11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds 2012 actief in het stimuleren van goed marktgedrag om sociaal beleid te bevorderen.

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag richt zich op facilitaire dienstverleningsmarkten: schoonmaak en glazenwasserij, catering, beveiliging en projectverhuizing, en doet een effectief appèl op marktpartijen om terdege rekening te houden met de mensen die het werk moeten uitvoeren.

Comitéleden
In het nieuwe Comité hebben vanaf deze maand zitting: (1) Alexander Rinnooy Kan, voorzitter, (2) Mariette Hamer, voorzitter SER, (3) Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland, (4) Roger van Boxtel, president directeur NS, (5) Han Busker, voorzitter FNV, en (6) Piet Fortuin, voorzitter CNV.

“Sociaal beleid staat nog onvoldoende op de agenda”

De leden van het Comité van Aanbeveling vertegenwoordigen een breed veld van belangen, alsmede het belang van een zakelijke en sociale verbinding. Het comité de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in woord en daad, en doet een beroep op alle marktpartijen in facilitaire dienstverlening zich aan te sluiten bij de uitvoering  van de Code.

Meer dan een half miljoen banen
Alexander Rinnooy Kan: “De Code richt zich op een aspect van sociaal beleid dat nog onvoldoende op de agenda staat.  Voor al die mensen in de dienstverlening, het gaat om meer dan 500.000 banen in Nederland, is het zeer belangrijk dat de marktcontracten, die hun werk in hoge mate bepalen, op een verantwoordelijke wijze worden afgesloten en uitgevoerd, rekening houdend met het welzijn van de medewerkers die het werk doen. De Code geeft daar richtlijnen voor, en marktpartijen worden aangemoedigd  om deze in de praktijk toe te passen.”

Ketenverantwoordelijkheid
Kees Blokland (voorzitter van de Code): “Ook bij uitbesteding van diensten blijft een opdrachtgever in de keten medeverantwoordelijk voor wat er met de mensen gebeurt. Mede dankzij het rapport over de regulering van werk door de commissie Borstlap en het WRR-rapport over de nieuwe maatschappelijke opdracht tot het betere werk, is er terecht volop aandacht voor het belang van goed werk. Kwaliteit, zekerheid en zeggenschap staan hierin centraal. Dat is een goede zaak, want de omvang van flexwerk, zzp-constructies en andere werkrelaties die minder zekerheid bieden, lijkt de noodzakelijke flexibele schil ruimschoots te buiten te gaan.
Verantwoordelijk marktgedrag ‘aan de voorkant’ leidt tot verantwoord sociaal beleid ‘aan de achterkant’.”

Dankbaar
Het bestuur van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag is zeer verheugd,  dat de leden van het Comité van Aanbeveling bereid zijn hun naam te verbinden aan doel en werkwijze van de code.

Over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Meer dan 1400 organisaties hebben de Code inmiddels getekend. In de dienstverleningsmarkten was de Code als richtsnoer en corrigerende factor in de afgelopen jaren niet meer weg te denken. Bij aanbestedingen en contractgunningen moet meer rekening gehouden worden met haalbare productiviteit, kwaliteit en veiligheid van het werk, de afspraken in cao’s en de opleiding en ontwikkeling van medewerkers.

 

Overheid, werkgevers, werknemers, intermediairs en brancheorganisaties hebben in de Code een gemeenschappelijke visie en een belang: evenwichtige marktafspraken leiden tot meer waarde voor alle betrokkenen in de keten van dienstverlening.

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

05 juni 2020

Top 5 in mei op Schoonmaakjournaal: van hygiënezuil tot anderhalve meters maken in onderwijs

Total Cleaning Products & ABC Products, Leviy Software, Greenspeed, MTS Euro Products en Asito & EW Facility Services: dit zijn onze graag en meest geziene gasten op Schoonmaakjournaal in...

07 november 2018

Tweede traineegroep van start bij Facilicom Group

Op 1 oktober zijn elf trainees gestart bij facilitair dienstverlener Facilicom Group. De trainees leggen een tweejarig traject af om daarna mogelijk een mooie functie te gaan bekleden op...

16 mei 2023

‘Schoonmaken, de tofste baan van de wereld’

Code Schoonmaak initieert dit jaar zes webinars. Voorzitter Bert van Boggelen gaat tijdens deze webinars in gesprek met experts uit de branche over onder meer indexatie, smart meten van...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...

10 april 2019

Blog: Vergezichten

Onlangs stond ik met mijn gezin op de lange latten in de sneeuw. Zo met alle bloesem bij mij in de Betuwe lijkt dat ver weg, maar met de vroege...

21 mei 2020

Lekker lang leesweekend: 6 leestips over gratis geld, arbeidsmarkt, #hackthecrisis en toekomst

Een lekker lang weekend met mooi weer. Vanuit de tuinstoel met een andere blik naar de (schoonmaak)wereld kijken. Zes leestips: “Onze toekomst zonder nood- en steunmaatregelen van de overheid....

16 januari 2019

Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema over gele kaart aanbesteding Petten: “Keuze voor prijs is ‘lekker’ makkelijk”

Wie de geschiedenis van de schoonmaakcode induikt, ziet dat de codecommissie niet vaak, maar wel regelmatig een gele kaart uitdeelt. Na de introductie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...