15 mei 2019

Blog: Met 7 inzichten naar een circulaire oplossing

Facilitair managers zijn verantwoordelijk voor de ‘producten’ en dus ook voor de grondstoffen die de organisatie in komen. Maar ook óf en hóe ze de organisatie weer verlaten. Als facilitair manager zul je met een andere blik, een circulaire kijk, naar productinkoop moeten kijken. Hoe kun je een circulaire oplossing deel uit laten maken van het facilitaire beleid? Waar moet je rekening mee houden? Hoe pas je zoiets toe in de praktijk? De mogelijkheden zijn er zeker! 7 tips.

  1. Hoe verloopt de reis van het product?
    Herkomst, duurzaamheid en bestemming na levensduur zijn belangrijke factoren in de reis van een product. Wanneer je circulair wilt inkopen, zijn daarom de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen: waar komt de grondstof vandaan? Kan ik het opnieuw gebruiken? En: wanneer het voor mij afval wordt, voor wie wordt het dan een grondstof?
  2. Hoe worden grondstoffen verwerkt tot het product?
    Als je afvalstromen uit jouw organisatie kunt omzetten in grondstoffen voor nieuwe producten, ga dan na hoe dit productieproces is ingericht. Het laatste wat je wilt, is dat de manier waarop jouw afval wordt gerecycled een negatieve impact op het milieu heeft.
    Wees kritisch en stel vragen over het gebruik van schadelijke of niet-schadelijke hulpstoffen in het proces, hoeveel en welk soort energie en water er verbruikt wordt en of er sprake is van CO2-uitstoot of gestort afval. Bij het productieproces van bijvoorbeeld toilet- en handdoekpapier zijn dit soort criteria van grote impact. Bekijk tevens de mogelijkheid voor een bedrijfsbezoek, zodat je met eigen ogen het productieproces kunt bekijken.
  3. Wat doe ik na het gebruik met het product?
    Op het moment dat het product voor jouw afval wordt, waar gaat het dan naar toe? Wellicht zijn er onderdelen her te gebruiken in andere toepassingen. Als je daar van tevoren niet over nadenkt, is de kans groter dat een product na gebruik bij het restafval eindigt. Door aan de voorkant kritisch te zijn op wat je inkoopt, of er nog een nieuwe bestemming voor het product is, denk je in lijn met de circulaire economie.
  4. Is er een productcategorie die als grondstof kan dienen voor een andere?
    Heel eenvoudig, kan afval worden omgezet in grondstof? En kan een organisatie gebruikmaken van de producten die ervan gemaakt worden? Denk aan kartonnen koffiebekers – deze worden na gescheiden inzameling als grondstof ingezet voor de productie van hygiënepapier. Papieren bekers en toilethygiëne zijn beide productcategorieën die gebruikt worden in organisaties. Wanneer je als organisatie dit hygiënepapier ook daadwerkelijk gebruikt, is de cirkel rond en spreken we van een gesloten kringloop of circulaire oplossing.
  5. Welke partijen moet ik met elkaar aan tafel zetten om iets nieuws te krijgen?
    Om tot een circulaire oplossing te komen, heb je vaak meer partijen nodig. Intern en extern. Betrek je collega’s inkopers en contractmanagers wanneer je de dialoog met je leveranciers aangaat en ze vraagt om jou verder te helpen. Vaak is er binnen lopende contracten veel mogelijk. In het voorbeeld van de papieren beker spelen de afvaldienstverlener, fabrikant en distributiepartner van toilethygiëne een rol. Partijen die je normaalgesproken apart zou spreken voor hun producten of dienstverlening, zet je nu samen om tafel om hun rol in de keten te vertegenwoordigen.
  6. Optie: betalen voor gebruik?
    Met de komst van de circulaire economie ontstaan er ook nieuwe business modellen. Waar je eerder misschien koos om producten te kopen, kun je tegenwoordig ook kiezen voor het huren of in bruikleen nemen gedurende een bepaalde contractperiode.
    Je betaalt dan een afgesproken bedrag voor het gebruik of verbruik (in geval van toiletpapier) en de fabrikant blijft eigenaar van de hardware (dispensers). Kijk vervolgens samen met je partner hoe het aantal vervoersbewegingen van de verbruiksartikelen omlaag zou kunnen. Herhaalleveringen hebben namelijk de grootste impact om de milieubelasting. Sta open om je leverancier te vergoeden voor de toegevoegde waarde op zijn logistieke dienstverlening. Met andere woorden: als je partner het voorraadbeheer efficiënter kan inrichten en daarvoor een vergoeding krijgt, heb je een duurzame samenwerking waarbij iedere schakel bestaansrecht houdt, maar onnodige kosten en milieubelasting uit de keten worden gehaald.
  7. Is het lokaal genoeg voor deze categorie?
    Waar en hoe wordt een product geproduceerd? Lokale productie is een factor die meeweegt in de totale milieubelasting van een product. Transport kan met name een grote impact hebben wanneer het product maar kort mee gaat, zoals bij een verbruiksartikel als toiletpapier. Lokale productie heeft dan de voorkeur om de milieubelasting zo laag mogelijk te houden.

Naast deze 7 inzichten bestaat er ook een mooi praktijkvoorbeeld. Want wie had ooit gedacht dat koffiebekers iets te maken zouden kunnen hebben met toilethygiëne? En hoe die circulaire oplossing afvalreductie mogelijk maakt? De Volksbank is een van de koplopers en reduceerde haar restafval met de helft door haar koffiebekers in te zamelen en te laten gebruiken als grondstof voor hun eigen toilet- en handdoekpapier. Laat je inspireren door de Volksbank casestudy.

Rob Stevens
business unit & brand manager WEPA Nederland

Leestip
Circulariteit is een van de brainstormonderwerp op het #nextevent van FM Next Generation, op dinsdagmiddag 18 juni bij i-team Global:

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 september 2023

Spectro start samenwerking met TOP Oss

Met de start van het voetbalseizoen start ook de samenwerking tussen Spectro en TOP Oss. Een verbinding voor drie jaar op het gebied van schoonmaak en hygiëne. De Osse...

27 december 2023

BRIER59 biedt welzijnsboost in haar nieuwe ONE HUNDRED RESTROOM

Op vrijdag 15 december vond de officiële opening plaats van het toiletconcept ONE HUNDRED bij BRIER59, in het zuiden van Nederland. Het lintje werd doorgeknipt door Sjon Reijers van Stein...

31 juli 2020

#film Pratende spiegel maakt One Hundred Restrooms uniek

De rij toiletconceptwinkels van Vendor Washrooms, PurePoint en 2theloo mag zich verrijken met One Hundred Restrooms: een slim openbaar toilet belevingsconcept die behoefte, beleving en technologie samen laat komen. Oud-2theloo’ers...

14 november 2018

Tork: “Datagestuurd schoonmaken is de toekomst”

Digitalisering wordt steeds belangrijker in de maatschappij en daarmee ook in de schoonmaakindustrie. Het zorgt ervoor dat schoonmaakteams efficiënter te werk kunnen gaan en hun dag kunnen indelen op...

22 juli 2019

Uitbreiding exportteam MTS Euro Products met FMNextGen’er Dirk Roelofsen

“Ons nieuwe jaar is net begonnen”, bruist Sander Ekhart, commercieel directeur van MTS Euro Products, door de telefoon als we hem op maandag 1 juli in de vroege ochtend...

27 september 2024

FOTOFRIDAY: De duurzame dispensers van Tork

“Het klopt dat onze dispensers van kunststof zijn. Niet zo duurzaam, zou je denken? Toch wel”, erkent Mayke Groenendaal, Customer Marketing Activation Manager Tork Benelux. Mayke: “Ik leg onze...

26 november 2018

WEPA kennissessie Circulariteit binnen Facility

WEPA is voortdurend bezig met het ontwikkelen van circulaire oplossingen voor toilethygiëne. Niet alleen, maar samen met klanten en ketenpartners. Met haar innovatieplatform Future Lab by Satino realiseerde WEPA...

18 maart 2019

Met Fixed&Easy gaan Kimberly-Clark en Propers voor cross selling

Vanuit zijn passie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven, begon Patrick Arts in 2005 schoonmaakbedrijf Propers. “We willen mensen laten ontwikkelen”, motiveert de...

04 december 2018

WEPA kennissessie Circulariteit in facility: samen heel veel impact maken, idealiter of idealater?

Facility management will save the world… Hoe kunnen we de transitie naar circulariteit verder helpen? De uitdaging van facilitair Nederland waar WEPA Nederland op inzette tijdens haar kennissessie Circulariteit...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...