15 april 2020

Rechtspraak: Schiphol mocht schoonmaker toegangspas niet afpakken

Schiphol heeft een schoonmaker onterecht zijn toegangspas tot de luchthaven afgepakt. Dat oordeelde het Gerechtshof in Amsterdam dinsdag. De man mocht sinds eind 2018 niet meer werken op het vliegveld, omdat hij tijdens zijn nachtdienst een flesje drinken had gepakt uit een businesslounge. De FNV denkt dat ze hem wegstuurden uit wraak voor zijn vakbondswerk.

In het hoger beroep dat de FNV namens de schoonmaker had aangetekend tegen een uitspraak van de rechtbank in Haarlem vorig jaar, noemde het Hof het innemen van de pas onrechtmatig.

Belangrijke uitspraak
“Een historische overwinning”, zegt FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom. “Deze uitspraak is ongelooflijk belangrijk: niet alleen voor de schoonmakers, maar voor de positie van álle ingeleende krachten op Schiphol. Voor ons geeft het Hof een duidelijk signaal af: ‘Jij hebt rechten en als je daarvoor opkomt, hoef je niet bang te zijn dat het je de kop kost. Zo groot is de macht van Schiphol niet’.”

 Flesje drinken gepakt
De schoonmaker mocht niet meer op de luchthaven werken, omdat hij tijdens zijn nachtdienst een flesje drinken had gepakt uit een businesslounge. Dat was tegen de regels, zei Schiphol. Ze kwamen erachter na het zien van videobeelden.

Volgens Hoogenboom was het afpakken van de toegangspas een wraakactie van Schiphol voor het vakbondswerk van de schoonmaker. “Yahya Cakmak was het gezicht van onze grote actie in november 2018. Hij heeft toen iets gezegd waar Schiphol niet blij mee was. Daar hebben ze hem op afgerekend. De dag erna was hij niet meer welkom. Met dat flesje drinken hadden ze de stok gevonden om hem mee te slaan. Het is allemaal zo doorzichtig: er zaten vijf weken tussen dat hij dat drankje pakte en dat zij ineens met die beelden kwamen.”

Hof: innemen pas onrechtmatig
Schiphol beriep zich op afspraken in het contract met werkgever ISS, waarin staat dat de luchthaven het schoonmaakbedrijf mag vragen om iemand te verwijderen, zonder opgaaf van redenen. Dat had het niet mogen doen.

Volgens het Hof telt niet alleen het contract tussen het bedrijf en Schiphol, maar is er door het afgeven van de pas aan Cakmak ook een rechtsverhouding tussen hem en de luchthaven. Die nam de pas in zonder te kijken naar de belangen van de schoonmaker. Hij werkte al meer dan tien jaar op Schiphol en was in 2016 door de luchthaven nog uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar.

Kleur van je ogen
“Wij zijn heel blij met dit oordeel”, zegt Hoogenboom. “Anders kan Schiphol iedereen zomaar verwijderen, van de ene op de andere dag. Dus ook als de kleur van je ogen hen niet aanstaat. Of zoals nu, omdat je actief bent voor de vakbond.”

Schoonmaker Yahya Cakmak reageerde zelf ook kort: “Ik ben vooral blij voor mijn collega’s, die nu zien dat je voor je recht op mag komen en dat ze je daar niet voor mogen straffen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2023

Fris & Rein sluit zich aan bij Romaro Schoonmaakgroep

Fris & Rein Schoonmaakdiensten gaat verder onder de paraplu van Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk. Met de aansluiting bij Romaro Schoonmaakgroep beoogt Fris & Rein de volgende stap te maken...

15 mei 2025

Wie volgt Niklaas Larkens op als de beste glazenwasser van Nederland?

Tijdens de Schoonmaak Vakdagen, op 18 en 19 november 2025,  barst de strijd weer los om de felbegeerde titel ‘Beste glazenwasser van Nederland’. De allerbeste vakmensen uit de branche...

01 december 2025

Een trotse Tom en Isolde delen hun blik op 85 jaar Toekomst Schoonmaakbedrijven: “Onze mensen zijn ons grootste kapitaal”

Toekomst Schoonmaakbedrijven bestaat 85 jaar en blikt terug op groei, cultuur en mensgericht leiderschap. In een open gesprek vertellen Tom Dissel en Isolde Huijbregts hoe het familiegevoel blijft, zelfs...

15 januari 2019

Nederrijn Schoonmaak, Gom, Toekomst Schoonmaakbedrijven en UVA/HvA finalisten Best Practice Award

Wie wint de Best Practice Award? U hebt tot 17 januari, dus nog twee dagen, de kans om uw stem uit te brengen op een van de vier finalisten:...

24 oktober 2025

Nocore nodigt haar klanten uit voor Clean Connect Event op 25 november

Op 25 november organiseert Nocore in Purmerend het Clean Connect Event voor haar klanten in de schoonmaakbranche. Een dag om samen vooruit te kijken en aandacht te geven aan...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

06 september 2023

SVS leidt 240 medewerkers Dokter Schoonmaakorganisatie op

Dokter schoonmaakorganisatie en SVS Opleidingen gaan een mooie samenwerking aan. In de periode van 2023 – 2026 zal SVS meer dan 240 medewerkers opleiden voor de Basisopleiding Schoonmaken, met...

30 augustus 2024

#FOTOFRIDAY Dolmans reinigt studentenhuis

Per september start het nieuwe studie-/opleidingsjaar. Dan zullen de (nieuwe) studenten weer hun kamers gaan bewonen. Schone kamers, als het aan Dolmans ligt. Medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging zijn...

06 december 2023

Voorkom cybercriminaliteit door goed gebruik AI

In samenwerking met de politie waarschuwt het Digital Trust Center (DTC) voor de risico’s van het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer. Ook delen zij tips...

15 februari 2024

Diversiteit leidt niet tot betere prestaties…..maar inclusie wel!

Wetenschappelijk onderzoek laat zien wat voor soort maatregelen meer en minder succesvol zijn om verschillende groepen mensen in organisaties tot hun recht te laten komen. Aangetoond wordt hoe van...