17 april 2019

Asito ontwikkelt rolkwalificatie-app schoonmaakopleidingen ziekenhuizen

Als schoonmaakbedrijf levert Asito in de gezondheidszorg een bijdrage aan een veilige werk- en leefomgeving voor patiënten, medewerkers en bezoekers van zorginstellingen. Om de kwaliteit van dienstverlening nog verder te verhogen, lanceerde Asito op 15 april 2019 de ‘rolkwalificatie-app’. Een app speciaal ontwikkeld om schoonmaakkrachten in zorginstellingen op te leiden en kwalificeren.

In zorginstellingen als ziekenhuizen worden al een aantal jaren de schoonmaakmedewerkers getoetst op hun kennis en vaardigheden. De toetsing gebeurde achteraf en werd handmatig bijgehouden. De nieuwe rolkwalificatie-app zorgt voor een tijdsbesparing én voor een effectief opleidingssysteem.

Borging van kwaliteit en risico’s
Elke medewerker volgt verplicht de rolkwalificatie hygiëne en reinigen, de overige kwalificaties zijn afhankelijk van de werkplek, bijvoorbeeld de OK of het laboratorium. Is de medewerker opgeleid, dan volgt een toets. Deze toets wordt afgenomen met behulp van de app. De behaalde rolkwalificaties worden automatisch vastgelegd in het personeelsdossier van de medewerker. Zo weet Asito precies waar medewerkers inzetbaar zijn, waardoor kwaliteit en risico’s beter geborgd zijn.

Ook de objectleiders en schoonmaakkrachten op de werkvloer zijn positief. “We krijgen goede reacties,” zegt Inge de Jongh, operationeel manager bij Asito Cure. “De opleidingsapp heeft een positief effect op de medewerkers, want het maakt ze bewust maakt dat schoonmaak een vak is. Ook tegenover klant. En de schoonmaakkrachten kijken er echt naar uit dat ze een certificaat krijgen!”

Juiste man/vrouw op juiste plaats
Asito heeft de kernwaarde vakmanschap hoog in het vaandel, de rolkwalificatiesystematiek geeft inhoud aan deze kernwaarde. Per zone ligt vast welke kwalificaties per medewerker nodig zijn. Het resultaat: inzicht in welke rol de medewerker goed past en welke opleidingen nodig zijn om vakbekwaam te worden en blijven. Voor Asito de manier om vaardigheden en competenties continu te toetsen waardoor vakbekwaamheid specifiek in de ziekenhuizen kan worden geborgd.

In eerste instantie wordt de rolkwalificatie ingevoerd in divisie Cure waar sprake is van een grote taakdifferentiatie, en diverse niveaus van vakkennis. Daarna volgt implementatie in de care.

Over Asito 
Asito is een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Dagelijks werken 10.000 kleurrijke vakkrachten verspreid over vijftig vestigingen succesvol aan een schone en veilige werk- en leefomgeving. Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en relaties voorop om zo samen tot de meest sociale en duurzame resultaten te komen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...

20 maart 2020

Anton Witte (Asito) over coronacrisis in FD: “Van juridische disputen worden alleen advocaten wijzer”

“Bedrijven moeten centraal afspraken met hun klanten maken over het vermijden van juridische conflicten, nu duizenden werknemers werkloos thuis komen te zitten.” Die oproep doet Anton Witte, directeur HR...

09 november 2022

Allemaal Winaars!

Vier finalisten, een volle zaal met nerveuze aanhang en een dagvoorzitter met humor. Drie ingrediënten voor een écht feest. Lees en kijk nogmaals mee op foto en film naar...

26 maart 2020

Rick Dillema (schoonmaakbedrijf Westerveld) over belang opleiden: “Juist nu is vakkennis essentieel”

Op 25 maart 2020 bestaat 10 jaar facilitair opleider UL-Team: een viering op gepaste wijze, want ook opleidingsorganisaties voelen het effect van het coronavirus. Immers, geen fysieke ontmoeting en...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

07 januari 2020

Customer journey case Franciscus Gasthuis en opleider UL-Team: “Het welzijn van de patiënt staat voorop”

Franciscus Gasthuis & Vlietland is een topklinisch ziekenhuis, dat met een top team met facilitaire krachten, medewerkers en artsen staat voor top zorg, dichtbij huis. Heel veel top, een...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

04 juli 2019

Belinda Dekkers (UL-Team): “Juist in de zomer kun je als schoonmaakbedrijf je slag slaan”

“Het opleiden van facilitaire medewerkers volgt hetzelfde patroon als het reguliere onderwijs: tijdens de zomervakantie wordt er nauwelijks opgeleid. Terwijl er juist deze weken verschillende situaties zijn, die om...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

13 oktober 2023

Vlieg met me mee

Hoe mooi en bijzonder is het als je als kind in een kleurrijke luchtballon boven je eigen streek zweeft? Twee jonge, chronisch zieke tieners beleefden het onlangs en voeren...