8 april 2024

SIEV lanceert MVO keurmerk voor de leden

MKB Branchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben samen de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk, het Social Impact Label, af te stemmen op de schoonmaakbranche. Lees wat de belangrijke redenen zijn waarom, volgens de Keurmerk-commissie van SIEV, MVO in de schoonmaakbranche wordt nagestreefd. 

Milieubescherming
Schoonmaakactiviteiten kunnen aanzienlijke milieueffecten hebben, zoals het gebruik van chemicaliën, water en energie. Door te streven naar MVO-praktijken, zoals het gebruik van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, het minimaliseren van water- en energieverbruik, en het verminderen van afval, kan de impact op het milieu worden verminderd.

Arbeidsomstandigheden
In de schoonmaakbranche zijn veel werknemers actief, vaak met verschillende arbeidsomstandigheden. MVO in de vorm van het waarborgen van eerlijke lonen, veilige werkomgevingen, training en ontwikkelingsmogelijkheden draagt bij aan het welzijn van werknemers en zorgt voor een duurzame arbeidskracht.

Maatschappelijke betrokkenheid
Schoonmaakbedrijven hebben een directe invloed op de gemeenschappen waarin ze opereren. Door betrokkenheid te tonen bij de lokale gemeenschap, bijvoorbeeld door het ondersteunen van lokale goede doelen, het bieden van kansen aan kansarme groepen, of het participeren in buurtinitiatieven, kan een schoonmaakbedrijf zijn positieve impact vergroten.

Klantvereisten en reputatie
Steeds meer klanten, waaronder bedrijven en instellingen, hechten waarde aan MVO-praktijken bij het selecteren van leveranciers en dienstverleners. Door MVO te omarmen, kan een schoonmaakbedrijf voldoen aan de eisen van klanten en een positieve reputatie opbouwen, wat vervolgens kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en een betere concurrentiepositie.

Wet- en regelgeving
Overheden en brancheorganisaties leggen steeds strengere regels en voorschriften op met betrekking tot milieubescherming, arbeidsomstandigheden en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door proactief te zijn en MVO-praktijken te implementeren, kan een schoonmaakbedrijf voldoen aan deze regelgeving en mogelijke boetes of sancties voorkomen.

Kortom, MVO in de schoonmaakbranche is essentieel voor het waarborgen van de continuïteit van bedrijven, het voldoen aan de verwachtingen van klanten, het behouden van een positieve reputatie en het vervullen van sociale en milieudoelstellingen. Dit geldt vooral voor het MKB, waar een goede reputatie en klanttevredenheid cruciaal zijn voor groei en overleving in een competitieve markt.

Namens de Keurmerk-commissie van SIEV geeft Maurice Rutgrink een nadere uitleg over het keurmerk
(Foto Henk Snaterse/ PR SIEV).

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 juni 2022

Maak kennis met Gerrie, Ludwig en Anja

Een voorvrouw met een hart van goud, een glazenwasser die mensen blij maakt en een rayonmanager die er trots op is zichzelf te kunnen zijn in de schoonmaakbranche. Weer...

29 juni 2022

Innovi en Bo-Rent starten duurzame samenwerking

Innovi en BO-Rent starten een samenwerking om de markt te voorzien in de groeiende vraag naar duurzame stoomreinigingsoplossingen. “Wij zijn er bijzonder trots op om Bo-Rent te verwelkomen als...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...

24 oktober 2023

EVENT: Captains of Cleaning Connect

Op 29 november 2023 is het zover: de derde editie van Captains of Cleaning Connect. Voor de derde keer op rij brengt de oranisatie alle Captains of Cleaning live...

03 december 2021

Week van de Glazenwasser 6 t/m 17 december

Voor het zesde jaar op rij steken glazenwassers opdrachtgevers, cliënten en personeel in de zorg een ❤️ onder de riem. Ook dit jaar tonen ze rondom de kerstperiode hun...

06 april 2022

Wordt Nu-Assist van Numatic ook jouw digitale hulp?

Een schoonmaakmachine is van toegevoegde waarde op de werkvloer. Het is voor veel schoonmakers een soort ‘maatje’ die veel schoonmaakmeters voor zijn rekening neemt. Maar wat doe je als...

05 februari 2025

Primeur: eerste basistraining voor Eco-cat

Op 1 februari organiseerden Organic Cleaning Solutions, Nijhof Cleaning Services en Qualis Insight de eerste basistraining voor Eco-cat. Een primeur, want tijdens deze sessie maakten deelnemers voor het eerst...

03 juni 2022

Ken je Sammy al?

Deze schoonmaakheld leert kinderen op een speelse manier over hygiëne en maakt hen bewust over hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas. Het doel? Een veilige, hygiënische...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

26 juni 2025

Reactie SIEV op misstanden met arbeidsmigranten

Het kabinet werkt aan een mogelijk uitzendverbod in de vleessector vanwege aanhoudende misstanden met arbeidsmigranten. Dat werd op 20 juni bekend. Ook de schoonmaaksector werd genoemd als risicosector.  Naast...