8 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich richt op vooral complexe vraagstukken waarmee onze klanten en prospects kampen.

Waar het in het begin vooral ging om het ‘strak’ inrichten van de schoonmaakorganisatie en een juiste vertaalslag van een bestek maken naar een werkorganisatie, zien we de laatste jaren dat performancevraagstukken zich meer en meer richten op leiderschap, zelfsturing, betekenisvol werken aan de ene kant en klantwaarde, gastvrijheid en servicegerichtheid aan de andere kant. Een volwassen discussie om naast het technisch juist uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden, vooral te focussen op de achterliggende factoren die elke dag opnieuw de schoonmaker motiveren om andermans rommel op te ruimen. En precies daarin zit mijn persoonlijke passie voor dit mooie vak. Hoe maken wij permanent het verschil in het faciliteren en motiveren van de vakman/vakvrouw?

In de afgelopen 10 jaar heb ik vele klantvragen voorbij zien komen. Keer op keer heb ik voldoening gehaald uit het feit, dat schoonmaak met hoge prioriteit op de (facilitaire) agenda stond en na jaren van bezuinigingen nu eens níet als sluit- of kostenpost. Schoonmaak als doelbewust instrument om medewerkers/klanten/cliënten te werven of te binden. De schoonmaker die een zichtbare gastvrijheidsrol krijgt in een ziekenhuis, een glimlachende gastvrouw wordt in een verpleeghuis of een trotse host wordt op Schiphol of in de trein. Het voelt als ‘eindelijk een volwaardige rol’.

De bewuste keuze van Alpheios om onze consultancytak NAAST onze salesactiviteiten te positioneren, valt erg goed bij onze opdrachtgevers en helpt om onderzoek en advies los te zien van de overige activiteiten van Alpheios. 10 jaar geleden al een vooruitziende blik. Daar waar 30 jaar geleden vakopleidingen het verschil maakten, maakt nu consultancy het verschil. En we zijn niet van plan het hierbij te laten…

Na 10 jaar kan ik bijna zeggen dat wij als team niet alleen klanten, maar vooral partners erbij hebben gekregen. Luisteren naar elkaar (mijn collega Leon Hermse had het daar al eerder over in zijn blog Het eeuwige leven), of misschien moet ik zeggen “nog beter luisteren naar elkaar”. Het is een must als het om de toekomst gaat. Alleen dan kun je 75 of zelfs 100 (en Alpheios Performance Solutions dan misschien wel 25 of 50) jaar worden. Ik verheug me er nu al op.

Frank Brandsma,
business consultant Alpheios

Frank Brandsma is 34 jaar actief in de professionele schoonmaak en is sinds 1984 in diverse functies verbonden aan Vebego.

Deze blog maakt deel uit van de serie Kettingblogs ter gelegenheid van 60 jaar Alpheios. Begin december volgt de volgende blog.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 februari 2024

10 jaar Made Blue Foundation: ‘Schoon drinkwater voor iedereen op deze wereld’

Een idealistisch avontuur van drie ondernemers, Frank van der Tang, Machiel van Dooren en Robin Pot is uitgegroeid tot een volwaardige én ondernemende Foundation, die internationaal opereert en successen...

17 september 2023

#FAVORITES #Worldcleanupday

𝗪𝗼𝗿𝗹𝗱 𝗖𝗹𝗲𝗮𝗻 𝗨𝗽 𝗱𝗮𝘆. Zaterdag 16 september 2023 was een dag waarop velen erop uit gingen om het zwerfafval op straten, parkeerplekken, in bossen, parken en wateren op te...

11 november 2018

Met Alpheios geborgd infectiepreventiebeleid superbacterie

Trending topics in het nieuws van afgelopen week: jaarlijks overlijden 33.000 Europeanen aan een superbacterie. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet noodzaak om het toezicht in de...

05 juni 2020

#film Niels Peeraer van Alpheios: “Beter goed reinigen dan slecht desinfecteren”

Wellicht word je overspoeld door de hoeveelheid informatie over zin en onzin van desinfectie voor COVID-19. Daarom geeft Niels Peeraer, schoonmaakspecialist in de zorg met expertise over vloeren en...

17 juli 2019

Blog: Personeel op handen gedragen

Mijn collega’s in de sanitaire dienstverlening en ik hebben iets bijzonders gemeen. Iets wat ons direct verbindt zonder dat erover gesproken hoeft te worden. Iets bijna magisch! Ik heb...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...

10 april 2020

4 waardevolle momenten: fijne Paasdagen!

Natuurlijk, de maatregelen en adviezen voor#blijfthuis kunnen heel vervelend zijn. Zeker als het gemis van en de zorg over familie en vrienden groot is en het voorjaar lonkt. Om...

07 maart 2023

“Uit het niks iets opbouwen vind ik heerlijk”

Katja Barendrecht is via Hago Nederland klantdirecteur voor ASML. Begin dit jaar ging Hago met nog acht andere schoonmaakbedrijven op in Vebego Cleaning Services. Had deze samenvoeging consequenties voor...

10 juli 2019

Blog: Hospitality, een containerbegrip of kun je echt nog een verschil maken?

Ken je ook die sketch van Lebbis over ‘het perfecte terrasje’? Zo simpel, zo herkenbaar en telkens als ik deze zie, verbaas ik mij er weer over dat zoiets...

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....