30 januari 2020

Themaserie Marktbalans: unieke expertise Frisse Kater zorgt voor 35% groei in 2019

Duivenpoep, hoarding, plekken van overlijden, dieptereiniging: expert Frisse Kater schuwt geen enkele schoonmaakklus. Met een stevige groei van zo’n 35% kijkt eigenaar, meewerkend voorman, ondernemer en disrups Tugrul Cirakoglu met trots, maar vooral met een goed gevoel op het afgelopen jaar terug. Het – met alle respect – kleine schoonmaakbedrijf pakt extreme en gro(o)t(s)e schoonmaakklussen aan: “Alsof er niets gebeurd is” luidt de slogan. En daarin onderscheidt het Frisse Kater-team zich. Voor onze themaserie Marktbalans spreken we met diverse schoonmaak(gerelateerde) bedrijven en maken we met hen de balans op. Wat heeft 2019 de schoonmaakbedrijven gebracht? Wat hebben ze bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? Voor Frisse Kater blijken er meer dan voldoende!

“In tegenstelling tot andere reinigingsbedrijven houden we ons (bijna) uitsluitend bezig met de reiniging van extreme en uitzonderlijke situaties. Hierin zijn we beslist uniek in Nederland. Door deze specialisatie kunnen we onze klanten compleet ontzorgen en de persoonlijke aandacht geven die zij verdienen. Onze dienstverlening is altijd persoonlijk, met een ongeëvenaarde standaard van kwaliteit en service”, introduceerde influencer Tugrul ‘zijn’ Frisse Kater in juli in onze serie Zomergasten.

“Iedereen probeert het speelveld in te stappen”

In een halfjaar kan er veel veranderen, want de ‘markt’ ziet zijn USP, zijn vakkundigheid, zijn impact. Maar welke ‘copy cat’ in de schoonmaakbranche kan het aantal van 10.500 Facebook-volgers van de Frisse Kater-pagina evenaren? Tugrul: “Iedereen probeert in het speelveld te stappen. Je merkt hoe snel ze erin komen, maar ze hebben geen enkel idee waarmee ze bezig zijn.” En hoe actueel, snel en vakkundig kun je zijn, als je op 27 januari terwijl de hele wereld zijn hart vasthoudt voor het coronavirus – een uitgebreid artikel over mondmaskers publiceert? Dan sta je echt intrinsiek in je vak en geef je mensen belangrijke kennis mee.

Alle media staan in de rij
Linda, Het Parool, het AD, Business Insider: een greep uit alle media die in de rij staan om Frisse Kater een podium te geven. “We zijn nu bezig met een serie over ons specialistische vakmanschap. We zijn ook actiever op Facebook en natuurlijk op YouTube, waar we vlogs posten als Lijkvocht matras of Lichaam geëxplodeerd. Dit jaar verwachten we een tv-documentaire te gaan maken over ons dagelijkse werk en het maatschappelijke verhaal achter de Frisse Kater.” Het aantal abonnees op het YouTube-kanaal van de Frisse Kater staat nu op 22.900, en vlogs worden minstens 225.000 keer maar soms ook een half miljoen keer bekeken. En zelfs daar ziet Tugrul nog meer kansen:“Youtube wil ik doorzetten.”

Omzet en groei
Aandacht is één of twee? Natuurlijk omzet is belangrijk. Immers, de schoorsteen moet ook roken. Tugrul reageert: “Ons team bestaat slechts uit een kleine groep medewerkers, alle specialisten. Onze groei in omzet van 30% a 40% in 2019 hebben we te danken aan bijzondere en grotere opdrachten, maar ook aan de hoogte van onze facturen. We onderscheiden ons echt, we vragen dus niet meer het minimum, maar ook niet het maximumbedrag. We zijn en blijven realist.”

De groei in 2019 blijkt voornamelijk te zitten in meer schoonmaakopdrachten na overlijden, in opdrachten van grote organisaties, gemeentes en (woning)bouwverenigingen, en in de aloude mond-tot-mondreclame. “Ze verwijzen wel naar ons door, maar ze kennen ons niet. Bijzonder hè? Om ons meer te kunnen focussen, hebben we meer rust gecreëerd. We proberen meer opdrachten in te plannen van maandag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur voor een minder hectisch schema. Maar we blijven 24/7 on call, dus als het niet anders kan, dan staan we ook midden in de nacht voor je deur.’’

Maatschappelijke rol
“We nemen steeds meer een maatschappelijke rol in”, vervolgt Tugrul ons gesprek. “We proberen mensen te pushen om beter met elkaar om te gaan. Ik ben nu bezig met het schrijven van een boek over mijn persoonlijke verhaal hoe en waarom ik de Frisse Kater ben begonnen. Wat we nu doen, is dieper op zaken ingaan, omdat je niet alle verhalen die ik zie en hoor op foto’s en in een video kunt vastleggen. Ik hoop bijvoorbeeld dat er budgetten vrijkomen voor mensen die in zware vervuiling leven. Er is bijvoorbeeld ook niets geregeld voor lijkvindingen. En eenzaamheid, ook een schrijnend voorbeeld. Door dat soort dingen op te schrijven, hoop ik zaken aan het licht te brengen en te veranderen. Ik zie zoveel, dat is zonde om dat bij mij te laten.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2022

Duurzame stappen in stroomversnelling

Na een heerlijke en vooral warme zomer dalen de temperaturen weer en gaan we richting de herfst en winter. Met de huidige stijging van de energieprijzen en de aankomende...

26 maart 2025

Gezien in de media: Peter stoomt terrassen in een handomdraai gebruiksklaar

Schoonmaken met verhit water tot 150 graden, ofwel stoom. Ondernemer Peter Brugmans zag deze alternatieve methode in Den Haag, zijn geboortestad. Het was de start voor zijn schoonmaakbedrijf in...

22 november 2024

#FOTOFRIDAY 𝐄𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣𝐳𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 schoonmaak-𝐥𝐨𝐜𝐚𝐭𝐢𝐞

Onlangs hebben medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging een grondige reiniging mogen verzorgen op een wel heel bijzondere locatie. Ze gingen namelijk aan de slag bij een kerk in Wateringen....

10 februari 2022

Betrek branchegenoten en blijf ons verrassen!

Edgar van Engelen schrijft met enige regelmaat blogs voor Schoonmaakjournaal. Een initiatief dat tien jaar geleden startte bij ons platform. Hij kijkt met veel plezier terug op 10 jaar...

08 mei 2023

Help pandgebruikers en jezelf gezond te leven en vrijer te ademen

Tranende ogen, een loopneus en een vervelende kriebel in de keel – allergieën zijn best vervelend. Veel mensen worden getroffen door allergische reacties, vooral tijdens het pollenseizoen, dat kan...

02 juli 2019

Clear4Clean vaart met ecolabel haar eigenwijze koers

Clear4Clean zet weer een nieuwe stap. “Per 1 mei zijn we verhuisd naar ons nieuwe kantoor aan de Kamelingh Onnesweg 14 in Dordrecht en nu komen met ons eigen...

18 oktober 2022

De Schoonmaak Vakdagen komen eraan!

De vierde editie van de Schoonmaak Vakdagen vindt plaats op 15 & 16 november 2022 in Expo Houten. Ben jij erbij? Op de vakbeurs kun jij kennis maken met...

14 oktober 2021

Ziekenhuis Gelderse Vallei en ISS Facility Services kiezen nieuwe samenwerkingsvorm

Op 11 oktober tekenden Arjen Hakbijl, lid Raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei en Edu Peek, algemeen directeur van ISS Facility Services een nieuwe overeenkomst waarin de langjarige...

06 oktober 2022

Nieuw: de krachtige en duurzame Duplex UltraBrush

Een zwaar vervuilde vloer krijg je niet altijd even goed schoon. Met de UltraBrush van Duplex is dat verleden tijd. Deze borstel veegt, schrobt, neemt vuil én vocht op...

12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de...