11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds 2012 actief in het stimuleren van goed marktgedrag om sociaal beleid te bevorderen.

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag richt zich op facilitaire dienstverleningsmarkten: schoonmaak en glazenwasserij, catering, beveiliging en projectverhuizing, en doet een effectief appèl op marktpartijen om terdege rekening te houden met de mensen die het werk moeten uitvoeren.

Comitéleden
In het nieuwe Comité hebben vanaf deze maand zitting: (1) Alexander Rinnooy Kan, voorzitter, (2) Mariette Hamer, voorzitter SER, (3) Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland, (4) Roger van Boxtel, president directeur NS, (5) Han Busker, voorzitter FNV, en (6) Piet Fortuin, voorzitter CNV.

“Sociaal beleid staat nog onvoldoende op de agenda”

De leden van het Comité van Aanbeveling vertegenwoordigen een breed veld van belangen, alsmede het belang van een zakelijke en sociale verbinding. Het comité de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in woord en daad, en doet een beroep op alle marktpartijen in facilitaire dienstverlening zich aan te sluiten bij de uitvoering  van de Code.

Meer dan een half miljoen banen
Alexander Rinnooy Kan: “De Code richt zich op een aspect van sociaal beleid dat nog onvoldoende op de agenda staat.  Voor al die mensen in de dienstverlening, het gaat om meer dan 500.000 banen in Nederland, is het zeer belangrijk dat de marktcontracten, die hun werk in hoge mate bepalen, op een verantwoordelijke wijze worden afgesloten en uitgevoerd, rekening houdend met het welzijn van de medewerkers die het werk doen. De Code geeft daar richtlijnen voor, en marktpartijen worden aangemoedigd  om deze in de praktijk toe te passen.”

Ketenverantwoordelijkheid
Kees Blokland (voorzitter van de Code): “Ook bij uitbesteding van diensten blijft een opdrachtgever in de keten medeverantwoordelijk voor wat er met de mensen gebeurt. Mede dankzij het rapport over de regulering van werk door de commissie Borstlap en het WRR-rapport over de nieuwe maatschappelijke opdracht tot het betere werk, is er terecht volop aandacht voor het belang van goed werk. Kwaliteit, zekerheid en zeggenschap staan hierin centraal. Dat is een goede zaak, want de omvang van flexwerk, zzp-constructies en andere werkrelaties die minder zekerheid bieden, lijkt de noodzakelijke flexibele schil ruimschoots te buiten te gaan.
Verantwoordelijk marktgedrag ‘aan de voorkant’ leidt tot verantwoord sociaal beleid ‘aan de achterkant’.”

Dankbaar
Het bestuur van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag is zeer verheugd,  dat de leden van het Comité van Aanbeveling bereid zijn hun naam te verbinden aan doel en werkwijze van de code.

Over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Meer dan 1400 organisaties hebben de Code inmiddels getekend. In de dienstverleningsmarkten was de Code als richtsnoer en corrigerende factor in de afgelopen jaren niet meer weg te denken. Bij aanbestedingen en contractgunningen moet meer rekening gehouden worden met haalbare productiviteit, kwaliteit en veiligheid van het werk, de afspraken in cao’s en de opleiding en ontwikkeling van medewerkers.

 

Overheid, werkgevers, werknemers, intermediairs en brancheorganisaties hebben in de Code een gemeenschappelijke visie en een belang: evenwichtige marktafspraken leiden tot meer waarde voor alle betrokkenen in de keten van dienstverlening.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juni 2019

Wegens succes geprolongeerd: serie Familiebedrijven

“Vorig jaar initieerden we met succes de serie Familiebedrijven. Deze zomer gaan we weer op zoek naar schoonmaakbedrijven en schoonmaakgelateerde bedrijven met familie in de roots en genen. Familiebedrijven...

24 oktober 2019

Succes WVS Schoonmaak en Topacademie: waardevol passend werk toegankelijk en toekomstgericht

Na een succesvolle pre-pilot in het voorjaar van 2019 pakt WVS Schoonmaak – ‘gewoon een goed schoonmaakbedrijf’ uit Roosendaal – samen met drie regionale scholen voor speciaal onderwijs (VSO)...

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...

22 mei 2020

film: Nelis e-learning glasbewassing How to zeem – part 1

How to zeem? Een leerzame en ludieke guideline van sociale onderneming Nelis. In deel 1 legt Ian Smeyers het vak van glasbewassing uit. Een film van 8 minuten waar...

07 maart 2024

Podcast Kraakhelder geeft inclusieve (schoonmaak-)arbeidsmarkt een gezicht

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 7 maart 2024 de podcastserie ‘Kraakhelder’. Inge Diepman praat in de zesdelige...

27 november 2019

Blog: Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert!

Vertel een verhaal. Binnen de marketing zie je het alleen nog maar: alles draait om het creëren van een gevoel de juiste ‘tone of voice’ of ‘storytelling’. Ik verbaas mij...

13 augustus 2020

Arbeidsmarkt en schoonmaak (2): buigt fixatie op geld en tijd om tot aandacht voor de mens?

Oké, in dit artikel nog één keer het woord ‘corona’, maar ongetwijfeld vaker lees je ‘impact’ en ‘arbeidsmarkt’. Logisch, want die twee gaan juist in deze roerige en spannende...

04 maart 2019

Ingezonden brief Europese Commissie: “Laagste prijs als gunningscriterium juridisch correct en passend”

Eind december ontving het Joint Research Centre van de Europese Commissie in Petten een gele kaart van de codecommissie Verantwoordelijk Marktgedrag. Reden? Voor de recente aanbesteding voor schoonmaakdienstverlening hanteerde...

17 december 2019

Peter van der Woerd van start-up Double You Vacaturemarketing: “Nieuwe collega’s winnen begint met bereiken en boeien”

Dit is waarom er niemand op je vacatures reageert: met deze prikkelende blog zette Peter van der Woerd eind november zijn eerste stappen in de schoonmaakbranche voor zijn start-up...

05 januari 2019

Nieuwe schoonmaakcao 7,5% meer loon: wie gaat dat betalen?

De komende 2,5 jaar krijgen schoonmaakmedewerkers die onder de Cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche vallen 7,5% meer loon. Daarnaast wordt de eindejaarsuitkering met 2% verhoogd naar 4,2% in...