24 november 2021

Schoon toilet als beloning

Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’, wordt ingezet als beloning voor het inleveren van lege flessen. Een prijswinnend concept.  

Als een feestje is afgelopen resteert er vaak een bult rommel. Zeker bij festivals is de puinhoop vaak enorm. Hoe krijg je tijdens een festival duurzaamheid en recyclen tussen de oren van de overwegend jonge bezoekers? Een uitdaging van formaat, waar Auriga samen met opdrachtgever Ecovidrio een even simpele als briljante oplossing op heeft gevonden.

Duurzaamheidsuitdaging
Een verlaten festivalterrein biedt vaak een troosteloze aanblik. Lege flessen, plastic bekertjes, kartonnen trays en andere troep. Een doorn in het oog van een festival in Spanje, dat hier in het kader van duurzaamheid iets aan wilde doen.

Maar hoe overtuig je jonge festivalbezoekers het terrein een beetje netjes te houden? Door ze te belonen met toegang tot een schoon toilet. Want wat is er fijner dan tijdens een festival je even te kunnen terugtrekken in een fris en schoon toilet in plaats van de vieze exemplaren.

Schoon toilet als beloning
De bezoekers werd gevraagd om flessen in te leveren. Bij het inleveren van drie lege flessen kreeg de festivalganger een polsbandje, waarmee een dag gebruik kon worden gemaakt van de ‘blessed bathroom’. Het bleek een groot succes. Niet alleen werden ruim 4000 flessen ingeleverd; het deed ook daadwerkelijk iets met de bewustwording van de jongeren.

Winnend concept
Deze case behaalde goud in de categorie ‘Sustainable Innovation’ tijdens Bea World, het internationale festival voor events en live communicatie.

Bekijk het Spaanse filmpje:

bron: www.eventbranche.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

30 mei 2022

Oprechtheid door complimenten De Dag van de Schoonmaker

“Wij maken er met ons team altijd een feestje van.” “Voor al mijn collega’s van ISS in ziekenhuis De Gelderse Vallei in Ede.” Dit zijn enkele reacties op de...

07 februari 2024

Nano Elements: “Join the movement’ voor duurzamer en effectiever schoonmaken”

Nano Elements is op een missie: het bedrijf wil de levensduur van producten en materialen, het rendement verhogen en een positieve bijdrage leveren aan de ecologische voetafdruk. Ze zijn...

03 mei 2019

Wecovi toont duurzame oplossingen op Bunzl Belgium Expo

Wecoline is een van de merken van Wecovi – een innovatief familiebedrijf dat, naar eigen zeggen, de markt sinds 1971 verrast met de beste schoonmaakmaterialen. Duizenden professionele schoonmakers werken...

25 oktober 2022

Leer meer over ozon in 7 stappen

Doe mee aan het webinar over Ozon op 3 november om 14.00 uur. Consensus Group organiseert dit webinar met Dr Xu, de wetenschappelijke expert in ozon. Je kent haar...

28 februari 2022

Portretserie ‘Dames van de schoonmaak’

Fotografe Ann-Sophie Falter portretteerde elf dames van de schoonmaak. Omdat zij dé stille, drijvende kracht zijn achter Nederlandse kantoren, stadia, musea en scholen. Een beroepsgroep die bijna nooit in...

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...

26 januari 2022

De week van de Circulaire Economie

Van maandag 7 t/m zaterdag 12 februari 2022 organiseren professionals een eigen evenement over de circulaire economie. Het doel? Laten zien hoe circulair ondernemen in de praktijk werkt, zodat...

20 juni 2022

“Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen”

Moeder Suzan en dochter Monique Bongers runnen samen SBS+ waar ze met hun team zo’n 150 klanten bedienen. Hun droom? Vaker vervuilde woningen schoonmaken om daarmee de bewoners verder...

12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel...