1 september 2022

Schoonmaakjournaal in teken van duurzaamheid

Op 6 september is het duurzame dinsdag en op 10 oktober is het De dag van de duurzaamheid. Het Schoonmaakjournaal sluit hierop aan en zal in september en oktober aandacht besteden aan dit thema. Vandaag trappen we af, want wat houdt duurzaamheid precies in voor de schoonmaakbranche? En hoe kan je als bedrijf niet alleen je steentje bijdragen aan duurzaamheid, maar daar ook zelf mee besparen?

Duurzaamheid is zorgen voor evenwicht tussen mens (people), milieu (planet) en de economie (profit) om de aarde niet verder uit te putten. Voor nu, zodat we er anno 2022 profijt van hebben, maar ook voor de volgende generaties zodat ook zij de aarde over vijftig jaar nog kunnen bewonen. De Verenigde Naties (VN) stelde in 2015 zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) op om de wereld in 2030 een betere plek te maken. Deze doelen zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen zoals armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Ook schoonmaakbedrijven kunnen deze doelen als uitgangspunt gebruiken wanneer ze willen verduurzamen, bijvoorbeeld door spaarzaam om te gaan met water en energie en producten te gebruiken die milieuvriendelijk zijn.

Servicemanagement deed in 2020 onderzoek naar MVO in de schoonmaaksector. Daar kwam naar voren dat zeventig procent van de bedrijven die meedeed aan het onderzoek energiebesparende maatregelen neemt en bijna zestig procent wil de komende jaren duurzame producten of diensten ontwikkelen. Opvallend is dat maar vijf procent niet aan recycling doet. Bijna driekwart van de schoonmaakprofessionals zegt ‘alle bedrijfsmiddelen die het toelaten’ te recyclen. In 2019 was dit nog 66 procent. Ook wordt er graag gebruik gemaakt van milieukenmerken. Zeventig procent zegt al te werken met producten of diensten met een (milieu)keurmerk. Bij 72 procent staat dat voor de komende vijf jaar op de planning. De meerderheid (67 procent) antwoorde dat hun mening over chemie was veranderd, maar dat betekende niet dat men het daadwerkelijk links liet liggen, want het gebruik van chemie is in de schoonmaak niet verminderd. In de coronatijd (toen het onderzoek werd afgenomen) vond meer dan een kwart (28 procent) het juist belangrijker om chemie te gebruiken om hygiënisch schoon te maken.

Zes tips om te verduurzamen in de schoonmaaksector

Spaarzaam omgaan met water
Water is van levensbelang. In Nederland is het vanzelfsprekend dat er kwalitatief drinkbaar water uit de kraan komt, in andere landen is dat lang niet altijd het geval. Maar nu we een van de droogste zomers ooit hebben beleefd, is duidelijk geworden dat water een groot goed is waar we zuinig mee om moeten gaan. Om die reden is het van belang om waterbesparende technieken te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan niet te veel (en ook vooral niet te heet) water in een emmer doen, een spuitfles water gebruiken voor een klein klusje, de kraan altijd goed uitzetten en een nieuw (dweil)apparaat uitkiezen op duurzaam watergebruik. Een andere innovatieve manier om water te besparen is stoomreiniging. Hierbij wordt alleen gebruik gemaakt van water onder hoge druk en zijn schoonmaakmiddelen zelfs helemaal overbodig geworden, wat ook een besparing is. Met deze techniek zou je tot tachtig procent water kunnen besparen als je het vergelijkt met reguliere schoonmaakmethoden.

Energie besparen door middel van energiezuinige apparaten
Helemaal geen energie gebruiken wordt in de schoonmaak lastig, aangezien er altijd wel een elektrisch apparaat nodig is om een kantoor of pand goed schoon te krijgen. Kies een nieuw apparaat daarom in elk geval uit op energiegebruik en kijk goed naar het energielabel. Als het kan bij een opdrachtgever, hang dan sensoren op in het gebouw. Op die manier wordt inzichtelijk waar er daadwerkelijk schoongemaakt moet worden omdat een ruimte intensief is gebruikt. Wanneer een ruimte niet is gebruikt, hoeft er niet schoongemaakt te worden. Dit scheelt niet alleen mankracht, maar ook onnodig stofzuigen.

Milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen
Laat chloor en bleek staan en kies voor milieuvriendelijkere schoonmaakmiddelen met bijvoorbeeld een keurmerk. Gebruik elk schoonmaakmiddel spaarzaam, de producten zijn vaak geconcentreerd en vul verpakkingen na zodat je minder plastic hoeft weg te gooien. Een nieuwe trend op het gebied van duurzaamheid in de schoonmaak is het gebruik van probiotische middelen. Dit zijn schoonmaakmiddelen die door middel van goede bacteriën op een natuurlijke manier vuil verwijderen. De bacteriën zijn tot een week na gebruik actief.

Microvezeldoeken
Microvezel neemt water en vuil beter op dan klassieke doekjes, omdat ze het vuil daadwerkelijk opnemen en niet meenemen, zoals Greenspeed in dit artikel uitlegt. Er is tot negentig procent minder schoonmaakmiddel en water nodig als je het vergelijkt met andere doeken. Wel moeten ze goed worden gevouwen, klamvochtig zijn gemaakt en op de juiste manier worden gewassen. Groot voordeel is dat de doekjes veel langer meegaan omdat ze 500 tot 600 keer gewassen kunnen worden. Ook op het gebied van deze doeken wordt er volop geïnnoveerd. Zo zijn er inmiddels doeken van gerecycled polyester op de markt (Wecoline).

Goed voor medewerkers zorgen
Ook duurzaam omgaan met de inzetbaarheid van medewerkers en goed voor hun (mentale) gezondheid zorgen, valt onder duurzaamheid. Hier is de afgelopen jaren steeds meer aandacht voor gekomen. Uit onderzoek van Servicemanagement blijkt dat 45 procent van mening is dat MVO niet meer kost dan dat het oplevert. Nog maar zeventien procent vindt dat het wel meer kost dan dat het oplevert, maar in 2017 vond bijna vijftig procent dit nog, dus er is duidelijk een kentering gaande. Schoonmaakbedrijven doen dit vooral door het aanbieden van opleidingen in de schoonmaak (57 procent), aannemen van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt (55 procent), het zorgen voor diversiteit (54 procent) en zorgen voor vitaliteit (53 procent). Dertien procent doet niks op het gebied van de menselijke kant van MVO.

Op het schoonmaak(hoofd)kantoor
Heb je een kantoor dan kan je ook in het kantoor op vele manieren verduurzamen. Denk naast het afnemen van groene energie, waterbesparende kranen/spoelknop in het toilet, ecologisch toiletpapier en/of wegwerp handdoekjes, afval scheiden, lichten goed uitdoen als de laatste vertrekt, ook nog aan stoppen met of heel spaarzaam printen, elektrisch rijden stimuleren door een elektrische laadpaal aan te vragen en meer vegetarische opties in het restaurant of bij de borrel aan te bieden. Ook in jouw kantoor kan je sensoren en domotica ophangen zodat inzichtelijk wordt hoeveel energie er wordt gebruikt. Is het pand in jouw bezit dan kan je overwegen om je kantoor goed te laten isoleren, van HR++ glas te voorzien en zonnepanelen op het dak aan te brengen om daarmee op termijn energie te besparen.

Hoe staat het nu met duurzaamheid in de schoonmaakbranche? In hoeverre wordt al ingespeeld op de tips? Zijn het voor jou inkoppers of ga jij nog gebruik maken van de tips? Of wil je gewoon meepraten over duurzaamheid en vertellen wat jouw bedrijf doet op dit vlak? Mail de redactie via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 april 2023

‘Duurzaam ondernemen zit in kleine dingen’

In het Zendstation, in de weilanden net buiten Lopikerkapel, verzamelen op dinsdag 18 april VSR-leden zich voor het jaarlijkse Voorjaarsevent over duurzaam en sociaal ondernemen. Een prachtige locatie, daar...

27 juni 2023

Oproep: Help mee de sectorale CO2-rapportage op te zetten

Schoonmakend Nederland roept op tot het opzetten van een sectorale CO2-rapportage. Doe jij ook mee? Duurzaamheid is een groot begrip dat veel onderwerpen raakt. Maar een van de onderwerpen...

01 augustus 2023

Blog: Duurzaam?!

Duurzaam? Wat is duurzaam? Hoe bepaal je wat duurzaam is? Is het investeren in medewerkers hun welzijn ook duurzaam of is alleen duurzaam geproduceerde middelen en materialen duurzaam? Wat...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...

28 november 2023

LDL Laundry zet groene technologieën in voor schone was

Duurzaamheid is niet langer  een trend; het is een noodzakelijke stap voor bedrijven om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren en tegelijkertijd kosten te besparen. In deze tijd is het...

10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat...

05 juni 2019

Column: Ben jij een Wolf of een Believer?

Winnen met ‘purpose’ en de MVO-paradox. MVO versus Winst. Hoe de MVO-Paradox met succes managen? Een opvatting jaren geleden was dat MVO en winstgevendheid niet samengaan. “Voor de geitenwollensokken”....

02 juli 2019

Clear4Clean vaart met ecolabel haar eigenwijze koers

Clear4Clean zet weer een nieuwe stap. “Per 1 mei zijn we verhuisd naar ons nieuwe kantoor aan de Kamelingh Onnesweg 14 in Dordrecht en nu komen met ons eigen...

14 mei 2019

Van der Windt Verpakking en Morssinkhof – Rymoplast starten duurzame samenwerking

Van der Windt gaat voor zijn afvalzakken hergebruikt kunststof van Morssinkhof – Rymoplast gebruiken. Hiervoor recyclet Morssinkhof – Rymoplast Europees kunststof afval, hoofdzakelijk afkomstig uit Nederland en België. Powersterko...

04 februari 2020

Schoonmaakexposanten op Vakbeurs Facilitair: alle dertien goed

Hal 1 bruiste, hal 3 verraste: de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair in Jaarbeurs Utrecht zit erop. Een editie met weer (?) minder exposanten, een belevingsuitdagend noviteitenplein en...