2 december 2021

CAO: Vakbonden doen tegenvoorstel

Op 29 november, hebben werkgevers en vakbonden verder onderhandeld over een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Tijdens deze dag 7 hebben de vakbonden een tegenvoorstel gedaan op het vorige week gepresenteerde integrale voorstel van Schoonmakend Nederland. Een overvraging?

Fedde Monsma, manager cao Schoonmakend Nederland: “Wij zijn van mening dat we met ons integrale voorstel een evenwichtig, meer dan marktconform voorstel hebben gedaan. Een voorstel waarmee we een sterke basis leggen voor een aantrekkelijke sector waarin het goed ondernemen, werken en ontwikkelen is. Een branche voor iedereen. Jong en oud moeten – tot in de lengte van dagen – met plezier aan het werk in onze prachtige sector. Dat vertaalt zich in een goed loon, maar ook in goede arbeidsvoorwaarden zoals ruimte voor ontwikkeling (van het vakmanschap), instrumenten om gezond en veilig te werken en de mogelijkheid om eerder te stoppen met werken voor oudere collega’s.”

Bonden overvragen
“Ondanks wat beweging vanuit de bonden, is het gat tussen ons voorstel en dat van de bonden nog erg groot”, gaat Monsma verder. “We hebben alle wensen en eisen uit het tegenvoorstel van de bonden doorgerekend en dan kom je uit op een onrealistische en niet haalbare kostenverhoging. Dat hebben we de bonden aan het einde van de dag teruggegeven. Vragen staat natuurlijk vrij, maar de bonden moeten zich realiseren dat onze budgettaire ruimte niet tot in de hemel groeit. Zeker niet in deze onzekere coronatijd, waarin ondernemers – vooral in de hotellerie – zich weer geconfronteerd zien met enorme omzetverliezen.”

Keuzes maken
Monsma: “We willen de sector gezond houden. Dus moeten we met elkaar verantwoorde keuzes maken. In het belang van ondernemers én medewerkers.” Aan het eind van deze zevende onderhandelingsdag heeft Schoonmakend Nederland de bonden daarom gevraagd hun voorstel opnieuw onder de loep te nemen. Vrijdag drie december praten de sociale partners verder.

bron: www.schoonmakendnederland.nl

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

23 november 2018

Terugblik OSB congres: kansen en uitdagingen door maatschappelijke veranderingen

Hoe gaan ondernemers om met een veranderende maatschappij? Wat zijn kansen en uitdagingen? Tijdens het OSB-congres op 22 november werd uitgebreid gesproken over de invloed van maatschappelijke, economische en...

13 juni 2023

Op zoek naar een nieuwe collega? Klop bij Social Cleania aan!

Stef Martens, 27 jaar, in het najaar van 2022 gestart met Social Cleania. Een start up met een enorme groei. Nu al. “Het is een uit de hand gelopen...

19 december 2022

Carel Lurvink neemt activiteiten mr. Safe & Clean over

Carel Lurvink heeft de activiteiten van mr. Safe & Clean in Oldenzaal overgenomen. Deze week hebben de directies van beide bedrijven de vereiste stukken ondertekend. Het professionele assortiment van...

24 oktober 2023

EVENT: Captains of Cleaning Connect

Op 29 november 2023 is het zover: de derde editie van Captains of Cleaning Connect. Voor de derde keer op rij brengt de oranisatie alle Captains of Cleaning live...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....

19 januari 2023

TNO ontwikkelt model om kunststof effectiever te recyclen

Wetenschappers van TNO hebben een model ontwikkeld dat de materiaaleigenschappen van kunststof kan vertalen naar een waarde. Hetzelfde model laat vervolgens zien hoe dat type kunststof het beste kan...

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

23 december 2021

Fiets voor Samad

Hijman Schoonmaakartikelen B.V. doet aan social return. Deze vult de schoonmaakgroothandel in met Everyday Heroes. Zo heeft Hijman bijvoorbeeld bijgedragen aan een elektrische fiets voor Samad, zodat hij makkelijker zijn...

01 juni 2023

The Original: groen, efficiënt en gezond

Greenspeed bracht in 1995 als éérste in de Benelux de microvezeltechniek op de professionele schoonmaakmarkt met de Greenspeed Original. “De kwaliteit was meteen spot on, daarom kennen we de...