11 maart 2020

Blog: Handhygiëne en het coronavirus: desinfecteren of wassen?

Met de komst van het coronavirus staat handhygiëne extra in de aandacht. Handhygiëne is immers een van de belangrijkste manieren om de verspreiding van ziektes en infecties te voorkomen. Maar wanneer moet u nu precies uw handen reinigen? Wanneer kiest u voor zeep en wanneer voor handalcohol? En hoe gebruikt u deze producten vervolgens op de juiste manier?

Handalcohol of zeep?
Het is belangrijk dat u uw handen in ieder geval reinigt na een toiletbezoek, nadat u uw neus heeft gesnoten en nadat u uw hand voor uw mond heeft gehouden bij het hoesten. Zijn uw handen zichtbaar vuil, nat of plakkerig? Of bent u naar het toilet geweest? Was uw handen dan altijd met water en zeep. In alle andere situaties mag u zelf kiezen of u uw handen wast met zeep of desinfecteert met handalcohol. Gebruik beide methoden echter nooit direct na elkaar. Handen wassen met zeep en direct daarna reinigen met handalcohol (of omgekeerd) is slecht voor uw handen.

Handen wassen met water en zeep
Twijfelt u of u zeep of handalcohol moet gebruiken? Kies dan voor zeep. Handen wassen met water en zeep is voor iedere situatie een correcte vorm van handreiniging. Belangrijk: was je handen ongeveer een minuut lang en droog ze daarna af met een papieren handdoek. Vind de gedetailleerde instructies via deze link.

Handen desinfecteren met handalcohol
Handen desinfecteren met handalcohol gaat sneller dan handen wassen met zeep. Je bent binnen 30 seconden klaar. Bijkomend voordeel is dat handalcohol je handen minder snel uitdroogt dan zeep – en dat je geen papier nodig hebt om je handen af te drogen. Zoals al gezegd: het is niet in alle situaties het juiste reinigingsmiddel voor uw handen. Klik en lees de gedetailleerde gebruiksinstructies.

Joris Krabbenborg,
manager Marketing en E-commerce Carel Lurvink

In een reeks van 3 blogt Joris over het coronavirus. Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

14 april 2023

Schrobzuigrobot voor iedereen

De ontwikkelingen in de robotica en sensortechnologie gaan gestaag vooruit, en daarmee nemen ook de mogelijkheden toe. Kärcher heeft zijn KIRA B 50 schoonmaakrobot nu uitgerust met nog krachtigere...

13 november 2018

Jim van Heyningen (DSO) trendsetter in kantoorloos werken?

Pingpongtafels, loungeplekken, stomerijservice en faciliteiten voor pakketpost; het traditionele kantoorgebouw met een receptie, lange gangen, vele verdiepingen en rijen ‘hokjes’ waarin mensen achter hun bureau zitten te werken, is...

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...

24 maart 2020

Themaweek Prachtig: OSB start actie #SchoonmakersBedankt

Schoonmakers zijn onmisbaar. Dat waren ze al, maar nu in deze tijd helemaal. Waar zorgverleners met hun handen aan het bed strijden tegen het coronavirus, vechten schoonmakers ook dagelijks...

03 mei 2024

Realtime inzicht met Tork Vision Schoonmaken

Tork Vision Schoonmaken maakt gebruik van realtime data om te bepalen waar en wanneer er servicebehoeften zijn. Hierdoor kan je slimmer en efficiënter werken en tegelijkertijd voldoen aan de...

15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig...

10 juni 2022

#FotoFriday: Vakbeurs Facilitair

Kijk mee naar de ‘schoonmaak’ op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer:      Ben je nog niet naar deze vakbeurs geweest? Ga dan vandaag nog even langs. De beurs is...

16 maart 2020

Op weg naar succesvolle 3e editie Schoonmaak Vakdagen: “Een heerlijk steile groeicurve”

Het is nog maar medio maart, maar de organisatie van de Schoonmaak Vakdagen zit niet stil. “We kijken zeer positief terug op de vorige editie en zijn druk bezig...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...