18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in om deze belofte waar te maken. De redactie sprak met één van de aanjagers, directeur Numatic Benelux Rogier Moorman, over de initiatieven die het gemiddelde 0-resultaat moeten opleveren.

Op één van de eerste pagina’s van het duurzaamheidsverslag van Numatic International staat een uitspraak van CEO Numatic International Limited, Chris Duncan: ‘We werken hard aan het leveren van innovatieve, hoogwaardige en kosteneffectieve schoonmaakoplossingen die gemaakt zijn om een leven lang mee te gaan en iedereen een schonere, veiligere en gezondere dagelijkse leef- en werkomgeving te bieden’. Een overkoepelend citaat waarmee hij aangeeft wat Numatic najaagt en waarom, want hij vervolgt zijn verhaal met het benoemen van ieders verantwoordelijkheid en de noodzaak om oplossingen te zoeken voor de energie- en grondstoftekorten waarmee we over heel de wereld te maken hebben.

Aanjager
Deze visie is mede tot stand gekomen door Rogier Moorman, directeur Numatic Benelux: “Ik kan wel zeggen dat ik hierin een grote rol heb gespeeld. Samen met mijn collega in Duitsland heb ik het duurzaam werken aangejaagd omdat wij uitgedaagd worden door onze opdrachtgevers om met verantwoorde oplossingen te komen. En die te onderbouwen met harde cijfers. Wij hebben op onze beurt zelf de fabriek in Engeland uitgedaagd. Wat kunnen we doen?”

Rogier vertelt gedreven verder: “Het is een mooi proces, het stellen van duidelijke doelen en deze nastreven. Ik zie dat er echt een beweging op gang komt om samen de wereld mooier achter te laten. En dat sluit aan bij hoe ik ernaar kijk. Het gaat om onze eigen toekomst, dan moet je niet willen volgen maar zelf serieuze stappen initiëren en daadwerkelijk zetten. Er is veel greenwashing, daar prik je snel doorheen. Het gaat erom acties om te zetten in harde data.”

Data die overtuigen
Die harde data heeft Rogier bij de hand. Hij somt enkele indrukwekkende aantallen uit het Duurzaamheidsrapport op: 2021: “345.000 kWh energiebesparing in de fabrieken, 44.000 kg minder co2-emissies door het wagenpark, 150.000 kg meer gebruik van gerecycled kunststof, 90.000 ton energiebesparing en 100% gebruik van ReFlo kunststof bij fabricage. Data waar we trots op zijn!”

Visie
Waar is Rogier zelf het meest trots op? “Dat ik een voortrekkersrol mag vervullen en zo bijdraag aan het verduurzamen van het productieproces van Numatic. Maar ook ben ik blij met de initiatieven op ons kantoor en magazijn in Alphen a/d Rijn. We hebben er alles aan gedaan om ons pand te verduurzamen met ledverlichting, 330 zonnepanelen op het dak, we leveren meer energie dan we verbruiken, en een overstap naar elektrisch rijden. Misschien klinkt dit minimaal, maar je moet het wel doen om bij te dragen aan minder impact op het milieu.”
Rogier vervolgt: “Graag draag ik deze visie nog verder uit. Daar is wel een kloppend ketenproces voor nodig. Als Nederland en Duitsland zijn wij de aanjagers binnen Numatic vanwege de cultuur op de werkvloer en de stimulans van de overheid. Hierdoor zie je dat bedrijven sneller overstappen op duurzame inzet dan in andere landen. Onze, grote, opdrachtgevers hebben serieuze duurzaamheidsambities. Zo hoort het mijns inziens in de keten ook te werken en daag je elkaar uit om samen deze reist te maken.”

Waardering
Op de vraag welke initiatieven van Numatic de klant het meest aanspreken, noemt Rogier als eerste het ReFlo programma. “We zijn begonnen met de MMT1616, de rolemmer van gerecycled plastic, en hebben binnen een jaar een volledige lijn werkwagens kunnen neerzetten. Dit is echt een katalysator geweest voor meerdere productgroepen. Zo zijn onze stofzuigers nu nog duurzamer, met als paradepaardje de ERP180 met 75% gerecycled plastic en een zuinige 420 watt motor die wel 2000 uur meegaat. Daarbij blijft de levensduur op nummer één staan, die wordt door alle klanten hoog gewaardeerd.”

Netto Nul in 2035
Waar ligt de focus om de belofte van netto 0 in 2035 te bereiken? “De grootste uitdaging ligt in de fabriek. Daar willen we in het fabricageproces het eigen afval en warmte hergebruiken en werken met ruwere materialen die minder belastend zijn. En serieus omgaan met de initiatieven van de mensen die in de productie werken. Zij dragen ideeën aan om effectiever te werken, wat dus ook minder impact oplevert. Verder is minder woon-werkverkeer een aandachtspunt. In coronatijd al veel en goed toegepast, waardoor we het nu prima kunnen blijven voortzetten. In Nederland zullen we als kantoor en magazijn, zonder fabriek, ruim voor 2035 op netto 0 zitten. We blijven stappen zetten en cijfers zullen deze stappen onderbouwen.”

Meer lezen over de visie van Rogier Moorman en Numatic op duurzaamheid? Lees zijn blog: ‘Doe maar duurzaam’.

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 november 2023

EW en Rotterdam The Hague Airport in de race voor Best Practice Award

7 December 2023 wordt een spannende dag voor de zes schoonmaakteams die zijn genomineerd voor de Best Practice Award 2023. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag zal op die middag het...

29 september 2022

‘Onze medewerkers maken iedere dag het verschil’

Vanaf 1 juni is Wendy Aendekerk de nieuwe HR-directeur van Facilicom Group. Zij stapte over van Ordina, waar ze HR-directeur was. Hiervoor heeft zij HR management- en directiefuncties bekleed...

08 januari 2022

Meest gelezen artikelen

Benieuwd naar welke artikelen jullie in december 2021 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen:    ...

14 april 2022

“Ik wil vooral waardevol zijn in mijn werk”

Kim Luiten rolde vijftien jaar geleden de schoonmaakbranche in. Momenteel geeft ze als regiomanager leiding bij Beercoo Schoonmaakgroep. Hoe denkt zij over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche? Wilde je...

07 november 2022

“Dankzij deze beurs laat je jouw schoonmaakteam beter en efficiënter presteren”

15 en 16 november 2022 staan in het teken van de Schoonmaak Vakdagen. Deze vakbeurs voor Nederland en Vlaanderen biedt met een volle beursvloer én zeer interessant kennisprogramma een...

17 november 2023

#FotoFriday: Rolien van Groeningen wint ondernemersprijs Haaglanden

“Ontzettend spannend”. Dat was de reactie van Rolien van Groeningen, toen we haar feliciteerden met haar finaleplaats tijdens de Schoonmaakvakdagen, een dag voor het verkiezingsfeest. Deze spanning zetten op...

28 december 2023

Paul Fok (SIEV): “We hebben de sleutel tot positieve verandering zelf in handen”

Paul Fok is sinds 28 september de ‘leading man’ bij MKB-branchevereniging SIEV. Hij geniet van deze nieuwe rol in een branche waarin hij al 40 jaar actief is en...

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

24 april 2022

De BeestenBende voor mens, dier en natuur

15.000 kinderen tussen de 6 en 12 jaar zijn al lid van de leukste leefbaarheidsclub van Nederland. Een speciale club kinderen (en hun ouders) die zich in heel Nederland...

26 oktober 2023

Infinity Cleaning zorgt voor frisse wind

´Enthousiast, vrolijk, gedreven, professioneel en helemaal gek van schoonmaken: dat zijn de Amstelveense vriendinnen Natascha & Chella. Ze laten momenteel met hun 2 jaar geleden opgerichte schoonmaakbedrijf Infinity Cleaning...