25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt bij het verbeteren en professionaliseren van de schoonmaak. Op 25 april gelanceerd tijdens een webinar door de RAS. Met in de app vooral veel filmpjes, animaties en beeldmateriaal die de schoonmaker uitleg geven over het schoonmaakvak. En meer, want ze vinden er ook antwoorden op vragen over de cao, geld en samenwerken. En met een speciale deel & winactie! Het is dé nieuwe digitale hulp van de schoonmaker, te downloaden via de Google of Play Store.

“We hebben er een jaar aan gewerkt, samen met schoonmaakmedewerkers en – werkgevers. Nu de app gelanceerd is kunnen we ons enthousiasme delen met alle schoonmakers. Want voor ons is de app dé ideale mogelijkheid om rechtstreeks met hen te communiceren en deze te verbeteren met hun wensen en behoeften.”, vertelt Lilian Willekers, senior beleidsmedewerker RAS, tijdens het webinar. De betrokkenheid van schoonmakers uit zich onder meer in het inspreken van de promo en enkele andere filmpjes door Yasemin, in real live meewerkend voorvrouw, dus ze weet waarover ze praat. Eén van de werkgevers die bij de ontwikkeling van de app betrokken was, is Loesje Bakkers, algemeen directeur bij Van de Sanden Schoonmaakdiensten uit Tilburg. “Wij verzorgen schoonmaakonderhoud, glasbewassing en specialistische reiniging voor de zakelijke markt. Onze betrokkenheid bestaat uit deelname in de klankbordgroep van werkgevers. We mochten meedenken over de ontwikkeling van de app, van het definiëren van de doelgroep, de inhoud, content tot marketing en lancering. De RAS heeft er een hele inclusieve benadering van gemaakt, ik ben blij dat ik hiervan deel mag uitmaken.”.

De opstart
De RAS app start op met een beginscherm met zes tegels: Communiceren, Gezond en veilig werken, Samenwerken, Geld, Portfolio en Naar RAS.nl. Door te tikken op een tegel volgen andere schermen waarachter bijvoorbeeld een filmpje over de houding bij stofzuigen schuilt. Maar bijvoorbeeld ook een cursus over financiële vaardigheden die achter de tegel Geld tevoorschijn komt. Een schat aan informatie en beelden die een schoonmaker bij vragen over het schoonmaken én hun eigen persoonlijke ontwikkeling helpen. Alle informatie is te delen via What’s app, mail of social media.

De informatie die nu via de app staat is bestemd voor medewerkers schoonmaakonderhoud. Binnen enkele maanden wordt deze uitgebreid en ook dé hulp voor specialistische reinigers, glazenwassers en direct leidinggevende. Lilian: “De app blijft dynamisch, we willen er iedere week iets nieuws op zetten dat we via pushberichten aan de gebruikers laten weten. Graag ontvangen we van schoonmakers feedback, zodat we ook hun wensen en ideeën kunnen meenemen.”

Waar vind je de app?
De RAS-app is gratis en kan worden gedownload in de Google of Play Store. Na downloaden kan je als schoonmaker een profiel aanmaken en jouw specialisme of aandachtsgebieden aangeven. Dan krijg jij de speciaal voor jou bestemde berichten prominent in beeld. Jouw informatie blijft binnen jouw account beschikbaar, ook als je van telefoon wisselt.

Wat kan ik als schoonmaakbedrijf doen om de app bij mijn medewerkers te introduceren?
Om de RAS-app onder de aandacht van de schoonmakers te brengen is een promokit voor schoonmaakbedrijven samengesteld. Een website met downloads, filmpjes en meer om met de medewerkers te kunnen delen. Ook een poster met qr-code die naar de app leidt is als download beschikbaar, om op een centrale ruimte of op de deur van de schoonmaakruimte bij een opdrachtgever te worden opgehangen. Als ook nieuwsberichten die je in de eigen nieuwsbrief kunt opnemen. Voor schoonmaakbedrijven die met een eigen app werken heeft de RAS een link beschikbaar waarmee de app wordt geïntegreerd.

Maak kans op een telefoon!
Ter introductie organiseert de RAS een speciale deel & win actie voor schoonmakers. Wie tussen 25 april en 31 mei 2022 de app de meeste keren deelt, waarop vervolgens het meestwordt geklikt, wint een Samsung A53 telefoon. De winnaar wordt op 3 juni bekend gemaakt. Bekijk het filmpje over deze winactie: https://www.ras.nl/promoot-app/.
Klik hier voor de actievoorwaarden.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 maart 2022

75% besparen op reinigingsmiddelen en 97% op water

Asito doet onderzoek naar inzet stoomreiniging van Innovi Duurzaamheid en stoomreiniging staan genoemd in het eerder op Schoonmaakjournaal.nl gepubliceerde artikel ‘5 professionele schoonmaaktrends 2022’. Bij Innovi uit Vroomshoop komen...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

21 augustus 2024

Diane van Dijk-Loois nieuwe Algemeen Directeur CSU

CSU benoemt per 1 oktober aanstaande Diane van Dijk-Loois (50) tot Algemeen Directeur. Diane is momenteel Commercieel Directeur van CSU. In haar nieuwe positie als eindverantwoordelijke binnen het directieteam...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

16 juni 2023

#FotoFriday Terugblik De Dag van de Schoonmaker

Het was overweldigend hoeveel bedrijven en organisaties aandacht aan De Dag van de Schoonmaker hebben besteed. Social media stond bomvol met foto’s en filmpjes van schoonmakers die in het...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

22 februari 2019

Beercoo’s rayonleider Sam’s 6e vlog: opstart

Rayonleider Samantha maakt ook dit jaar weer nieuwe vlogs. Ditmaal vertellen zij en haar collega’s over wat er komt kijken bij het opstarten van de schoonmaakwerkzaamheden bij een nieuwe...

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...