29 april 2025

Stef Martens (Social Cleania): 5 tips voor meer klikken én betere sollicitaties

In de schoonmaakbranche is het vinden van goede collega’s vaak een uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt dwingt je om nét dat stapje extra te zetten in je werving. En dat begint, geloof het of niet,  bij het beeld dat je laat zien. Een foto of video bepaalt binnen één seconde of iemand blijft hangen of direct doorscrollt. Maar welk soort beeld werkt nou écht goed? En wat als je zelf geen geschikt materiaal hebt? In dit artikel geeft Stef Martens van Social Cleania vijf praktische tips om je visuele content te verbeteren, zodat je campagnes effectiever én voordeliger worden.

1. Gebruik liever geen standaard stockfoto’s (tenzij het niet anders kan)
Stockfoto’s zijn snel en makkelijk. Maar ze missen vaak gevoel. Denk aan te blije modellen in smetteloze uniformen, of een kantoorpand dat weinig te maken heeft met jouw dagelijkse praktijk. Je doelgroep prikt daar zo doorheen.
Wat je riskeert: hogere kosten per klik (vaak tussen de €0,25 en €2,00), minder betrokkenheid, en uiteindelijk minder sollicitaties.
Toch stockfoto’s gebruiken? Kies dan beelden die wél realistisch zijn en passen bij jouw type werk. Bijvoorbeeld een team in een trappenhuis, of een medewerker in herkenbare bedrijfskleding.

2. Laat echte collega’s zien – hoe echter, hoe beter
Mensen reageren beter op herkenbare beelden. Denk aan een schoonmaker op locatie, een team in de bus, of een collega die spontaan in de camera lacht. Dat komt over. Campagnes met eigen foto’s wekken meer vertrouwen en leveren vaak een lagere kosten per klik op – soms tussen de €0,20 en €1,50. Zelfs foto’s die gemaakt zijn met een smartphone zijn vaak al goed genoeg. Het gaat om de echtheid.

3. Zet video in voor extra betrokkenheid
Met een korte video kun je nét iets meer vertellen. Hoe ziet een werkdag eruit? Waarom vinden collega’s het werk leuk? Wat maakt jouw bedrijf bijzonder?
Het hoeft geen professionele productie te zijn. Een filmpje met een vlogcamera op locatie werkt vaak het best. Houd er wel rekening mee dat je de beelden daarna nog moet bewerken, wat behoorlijk tijdrovend kan zijn.
De kosten per klik zijn bij video soms iets hoger (gemiddeld rond de €1,05), maar daar staat tegenover dat je betere reacties krijgt van mensen die écht geïnteresseerd zijn.

4. Houd het herkenbaar, overzichtelijk en visueel sterk
Wat goed werkt:

  • Zorg dat je logo in beeld staat
  • Gebruik herkenbare kleuren (bij voorkeur in je huisstijl)
  • Zet een duidelijke oproep in beeld, zoals “Solliciteer hier” of “Bekijk de functie”

Vermijd drukke of rommelige visuals. Less is more. En als je Canva gebruikt: laat de tool automatisch kleuren uit je logo halen voor een consistente uitstraling.

5. Test verschillende beelden in je campagne
De gouden tip: test. Gebruik in één campagne meerdere varianten van je beeld. Bijvoorbeeld één met een stockfoto, één met een eigen teamfoto, en één met een korte video. Zo ontdek je wat jouw doelgroep aanspreekt – en kun je slim bijsturen. Deze aanpak leidt uiteindelijk tot een lagere kosten per klik, hogere betrokkenheid en – uiteindelijk – betere sollicitaties.

Klaar voor beeld dat wél werkt?
Wil je sparren over hoe je jouw campagne visueel sterker maakt? Of heb je nog geen goed (bewegend) beeldmateriaal en wil je weten wat er mogelijk is?
Neem contact op via [email protected] of kijk op socialcleania.com.

 

Lees ook deze artikelen over werven van medewerkers in de schoonmaakbranche:

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 december 2022

Podcast Women in Cleaning

Op 8 december jongstleden introduceerde Consensus Group een nieuw wereldwijd platform ‘ Women in Cleaning’ voor vrouwen in de hygiëne- en gezondheidsindustrie. Het nieuwe platform is ontworpen voor vrouwen...

21 december 2021

Uniqcare zet zelfstandig koers uit

Ondernemerschap is voor Uniqcare hèt synoniem voor excelleren in flexibiliteit, kleinschaligheid, betrokkenheid en klantgerichtheid. Op 9 december 2021 werd dat ondernemerschap bekrachtigd door de notariële overdracht van Uniqcare aan...

29 juni 2022

Innovi en Bo-Rent starten duurzame samenwerking

Innovi en BO-Rent starten een samenwerking om de markt te voorzien in de groeiende vraag naar duurzame stoomreinigingsoplossingen. “Wij zijn er bijzonder trots op om Bo-Rent te verwelkomen als...

08 februari 2024

Wat is de invloed van Lisanne van Wijk (CSG) op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Lisanne van Wijk liet meteen van zich horen. Zij is teamleider consultants bij CSG...

08 april 2025

Ontmoet Breedweer, Contrast en Code Schoonmaak tijdens WorkPlace Xperience 2025

De WorkPlace Xperience 2025, op 15 & 16 april, brengt deelnemers samen om de duurzame, gezonde en gelukkige werkomgeving van de toekomst te creëren. Tijdens het event ontdek...

01 juli 2022

25-jarig jubileum voor Eddy Gerritse

Operationeel Directeur SBLPlus, Eddy Gerritse, is op 30 juni 2022 door zijn collega’s in het zonnetje gezet vanwege zijn 25-jarig jubileum! Al 25 jaar lang is Eddy een stuwende...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

30 september 2021

Schoonmaakmedewerkers positief over hun vak én werkgever

Maar liefst 93,3% van de werknemers in de schoonmaakbranche waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een grote meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8,...

04 augustus 2022

JobCrafting voor personeelsbehoud

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor de aandacht die jij als leidinggevende aan jouw medewerkers geeft. En waarmee je ervoor zorgt dat je deze medewerkers...

11 juni 2024

Wessel van Hout (Nocore): “Jongeren zijn vaak de drijvende kracht achter digitale veranderingen”

Wessel van Hout (26) is accountmanager bij Nocore en geeft in zijn functie onder andere schoonmaakbedrijven softwareadvies. Ook gaat hij met enige regelmaat naar de bijeenkomsten van FMNextGen. “Het...