Familiebedrijf Pollet: “In 1993 ontwikkelden we al reinigingsmiddelen met bacteriën en enzymen”
“Ik ben de 8e generatie die ons familiebedrijf mag leiden, daar ben ik fier op.” Managing director Jean-Nicolas d’Hondt van Pollet Cleaning & Hygiene Solutions is trots op de firma, die al sinds 1763 gespecialiseerd is in onderzoek, vervaardiging en verkoop van onderhoudsproducten voor de hygiëne- en reinigingsmarkt. “Ik mag de expertise die we in 2 eeuwen hebben opgebouwd, door laten groeien en later weer doorgeven. ’It gives a sense to my live’.”
In de afgelopen 256 jaren is Pollet uitgegroeid van ‘start-up’ tot een internationaal bedrijf met haar hoofdkantoor in België en haar aanwezigheid in 17 landen. “De groei gaat in de afgelopen jaren zo hard, we hebben er zelfs eerder dit jaar de Grote Waalse Exportprijs mee gewonnen: Springplankprijs voor de Export voor de Europese Unie van het Waalse Exportagentschap. Iedere 2 jaar beloont deze organisatie bedrijven die bijdragen aan het promoten van kwaliteit en expertise van Wallonië in het buitenland. Met name onze oplossingen voor het onderhouden en beschermen van vloeren en ons biotechnologisch aanbod tegen hinderlijke geuren, spreken aan. Ook voor 2018 staat weer 15% groei gepland. Met ons als innovatief en duurzaam bekendstaande bedrijf én ons team gaat dat vast lukken”, vervolgt Jean-Nicolas.
Pionier door de eeuwen heen
Pollet is het oudste familiebedrijf van België, althans dat in handen van een-en-dezelfde familie is gebleven. “Ook nu in 2018 is de familie 100% eigenaar en mag ik nu als 8e generatie de leiding geven. Ik ben zes jaar geleden overgestapt en heb mooie strategische plannen om onze firma succesvol voort te zetten. Innovatie is een van onze onderscheidende waarden, dat blijkt al uit onze historiek.”
“Zo om en nabij de 80 jaar zijn de activiteiten van Pollet gewijzigd. Van oudsher was het maken van zout, voor het bewaren van vlees en dergelijke, onze business. Later begonnen we met het produceren van olie. Dit was lucratief, omdat in de streek van de fabriek veel mijnen waren waar de mijnwerkers licht nodig hadden. Wij leverden de olie voor de olielampen. Toen weer jaren later de elektriciteit zijn intrede deed en de afzet in olie afnam, stapten we over naar het vervaardigen van zeep, omdat de bestanddelen van olie en zeep grotendeels gelijk zijn. Daarna verbreedde de aandacht zich naar detergenten en schoonmaakproducten, de markt waarin we ons nu ook begeven. Pollet is eigenlijk altijd pionier geweest. We waren de eerste in België die een leveringsvoertuig op de baan zetten. Ook waren we de eerste met vloeibare zeep, onze voorvaderen introduceerden deze tussen WOI en WOII. Pollet ontving als tweede bedrijf in België het ecolabel. We ontwikkelden al in 1993 reinigingsmiddelen met bacteriën en enzymen, we krijgen er nu pas vraag naar.”
Wist u dat Pollet deel uitmaakt van de wereldwijde vereniging Henokiens, met 45 familiebedrijven die langer dan 200 jaar bestaan? Er zijn meer bedrijven die uit de 17e eeuw stammen. De oudste, het Japanse bedrijf in zoetwaren Hoshi, bestaat zelfs 1300 jaar!
Familiebedrijf met waarden
“Als lid van de familie ben ik niet alleen fier op het aantal jaar dat Pollet bestaat, vooral ook op onze waarden. We willen effectief wel groeien, maar niet om het doel zelf, voorop staat om het bedrijf gezond door te geven aan de volgende generatie. Dit geeft mij mijn daginvulling, dit doe ik samen met het team. We hebben intern een aangename werksfeer, onze mensen zijn geen nummers, ieder respecteert elkaar. In de laatste jaren zijn er veel nieuwe mensen gekomen om de groei een kick te geven. Daarentegen hebben we ook medewerkers die 20 jaar of meer bij ons werken, eentje zelfs al 28 jaar. Dat willen we zo behouden, het is ook een deel van onze geschiedenis. We care for people. Dit geldt ook voor de samenwerking met onze klanten, met 70% werken we tussen de 10 en 20 jaar samen, goed partnership.”
Positief toekomstbeeld
“Ik ben heel positief over de toekomst. De nieuwe aanpak op strategisch, commercieel en innovatie-vlak heeft in de afgelopen jaren zijn vruchten afgeworpen. We hebben hard gewerkt en zijn hard gegroeid. En dat is niet onopgemerkt gebleven. We hebben de exportprijs én 2 innovatieprijzen gewonnen en 30 nieuwe, verbeterde producten op de markt gebracht. De ambitie is om nog 2 tot 3 keer groter te worden; dat hoeft niet vandaag, ik heb nog zo’n 30 jaar voor mij. We geloven er zeker in dat onze ecologische producten, aanpak geurbestrijding en expertise van hard en zacht vloeronderhoud toegevoegde waarde bieden. Door onze kennis en ervaring kunnen we schoonmaakbedrijven oplossingen geven die effectief zijn en tijdwinst opleveren. Ook bieden we samen met partners knowhow aan als extra service naar onze klant. We investeren echt in de toekomst. Dit klinkt misschien eigenzinnig, maar is wel mijn boodschap die ik aan de lezers van dit interview wil meegeven: neem nooit risico’s die op de korte termijn geld opleveren, maar op de lange termijn problemen brengen. Denk in duurzame oplossingen.”