28 januari 2019

Blog: De schipper moet eens bakzeil halen

Stel, u bevindt zich in de situatie dat u de verantwoording hebt over een werknemer die speciale zorg nodig heeft. De werknemer beschikt over een uitgebreide gebruiksaanwijzing en het vergt u de nodige inspanning om hem in de gaten te houden. Het overkwam een niet nader te benoemen schoonmaakbedrijf. De meneer in kwestie overviel me met zijn oplossing, waarover hij letterlijk citeerde: “Dit bleek de ideale uitkomst”.

De werkgever had naast de zorg voor deze werknemer nog vele andere taken die hij onmogelijk kon combineren. Daarom besloot de werkgever contact op te nemen met een SW-bedrijf. Tot op de dag van vandaag bleek dit een perfecte oplossing. Het SW-bedrijf maakte kennis met de jongeman en tot op de dag van vandaag werkt hij met veel plezier bij dit bedrijf.

Stel, u bevindt zich in de situatie dat u in schoonmaakland schoonmaakbedrijven vertegenwoordigt van groot tot klein. U hebt de verantwoording over het mkb en over de grote bedrijven tot de ‘big five’ aan toe. Het vergt de nodige inspanning het mkb een podium te geven, aangezien de belangen vaak recht tegenover de belangen van de grotere bedrijven staan. Het ouderwetse weegschaaleffect treedt op: u legt aan de ene kant bij, maar schiet aan de andere kant tekort. De situatie wordt met de dag lastiger.

Maar dan is daar de moderne tijd, het is inmiddels 2019 en de ouderwetse weegschaal wordt vervangen. U besluit mkb branchevereniging SIEV met meer dan 200 aangesloten schoonmaakbedrijven te erkennen als mkb branchevereniging en in harmonie met hen te zoeken wat goed voor de branche is. Op deze manier kunnen er twee afzonderlijke weegschalen naast elkaar bestaan, waarbij een ieder één groep werkgevers volledig kan vertegenwoordigen.

Of die erkenning nou vandaag plaatsvindt of als het moet, omdat SIEV straks de meeste werkgevers vertegenwoordigt, op een dag zeggen we allemaal: “Dit bleek de ideale uitkomst”.

Martin Bogers,
accountmanager Keurmerk Nederland

Regelmatig blogt Martin voor Schoonmaakjournaal. Dit is een van zijn succes blogs:

https://schoonmaakjournaal.nl/columns/column-prijs-succes-is-weg-naar-succes/

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

23 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Samen met Recruition zorgen we voor effectief werven en inschrijven medewerkers”

Personeel is een van de belangrijkste thema’s binnen de schoonmaakbranche. Nocore helpt schoonmaakbedrijven met software om hun personeelsbeheer slim en toekomstbestendig in te richten. In samenwerking met hun strategische...

15 december 2021

SIEV ziet nieuwe cao als ‘Sterke basis voor toekomst branche’

Op 10 december bereikten de onderhandelingspartijen een principeakkoord voor de Cao voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf per 2022. Een cao met een looptijd van 2,5 jaar; korter dan gebruikelijk...

21 november 2024

Organisatie en exposanten blikken terug op Schoonmaak Vakdagen

Op 5 en 6 november 2024 vonden de Schoonmaak Vakdagen voor de zesde keer plaats. Met een diverse groep exposanten, een gevarieerd kennisprogramma, twee glazenwassers wedstrijden én een enthousiast...

28 oktober 2021

“Yes, we mogen weer, dus kom naar de Schoonmaak Vakdagen!”

Op 9 & 10 november vinden de Schoonmaak Vakdagen plaats. De eerste beurs in schoonmaakland die na alle coronaperikelen weer kan plaatsvinden. Samen met beursmanager Lisanne Andeweg blikken we...

04 januari 2024

Besparen op kosten en energie met industriële wasapparatuur

In een tijdperk waarin duurzaam ondernemen centraal staat, richten bedrijven hun aandacht steeds meer op manieren om zowel financiële als milieukosten te verlagen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de...

31 mei 2022

“Men is bereid meer geld te betalen voor een verantwoord stuk vlees, waarom dan niet voor kwalitatieve schoonmaak?”

Van verpleging naar verkoop van facilitaire diensten en schoonmaak. Dat is de weg die Rolien van Groeningen in haar carrière aflegde. Zij geeft leiding aan Domestic Outsourcing en KSV...

10 september 2024

Nocore, i8 en Visser’s Solutions bundelen krachten voor data-gedreven schoonmaakoplossingen

Nocore, leverancier van softwareoplossingen voor schoonmaakbedrijven, kondigt met enthousiasme de strategische samenwerking aan met i8, een expert in Business Intelligence, en Visser's Solution, een consultancyfirma voor proces- en systeemoptimalisatie....

14 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Total Cleaning Products draait topomzet en overtreft verwachtingen

“2019 was een topjaar. We groeiden van € 2,1 miljoen naar € 2,9 miljoen. Dat is bijna 40%”, vertellen Dennis Vos en Marco Harijgens van Total Cleaning Products met...

01 juli 2025

RAS geeft 𝘁𝗶𝗷𝗱 tot 1 oktober 2025 𝗼𝗺 𝗹𝗼𝘆𝗮𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁𝘀𝗯𝗼𝗻𝘂𝘀 𝘁𝗲 𝗱𝗲𝗰𝗹𝗮𝗿𝗲𝗿𝗲𝗻

Omdat RAS merkt dat de schoonmaakbedrijven nog niet allemaal tijd hebben gehad om de loyaliteitsbonus in te dienen, heeft zij besloten om het portaal voor declaraties open te houden...