25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt bij het verbeteren en professionaliseren van de schoonmaak. Op 25 april gelanceerd tijdens een webinar door de RAS. Met in de app vooral veel filmpjes, animaties en beeldmateriaal die de schoonmaker uitleg geven over het schoonmaakvak. En meer, want ze vinden er ook antwoorden op vragen over de cao, geld en samenwerken. En met een speciale deel & winactie! Het is dé nieuwe digitale hulp van de schoonmaker, te downloaden via de Google of Play Store.

“We hebben er een jaar aan gewerkt, samen met schoonmaakmedewerkers en – werkgevers. Nu de app gelanceerd is kunnen we ons enthousiasme delen met alle schoonmakers. Want voor ons is de app dé ideale mogelijkheid om rechtstreeks met hen te communiceren en deze te verbeteren met hun wensen en behoeften.”, vertelt Lilian Willekers, senior beleidsmedewerker RAS, tijdens het webinar. De betrokkenheid van schoonmakers uit zich onder meer in het inspreken van de promo en enkele andere filmpjes door Yasemin, in real live meewerkend voorvrouw, dus ze weet waarover ze praat. Eén van de werkgevers die bij de ontwikkeling van de app betrokken was, is Loesje Bakkers, algemeen directeur bij Van de Sanden Schoonmaakdiensten uit Tilburg. “Wij verzorgen schoonmaakonderhoud, glasbewassing en specialistische reiniging voor de zakelijke markt. Onze betrokkenheid bestaat uit deelname in de klankbordgroep van werkgevers. We mochten meedenken over de ontwikkeling van de app, van het definiëren van de doelgroep, de inhoud, content tot marketing en lancering. De RAS heeft er een hele inclusieve benadering van gemaakt, ik ben blij dat ik hiervan deel mag uitmaken.”.

De opstart
De RAS app start op met een beginscherm met zes tegels: Communiceren, Gezond en veilig werken, Samenwerken, Geld, Portfolio en Naar RAS.nl. Door te tikken op een tegel volgen andere schermen waarachter bijvoorbeeld een filmpje over de houding bij stofzuigen schuilt. Maar bijvoorbeeld ook een cursus over financiële vaardigheden die achter de tegel Geld tevoorschijn komt. Een schat aan informatie en beelden die een schoonmaker bij vragen over het schoonmaken én hun eigen persoonlijke ontwikkeling helpen. Alle informatie is te delen via What’s app, mail of social media.

De informatie die nu via de app staat is bestemd voor medewerkers schoonmaakonderhoud. Binnen enkele maanden wordt deze uitgebreid en ook dé hulp voor specialistische reinigers, glazenwassers en direct leidinggevende. Lilian: “De app blijft dynamisch, we willen er iedere week iets nieuws op zetten dat we via pushberichten aan de gebruikers laten weten. Graag ontvangen we van schoonmakers feedback, zodat we ook hun wensen en ideeën kunnen meenemen.”

Waar vind je de app?
De RAS-app is gratis en kan worden gedownload in de Google of Play Store. Na downloaden kan je als schoonmaker een profiel aanmaken en jouw specialisme of aandachtsgebieden aangeven. Dan krijg jij de speciaal voor jou bestemde berichten prominent in beeld. Jouw informatie blijft binnen jouw account beschikbaar, ook als je van telefoon wisselt.

Wat kan ik als schoonmaakbedrijf doen om de app bij mijn medewerkers te introduceren?
Om de RAS-app onder de aandacht van de schoonmakers te brengen is een promokit voor schoonmaakbedrijven samengesteld. Een website met downloads, filmpjes en meer om met de medewerkers te kunnen delen. Ook een poster met qr-code die naar de app leidt is als download beschikbaar, om op een centrale ruimte of op de deur van de schoonmaakruimte bij een opdrachtgever te worden opgehangen. Als ook nieuwsberichten die je in de eigen nieuwsbrief kunt opnemen. Voor schoonmaakbedrijven die met een eigen app werken heeft de RAS een link beschikbaar waarmee de app wordt geïntegreerd.

Maak kans op een telefoon!
Ter introductie organiseert de RAS een speciale deel & win actie voor schoonmakers. Wie tussen 25 april en 31 mei 2022 de app de meeste keren deelt, waarop vervolgens het meestwordt geklikt, wint een Samsung A53 telefoon. De winnaar wordt op 3 juni bekend gemaakt. Bekijk het filmpje over deze winactie: https://www.ras.nl/promoot-app/.
Klik hier voor de actievoorwaarden.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 februari 2023

Toiletonderhoud gaat verder dan een toiletborstel

Toon mij uw toilet, dan zeg ik of u een viespeuk bent, luidt een oud gezegde. Niemand weet meer wie in het facilitair management dit spreekwoord ooit heeft bedacht,...

29 juli 2022

Trots

“Man….man….man…wat zijn wij trots op onze vloerspecialisten, vakantiekrachten, oproepkrachten! In 5 dagen tijd hebben ze maar liefst 9.000 m2 linoleumvloeren behandeld (top-coaten) en voorzien van twee nieuwe zijdeglans polymeerlagen....

30 maart 2022

Groen is goed doen

Bij Carel Lurvink gaan duurzaam ondernemen en bedrijfseconomisch rendement hand in hand. Voor deze schoonmaakgroothandel hoort maatschappelijk verantwoord ondernemen bij een professionele en duurzame vorm van ondernemerschap. Dat komt...

05 december 2022

Gezonde contracten nu en in de toekomst

De krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan grondstoffen hebben effect op kwaliteit en kosten. Duidelijk is dat er veel ontwikkelingen in een versnelling zijn gekomen. Wat is...

10 januari 2022

Glimmend schoon

MDG Dienstengroep uit Utrecht werd gevraagd een badkamer van een woning van een woningbouwvereniging in Utrecht te reinigen. De oude huurder ging eruit en liet de woning vies achter....

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...

07 juli 2025

Vanaf 2026 verplicht loontransparantie: bedrijven moeten laten zien wat ze betalen

Redacteur van duurzaamheid en economie Basia Elting publiceerde in Trouw het nieuwsbericht over de loonstransparantie die bedrijven vanaf 2026 moeten gaan voeren. Vanaf juni 2026 zijn bedrijven in de...

07 februari 2023

College Tour met Jacco Vonhof

Schoonmakend Nederland en lobby. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en belangrijk voor haar leden. Maar wat is nu precies lobby, hoe werkt het en welke onderwerpen zet jij...

03 april 2022

Meest gelezen in maart 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in maart 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. ‘Jongeren...