14 maart 2024

Standaardisering en digitalisering de sleutel voor de toekomst?

De schoonmaakbranche staat voor verschillende uitdagingen. Loonsverhogingen, btw-verhogingen zijn aan de orde van de dag en drukken op de winstmarges. Tijd om het anders te doen. Maar veel schoonmaakorganisaties ´zitten vast´ waardoor er nauwelijks wordt geïnnoveerd. En dat terwijl standaardisering en digitalisering misschien wel de sleutel tot succes in deze snel veranderende wereld zijn. Lees hoe AFAS hierin verandering wil brengen.

De kracht van automatisering
AFAS: “We schreven het al: Loonsverhogingen en btw-verhogingen drukken op de winstmarges in de schoonmaakbranche. Natuurlijk kunnen we kijken naar de opbrengsten, maar het is net zo interessant om naar de kostenkant te kijken. Automatisering biedt een grote oplossing voor de uitdagingen waar we voor staan. Door processen te digitaliseren, verlaag je kosten en verhoog je tegelijkertijd de efficiëntie.
Tijdens SchoonVooruit 2024 ontdekten we dat verschillende schoonmaakorganisaties de stap naar digitalisering al hebben gezet. Nancy Hommerson, directeur van Schoonmaakbedrijf Hommerson: “Digitalisering heeft niet alleen onze processen veranderd, maar ook de manier waarop we denken over efficiëntie en groei binnen ons bedrijf. Het overstappen op standaard software heeft ons geholpen om arbeidsovereenkomsten te digitaliseren, een klantportaal te introduceren en onze interne processen te optimaliseren.
We hebben niet alleen kosten bespaard maar ook onze dienstverlening verbeterd.”

Standaardiseren van je processen is de basis
Een belangrijke voorwaarde voor het automatiseren van je processen is volgens AFAS het standaardiseren. John Adegeest, directievoorzitter van Tzorg en IT directeur bij CSU deelde zijn visie over het standaardiseren van de bedrijfsprocessen: “In onze reis naar digitalisering hebben we geleerd dat het standaardiseren van bedrijfsprocessen niet alleen een kwestie is van technologie implementeren, maar vooral van een nieuwe manier van werken omarmen. Door onze processen te standaardiseren, hebben we een fundament gelegd voor efficiëntie, transparantie en groei. Dit heeft ons in staat gesteld om niet alleen te voldoen aan de huidige behoeften van onze klanten, maar ook proactief in te spelen op toekomstige uitdagingen.”

Samen sterker
Tijdens SchoonVooruit 2024 presenteerden AFAS Software, VOXTUR en Appreo een nieuwe standaard voor de schoonmaakbranche. “Krachtige ERP software kwam samen met intuïtieve planning, dashboards en ontzorging op het gebied van implementatie en beheer van de software, en het verwerken van bijvoorbeeld de salarisadministratie.”

“Bij VOXTUR geloven we sterk in de kracht van samenwerking en uitstekende dienstverlening. Door onze expertise in te zetten, helpen we organisaties hun focus terug te brengen naar waar het echt om draait: de klant. Samen staan we sterker en kunnen we de schoonmaakbranche naar een hoger niveau tillen, iets wat de branche niet alleen verdient maar ook echt nodig heeft.” sluiten TJ Marshall en Jan-Jaap Boskaljon van VOXTUR af.

Bekijk hier de aftermovie van SchoonVooruit

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 februari 2019

Supporter FM Next Generation: i-team geeft jong en oud ‘ownership’

De 26-jarige Niels van der Sanden vertelt waarom i-team Global, het in 2018 opgerichte platform FM Next Generation een warm hart toedraagt. Hij is zelf lid van het platform...

15 juni 2022

Een compliment: geluk in een geschenkverpakking

Het is vandaag De dag van de Schoonmaker. En dit jaar staat deze dag helemaal in het teken van complimenten geven. De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met De Klop...

06 november 2022

Meest gelezen in oktober

Benieuwd naar welke artikelen jullie in oktober 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. Interview...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...

29 november 2021

BOMA opent eerste woonzorgcentrum

Op maandag 6 december 2021 opent BOMA haar eerste woonzorgcentrum. Waarom? Omdat de totaalleverancier geen enkele schoonmaakuitdaging uit de weg wil gaan. “De stap naar een woonzorgcentrum waarin alle...

18 februari 2022

25 jaar schoonmaak voor Brigitte Bovens

Schoonmaakster Brigitte Bovens werkt al sinds 1997 in de schoonmaak, waarvan 18 jaar voor Hago en zeven jaar voor Asito. Dat betekent dat ze dit jaar haar 25 jarig...

05 december 2019

Koppeling software in schoonmaak ingewikkelder: Beercoo en AFAS lukt het!

Het succesvol koppelen van twee softwareplatforms bleek in de schoonmaakbranche een tikkeltje ingewikkelder dan elders. Toch realiseerden AFAS en WAY2CONNECT bij Beercoo Schoonmaakgroep een perfect werkende oplossing. Voor technisch...

10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In...

21 mei 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) supporter FMNextGen: “Jongeren zijn fearless, dat is verfrissend”

Vanaf dag 1 is Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, supporter van het jongerenplatform FM Next Generation. Samen met Roland Wink (Hijman), Dirk Roelofsen (MTS Euro Products) en Jay...

28 december 2023

Meest gelezen in 2023

Benieuwd naar welke artikelen jullie in 2023 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 25 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. Forse extra...