15 oktober 2021

‘We zijn lui geworden, maar met hygiëne kan dat niet!’

Vrijdag 15 oktober 2021, is het de Internationale Dag van het Handen Wassen. Een dag waarop wordt stil gestaan bij het belang van handen wassen én drogen. Tijdens de coronacrisis is het bewustzijn over met name handhygiëne flink gestegen. Het bleek de meest eenvoudige en effectieve manier om verspreiding tegen te gaan. Maar een goed hygiënebeleid op de werkvloer gaat verder dan het regelmatig wassen van je handen. CWS Hygiëne signaleert vijf belangrijke ontwikkelingen op het gebied van hygiëne.

Maya Schot, Managing Director CWS Hygiëne: ‘We zijn lui geworden, maar met hygiëne kan dat niet!’ Als corona ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat we het belang van goede hygiënemaatregelen niet voor lief mogen nemen. Iets wat we ons voorheen wel voornamen, maar in de praktijk vaak weinig prioriteit aan gaven. Maar deze tijd is volgens Maya Schot voorbij. Zij signaleert vijf ontwikkelingen.

1. Hygiëne ligt onder het vergrootglas
Vroeger was een niet al te schone toiletruimte onfris, maar nu ronduit onveilig. En medewerkers pikken dat niet meer. Als jij in een restaurant een vies toilet aantreft, smaakt je eten niet meer, kom je niet meer terug en raad je het anderen af. Diezelfde eisen stellen we nu aan elke werkplek of openbare ruimte.
Corona heeft ons op pijnlijke manier duidelijk gemaakt dat we hygiëne niet als vanzelfsprekend mogen beschouwen. Dat betekent niet dat we heel angstig moeten zijn, maar je moet er een keer goed over na denken en het direct perfect regelen. Hygiëne kan en mag niet weer een ondergeschoven kindje worden.

2. All-in service: laat de expert doen waar hij goed in is!
Juist omdat hygiëne binnen veel bedrijven niet de hoogste prioriteit heeft en het nooit ‘core business’ is, ziet Maya Schot een toenemende behoefte aan all-in dienstverlening. Facility als vak professionaliseert steeds verder. Maar dan gaat het vooral om verduurzaming, energiecontracten en de uitdagingen van het hybride werken. Niet om zeepdispensers en toiletpapier. Terwijl als het zó belangrijk is, waarom kiezen we er dan niet vaker voor om het volledig uit te besteden? Je denkt één keer samen goed na over hand-, toilet- en vloerhygiëne en vervolgens heeft de facility afdeling er geen omkijken meer naar. Laat de expert doen waar hij goed in is!’’

3. Hygiëne als maatwerk
Een fabriek is niet hetzelfde als een kantoor. Natuurlijk, een toilet blijft een toilet, maar alle omstandigheden er omheen zijn anders. En dus merken we steeds vaker dat bedrijven de lat hoger leggen. In een gemiddelde productiehal werken mensen vaak dichter op elkaar, gebruiken ze dezelfde gereedschappen of hulpmiddelen, hun handen worden viezer en ze lopen meer vuil in en uit. Dat vraagt dus om andere oplossingen.
Toen Mars bijvoorbeeld een oplossing zocht voor de karamel die bij de productie van hun snacks aan de handen bleef kleven, ontwikkelden we samen met een partner een speciale zeep die werkt als een onzichtbare handschoen. Vraag als facility verantwoordelijke dus om maatwerk.’

4. Hygiëne kan sfeer maken of breken
Wat ik zie, is dat juist hygiëne steeds vaker gebruikt wordt om merkbeleving door te trekken of een totaalbeleving te creëren. Als je koffie al prima smaakt en je de inrichting net hebt opgefrist, waarom zou een saai, fantasieloos en niet al te schoon toilet dat onderuithalen?

Zeker met hybride werken kom je naar locatie voor ontmoeting, sfeer en inspiratie. Veel bedrijven zien een hand-, vloer- en toilethygiëne niet meer als sluitpost, maar als verschilmaker. Juist als het luxe, verzorging en aandacht ademt, krijgt men ik je een heel tastbaar, positief gevoel bij het merk en de manier waarop het bedrijf met klanten omgaat. De toiletruimtes op Eindhoven Airport zijn bijvoorbeeld helemaal in vliegtuigstijl. Of denk aan productinnovaties als de CWS Smartwash: een kraan die zelf water, zeep en lucht mengt. Nike gebruikt deze kraan op het Europese hoofdkantoor zelfs in een mobiele versie.’

5. Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen bijzaak meer, maar loopt overal in mee. De regelgeving wordt scherper, de consument steeds kritischer en het speelt steeds meer mee in je totale uitstraling en reputatie. Voor veel overheidspartijen is duurzaamheid een belangrijk criterium voor het winnen van aanbestedingen. En juist op hygiëne-gebied is nog een wereld te winnen’

Bij de les blijven
“Corona heeft ons allemaal weer bij de les geroepen. En alhoewel niemand écht zin heeft om zich met hand-, toilet en vloerhygiëne bezig te houden, kun je er niet meer omheen. Maar als je het slim doet, kun je als facility verantwoordelijke dus met één gesprek alle zorg uit handen geven, meer merkbeleving en sfeer creëren, én werken aan je duurzaamheidsdoelstellingen.”

Over CWS
Al in 1899 zette CWS zet zich in op huren en hergebruik, terwijl kopen en wegwerpen de norm was. Nu maakt het bedrijf voor diverse bedrijven toiletpapier en vouwhanddoekjes van hun oud papier en gebruikte drankbekertjes. De vezels van haar GreenMats schoonloopmatten bestaan voor 100% uit gerecycled plastic. De zeep, zelfs industriële korrelzeep, is 100% vrij van microplastics en in binnensteden werkt zij samen met elektrische vervoerders.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2020

Geen Interclean vakbeurs in mei, ondertussen op Schoonmaakjournaal

Door de ontwikkelingen rond het mondiale coronavirus heeft de beursorganisatie van de RAI moeten besluiten om de Interclean Amsterdam in mei te annuleren en te verplaatsen naar 3-6 november. Ondertussen...

07 december 2022

Beyond Eyes breidt uit met slim afvalmanagement van PreZero

Beyond Eyes breidt begin 2023 haar datagedreven facilitaire diensten op het gebied van werkplekbeheer, schoonmaak, binnenklimaat en energiemanagement uit met afvalmanagement. Na Heijmans en CSU wordt PreZero het derde...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

28 februari 2019

Hotel Jakarta omarmt digitalisering: “Efficiënt en klantgericht”

“The future is app”, stelt Saqlain Umer van het jonge Hotel Jakarta in Amsterdam. Hij gelooft in de housekeeping-app van Leviy, gebaseerd op de ervaring van hemzelf, zijn collega’s...

18 september 2023

Zuidas bundelt krachten voor inclusieve arbeidsmarkt

Het arbeidstekort groeit en bedrijven moeten volgends de CSRD-richtlijn vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Donderdag 14 september vond op uitnodiging van Vebego Inclusivity ’23...

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...

18 oktober 2021

Eis coronapas schoonmakers is niet toegestaan

Schoonmakend Nederland krijgt in toenemende mate meldingen dat opdrachtgevers schoonmaakmedewerkers de toegang weigeren tot het pand als zij geen coronapas kunnen of willen tonen. Schoonmakend Nederland vindt dit ‘not...

02 maart 2022

Controle op naleving Arbozorg Glazenwassers

De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) gaat de komende tijd controleren of werkgevers in de glasbewassing voldoen aan de Arbowetgeving. Het doel van deze controle is ervoor te zorgen dat werknemers...

07 november 2022

“Dankzij deze beurs laat je jouw schoonmaakteam beter en efficiënter presteren”

15 en 16 november 2022 staan in het teken van de Schoonmaak Vakdagen. Deze vakbeurs voor Nederland en Vlaanderen biedt met een volle beursvloer én zeer interessant kennisprogramma een...