15 oktober 2021

‘We zijn lui geworden, maar met hygiëne kan dat niet!’

Vrijdag 15 oktober 2021, is het de Internationale Dag van het Handen Wassen. Een dag waarop wordt stil gestaan bij het belang van handen wassen én drogen. Tijdens de coronacrisis is het bewustzijn over met name handhygiëne flink gestegen. Het bleek de meest eenvoudige en effectieve manier om verspreiding tegen te gaan. Maar een goed hygiënebeleid op de werkvloer gaat verder dan het regelmatig wassen van je handen. CWS Hygiëne signaleert vijf belangrijke ontwikkelingen op het gebied van hygiëne.

Maya Schot, Managing Director CWS Hygiëne: ‘We zijn lui geworden, maar met hygiëne kan dat niet!’ Als corona ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat we het belang van goede hygiënemaatregelen niet voor lief mogen nemen. Iets wat we ons voorheen wel voornamen, maar in de praktijk vaak weinig prioriteit aan gaven. Maar deze tijd is volgens Maya Schot voorbij. Zij signaleert vijf ontwikkelingen.

1. Hygiëne ligt onder het vergrootglas
Vroeger was een niet al te schone toiletruimte onfris, maar nu ronduit onveilig. En medewerkers pikken dat niet meer. Als jij in een restaurant een vies toilet aantreft, smaakt je eten niet meer, kom je niet meer terug en raad je het anderen af. Diezelfde eisen stellen we nu aan elke werkplek of openbare ruimte.
Corona heeft ons op pijnlijke manier duidelijk gemaakt dat we hygiëne niet als vanzelfsprekend mogen beschouwen. Dat betekent niet dat we heel angstig moeten zijn, maar je moet er een keer goed over na denken en het direct perfect regelen. Hygiëne kan en mag niet weer een ondergeschoven kindje worden.

2. All-in service: laat de expert doen waar hij goed in is!
Juist omdat hygiëne binnen veel bedrijven niet de hoogste prioriteit heeft en het nooit ‘core business’ is, ziet Maya Schot een toenemende behoefte aan all-in dienstverlening. Facility als vak professionaliseert steeds verder. Maar dan gaat het vooral om verduurzaming, energiecontracten en de uitdagingen van het hybride werken. Niet om zeepdispensers en toiletpapier. Terwijl als het zó belangrijk is, waarom kiezen we er dan niet vaker voor om het volledig uit te besteden? Je denkt één keer samen goed na over hand-, toilet- en vloerhygiëne en vervolgens heeft de facility afdeling er geen omkijken meer naar. Laat de expert doen waar hij goed in is!’’

3. Hygiëne als maatwerk
Een fabriek is niet hetzelfde als een kantoor. Natuurlijk, een toilet blijft een toilet, maar alle omstandigheden er omheen zijn anders. En dus merken we steeds vaker dat bedrijven de lat hoger leggen. In een gemiddelde productiehal werken mensen vaak dichter op elkaar, gebruiken ze dezelfde gereedschappen of hulpmiddelen, hun handen worden viezer en ze lopen meer vuil in en uit. Dat vraagt dus om andere oplossingen.
Toen Mars bijvoorbeeld een oplossing zocht voor de karamel die bij de productie van hun snacks aan de handen bleef kleven, ontwikkelden we samen met een partner een speciale zeep die werkt als een onzichtbare handschoen. Vraag als facility verantwoordelijke dus om maatwerk.’

4. Hygiëne kan sfeer maken of breken
Wat ik zie, is dat juist hygiëne steeds vaker gebruikt wordt om merkbeleving door te trekken of een totaalbeleving te creëren. Als je koffie al prima smaakt en je de inrichting net hebt opgefrist, waarom zou een saai, fantasieloos en niet al te schoon toilet dat onderuithalen?

Zeker met hybride werken kom je naar locatie voor ontmoeting, sfeer en inspiratie. Veel bedrijven zien een hand-, vloer- en toilethygiëne niet meer als sluitpost, maar als verschilmaker. Juist als het luxe, verzorging en aandacht ademt, krijgt men ik je een heel tastbaar, positief gevoel bij het merk en de manier waarop het bedrijf met klanten omgaat. De toiletruimtes op Eindhoven Airport zijn bijvoorbeeld helemaal in vliegtuigstijl. Of denk aan productinnovaties als de CWS Smartwash: een kraan die zelf water, zeep en lucht mengt. Nike gebruikt deze kraan op het Europese hoofdkantoor zelfs in een mobiele versie.’

5. Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen bijzaak meer, maar loopt overal in mee. De regelgeving wordt scherper, de consument steeds kritischer en het speelt steeds meer mee in je totale uitstraling en reputatie. Voor veel overheidspartijen is duurzaamheid een belangrijk criterium voor het winnen van aanbestedingen. En juist op hygiëne-gebied is nog een wereld te winnen’

Bij de les blijven
“Corona heeft ons allemaal weer bij de les geroepen. En alhoewel niemand écht zin heeft om zich met hand-, toilet en vloerhygiëne bezig te houden, kun je er niet meer omheen. Maar als je het slim doet, kun je als facility verantwoordelijke dus met één gesprek alle zorg uit handen geven, meer merkbeleving en sfeer creëren, én werken aan je duurzaamheidsdoelstellingen.”

Over CWS
Al in 1899 zette CWS zet zich in op huren en hergebruik, terwijl kopen en wegwerpen de norm was. Nu maakt het bedrijf voor diverse bedrijven toiletpapier en vouwhanddoekjes van hun oud papier en gebruikte drankbekertjes. De vezels van haar GreenMats schoonloopmatten bestaan voor 100% uit gerecycled plastic. De zeep, zelfs industriële korrelzeep, is 100% vrij van microplastics en in binnensteden werkt zij samen met elektrische vervoerders.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor...

13 december 2021

Feestelijke schoonmaak- en tissueproducten

De feestdagen zijn in aantocht. Met een, helaas beperkt aantal mensen bij elkaar, gaan we Kerstmis en Oud & Nieuw vieren. Dat betekent boodschappen doen voor heerlijke brunches, borrels...

29 april 2019

Whitepaper Duurzame Vloer beschikbaar

De ketenpartijen VSR, OSB en Modint hebben gezamenlijk de whitepaper Duurzame Vloer opgesteld. In het document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan...

17 augustus 2023

Spanjaard beschadigt met schoonmaken deuren historische tempel

Als schoonmaken in je bloed zit………… In Taiwan heeft de politie op 14 augustus jongstleden een Spanjaard aangehouden omdat hij deuren van een historische tempel in Taipei heeft beschadigd...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...

20 december 2018

Onderhandelingsakkoord CAO Schoonmaak

Werkgevers in de schoonmaak (verenigd in brancheorganisatie OSB) en vakbonden CNV en FNV hebben in de nacht van woensdag 19 op donderdag 20 december een onderhandelingsakkoord bereikt over een...

25 oktober 2022

FMG roept op tot Facilitair Verduur-Samen: werk aan de winkel in de zorgsector!

“Weet je dat de zorgsector in Nederland net zo vervuilend is als de luchtvaart? De zorgsector produceert zo’n 7,6 miljard kilo CO2 per jaar. Van handschoenen tot plastic verpakkingen,...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

09 april 2019

Nilfisk toont oplossingen voor schoon en veilig parkeren op ParkeerVak

Ook parkeergarages en –terreinen hebben schoonmaakonderhoud nodig. Daarom brengt Nilfisk op de parkeerbeurs ParkeerVak, op woensdag 17 en donderdag 18 april in de Brabanthallen Den Bosch, haar reinigingsmachines onder...

22 november 2021

Duplex introduceert draadloze vloerreinigers

Innovi, specialist in milieuvriendelijke reinigingsoplossingen, promoot het ultieme gevoel van vrijheid met haar nieuwe serie draadloze vloerreinigers van Duplex. Schrobmachines zonder kabel maar met meer power en effectievere reiniging....