15 oktober 2021

‘We zijn lui geworden, maar met hygiëne kan dat niet!’

Vrijdag 15 oktober 2021, is het de Internationale Dag van het Handen Wassen. Een dag waarop wordt stil gestaan bij het belang van handen wassen én drogen. Tijdens de coronacrisis is het bewustzijn over met name handhygiëne flink gestegen. Het bleek de meest eenvoudige en effectieve manier om verspreiding tegen te gaan. Maar een goed hygiënebeleid op de werkvloer gaat verder dan het regelmatig wassen van je handen. CWS Hygiëne signaleert vijf belangrijke ontwikkelingen op het gebied van hygiëne.

Maya Schot, Managing Director CWS Hygiëne: ‘We zijn lui geworden, maar met hygiëne kan dat niet!’ Als corona ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat we het belang van goede hygiënemaatregelen niet voor lief mogen nemen. Iets wat we ons voorheen wel voornamen, maar in de praktijk vaak weinig prioriteit aan gaven. Maar deze tijd is volgens Maya Schot voorbij. Zij signaleert vijf ontwikkelingen.

1. Hygiëne ligt onder het vergrootglas
Vroeger was een niet al te schone toiletruimte onfris, maar nu ronduit onveilig. En medewerkers pikken dat niet meer. Als jij in een restaurant een vies toilet aantreft, smaakt je eten niet meer, kom je niet meer terug en raad je het anderen af. Diezelfde eisen stellen we nu aan elke werkplek of openbare ruimte.
Corona heeft ons op pijnlijke manier duidelijk gemaakt dat we hygiëne niet als vanzelfsprekend mogen beschouwen. Dat betekent niet dat we heel angstig moeten zijn, maar je moet er een keer goed over na denken en het direct perfect regelen. Hygiëne kan en mag niet weer een ondergeschoven kindje worden.

2. All-in service: laat de expert doen waar hij goed in is!
Juist omdat hygiëne binnen veel bedrijven niet de hoogste prioriteit heeft en het nooit ‘core business’ is, ziet Maya Schot een toenemende behoefte aan all-in dienstverlening. Facility als vak professionaliseert steeds verder. Maar dan gaat het vooral om verduurzaming, energiecontracten en de uitdagingen van het hybride werken. Niet om zeepdispensers en toiletpapier. Terwijl als het zó belangrijk is, waarom kiezen we er dan niet vaker voor om het volledig uit te besteden? Je denkt één keer samen goed na over hand-, toilet- en vloerhygiëne en vervolgens heeft de facility afdeling er geen omkijken meer naar. Laat de expert doen waar hij goed in is!’’

3. Hygiëne als maatwerk
Een fabriek is niet hetzelfde als een kantoor. Natuurlijk, een toilet blijft een toilet, maar alle omstandigheden er omheen zijn anders. En dus merken we steeds vaker dat bedrijven de lat hoger leggen. In een gemiddelde productiehal werken mensen vaak dichter op elkaar, gebruiken ze dezelfde gereedschappen of hulpmiddelen, hun handen worden viezer en ze lopen meer vuil in en uit. Dat vraagt dus om andere oplossingen.
Toen Mars bijvoorbeeld een oplossing zocht voor de karamel die bij de productie van hun snacks aan de handen bleef kleven, ontwikkelden we samen met een partner een speciale zeep die werkt als een onzichtbare handschoen. Vraag als facility verantwoordelijke dus om maatwerk.’

4. Hygiëne kan sfeer maken of breken
Wat ik zie, is dat juist hygiëne steeds vaker gebruikt wordt om merkbeleving door te trekken of een totaalbeleving te creëren. Als je koffie al prima smaakt en je de inrichting net hebt opgefrist, waarom zou een saai, fantasieloos en niet al te schoon toilet dat onderuithalen?

Zeker met hybride werken kom je naar locatie voor ontmoeting, sfeer en inspiratie. Veel bedrijven zien een hand-, vloer- en toilethygiëne niet meer als sluitpost, maar als verschilmaker. Juist als het luxe, verzorging en aandacht ademt, krijgt men ik je een heel tastbaar, positief gevoel bij het merk en de manier waarop het bedrijf met klanten omgaat. De toiletruimtes op Eindhoven Airport zijn bijvoorbeeld helemaal in vliegtuigstijl. Of denk aan productinnovaties als de CWS Smartwash: een kraan die zelf water, zeep en lucht mengt. Nike gebruikt deze kraan op het Europese hoofdkantoor zelfs in een mobiele versie.’

5. Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen bijzaak meer, maar loopt overal in mee. De regelgeving wordt scherper, de consument steeds kritischer en het speelt steeds meer mee in je totale uitstraling en reputatie. Voor veel overheidspartijen is duurzaamheid een belangrijk criterium voor het winnen van aanbestedingen. En juist op hygiëne-gebied is nog een wereld te winnen’

Bij de les blijven
“Corona heeft ons allemaal weer bij de les geroepen. En alhoewel niemand écht zin heeft om zich met hand-, toilet en vloerhygiëne bezig te houden, kun je er niet meer omheen. Maar als je het slim doet, kun je als facility verantwoordelijke dus met één gesprek alle zorg uit handen geven, meer merkbeleving en sfeer creëren, én werken aan je duurzaamheidsdoelstellingen.”

Over CWS
Al in 1899 zette CWS zet zich in op huren en hergebruik, terwijl kopen en wegwerpen de norm was. Nu maakt het bedrijf voor diverse bedrijven toiletpapier en vouwhanddoekjes van hun oud papier en gebruikte drankbekertjes. De vezels van haar GreenMats schoonloopmatten bestaan voor 100% uit gerecycled plastic. De zeep, zelfs industriële korrelzeep, is 100% vrij van microplastics en in binnensteden werkt zij samen met elektrische vervoerders.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 januari 2019

Ton Rooijakkers over Vakbeurs Facilitair: “Van startup tot volwassen beurs”

“Jij doet iets met potloden en pennen, wij moeten maar eens gaan samenwerken.” Met deze woorden belde Peter Latjes zijn relatie Ton Rooijakkers in 1996. Deze legendarische zin betekende...

27 mei 2022

Zuiver 10 jaar!

Zuiver opleidingen bestaat 10 jaar! De champagnefles gaat voor dit jubileum open om te proosten op Zuiver, de cursisten, klanten en docenten. Simone van Heck enn Tunç Oztopcu blikken...

05 november 2018

Eerste elektrische bestelwagen in Nederland gaat rijden voor Gom

Een opvallende uitbreiding van het wagenpark bij Gom: het schoonmaakbedrijf gaat rijden met de eerste elektrische bestelwagen in Nederland. De bedrijfswagen is bedoeld voor Gom Specialistische Reiniging, dat de...

10 februari 2022

Betrek branchegenoten en blijf ons verrassen!

Edgar van Engelen schrijft met enige regelmaat blogs voor Schoonmaakjournaal. Een initiatief dat tien jaar geleden startte bij ons platform. Hij kijkt met veel plezier terug op 10 jaar...

04 juli 2022

Eresde wint aanbesteding Nationale Nederlanden

Met trots maakt Eresdé bekend dat zij de landelijke aanbesteding voor reconditionering van Nationale-Nederlanden heeft gewonnen. Het bedrijf zal voor alle calamiteiten boven de lijn van Haarlem, Utrecht en...

30 december 2018

Live tweet CSU-jubileumcongres toptweet 2018

Events waren er vele in 2018 en vaak verzorgde de redactie liveblogs in de vorm van Tweets. “Ons Twitteraccount met 3161 volgers is een van de 7 media van...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...

08 maart 2022

Bedrijven van overleden Gerard Spoor gaan door

Carling Opleidingen, Qualis Insight to Quality, LOSK en Keurmerk Verantwoord Schoon: de vier bedrijven en diensten van Gerard Spoor gaan door. De op 20 februari 2022 overleden passievolle en...

23 april 2019

PDIR-schoonmaakcyclus voor een goed onderhoud gebouw

Facility managers, schoonmaak- en onderhoudsverantwoordelijken zullen het erover eens zijn: een gebouw te allen tijde netjes houden is geen sinecure. De Vlaamse Ondernemer (DVO.be) pakt – samen met Kärcher...

01 juni 2022

Van Interclean naar Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Een internationaal gezelschap van 669 exposanten, 25.886 bezoekers uit 125 landen: dit was de Interclean Amsterdam 2022, van 10 tot en met 13 mei in de RAI. Een geslaagde...