11 februari 2020

Werner & Mertz schenkt gewonnen milieuprijs van € 250.000 aan veengebied in Indonesie

Reinhard Schneider, CEO van Werner & Mertz, doneert € 250.000 aan Borneo Orangutan Survival Deutschland (BOS). Dat geld won Schneider in oktober 2019 toen hij door de Duitse Federale Stichting (DBU) bekroond werd met hun prestigieuze Milieuprijs voor de doorgedreven duurzaamheidsstrategie, de talrijke milieu-innovaties en de ecologische producten bij Werner & Mertz. BOS gaat het geld gebruiken voor de herbebossing van het Mawas-reservaat in Indonesië.

Het Mawas-reservaat is een van de grootste veengebieden in Indonesië. Het is bedekt met een 15 meter dikke veenlaag, waarin CO2 en andere broeikasgassen van de afgelopen 8000 jaar zijn opgeslagen. Mawas herbergt ook 2600 wilde orang-oetans en 48 andere bedreigde diersoorten. “Het is voor mij belangrijk dat mijn prijzengeld wordt gebruikt om echte biodiversiteitsactiviteiten te ondersteunen. Het aanplanten van inheemse bomen in het regenwoud heeft een enorm groot effect voor de bescherming van het klimaat. Hiermee kunnen we een enorme hoeveelheid CO2 compenseren”, aldus Schneider.

“Het is voor mij belangrijk dat mijn prijzengeld wordt gebruikt om echte biodiversiteitsactiviteiten te ondersteunen”

Beschadigd ecosysteem herstellen
Door een niet doorgezet bouwproject is het ecosysteem in de jaren ’90 ernstig beschadigd geraakt. De overheid groef meer dan 4000 kilometer kanalen, en later is het stuk land ook afgebrand. Hierdoor is een brandgevaarlijk gebied ontstaan van 70.000 hectare dat voortdurend broeikasgassen uitstoot. “De CO2-uitstoot van het gerooide veenland was in 2015 goed voor de helft van alle Indonesische CO2-uitstoot. Met de steun van Reinhard Schneider en zijn bedrijf Werner & Mertz kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan de bescherming van het wereldwijde klimaat en bedreigde diersoorten”, aldus Daniel Merdes, managing director van BOS Deutschland.

Met steun van BOS moet het beschadigde ecosysteem van de Mawas worden gestabiliseerd en verdere bosbranden voorkomen worden. De 250.000 euro gaat onder andere naar het herstel van 80 hectare regenwoud en de aanplanting van 100.000 bomen. Hiermee wordt een natuurlijke habitat  gecreëerd voor de bedreigde diersoorten en wordt de CO2-uitstoot verlaagd.

Langdurige samenwerking met BOS Deutschland
Het herbebossingsproject is slechts het begin van de samenwerking. Naast de donatie heeft Reinhard Schneider een samenwerkingsovereenkomst van 5 jaar ondertekend. Werner & Mertz zal de BOS orang-oetans reddingscentra op Borneo ondersteunen. In deze centra werken ze aan de rehabilitatie van orang-oetans en houden ze toezicht bij hun terugkeer in de beschermde regenwouden.

De doelstellingen van beide partners zijn de bescherming van de verschillende soorten op Borneo, het behoud en de uitbreiding van het leefgebied van de orang-oetans en de teelt van palmpitolie en oppervlakte-actieve stoffen verminderen. De teelt van de bomen die palmpitolie opleveren, belast de lokale regenwouden en vernietigt waardevolle habitat.

Werner & Mertz vertrouwt al jarenlang op Europese plantaardige grondstoffen zoals koolzaad en zonnebloem voor haar was- en reinigingsmiddelen. Dat was slechts een van de vele aspecten van de integraal duurzame bedrijfsfilosofie waarvoor Schneider de Duitse milieuprijs ontving.

 

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 maart 2022

Dubbel feest voor Dennis Koekenbier

Voor operationeel directeur Militex, Dennis Koekenbier, is 2022 een dubbel feestjaar. Hij viert niet alleen zijn 30-jarig werkjubileum bij de producent van reinigingsmiddelen in IJmuiden. Het is dit jaar...

30 augustus 2022

HYGENIQ presenteert WIWIQ

HYGENIQ lanceert een hele nieuwe ecologische productlijn onder de naam WIWIQ. Met deze nieuwe productlijn van acht basis schoonmaakproducten wil HYGENIQ de stap naar duurzame schoonmaakmiddelen voor iedereen verkleinen....

29 oktober 2025

Mark Engels (BOMA): “We maken het zorgmedewerkers zo makkelijk mogelijk om duurzaam te werken”

De schoonmaaksector verandert razendsnel, zo ook de schoonmaaksector in de zorg. Personeelstekorten, stijgende kosten en strengere duurzaamheidsdoelen vragen om nieuwe oplossingen. Mark Engels, Business Unit Manager Healthcare bij BOMA,...

11 januari 2019

#filmFriday Alkmaar Sport presteert met specialist Hazet

Eddy Bakker, manager exploitaties van Alkmaar Sport, vertelt in een testimonialfilmpje over de fijne samenwerking met Hazet. ‘’Wij hebben kennis van sport en hebben niet alle kennis over schoonmaak....

13 april 2023

Groen is goed doen

Carel Lurvink publiceert haar ‘groene’ jaarverslag. Als infographic. Bekijk het ‘groene bloed’ van deze leverancier van producten voor een schone & veilige werkomgeving. “Bij ons gaan duurzaam ondernemen en...

11 september 2022

Shark Attack The Game: speel met haaien en red de oceaan

Sinds enkele weken is Shark Attack The Game verkrijgbaar. Een door de Haarlemse ondernemers Toni van Dam en Jorrit Vlas geproduceerd kaartspel, dat spelers in staat stelt bij te...

03 december 2024

Niels van Geenhuizen (CSU) deelt 5 goede voornemens voor bedrijfsschoonmaak in 2025

Met 2025 in zicht is het tijd om na te denken over duurzame voornemens – ook op het gebied van bedrijfsschoonmaak. Hoewel het nieuwe kabinet minder inzet op CO₂-reductie,...

15 februari 2024

Diversiteit leidt niet tot betere prestaties…..maar inclusie wel!

Wetenschappelijk onderzoek laat zien wat voor soort maatregelen meer en minder succesvol zijn om verschillende groepen mensen in organisaties tot hun recht te laten komen. Aangetoond wordt hoe van...

07 september 2023

CWS stelt ambitieuze doelen om CO2-uitstoot met 50% te verminderen tegen 2030

CWS, totaalleverancier op het gebied van sanitaire hygiëne, vloerverzorging, bedrijfskleding en cleanrooms, heeft haar Duurzaamheidsverslag 2022/23 gepresenteerd. Met ambitieuze klimaatdoelen streeft CWS ernaar om tegen 2030 de CO2e-uitstoot met...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...