2 april 2019

Even voorstellen: Hygiënepapier.nl, de online nummer 1 in de Benelux

Maak kennis met Hygiënepapier.nl, de nummer 1 van de Benelux als het gaat om de online verkoop van hygiënepapier. Maar hoe is het bedrijf gekomen waar het nu is, in de steeds drukker wordende online wereld? En hoe kan het dat ze na de start in 2016 in 2018 al marktleider waren? “Veel testen, veel proberen en veel luisteren naar de klanten,” vertelt Michael Woensdregt, lead online marketeer bij Hygiënepapier.nl.

 Hygiënepapier.nl is begonnen als online verkoper van het assortiment van MTS Euro Products”, vertelt Michael. “Gaandeweg hebben we ons assortiment steeds meer uitgebreid en zijn we bijna gegroeid tot een one-stop-shop op het gebied van zakelijke hygiëne. Van papieren handdoekjes tot elektrische handdrogers en van batterijen tot stofzuigers en stofzuigerzakken, we hebben het nu allemaal!”

Op weg naar succes
Het doel van de webshop is altijd al geweest om het kopen van hygiënepapier zo makkelijk mogelijk te maken. “Hoe je het ook wendt of keert, toiletpapier blijft een randzaak. Een noodzakelijk iets om aan te schaffen, maar zeker niet het leukste.” Daarom heeft de webshop alles op alles gezet om de klant goed te helpen. “We bieden een service die je in een fysieke winkel zou verwachten, maar dan online. Onze klantenservice wordt gemanaged door Jacco, die alle ins en outs van de producten kent en onze klanten binnen no time aan het juiste product helpt, als zij er via de webshop niet uitkomen.”

“We hebben veel geëxperimenteerd om tot de optimale samenstelling van de shop te komen”

Daarnaast introduceerde Hygiënepapier.nl al snel de Dispensercheck. “Met deze tool kunnen onze klanten in drie stappen de juiste navulling voor hun dispenser vinden. Een onwijs gewaardeerde tool op onze shop,” vertelt Michael.

Gedreven door data
Sinds het prille begin is Hygiënepapier.nl bezig geweest met het optimaliseren van de shop op basis van data. Hier is dan ook de Dispensercheck uit ontstaan, omdat Michael zag dat er behoefte was aan een andere manier van zoeken dan het reguliere zoeken op artikelnummer of naam.

“We hebben veel geëxperimenteerd om tot de optimale samenstelling van de shop te komen. Dit is met pieken en dalen gegaan: het schrappen van de verzendkosten zorgde er bijvoorbeeld door dat de conversie op onze webshop (red: conversie is het succespercentage op de shop) flink daalde.” Door schade en schande word je wijs, meent Michael.

“Wat wel een enorm succes bleek, was het starten van een shop in België”

“Wat wel een enorm succes bleek, was het starten van een shop in België,” vervolgt Michael. “We zagen in de data dat er steeds meer bestellingen kwamen van mensen uit België. Daarom hebben we de stap gemaakt naar een gepersonaliseerde shop voor België, wat het bestellen een stuk gebruiksvriendelijker en fijner maakt. En het heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat we met recht kunnen zeggen dat we de grootste van de Benelux zijn,” lacht Michael.

De weg naar de toekomst
Hygiënepapier.nl heeft altijd al als doel gehad om te groeien. “We werken er met een onwijs ambitieus team aan om Hygiënepapier.nl elke dag te verbeteren, de conversie te verhogen en de klant zo goed mogelijk te helpen,” zegt Michael. “Ons doel was altijd om de grootste van Nederland te worden, maar daar zijn we dus inmiddels al voorbij,” vertelt hij.

Duitsland staat als stip aan de horizon

Wat de volgende stap wordt? “We zijn nu bezig met het opzetten van een Duits platform. Momenteel zijn we druk met de vertaling van de teksten van onze webshop en alles in orde te maken om ook de Duitse markt de kans te geven om makkelijk en snel hun toilethygiëne te kopen.” Uiteraard ziet het team van Hygiënepapier.nl het wel zitten om ook in Duitsland de grootste te worden: “Jazeker,” lacht Michael, “dat staat zeker nog als stip op onze horizon!”

De ultieme droom van Michael en Hygiënepapier.nl is om meer te doen met duurzaamheid. “We zouden graag niet alleen onze klanten, maar ook de wereld een beetje meer willen helpen. We werken al samen met merken als The Good Roll en Satino Black, maar we kunnen niet ontkennen dat we meer moeten doen om onze ecologische voetafdruk wat te verkleinen.” Momenteel is Michael hard bezig met het Bewust Bezorgd initiatief van Thuiswinkel, waarmee de bezorging van de bestellingen een stuk duurzamer wordt gemaakt. “De tips zijn onwijs handig voor iedere webshop, dus neem hier vooral eens een kijkje als je bezig bent met duurzaamheid en het tegengaan van de klimaatverandering.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 december 2019

Blog: De definitie van duurzaamheid: de snaren van een gitaar

Je kunt tegenwoordig niet om het begrip duurzaamheid heen. In elke branche is het een thema en je leest het dagelijks op social media terug. Wanneer je Google laat...

20 september 2022

De belangrijkste duurzame keurmerken

NordicSwan, Europees Ecolabel, ISO 14001. Stuk voor stuk keurmerken die iets over de duurzaamheid van een product of de bedrijfsprocessen van een organisatie zeggen. Maar waar staan deze keurmerken...

28 november 2023

Betaalbaarheid zakelijke mobiliteit hoofdpijndossier voor ondernemers

Uit een mobiliteitsonderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 ondernemers blijkt dat de betaalbaarheid van mobiliteit de grootste zorg is onder ondernemers. In dit onderzoek – gedaan in oktober 2023...

08 juni 2020

Ralph Vodegel (Katrin): “De meerwaarde van hygiënepapier in het toilet krijgt eindelijk erkenning”

Jarenlang, nee decennialang, wordt er al strijd gevoerd tussen leveranciers en sponsors van onderzoeken naar handdroging. Welk systeem is het meest hygiënisch: papier, katoen, luchtdroging? Logisch, want hygiëne is...

22 oktober 2024

Tork Focus4 Sustainability vergroot transparantie in duurzaamheid

Tork kondigt haar nieuwe initiatief aan om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Met het programma, Tork Focus4 Sustainability, biedt het bedrijf een uitgebreide samenvatting...

06 juni 2022

DUURZAAM SAMEN, DÁT IS DE BESTE KEUS

Verantwoord opdrachten inrichten, uitzetten en aannemen. En dat dan doen met respect voor de kwaliteit van de dienstverlening en de mensen die het moeten waarmaken. Dat is de gedachte...

04 december 2024

Duurzame werkkleding: reparatie verslaat recycling

Repareren in plaats van weggooien – een ‘recht op reparatie’ zoals voorzien in de EU-richtlijn voor elektrische apparaten, zou ook het behoud van hulpbronnen in de kledingindustrie kunnen bevorderen....

30 juni 2025

Facility Trade Group publiceert MVO Verslag 2025: “Samen werken aan duurzame vooruitgang”

Facility Trade Group presenteert met veel enthousiasme haar MVO Verslag 2025, waarin het bedrijf terugblikt op het jaar 2024. Facility Trade Group laat weten dat duurzaamheid voor haar niet...

14 november 2022

Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen voor ISS

Facilitair dienstverlener ISS heeft de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen behaald. ISS Nederland behoort hiermee tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van Diversiteit &...

24 december 2018

Nieuwe weg Piecom, ISSA-bekroning, kennis delen en disruptie

Op Masters of LXRY toonde Piecom onlangs haar nieuwe weg. Met een disruptieve innovatie en een andere manier van presenteren dan in schoonmaakland gewoon is, maakte het bedrijf een...