5 maart 2018

Blog: Autoverkoper

De autoverkoper. Eerlijk is eerlijk, hij (want ik ken helaas geen vrouwelijke) heeft meestal geen goede reputatie. Maar ze zijn er wel, de autoverkopers die wel verstand van zaken hebben, weten wat er te koop is, met je meedenken én je een klantwaardig gevoel geven. Respect noem ik dat.

Waarom respect? Waarom de link met de autoverkoper? Tja, ter voorbereiding op het thema Marktwerking dat we deze maand extra aandacht geven op onze website (en op sociale media als LinkedIn), sprak ik met diverse mensen over aanbestedingen anno 2018. Maar ook over kwaliteitsmetingen. En over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De rol van de inkooporganisatie of facilitair adviseur blijkt belangrijk; de macht vele malen groter. Want wie kijkt er echt naar wat de eindgebruiker of pandbewoner wil als het schoonmaakonderhoud, het reinigingsmachinepark of de toilethygiëne opnieuw wordt aangekocht of aanbesteed?

Eind vorig jaar kocht ik een andere auto. Diegenen die mij kennen, weten dat ik dol op auto’s ben. Als meisje vond ik de skelter van m’n broer al zoveel interessanter dan een barbiepop. En diegenen die mij kennen, weten ook dat ik al cabrio reed voordat de ‘hele wereld’ met een ‘open dakkie’ op een zonnige zondag over Neêrlands wegen toerde. Na 17 jaar ruilde ik m’n trotse blauwe Japanner afgelopen november in voor een merkgenoot van een ander kaliber: een kleine crossover. Waarom deze keuze? Een strak karretje met een eigentijdse kleur en stoere velgen. Maar ook comfortabel, veilig, zuinig, betrouwbaar en luxe.

Als je een auto koopt, kijk je naar je wensenlijstje: kies je voor comfort of stoer? Je kijkt naar het aantal km’s: wordt het diesel, benzine of elektrisch? Je kijkt naar je portemonnee en naar veel meer zaken. Kortom, je bereidt je voor op je aankoop. De autoverkoper van de Mazda-dealer in Goes voelde dit feilloos aan. Hoe verwonderlijk – of is bizar hier beter op z’n plaats? – is het, dat eindgebruikers bij aanbestedingen van (overheids)organisaties niet of nauwelijks betrokken worden bij het nieuw aan te schaffen product of de dienst.

In onze gesprekkenreeks merkte iemand op: “Wat we veel zien, is dat de uitvragen gewoon eigenlijk allemaal kopieën van elkaar zijn. Dezelfde uitvraag voor gemeente x als voor gemeente y. Hoeveel tijd steekt een inkooporganisatie in het schrijven van een klantspecifieke tender? En welke adviezen geven ze de klant voor het kunnen maken van een weloverwogen keuze?” Ik begrijp het gewoonweg niet. Waarom kijken we privé wel naar onze aankoop en maken we een keuze op basis van onze wensen en behoeftes? Zelfs bij de aankoop van een pak melk wegen we nog af: welk merk, welke prijs en welke soort. Waarom is de zakelijke win-winsituatie vaak zover te zoeken?

Toen ik in 2010 – met een andere hoofdredacteurspet op – onderzoek deed naar en met diverse ‘klokkenluiders’ sprak over aanbesteden en inkopen in de schoonmaakwereld, kreeg deze publicatie de titel De vergeten derde macht mee. Nu 7,5 jaar later blijkt er nog niet zo heel veel veranderd. Wederom zijn we genoodzaakt om ervaringen over aanbestedingen anoniem met u te delen. Bijzonder. Nee, bizar! Gelukkig dragen onze gesprekspartners ook ditmaal oplossingen aan. In de loop van deze maand volgen deze en andere publicaties over marktwerking. Met als rode draad: respect!

Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

P.S. De foto is gemaakt op een van Schoonmaaktourdagen. Dit jaar organiseren we de Schoonmaaktourdag op vrijdag 8 juni samen met Metech Reiniging en Midwest Rubber, en toeren we over de Veluwe. Binnenkort meer info op website, Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

12 juli 2020

filminterview: Octavia Siertsema: 3 gouden tips voor inschrijven op aanbestedingen

Zorg voor een goede voorbereiding, stel vragen over de aanbesteding, leef je in de aanbestedende dienst in; Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema deelt deze drie gouden tips voor effectief en efficiënt...

19 februari 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (2)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Terwijl het belang van het stellen van vragen groot is. Als Aanbestedingsspecialist...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

08 maart 2018

Marktwerking en aanbesteden: “Durf eens uit te vragen wat echt belangrijk is”

Wat is er te koop in de markt? Menig aanbestedende (overheids)organisatie weet dat niet. Er wordt geen of amper onderzoek naar het in te kopen product gedaan en gemakshalve...

22 mei 2017

Onderzoek codecommissie naar beter aanbesteden: “Bij opdrachtgevers moet grote omslag nog komen”

Aanbestedingen worden langzaamaan weer steeds beter en meer verantwoord uitgezet, met oog voor kwaliteit en de mens die het werk doet. En dat was hard nodig. Dat blijkt uit...

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...

20 mei 2019

Asito lanceert digitaal service platform en slaat efficiëntie- en serviceslag

Schoonmaakbedrijf Asito slaat een enorme efficiëntieslag bij grote objecten als Schiphol met een nieuw online navigatieplatform. Op het Asito Digitaal Service Platform worden facilitaire verstoringen op een digitale kaart uitgezet,...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...