30 januari 2020

Themaserie Marktbalans: unieke expertise Frisse Kater zorgt voor 35% groei in 2019

Duivenpoep, hoarding, plekken van overlijden, dieptereiniging: expert Frisse Kater schuwt geen enkele schoonmaakklus. Met een stevige groei van zo’n 35% kijkt eigenaar, meewerkend voorman, ondernemer en disrups Tugrul Cirakoglu met trots, maar vooral met een goed gevoel op het afgelopen jaar terug. Het – met alle respect – kleine schoonmaakbedrijf pakt extreme en gro(o)t(s)e schoonmaakklussen aan: “Alsof er niets gebeurd is” luidt de slogan. En daarin onderscheidt het Frisse Kater-team zich. Voor onze themaserie Marktbalans spreken we met diverse schoonmaak(gerelateerde) bedrijven en maken we met hen de balans op. Wat heeft 2019 de schoonmaakbedrijven gebracht? Wat hebben ze bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? Voor Frisse Kater blijken er meer dan voldoende!

“In tegenstelling tot andere reinigingsbedrijven houden we ons (bijna) uitsluitend bezig met de reiniging van extreme en uitzonderlijke situaties. Hierin zijn we beslist uniek in Nederland. Door deze specialisatie kunnen we onze klanten compleet ontzorgen en de persoonlijke aandacht geven die zij verdienen. Onze dienstverlening is altijd persoonlijk, met een ongeëvenaarde standaard van kwaliteit en service”, introduceerde influencer Tugrul ‘zijn’ Frisse Kater in juli in onze serie Zomergasten.

“Iedereen probeert het speelveld in te stappen”

In een halfjaar kan er veel veranderen, want de ‘markt’ ziet zijn USP, zijn vakkundigheid, zijn impact. Maar welke ‘copy cat’ in de schoonmaakbranche kan het aantal van 10.500 Facebook-volgers van de Frisse Kater-pagina evenaren? Tugrul: “Iedereen probeert in het speelveld te stappen. Je merkt hoe snel ze erin komen, maar ze hebben geen enkel idee waarmee ze bezig zijn.” En hoe actueel, snel en vakkundig kun je zijn, als je op 27 januari terwijl de hele wereld zijn hart vasthoudt voor het coronavirus – een uitgebreid artikel over mondmaskers publiceert? Dan sta je echt intrinsiek in je vak en geef je mensen belangrijke kennis mee.

Alle media staan in de rij
Linda, Het Parool, het AD, Business Insider: een greep uit alle media die in de rij staan om Frisse Kater een podium te geven. “We zijn nu bezig met een serie over ons specialistische vakmanschap. We zijn ook actiever op Facebook en natuurlijk op YouTube, waar we vlogs posten als Lijkvocht matras of Lichaam geëxplodeerd. Dit jaar verwachten we een tv-documentaire te gaan maken over ons dagelijkse werk en het maatschappelijke verhaal achter de Frisse Kater.” Het aantal abonnees op het YouTube-kanaal van de Frisse Kater staat nu op 22.900, en vlogs worden minstens 225.000 keer maar soms ook een half miljoen keer bekeken. En zelfs daar ziet Tugrul nog meer kansen:“Youtube wil ik doorzetten.”

Omzet en groei
Aandacht is één of twee? Natuurlijk omzet is belangrijk. Immers, de schoorsteen moet ook roken. Tugrul reageert: “Ons team bestaat slechts uit een kleine groep medewerkers, alle specialisten. Onze groei in omzet van 30% a 40% in 2019 hebben we te danken aan bijzondere en grotere opdrachten, maar ook aan de hoogte van onze facturen. We onderscheiden ons echt, we vragen dus niet meer het minimum, maar ook niet het maximumbedrag. We zijn en blijven realist.”

De groei in 2019 blijkt voornamelijk te zitten in meer schoonmaakopdrachten na overlijden, in opdrachten van grote organisaties, gemeentes en (woning)bouwverenigingen, en in de aloude mond-tot-mondreclame. “Ze verwijzen wel naar ons door, maar ze kennen ons niet. Bijzonder hè? Om ons meer te kunnen focussen, hebben we meer rust gecreëerd. We proberen meer opdrachten in te plannen van maandag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur voor een minder hectisch schema. Maar we blijven 24/7 on call, dus als het niet anders kan, dan staan we ook midden in de nacht voor je deur.’’

Maatschappelijke rol
“We nemen steeds meer een maatschappelijke rol in”, vervolgt Tugrul ons gesprek. “We proberen mensen te pushen om beter met elkaar om te gaan. Ik ben nu bezig met het schrijven van een boek over mijn persoonlijke verhaal hoe en waarom ik de Frisse Kater ben begonnen. Wat we nu doen, is dieper op zaken ingaan, omdat je niet alle verhalen die ik zie en hoor op foto’s en in een video kunt vastleggen. Ik hoop bijvoorbeeld dat er budgetten vrijkomen voor mensen die in zware vervuiling leven. Er is bijvoorbeeld ook niets geregeld voor lijkvindingen. En eenzaamheid, ook een schrijnend voorbeeld. Door dat soort dingen op te schrijven, hoop ik zaken aan het licht te brengen en te veranderen. Ik zie zoveel, dat is zonde om dat bij mij te laten.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juni 2019

Oprechte belangstelling voor Wonderlijke Wereld van Enzymen bij kennissessie Innovi

“Wij helpen zelf de aarde letterlijk om zeep”, trapt Gerrit Visser de kennissessie Enzymatisch Reinigen op 13 juni af. Innovi mocht op serieuze belangstelling rekenen: deelnemers uit Nederland en...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...

10 juli 2022

ZO kan het ook

Ook voor de particuliere huishoudens zijn er duurzame schoonmaakproducten. Een voorbeeld is ZO. Bij ZO delen ze hun kennis over schoonmaak graag en jouw huis wordt op een duurzame...

25 maart 2022

Praktische ‘chunks’

Hoe houd je deelnemers van schoonmaakopleidingen betrokken, ook na de lessen? Adinda Venneker van Ul-Team bedacht het idee om ieder na een leerdag korte ‘chunks’ toe te sturen. Korte...

18 september 2022

Film: De treurige wereld van flexwerk

Met de nieuwe film De Treurige wereld van flexwerk (Entre deux mondes) schetst regisseur Emmanuel Carrère een liefdevol portret van arbeiders die onzichtbaar zijn voor de samenleving, maar solidariteit...

12 mei 2023

Rens op de Werkvloer, deel 2

Nederland is een schoon en hygiënisch land, en dat is mede te danken aan tientallen bedrijven die achter de schermen hun beste werk verrichten. Vaak in de luwte, maar...

30 april 2023

“Je moet je ogen de kost geven, al je zintuigen gebruiken. Dat maakt een goede schoonmaker.”

Steeds meer landelijke dagbladen en regionale media besteden aandacht aan schoonmaak. Fijn om de waardering voor het werk te lezen en goed dat ook onze bedrijfstak in the spotlight...

01 maart 2022

Andere blik voor werkplezier

Claudia Cornelissen van Perfect plan, opleiding en advies reageerde op de oproep van onze redactie om voorbeelden van plezier op de schoonmaakwerkvloer te delen. Zij deelt een mooi verhaal...

28 april 2024

#FAVORITES Koningsdag is voorbij, dank aan de schoonmakers!

Nederland kleurde op 27 april 2024 weer oranje. Wat was het een mooi feest, Koningsdag 2024. Dank aan allen die tijdens de dag en ook na de dag ervoor...

16 november 2018

ICE start met datagestuurd schoonmaken in 70 Hoogvliet supermarkten

Op 13 november heeft ICE Benelux de eerste van de totaal zeventig Hoogvliet BV supermarkt filialen ingericht met een ICE i24BTL i-Synergy full-service schrobzuigmachine, datagestuurd schoonmaken in combinatie met de...