25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt bij het verbeteren en professionaliseren van de schoonmaak. Op 25 april gelanceerd tijdens een webinar door de RAS. Met in de app vooral veel filmpjes, animaties en beeldmateriaal die de schoonmaker uitleg geven over het schoonmaakvak. En meer, want ze vinden er ook antwoorden op vragen over de cao, geld en samenwerken. En met een speciale deel & winactie! Het is dé nieuwe digitale hulp van de schoonmaker, te downloaden via de Google of Play Store.

“We hebben er een jaar aan gewerkt, samen met schoonmaakmedewerkers en – werkgevers. Nu de app gelanceerd is kunnen we ons enthousiasme delen met alle schoonmakers. Want voor ons is de app dé ideale mogelijkheid om rechtstreeks met hen te communiceren en deze te verbeteren met hun wensen en behoeften.”, vertelt Lilian Willekers, senior beleidsmedewerker RAS, tijdens het webinar. De betrokkenheid van schoonmakers uit zich onder meer in het inspreken van de promo en enkele andere filmpjes door Yasemin, in real live meewerkend voorvrouw, dus ze weet waarover ze praat. Eén van de werkgevers die bij de ontwikkeling van de app betrokken was, is Loesje Bakkers, algemeen directeur bij Van de Sanden Schoonmaakdiensten uit Tilburg. “Wij verzorgen schoonmaakonderhoud, glasbewassing en specialistische reiniging voor de zakelijke markt. Onze betrokkenheid bestaat uit deelname in de klankbordgroep van werkgevers. We mochten meedenken over de ontwikkeling van de app, van het definiëren van de doelgroep, de inhoud, content tot marketing en lancering. De RAS heeft er een hele inclusieve benadering van gemaakt, ik ben blij dat ik hiervan deel mag uitmaken.”.

De opstart
De RAS app start op met een beginscherm met zes tegels: Communiceren, Gezond en veilig werken, Samenwerken, Geld, Portfolio en Naar RAS.nl. Door te tikken op een tegel volgen andere schermen waarachter bijvoorbeeld een filmpje over de houding bij stofzuigen schuilt. Maar bijvoorbeeld ook een cursus over financiële vaardigheden die achter de tegel Geld tevoorschijn komt. Een schat aan informatie en beelden die een schoonmaker bij vragen over het schoonmaken én hun eigen persoonlijke ontwikkeling helpen. Alle informatie is te delen via What’s app, mail of social media.

De informatie die nu via de app staat is bestemd voor medewerkers schoonmaakonderhoud. Binnen enkele maanden wordt deze uitgebreid en ook dé hulp voor specialistische reinigers, glazenwassers en direct leidinggevende. Lilian: “De app blijft dynamisch, we willen er iedere week iets nieuws op zetten dat we via pushberichten aan de gebruikers laten weten. Graag ontvangen we van schoonmakers feedback, zodat we ook hun wensen en ideeën kunnen meenemen.”

Waar vind je de app?
De RAS-app is gratis en kan worden gedownload in de Google of Play Store. Na downloaden kan je als schoonmaker een profiel aanmaken en jouw specialisme of aandachtsgebieden aangeven. Dan krijg jij de speciaal voor jou bestemde berichten prominent in beeld. Jouw informatie blijft binnen jouw account beschikbaar, ook als je van telefoon wisselt.

Wat kan ik als schoonmaakbedrijf doen om de app bij mijn medewerkers te introduceren?
Om de RAS-app onder de aandacht van de schoonmakers te brengen is een promokit voor schoonmaakbedrijven samengesteld. Een website met downloads, filmpjes en meer om met de medewerkers te kunnen delen. Ook een poster met qr-code die naar de app leidt is als download beschikbaar, om op een centrale ruimte of op de deur van de schoonmaakruimte bij een opdrachtgever te worden opgehangen. Als ook nieuwsberichten die je in de eigen nieuwsbrief kunt opnemen. Voor schoonmaakbedrijven die met een eigen app werken heeft de RAS een link beschikbaar waarmee de app wordt geïntegreerd.

Maak kans op een telefoon!
Ter introductie organiseert de RAS een speciale deel & win actie voor schoonmakers. Wie tussen 25 april en 31 mei 2022 de app de meeste keren deelt, waarop vervolgens het meestwordt geklikt, wint een Samsung A53 telefoon. De winnaar wordt op 3 juni bekend gemaakt. Bekijk het filmpje over deze winactie: https://www.ras.nl/promoot-app/.
Klik hier voor de actievoorwaarden.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 november 2022

Deelname Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023 geopend

Hoe innovatief is facilitair Nederland? Dat onderzoekt schoonmaakbedrijf CSU voor het vijfde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023. In welke mate spelen innovaties en duurzaamheid...

25 maart 2020

Blog: Prachtig

Wat prachtig, de hartverwarmende pluim van onze Koning aan alle schoonmakers van Nederland in dit coronatijdperk tijdens zijn speech op 20 maart. Wat prachtig, de metafoor van Rutger Bregman,...

18 januari 2022

100% circulaire afvalbak maakt afval scheiden nog eenvoudiger

Het scheiden van afval is een belangrijke eerste stap richting de circulaire economie. Om bedrijven hierbij te helpen heeft Bonton de Bonton Circubin gelanceerd. Een nieuwe afvalmodule die het...

11 februari 2022

‘Klinie’ in de zorg

Anthony Van Dyck deelde onlangs trots op social media het bericht over ‘Klinie’. ‘The big boy’, de Nilfisk reinigingsmachine LibertySC50, was afgeleverd bij AZ Klina in Brasschaat in België....

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

19 december 2023

RAS deelt uitkomsten onderzoek ‘oplopende leeftijd’ tijdens congres in 2024

Het afgelopen jaar heeft Déhora in opdracht van RAS onderzoek gedaan naar de vraag of de medewerkers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche een grotere werklast ervaren naarmate zij ouder...

27 juli 2023

Facilicom Group en Stichting Nelis zetten samen talent in

Facilicom Group en Stichting Nelis, onderdeel van sociale onderneming Nelis Company, gaan samenwerken. Er is op het thuishonk van Stichting Nelis een overeenkomst getekend waarin de stichting 50 kandidaten...

20 december 2018

Digitale Doolhof (6): met i-know van i-team kunnen schoonmaakbedrijven big data omarmen

Maak kennis met i-know van i-team Global. Met de i-know kit, die ATP-tests (adenosinetrifosfaat), slipmeters en een vuil challenge bevat, kan volgens i-team wetenschappelijk worden bewezen, hoe grondig en...

11 juni 2024

Wessel van Hout (Nocore): “Jongeren zijn vaak de drijvende kracht achter digitale veranderingen”

Wessel van Hout (26) is accountmanager bij Nocore en geeft in zijn functie onder andere schoonmaakbedrijven softwareadvies. Ook gaat hij met enige regelmaat naar de bijeenkomsten van FMNextGen. “Het...

17 maart 2022

Nocore steunt synergie die jongeren in de schoonmaakbranche brengen

Nocore is één van de supporters van jongerenplatform FM Next Generation. Waarom? Mike Verkuijlen: “Omdat er met deze gevarieerde groep mensen met verschillende functies uit diverse bedrijven flink wat...