aanbesteding zijn we als beste uit de bus...