20 augustus 2019

Asito stationschoonmakers Paul en Reinier: een bijzonder duo

Al vijf jaar houden ze samen Station Almelo schoon: Paul en Reinier, twee schoonmaakkrachten van Asito. “Het is ons station. En zo behandelen we het ook.” Het resultaat? Een ontzettend schoon station dat wordt gewaardeerd met een cijfer tussen de 9 en 10! De reinheid heeft bovendien gevolgen voor het periodieke onderhoud. Een bijzonder verhaal, ook over reizigerscontact, corrigerend gedrag en meer.

Reinier Steenhagen Röthengatter en Paul Klaver worden allebei gedetacheerd vanuit de maatschappelijke onderneming SOWECO. Ze hebben beiden een SW-indicatie. Ze behandelen het station als iets dat van hen is, wat resulteert in een ontzettend schoon station. De schoonmaakkwaliteit van Station Almelo ligt al jaren tussen de 9 en de 10. Op dit station hoeven de periodieke werkzaamheden nauwelijks te worden uitgevoerd. De heren houden alles goed bij.

Met bijhouden ben je het meeste werk voor

Aanpakken die handel
Alexander Alkemade, vestigingsmanager AsitoWe hebben samen met SOWECO de beslissing genomen om de twee heren bij elkaar te houden. Daarom zijn we iets overbezet. Dit betekent dat ze meer tijd krijgen voor de werkzaamheden.”
Geert Alberts, manager Groen SOWECO: “De heren pakken alles aan. Wat ze vandaag tegenkomen, maken ze vandaag ook schoon. We zijn enorm trots op ze. Ze doen er alles aan op de reizigers op hun gemak te stellen.”

Trots en betrokken
Paul en Reinier zijn het meest bezig met bijhouden, volgens de heren ben je dan het meeste werk voor. Paul: ‘We beginnen de dag met de prullenbakken legen en vegen. Daarna gaan we door naar de rest van de werkzaamheden.” Trots laten ze het schone station zien. Alles ziet er netjes uit, ook de werkkast en rond het station hebben Paul en Reinier alles onder controle: ”Ik ergerde me een tijd geleden aan al het materiaal dat her en der in de werkkast stond. Toen waren een tijdje geleden klemmetjes in de aanbieding bij de Lidl. Die heb ik gekocht en hier aan de muur opgehangen. Nu hangt al het materiaal netjes aan de muur en kunnen we het eronder ook schoonhouden. Ook wanneer ik onkruid zie buiten of iets anders, dan zorg ik gewoon dat het wordt aangepakt. Vraag ik een schoffeltje aan en haal ik het weg.”

“Als men hier iets op de grond gooit, hebben ze Paul en Reinier aan hun broek”

Op Station Almelo is vrij weinig zwerfafval te vinden. Paul en Reinier zijn continue bezig met hun schone station. Ze praten hier ook over met de reizigers. Alex: “De jeugd weet inmiddels ook: Als ze hier iets op de grond gooien, hebben ze Paul en Reinier aan hun broek.” Paul: “Mensen wilden nog wel eens iets op de grond gooien. Maar wij zeggen er gewoon wat van. Als ik iemand iets op de grond zie gooien, zeg ik dat ze het op moeten rapen. Want dat doen ze thuis toch ook niet?”

Reinier zegt lachend: “Het komt wel eens voor dat volwassenen klagen over de jeugd die van alles weggooit, maar zelf kunnen ze er ook wat van. Laatst een vrouw die aan het klagen was over ‘de jeugd van tegenwoordig’. Vervolgens gooit ze zelf haar peuk op de grond. Maar dat gaat hier niet zomaar! ‘Ja maar de trein’. Nee niets! Oprapen die handel.” Alex: ”De heren zijn zo betrokken bij hun station! Wanneer zij iemand vragen iets op te ruimen dan doen mensen dat met liefde. Zo kunnen wij ze helpen hun station schoon te houden!”

Rust en waardering
Paul en Reinier kregen allebei een SW-indicatie in verband met drukte in hun hoofd. Paul:”Voordat ik bij SOWECO terechtkwam, werkte ik in reguliere bedrijven. Ik nam alle drukte mee naar huis. Toen ik eindelijk bij SOWECO aan de slag ging, kwam ik van de hel in de hemel. Alle spanning was weg. Ik heb veel meer duidelijkheid en dat brengt rust in mijn hoofd.”

Ook Reinier heeft rust en duidelijkheid nodig. Dat krijg hij nu. Reinier en Paul hebben elkaar vijf jaar geleden leren kennen. En werken sindsdien samen. Paul:‘Hij is rustig. Ik ben rustig. Het klikt gewoon.”

Het leukste aan hun baan vinden ze de waardering die ze krijgen en het contact met de reizigers. Al gebeuren er soms ook wat minder leuke dingen. Reinier: “Een vrouw kwam eens naar me toe om te melden dat er chocola op de stoel zat. Ik liep met haar mee om het schoon te maken. Rook één keer. En zei: Nou… dat is geen chocola hoor mevrouw! Bah!”

Over Asito
Voor Asito staat het verbinden van medewerkers en klanten voorop. Alleen zo komen we samen tot de beste resultaten. Het is deze maatschappelijke relevantie die Asito vanuit haar hart wil uitdragen. Dit komt dan ook tot uiting in onze visie en missie.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 november 2025

Peter Fischer viert 20 jarig jubileum bij Facility Trade Group

Deze week viert Facility Trade Group een speciaal jubileum. Technisch Servicemedewerker Peter Fischer is 20 jaar in dienst. Een bijzondere mijlpaal die samen werd gevierd. De collega’s waarderen Peter...

07 maart 2025

Mark Keur stopt als directeur van Vebego Cleaning Services

Mark Keur treedt terug als algemeen directeur van Vebego Cleaning Services. Keur begeleidde de succesvolle vorming van Vebego Cleaning Services in 2023 en heeft besloten te stoppen. Hij wordt...

01 april 2019

Producent Pally Biscuits over UL-Team schoonmaakopleiding: concreet, praktisch, goed

Hoe train je productiemedewerkers om het hygiëne-niveau op een hoger peil te krijgen zonder dat je de productie van koekjes hindert? Door training on the job, tussen de zoete...

05 juli 2023

Frank van de Ven genomineerd voor EY Ondernemer van het Jaar Award 2023

Frank van de Ven, oprichter en CEO van i-team Global, is genomineerd voor de prestigieuze EY Ondernemer van het Jaar Award 2023. Zoals i-team Global aangeeft, erkent deze nominatie...

05 december 2022

Gezonde contracten nu en in de toekomst

De krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan grondstoffen hebben effect op kwaliteit en kosten. Duidelijk is dat er veel ontwikkelingen in een versnelling zijn gekomen. Wat is...

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

30 juni 2025

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim

Natalie Hofman is per 1 juli aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business unit binnen Draaijer-HEYDAY Group. Met haar komst is het managementteam...

04 september 2024

Kärcher opent nieuw Europees servicecenter

Om te kunnen blijven beantwoorden aan de toenemende wensen en eisen van de markt, heeft Kärcher eind vorig jaar een nieuw Europees servicecenter geopend. Het gloednieuwe complex in Ahorn...

02 september 2025

Niels van Geenhuizen (CSU) finalist verkiezing MVO Manager van het Jaar

Manager Duurzaamheid CSU, Niels van Geenhuizen, is genomineerd voor de titel MVO Manager van het Jaar 2025! Hij staat op de shortlist van tien inspirerende professionals uit verschillende sectoren.

21 november 2025

Asito viert 36 mijlpalen van 36 collega’s

Op 14 november 2025 organiseerde Asito haar jubilarissenviering . Het Asito stadion was die vrijdag gevuld met jubilarissen en hun partners die al jarenlang hét verschil maken. Tijdens dit...