31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk als schoonmaak-/FM-prof ben je ook consument, maar ook B2B’er.

Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij duurzaam verantwoord koopgedrag. Verpakkingen en duurzaam zijn begrippen die doorgaans niet samengaan. Het beeld van de plastic soep staat op het netvlies gebrand en verpakkingen krijgen veel kritiek. Dit bleek onlangs weer uit de reacties op het nieuws dat Albert Heijn plastic stopt met plastic verpakkingen om paprika’s, bospenen, bananen en zoete puntpaprika’s.

De plastic verpakkingen krijgen er op sociale media flink van langs. De frustratie is groot. Evenals het ongeloof: “Waarom zit een bio komkommer wél in plastic verpakt? Lekker bio, NOT!”. Verpakkingen spelen een belangrijke rol in de strijd tegen voedselverspilling, daar wordt vaak aan voorbij gegaan. Voorbeeldje: dankzij de plastic folie blijven komkommers langer houdbaar. De milieu-impact van voedselverspilling is vele malen groter dan het stukje plastic folie. Veel consumenten onderschatten de waarde van verpakkingen, zeker als het gaat om duurzaamheid. 

Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Dit blijkt uit het Dossier Duurzaam 2018 [1]. Verpakkingen zijn het middel bij uitstek om duurzame merkwaarden te communiceren. Transparantie over herkomst en samenstelling van het product is tegenwoordig must. Je kunt daarnaast ook informatie geven over de specifieke rol van de verpakking zelf. Zou de consument de verpakte komkommer boycotten, als hij wist dat de komkommer hierdoor langer vers blijft? Vertel via de verpakking waarom je als bedrijf bepaalde keuzes maakt over je verpakkingsbeleid. Zo help je bij het maken van de juiste (duurzame) keuze.

Vermeld op de verpakking ook wat er na gebruik met de verpakking moet gebeuren. Op deze manier kun je circulair gedrag stimuleren via de verpakking. Mag deze bij het oud papier, in de groenbak of bij het plastic afval? Deze informatie ontbreekt nog te vaak of is erg summier vermeld. Hier valt nog veel winst te behalen. Ook gelet op het verpakkingsdesign zelf, want nog te vaak bestaan verpakkingen uit meer dan één materiaalsoort, wat een correcte afvalscheiding bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt.

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die op de een of andere manier duurzaam gedrag stimuleren?

Huib Burggraaf
verpakkingXpert Van der Windt Verpakking

[1] persbericht Dossier Duurzaam 2018 [1] https://b-open.nl/wp-content/uploads/2018/10/Persbericht-Dossier-Duurzaam-2018_9-oktober-2018.pdf

Bron:
deze column verscheen eerder op de website van Marketing Tribune. In het kader van De Week van de Circulariteit mocht de redactie deze blog overnemen, waarmee we de B2B-schoonmaakmarkt uitdagen mee te denken en doen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 september 2023

Ontdek de geheimen van duurzaam succes!

Het is tijd voor inspiratie over duurzaamheid. Veel bedrijven zijn ermee bezig, maar nog zoekende naar  hoe duurzaamheid een onderscheidend kenmerk kan worden? Daarom wordt van 19 tot en...

09 maart 2020

Vijf unieke toppics op 28e editie Interclean Amsterdam

“Innovatie loopt ook door de komende editie van Interclean Amsterdam weer als een rode draad”, schreven we recent in onze aankondiging en oproep voor de Interclean Hackathon. Dat klopt...

20 december 2023

Asito, CSU en Gom zorgen samen voor fors minder CO₂-uitstoot met duurzame handschoen

Drie grote landelijke schoonmaakbedrijven Asito, CSU en Gom stappen gezamenlijk over op duurzame handschoenen als alternatief voor de gangbare nitril wegwerphandschoen. De nieuwe handschoenen, de Gloovy Eco Gloves, worden...

16 oktober 2019

Listeria bacterie: adder onder het schoonmaakgras

De media loopt er van over: listeria. De bacterie werd recent gevonden in de verpakte vleeswaren uit de fabriek van Offerman en heeft nu al met enkele doden en...

27 januari 2022

r-MicronQuick gemaakt van gerecycled materiaal

Vileda Professional lanceerde in mei 2021 haar eerste microvezeldoek gemaakt van gerecycled materiaal, de r-MicroTuff Swift. Dat was de start van een nieuw ‘r-‘ assortiment duurzame schoonmaakoplossingen. In 2022...

14 oktober 2021

Blog: De fakkel is overgedragen

Jaaaa, de fakkel is overgedragen: Schoonmaakjournaal heeft een nieuwe, trotse eigenaar. Waar ik 15 maanden geleden de naam van de pionierende online schoonmaakmedia van de hand deed, wordt het...

23 januari 2023

Consensus Group en Gumdrop samen ‘in kauwgom’

Een nieuw paar laarzen of een telefoonhoesje van kauwgomafval? Dankzij een samenwerking tussen de Consensus Group en Gumdrop kan kauwgom worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Hier kunnen vervolgens nieuwe...

13 februari 2023

‘One voice in cleaning’

Donderdag 9 februari verzamelden zo’n 40 schoonmaakprofessionals zich bij Kärcher in Made. Op uitnodiging van Greenspeed, Kärcher, Unimop en European Cleaning Journaal. Het was een aftrap van een nieuw...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...