11 februari 2020

Werner & Mertz schenkt gewonnen milieuprijs van € 250.000 aan veengebied in Indonesie

Reinhard Schneider, CEO van Werner & Mertz, doneert € 250.000 aan Borneo Orangutan Survival Deutschland (BOS). Dat geld won Schneider in oktober 2019 toen hij door de Duitse Federale Stichting (DBU) bekroond werd met hun prestigieuze Milieuprijs voor de doorgedreven duurzaamheidsstrategie, de talrijke milieu-innovaties en de ecologische producten bij Werner & Mertz. BOS gaat het geld gebruiken voor de herbebossing van het Mawas-reservaat in Indonesië.

Het Mawas-reservaat is een van de grootste veengebieden in Indonesië. Het is bedekt met een 15 meter dikke veenlaag, waarin CO2 en andere broeikasgassen van de afgelopen 8000 jaar zijn opgeslagen. Mawas herbergt ook 2600 wilde orang-oetans en 48 andere bedreigde diersoorten. “Het is voor mij belangrijk dat mijn prijzengeld wordt gebruikt om echte biodiversiteitsactiviteiten te ondersteunen. Het aanplanten van inheemse bomen in het regenwoud heeft een enorm groot effect voor de bescherming van het klimaat. Hiermee kunnen we een enorme hoeveelheid CO2 compenseren”, aldus Schneider.

“Het is voor mij belangrijk dat mijn prijzengeld wordt gebruikt om echte biodiversiteitsactiviteiten te ondersteunen”

Beschadigd ecosysteem herstellen
Door een niet doorgezet bouwproject is het ecosysteem in de jaren ’90 ernstig beschadigd geraakt. De overheid groef meer dan 4000 kilometer kanalen, en later is het stuk land ook afgebrand. Hierdoor is een brandgevaarlijk gebied ontstaan van 70.000 hectare dat voortdurend broeikasgassen uitstoot. “De CO2-uitstoot van het gerooide veenland was in 2015 goed voor de helft van alle Indonesische CO2-uitstoot. Met de steun van Reinhard Schneider en zijn bedrijf Werner & Mertz kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan de bescherming van het wereldwijde klimaat en bedreigde diersoorten”, aldus Daniel Merdes, managing director van BOS Deutschland.

Met steun van BOS moet het beschadigde ecosysteem van de Mawas worden gestabiliseerd en verdere bosbranden voorkomen worden. De 250.000 euro gaat onder andere naar het herstel van 80 hectare regenwoud en de aanplanting van 100.000 bomen. Hiermee wordt een natuurlijke habitat  gecreëerd voor de bedreigde diersoorten en wordt de CO2-uitstoot verlaagd.

Langdurige samenwerking met BOS Deutschland
Het herbebossingsproject is slechts het begin van de samenwerking. Naast de donatie heeft Reinhard Schneider een samenwerkingsovereenkomst van 5 jaar ondertekend. Werner & Mertz zal de BOS orang-oetans reddingscentra op Borneo ondersteunen. In deze centra werken ze aan de rehabilitatie van orang-oetans en houden ze toezicht bij hun terugkeer in de beschermde regenwouden.

De doelstellingen van beide partners zijn de bescherming van de verschillende soorten op Borneo, het behoud en de uitbreiding van het leefgebied van de orang-oetans en de teelt van palmpitolie en oppervlakte-actieve stoffen verminderen. De teelt van de bomen die palmpitolie opleveren, belast de lokale regenwouden en vernietigt waardevolle habitat.

Werner & Mertz vertrouwt al jarenlang op Europese plantaardige grondstoffen zoals koolzaad en zonnebloem voor haar was- en reinigingsmiddelen. Dat was slechts een van de vele aspecten van de integraal duurzame bedrijfsfilosofie waarvoor Schneider de Duitse milieuprijs ontving.

 

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 december 2018

DSP Fresh geurdispenser van De Ster Products is unieke en groene koploper

  Leverancier van sanitaire en industriële hygiëneproducten De Ster Products verwelkomt de unieke geurdispenser DSP Fresh in haar assortiment. DSP Fresh zorgt voor een positieve geurbeleving in diverse varianten...

08 oktober 2019

Hazet Duurzaamheidsdag: ‘let’s talk about plastic’ en meer

Wat wordt er bedoeld met de nieuwe Single Use Plastic-wetgeving die in 2021 in gaat? Hoe kunnen bedrijven hier tijdig op inspelen? Welke circulaire recyclingsprogramma’s kun je implementeren. En...

04 april 2023

Markt reinigings- en desinfectiemiddelen blijft komende tijd onder grote druk

Net als vele andere sectoren heeft de markt van reinigings- en desinfectiemiddelen veel te verduren sinds de pandemie en de oorlog. Veel bedrijven zaten het afgelopen jaar in overlevingsmodus,...

21 mei 2023

Seepje zonder microplastics

Het duurzame zeepmerk Seepje krijgt een officiële erkenning van de Plastic Soup Foundation in de vorm van het Zero Plastic Inside-certificaat. Als eerste wasmiddelmerk. Dat betekent dat alle producten...

22 oktober 2019

#nieuwsnotendop CNV, ECH Awards, FMGezondheidszorg en verkiezing Superkracht

Uitnodiging FMGezondheidszorg symposium Circulariteit, pak je kansen Op donderdag 28 november organiseert beroepsvereniging FMGezondheidszorg het symposium Circulariteit: PAK JE KANSEN! Het bestuur van FMGezondheidszorg nodigt je van harte uit...

12 december 2018

Film: Goede werkomstandigheden bekeken door de ogen van ENTRIO schoonmaak+service

Het Belgische schoonmaakbedrijf ENTRIO schoonmaak+service heeft een sterk oog voor duurzaamheid en het creëren van goede werkomstandigheden voor haar poetsmedewerkers. Door gebruik te maken van innovatieve en revolutionaire reinigingsproducten...

24 juli 2024

Unilever schaalt groene plannen af. Realitycheck, groei boven groen of greenhushing?

'Bij Unilever zouden groen en groei samengaan. Nu gaat groei toch voor.' De Volkskrant deelt op 24 juli haar artikel over de plannen van Unilever. Het bedrijf in voedings-,...

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...

18 juni 2019

Oprechte belangstelling voor Wonderlijke Wereld van Enzymen bij kennissessie Innovi

“Wij helpen zelf de aarde letterlijk om zeep”, trapt Gerrit Visser de kennissessie Enzymatisch Reinigen op 13 juni af. Innovi mocht op serieuze belangstelling rekenen: deelnemers uit Nederland en...

31 december 2019

Top 3 ‘twenty-tens’ op Schoonmaakjournaal

Aan de vooravond van de ‘twenty-twenties’ maken we de balans op van de meest populaire publicaties in de twenty-tens. De balans van Schoonmaakjournaal kan nog slechts 8 jaar terugkijken,...