16 maart 2023

“Met NESO hopen we de schoonmaakbranche iets terug te kunnen geven”

Er zijn onder meer een ziekenhuiskamer, basisschoolklas en vakantiebungalow nagebouwd. Er zijn 350 ramen die zowel met een ladder, hoogwerker als waspak kunnen worden gewassen en er is 750 vierkante meter vloeroppervlak om met machines zoals een schrobzuigmachine goed banen te leren trekken. Bij NESO (Nederlands Eerste Schoonmaak Opleidingscentrum) in Bemmel staat sinds een paar maanden een gloednieuw opleidingscentrum waar cursisten op een realistische manier kunnen ervaren hoe schoonmaken er in de praktijk aan toe gaat.

Oprichter Jeroen Aalbers, die niet alleen samen met zijn vader een schoonmaakbedrijf heeft maar ook acht jaar voor de RAS examineerde, viel tijdens zijn loopbaan het een en ander in de branche op. “Er is een grote roep om meer schoonmakers, maar als we dan eindelijk mensen in dienst hebben, dan leiden we ze eigenlijk maar beperkt op. In je basisopleiding leer je één toilet schoonmaken, acht vierkante meter vloer stofzuigen en moppen, een bureautje afnemen en dan krijg je je vakdiploma. Terwijl je in de praktijk honderd vierkante meter en heel wat meer toiletten moet poetsen.” Volgens hem is hygiëne het allerbelangrijkste resultaat en dat bereik je alleen door veel en goed te oefenen. “Het moet natuurlijk overal schoon zijn, maar denk aan plekken zoals een ziekenhuis of aan de foodindustrie waar een slechte hygiëne grote gevolgen voor de gezondheid kan hebben. Daar mogen dus absoluut geen fouten worden gemaakt.”

Zo realistisch mogelijk
Samen met zijn vader Cees Aalbers ontwikkelde hij het plan voor NESO. “Mijn vader werd twee jaar geleden zeventig en wilde graag iets terugdoen voor de schoonmaakbranche en zo werd het idee voor NESO op zijn verjaardag geboren. Het duurde een jaar totdat we de vergunningen rond hadden en binnen negen maanden was het pand gebouwd.” Bij NESO kan intern een opleiding worden gevolgd, maar mogen ook andere bedrijven zoals opleiders of examinatoren ruimtes huren. Bijzonder aan het gebouw is dat cursisten in verschillende situaties kunnen oefenen. Van een zorgappartement tot foodhal en van kinderopvang tot hotelkamer, ook zijn er meters aan glas om te bewassen en kan er met verschillende machines worden geoefend. Opvallend is dat alle situaties tot in detail zijn uitgewerkt. “Het gebeurt nog wel eens dat een cursist in een buurtcentrum moet oefenen. Hier is dan een situatie zoals een kantoor tijdelijk nagebouwd met spullen van de kringloop, maar dat is niet hoe het er in de werkelijkheid uit ziet. Wij hebben de situaties zo realistisch mogelijk nagemaakt. Zo bevat onze ziekenhuiskamer een echt ziekenhuisbed, verschillende apparaten zoals een ECG-scan, echte gordijnen, holle plinten en ga zo maar door. Alles om ervoor te zorgen dat de cursist zo goed mogelijk kan oefenen.”

Meer transparantie
Ook staan er veel apparaten om uit te proberen, er zijn bijvoorbeeld vier verschillende schrobzuigmachines. “We werken samen met leveranciers zoals Excenta, iTeams en Wecovi en vinden het leuk om innovaties te delen en daarmee voorop te lopen met wat er wordt geëxamineerd. Ook ontdekken cursisten op deze manier welke apparaten ze het prettigst vinden om mee te werken.” Volgens Aalbers is de huidige oppervlaktenorm om een machine te bedienen tien vierkante meter en dat vindt hij te weinig. “Bij een schrobzuigmachine is het essentieel dat je goed banen leert trekken en dat kan alleen in een grote ruimte. Het is juist tijdens je opleiding heel belangrijk om fouten te maken, want daarvan kan je alleen maar leren. Maar je kunt niet goed banen leren trekken als je de machine twee keer vooruitduwt en dat je dan alweer aan de andere kant van de ruimte staat.” Ondanks dat de ruimtes bij NESO ruim van opzet zijn, is er overal glas aangebracht om nog meer transparantie en ruimtelijkheid te creëren. “Dit hebben we gedaan vanuit ook weer de gedachte dat cursisten te vaak in een kleine ruimte staan. Bijvoorbeeld in een kleine hotelkamer. Die zijn vaak al compact en dan sta je er met acht mensen in, dat werkt natuurlijk niet lekker. Onze ruimtes bevatten overal glas, zodat de examinator of opleider vanuit een andere ruimte naar je kan kijken. Dat werkt voor de cursist een stuk meer ontspannen.”

Serieus opleiden
Aalbers krijgt veel positieve reacties uit het werkveld. “Het is heel leuk als praktijkscholen hier komen met jongeren. Die komen dan soms binnen van ‘wat moet ik hier’, maar als ze zien dat schoonmaken meer is dan alleen een wc poetsen, en dat je bijvoorbeeld ook kunt kiezen voor glasbewassing of werken met grote machines, dan is er veel enthousiasme. Dat is mooi om te zien.” Ook andere opleiders en de RAS hebben NESO bezocht. “We krijgen veel positieve reacties en dat is leuk. Uiteraard begrijp ik dat er andere opleiders en examenplekken zijn. Maar vergelijk het met het CBR. Net zoals met autorijden kan je overal oefenen, maar er is in je omgeving één plek waar je daadwerkelijk examen kunt doen. Zo zou het eigenlijk ook in de schoonmaak moeten gaan. Maar ik vind het vooral belangrijk dat de normen omhooggaan. Dat je dus niet een grote machine in een klein kamertje leert bedienen en dat de cursist oefent met verschillende materialen in realistische ruimtes. Want wil je goede vakmensen? Dan zal je ze ook goed moeten opleiden.”

Afbeelding: Towfiqu barbhuiya via Unsplash

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 mei 2023

Workshop Hygieneforum: Wat betekent mobiele UV-C-robotisering voor de schoonmaak?

De inzet van mobiele UV-C-robotisering neemt steeds meer toe. Maar wat is dit precies en wat betekent dit voor de schoonmaak? Tijdens het Hygiëneforum op 17 mei krijg je...

08 maart 2024

#FOTOFRIDAY Karim is 20 jaar in dienst bij Effektief

Karim is voorman bij het Centraal Museum en het Nijntje museum in Utrecht. Hij bereikte de indrukwekkende mijlpaal van 20 jaar dienst bij Effektief Facility Services. Van harte gefeliciteerd!...

12 januari 2022

De captains van de toekomst

Naast Yannick de Roos zullen ook Frank Huizenga, Pernilla Orij, Marjan Smit, David Vinck en Jan Kreeft de gasten zijn van presentator Rens de Jong tijdens de uitzending ‘Manager...

25 november 2019

Asito en Alliander: “Door focus op sterke samenwerking wonnen we aanbesteding”

Met een uitgebreid plan startte Asito 1,5 jaar geleden de dienstverlening bij Alliander. Met dit plan draagt het schoonmaakbedrijf bij aan de ambitie van Alliander om een Great Place...

08 april 2022

‘Het Klokhuis’ bij Dolmans Calamiteiten Diensten

“Brandlucht verwijderen, hoe doen ze dat?”, dat is de vraag die maandag 4 april werd gesteld in NTR TV-programma ‘Het Klokhuis’. Om het antwoord te krijgen op die vraag,...

22 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes gaat de werkdruk omlaag”

“Het is een belangrijk thema in onze branche: werkdruk. We hebben te maken met vergrijzing, ziekteverzuim en nieuw personeel is niet altijd even makkelijk te vinden. Vaak moet het...

29 juli 2022

Trots

“Man….man….man…wat zijn wij trots op onze vloerspecialisten, vakantiekrachten, oproepkrachten! In 5 dagen tijd hebben ze maar liefst 9.000 m2 linoleumvloeren behandeld (top-coaten) en voorzien van twee nieuwe zijdeglans polymeerlagen....

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...

02 mei 2023

The Future is NOW

Op vrijdag 24 april organiseerde Numatic haar Future Friday voor schoonmaakbedrijven. Tweejaarlijks maakt de fabrikant en distributeur van professionele en consumenten reinigingsmachines tijd om haar relaties een week lang...

01 maart 2022

Andere blik voor werkplezier

Claudia Cornelissen van Perfect plan, opleiding en advies reageerde op de oproep van onze redactie om voorbeelden van plezier op de schoonmaakwerkvloer te delen. Zij deelt een mooi verhaal...