21 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU winnaar Corporate Fashion Award

CSU heeft de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties gewonnen. De bekroonde collectie is voor 100% gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De jury kon de duurzaamheidsmissie van CSU en Schijvens Corporate Fashion, die de kledinglijn ontwierp, waarderen en vond dat beide bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor de hele keten.

De vakjury beloonde CSU en Schijvens op 10 van de 11 onderdelen met de maximale score. Men keek onder meer naar de functie van de kleding, de vernieuwende toepassing, creativiteit en uiteraard de duurzaamheidsdoelstellingen.

Jury: “MVO is niet saai meer”
Jurylid Roosmarie Ruigrok verwoordde het als volgt: “Eén genomineerde stak er met kop en schouders bovenuit. Het plaatje was helemaal rond. Dat MVO echt niet saai meer hoeft te zijn, bewijst deze collectie.”

Diane van Dijk, directeur Hospitality & National Accounts bij CSU, is vooral blij met de jury-constatering dat de duurzaamheidsmissie echt in het DNA van alle medewerkers zit. Van Dijk: “We vinden het belangrijk om als organisatie een stap extra te zetten in maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Onze schoonmaakmedewerkers denken er net zo over. Daar ben ik trots op en deze prijs is daarom ook dankzij hen.”

CSU over de hele breedte circulair
De circulaire bedrijfskledinglijn bestaat uit kostuums, hemden, dassen/shawls, poloshirts, t-shirts, werkbroeken, tabberds en tunieken. Schijvens ontwierp al eerder hospitality-kleding voor CSU en werd daarvoor in 2016 ook genomineerd voor een Corporate Fashion Award. CSU vroeg vervolgens aan Schijvens om de totale collectie te ontwerpen en circulair te produceren. Schijvens gebruikte daarvoor gerecyclede garen. Dit materiaal bestaat voor 30% uit gerecycled textiel, voor 20% uit snijafval en voor 50% uit oude petflessen en visnetten. De kostuums zijn zelfs gemaakt van 100% gerecyclede petpolyester. Ook is het ontwerp aangepast, zodat de kleding gemakkelijker opnieuw gerecycled kan worden en er een sluitende circulaire keten ontstaat.

Gigantische energiebesparing
Algemeen directeur van Schijvens Shirley Rijnsdorp-Schijvens: “De bedrijfskleding van CSU is circulair op alle fronten. Knopen en de ritsen zijn waar mogelijk vervangen door strikbandjes. Het overhemd is gemaakt in een jersey, wat tegenwoordig helemaal fashionable is. De kleding en accessoires zijn nagenoeg allemaal om te smelten en opnieuw te gebruiken. De energiebesparing die dat per jaar oplevert, kun je vergelijken met 2.168.352 keer douchen én 383.000 km autorijden én 7500 jaar non-stop tv-kijken!”

Over CSU
De 50-jarige CSU is vanuit diverse vestigingen landelijk actief in schoonmaak. CSU biedt werk aan ruim 15.000 mensen en behoort tot de top 3 van schoonmaakbedrijven in Nederland. CSU is winnaar van de MVO-award, Golden Service MVO Award 2015, de Circl prijs en vorige week de European Cleaning and Hygiene Awards in de categorie ‘Excellence in Client and Contractor Partnerships’, ontving het predicaat Best Managed Company en is gecertificeerd Top Employer Nederland.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 december 2023

Kerstdonatie Kaleidon: Kies mee!

Kaleidon Nederland doet al tien jaar een kerstdonatie aan drie goede doelen. Klanten en relaties kunnen meebeslissen en via een poll hun keuze voor één van de drie goede...

27 mei 2024

Balans Schoonmaak neemt Evon Services over

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten heeft onlangs Evon Services B.V. uit Almere overgenomen.  Achint Atwal, directeur Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten BV in Alkmaar, deelt met ‘gepaste trots’ de overname van...

11 september 2023

Terugblik VSR Zomerevent: ‘Wees nieuwsgierig naar het leven, elkaar en jezelf’

Het Nationaal Militair Museum in Soest was op 6 september 2023 ‘the place to be’ voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Buiten scheen de zon en was het zo’n 30...

21 augustus 2025

Webinar Ontdek de Schoonmaak op 23 september: Bereik je doelgroep met online ads

Eerder dit jaar organiseerde Ontdek de Schoonmaak al twee webinars over het schrijven van betere vacatureteksten en meer inzicht in data. Met succes. Er was veel belangstelling en deelname....

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

02 oktober 2025

Leren en ontwikkelen als deel oplossing personeelstekort mkb?

Veel mkb-bedrijven kampen met personeelstekort. Een deel van de oplossing ligt in leren en ontwikkelen op de werkvloer. Uit onderzoek van TNO blijkt dat 44% van de werkgevers dit...

12 maart 2020

Edwin van den Broek (Burgman): “Kosten besparen op schoonmaak, zo doe je dat”

“Innovatieve kennispartner Burgman zet in op kostenbesparing”, kopten we op 13 januari in aanloop naar de Horecava en Vakbeurs Facilitair. De importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen...

06 mei 2025

Ontdek de schoonmaak

In de schoonmaak is altijd en voor iedereen werk. Ontdek jouw mogelijkheden om jouw vacatures goed zichtbaar te maken!

07 februari 2020

Al 25.000 keer bekeken Hygeniq film over groene reinigingsmiddelen

Nee, je pakt niet meer de première, want in 4 maanden is de film van Hygeniq al 25.448 keer bekeken. Een film met een boodschap – We color our...