29 april 2025

Stef Martens (Social Cleania): 5 tips voor meer klikken én betere sollicitaties

In de schoonmaakbranche is het vinden van goede collega’s vaak een uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt dwingt je om nét dat stapje extra te zetten in je werving. En dat begint, geloof het of niet,  bij het beeld dat je laat zien. Een foto of video bepaalt binnen één seconde of iemand blijft hangen of direct doorscrollt. Maar welk soort beeld werkt nou écht goed? En wat als je zelf geen geschikt materiaal hebt? In dit artikel geeft Stef Martens van Social Cleania vijf praktische tips om je visuele content te verbeteren, zodat je campagnes effectiever én voordeliger worden.

1. Gebruik liever geen standaard stockfoto’s (tenzij het niet anders kan)
Stockfoto’s zijn snel en makkelijk. Maar ze missen vaak gevoel. Denk aan te blije modellen in smetteloze uniformen, of een kantoorpand dat weinig te maken heeft met jouw dagelijkse praktijk. Je doelgroep prikt daar zo doorheen.
Wat je riskeert: hogere kosten per klik (vaak tussen de €0,25 en €2,00), minder betrokkenheid, en uiteindelijk minder sollicitaties.
Toch stockfoto’s gebruiken? Kies dan beelden die wél realistisch zijn en passen bij jouw type werk. Bijvoorbeeld een team in een trappenhuis, of een medewerker in herkenbare bedrijfskleding.

2. Laat echte collega’s zien – hoe echter, hoe beter
Mensen reageren beter op herkenbare beelden. Denk aan een schoonmaker op locatie, een team in de bus, of een collega die spontaan in de camera lacht. Dat komt over. Campagnes met eigen foto’s wekken meer vertrouwen en leveren vaak een lagere kosten per klik op – soms tussen de €0,20 en €1,50. Zelfs foto’s die gemaakt zijn met een smartphone zijn vaak al goed genoeg. Het gaat om de echtheid.

3. Zet video in voor extra betrokkenheid
Met een korte video kun je nét iets meer vertellen. Hoe ziet een werkdag eruit? Waarom vinden collega’s het werk leuk? Wat maakt jouw bedrijf bijzonder?
Het hoeft geen professionele productie te zijn. Een filmpje met een vlogcamera op locatie werkt vaak het best. Houd er wel rekening mee dat je de beelden daarna nog moet bewerken, wat behoorlijk tijdrovend kan zijn.
De kosten per klik zijn bij video soms iets hoger (gemiddeld rond de €1,05), maar daar staat tegenover dat je betere reacties krijgt van mensen die écht geïnteresseerd zijn.

4. Houd het herkenbaar, overzichtelijk en visueel sterk
Wat goed werkt:

  • Zorg dat je logo in beeld staat
  • Gebruik herkenbare kleuren (bij voorkeur in je huisstijl)
  • Zet een duidelijke oproep in beeld, zoals “Solliciteer hier” of “Bekijk de functie”

Vermijd drukke of rommelige visuals. Less is more. En als je Canva gebruikt: laat de tool automatisch kleuren uit je logo halen voor een consistente uitstraling.

5. Test verschillende beelden in je campagne
De gouden tip: test. Gebruik in één campagne meerdere varianten van je beeld. Bijvoorbeeld één met een stockfoto, één met een eigen teamfoto, en één met een korte video. Zo ontdek je wat jouw doelgroep aanspreekt – en kun je slim bijsturen. Deze aanpak leidt uiteindelijk tot een lagere kosten per klik, hogere betrokkenheid en – uiteindelijk – betere sollicitaties.

Klaar voor beeld dat wél werkt?
Wil je sparren over hoe je jouw campagne visueel sterker maakt? Of heb je nog geen goed (bewegend) beeldmateriaal en wil je weten wat er mogelijk is?
Neem contact op via [email protected] of kijk op socialcleania.com.

 

Lees ook deze artikelen over werven van medewerkers in de schoonmaakbranche:

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 april 2025

Na Koningsdag 2025 is Nederland weer spic en span

Koningsdag 2025 was weer een groot feest. Met zon, vrijmarkten, festivals, muziek en veel vrolijke mensen. Maar na ieder feest komt er ook weer een tijd van opruimen. Elke...

27 juni 2022

Blog: ‘Een eerlijke kwaliteitscontrole is een compliment voor de schoonmaker’

Als kwaliteitsinspecteur merk ik vaak dat schoonmakers bang zijn, bang voor de controle die ik loop. Als ik vraag waarom, is het antwoord vaak dat zij worden aangekeken op...

02 december 2021

RAS zoekt nieuwe Voorzitter Geschillencommissie

Oproep: Wil je meewerken aan een eerlijke en duurzame schoonmaakbranche? En heb je ruime ervaring in het arbeidsrecht? Sollliciteer dan naar de functie van voorzitter voor de RAS-Geschillencommissie! De...

01 februari 2024

CSU presenteert resultaten Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024

Medewerkers kunnen en willen zelf steeds meer beslissen waar, wanneer, hoe en hoeveel ze werken. Dat heeft grote impact op de manier van werken en de inrichting van gebouwen,...

19 mei 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Het blijft gevaarlijk”

Ramen wassen is nooit helemaal zonder risico geweest. We zitten nu in een tijd waarin het waarschijnlijk het veiligst uitgeoefend kan worden. En of dat nou altijd zo leuk...

25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt...

05 maart 2023

Schoonmaakjerijk.nl levert 3000 sollicitanten op

De pilot arbeidsmarktcampagne SchoonMaakJeRijk zit erop! In de afgelopen maand hebben nog eens 75.000 bezoekers de website bezocht en bijna 3.000 kandidaten hebben daadwerkelijk gesolliciteerd. Dit laatste is meer...

13 maart 2022

Zien opruimen, doet opruimen, doe je mee?

De landelijke opschoondag is op 19 maart. Voor de 20e keer. Op deze dag stroopt heel Nederland de mouwen op en geven we samen de straten, pleinen,  buurten en...

22 augustus 2022

Top 10 managementboeken

Vorige week plaatsten we een top 10 van boeken voor ontspanning tijdens de zomer. Nu volgt een top 10 van managementboeken. Wil jij jouw wijsheid bijspijkeren? Kijk welk boek...

07 januari 2025

Serie vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche krijgt vervolg

Wat betekent vrouwelijk leiderschap écht? In de afgelopen jaren spraken we met verschillende inspirerende vrouwen in de schoonmaakbranche. Deze vrouwen geven niet alleen vorm aan leiderschap, maar durven ook...