17 september 2019

Myrte Ruymaekers van familiebedrijf Seifar: “Ecologie is voorwaarde, geen optie”

Van zeepziederij tot producent in innovatieve, ecologische reinigingsmiddelen. Dat is in het kort de geschiedenis van het in het Belgische Lokeren gevestigde bedrijf Seifar. Het bedrijf maakt onder de vleugels van de familie Ruymaekers in dertig jaar tijd een ontwikkeling door met rigoureuze keuzes. Myrte Ruymaekers, research and development manager, vertelt over de weg van haar ouders, broer en haarzelf om top 1-producent in ecologische reinigingsmiddelen te worden.

“Zo’n 30 jaar geleden namen mijn ouders Zeepziederij Westelinck over”, trapt Myrte Ruymakers af. “Seifar was toen een zeepziederij, men verzeepte lijnolie tot bruine zeep, geschikt als vloerzeep en gerelateerde producten. Omdat het product destijds steeds minder populair werd, stapten mijn ouders al snel over naar het produceren van reinigingsproducten voor de openbare sector, horeca en industrie. Een logische keuze omdat het klantenbestand grotendeels bestond uit professionele eindgebruikers in deze branches. Het gaf het bedrijf zekerheid en een mooie groeikans.”

Het bedrijf maakt onder de vleugels van de familie Ruymaekers in dertig jaar tijd een ontwikkeling door met rigoureuze keuzes.

Opeenvolgende veranderingen
Myrte vertelt enthousiast over de veranderingen die het bedrijf meemaakte. “Door het succes van het eigen label Prof Line, werd mijn ouders gevraagd of ze ook onder private label konden produceren. Zij pakten deze kans met beide handen aan. Ook kwamen er steeds meer bestellingen vanuit de institutionele branche (zorg, ziekenhuizen etc.). De vraag naar private label-producten bleef overigens groeien, inmiddels is dit 2/3 van onze productie.”

Ecologische basis
Dat de familie Ruymaekers oog heeft voor mens en milieu, blijkt al uit vader Ruymaekers’ voorkeur voor natuurlijke producten in het assortiment. Om de impact op de werkomgeving van eigen medewerkers én het milieu te beperken. Myrte pakte het stokje over toen zij 10 jaar geleden als jobstudent het bedrijf instapte en de opdracht kreeg aan te tonen dat de producten van Seifar ecologisch zijn. “Het was voor mij geen logische stap om bij mijn ouders te gaan werken. Toch heb ik het gedaan en ik heb er geen spijt van. Je hebt de luxe binnen het eigen bedrijf om jezelf te ontplooien, zonder grenzen.”

“Er was in die tijd veel sprake van ‘greenwashing’, wij wilden bewijzen dat onze producten niet alleen van topkwaliteit waren maar ook voldeden aan de eisen van de strengste ecolabels. Daarom zijn we vijf jaar geleden een partnership aangegaan met de mensen van het EU Ecolabel, een norm uitgegeven door de Europese overheid. Ik ben erg enthousiast over deze samenwerking. Het was leuk om te zien hoe dit team bezig was met het label en de naamsbekendheid. In het begin was het moeilijk het vertrouwen van afnemers te krijgen, de markt was sceptisch ‘is dit label wel goed?’. Nu weet iedereen dat EU Ecolabel minstens gelijkwaardig is aan het andere bekende ecolabel op de markt, namelijk Nordic Swan. Bovendien is het EU Ecolabel geldig in alle Europese landen, wat het zeer geschikt maakt voor export. Als Seifar besloten wij voortaan alleen ecologische producten met EU Ecolabel te gaan verkopen, een rigoureuze beslissing.”

Familiaire sfeer
De keuzes die de familie Ruymaekers voor Seifar maakt, gebeuren gezamenlijk. De ‘bedrijfsfamilie’ bestaat uit vader Ruymaekers, zoon Jared en dochter Myrte. “Gedrieën hebben we een goede band, we doen allemaal ons eigen ding, de samenwerking verloopt heel natuurlijk, ook met ons team van 12 medewerkers. Als ik hen mag geloven heerst er binnen Seifar een enorm huiselijke sfeer”, vervolgt Myrte. “De cultuur is persoonlijk, iedereen respecteert elkaar en ondervindt steun onderling. Ook wij komen vaak op de werkvloer en hebben aandacht voor onze mensen en hun werk. Jared en ik hebben er zelf als student gestaan en weten hoe de machines werken. Dat schept een band.”

Toekomstfocus
“We zijn enorm tevreden met onze focus. Het ecologisch maken van chemie is een gigantische uitdaging. Als kleinere speler hier een pioniersrol in te kunnen pakken, is ontzettend leuk. Ieder jaar maken wij een ontzettend mooie groei door. In de komende jaren zullen we ons cliënteel verder uitbreiden, niet alleen binnen de Benelux maar ook daarbuiten. Het is onze doelstelling om tot de topproducenten inzake EU Ecolabel producten te behoren in Europa. Van mij mag daarom de ecologische evolutie nog sneller gaan. Door onze beslissing om uitsluitend ecologische producten aan te bieden, hebben wij de markt uitgedaagd”, voegt Myrte toe. “Een leverancier die bij ons wil langskomen, is welkom, maar alleen met iets nieuws dat ecologisch verantwoord is. Het is leuk om te zien dat leveranciers moeite doen om ons nieuws te brengen. Ecologie is een voorwaarde, geen optie. En dat bindt ons met de markt, en als familie.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 oktober 2020

Nieuw managementboek over opvolging familiebedrijven: van vete naar succes

Opvolging is een gevaarlijk moment in het voortbestaan van een familiebedrijf: het mislukt in maar liefst 70%. Bij goed ondernemerschap hoort een goede opvolging; een uitdaging dus voor menige...

26 oktober 2023

Blankers Schoon behaalt PSO-Trede 3 en PSO 30+

Blankers Schoon (Maatschappelijk) heeft afgelopen maand PSO-Trede 3 en het PSO 30+ certificaat behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dat betekent dat Blankers Schoon – Maatschappelijk voldoet aan...

12 juni 2019

Familiebedrijf BOMA: 45 jaar en nog altijd krachtig

Wist je dat het personage Balthazar Boma uit F.C. de Kampioenen zijn naam dankt aan een Bomito? En dat BOMA voor BOrstels & MAtten staat? De totaalleverancier van schoonmaakmaterialen...

04 mei 2020

Top 3 meest gelezen in april: GWS dé Schoonmaker, Hygeniq en Schoonmaakgoeroe

In april mochten we ons extra inzetten voor vakspecifieke bijdragen op Schoonmaakjournaal. Dat leverde prachtige, waardevolle en exclusieve artikelen op. Dit is de top 3 meest gelezen op onze...

27 augustus 2019

3e generatie aan het roer: “Met familiebedrijf Spectro veroveren wij de wereld”

“De naam Spectro is eigenlijk een fantasienaam. Onze vader maakte in 1986 een nieuwe start en zocht een originele naam voor zijn bedrijf. In de eerste films van James...

12 juli 2019

Met Werner & Mertz schoonmaakproducten bespaart Dour festival 141 kg plastic

Ecologisch schoonmaakmiddelenproducent Werner & Mertz levert voor het vierde jaar op rij ecologisch verantwoorde schoonmaakproducten aan het Waalse muziekfestival Dour. Duurzame Ontwikkeling Dour Festival, of simpelweg 3D (Développement Durable...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Nieuwe generatie aan zet

“Vakantie werk in schoonmaak? Natuurlijk zeggen mijn kinderen zie hier de volgende generatie aan het werk bij Bumé Bouw en Onderhoud.” deelt Richard Hommerson, commercieel directeur/mede-eigenaar bij Hommerson Schoonmaakbedrijf,...

03 oktober 2019

Dennis Vos over familiebedrijf Total Cleaning Products: “The sky is the limit”

“De schoonmaak is mij met de paplepel ingegoten”. Dennis Vos van Total Cleaning Products in Naarden werkt samen met zijn ouders in hun schoonmaakgroothandel en ervaart hoe zij met...

29 augustus 2019

Familiebedrijf Buné: 4 specialisaties door heel Nederland en 1 hecht familiebedrijf

“Hans Buné Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten bestaat 40 jaar en is in 1978 opgericht door mijn beide ouders.” Vol trots vertelde Paul Buné vorig jaar in een exclusief interview aan...

23 september 2021

Salubris behaalt Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Salubris beleeft een primeur. De in Aalter gevestigde schoonmaakgroothandel heeft als eerste in België, het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, behaald. Hiermee toont het bedrijf aan veel waarde te hechten...