25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt bij het verbeteren en professionaliseren van de schoonmaak. Op 25 april gelanceerd tijdens een webinar door de RAS. Met in de app vooral veel filmpjes, animaties en beeldmateriaal die de schoonmaker uitleg geven over het schoonmaakvak. En meer, want ze vinden er ook antwoorden op vragen over de cao, geld en samenwerken. En met een speciale deel & winactie! Het is dé nieuwe digitale hulp van de schoonmaker, te downloaden via de Google of Play Store.

“We hebben er een jaar aan gewerkt, samen met schoonmaakmedewerkers en – werkgevers. Nu de app gelanceerd is kunnen we ons enthousiasme delen met alle schoonmakers. Want voor ons is de app dé ideale mogelijkheid om rechtstreeks met hen te communiceren en deze te verbeteren met hun wensen en behoeften.”, vertelt Lilian Willekers, senior beleidsmedewerker RAS, tijdens het webinar. De betrokkenheid van schoonmakers uit zich onder meer in het inspreken van de promo en enkele andere filmpjes door Yasemin, in real live meewerkend voorvrouw, dus ze weet waarover ze praat. Eén van de werkgevers die bij de ontwikkeling van de app betrokken was, is Loesje Bakkers, algemeen directeur bij Van de Sanden Schoonmaakdiensten uit Tilburg. “Wij verzorgen schoonmaakonderhoud, glasbewassing en specialistische reiniging voor de zakelijke markt. Onze betrokkenheid bestaat uit deelname in de klankbordgroep van werkgevers. We mochten meedenken over de ontwikkeling van de app, van het definiëren van de doelgroep, de inhoud, content tot marketing en lancering. De RAS heeft er een hele inclusieve benadering van gemaakt, ik ben blij dat ik hiervan deel mag uitmaken.”.

De opstart
De RAS app start op met een beginscherm met zes tegels: Communiceren, Gezond en veilig werken, Samenwerken, Geld, Portfolio en Naar RAS.nl. Door te tikken op een tegel volgen andere schermen waarachter bijvoorbeeld een filmpje over de houding bij stofzuigen schuilt. Maar bijvoorbeeld ook een cursus over financiële vaardigheden die achter de tegel Geld tevoorschijn komt. Een schat aan informatie en beelden die een schoonmaker bij vragen over het schoonmaken én hun eigen persoonlijke ontwikkeling helpen. Alle informatie is te delen via What’s app, mail of social media.

De informatie die nu via de app staat is bestemd voor medewerkers schoonmaakonderhoud. Binnen enkele maanden wordt deze uitgebreid en ook dé hulp voor specialistische reinigers, glazenwassers en direct leidinggevende. Lilian: “De app blijft dynamisch, we willen er iedere week iets nieuws op zetten dat we via pushberichten aan de gebruikers laten weten. Graag ontvangen we van schoonmakers feedback, zodat we ook hun wensen en ideeën kunnen meenemen.”

Waar vind je de app?
De RAS-app is gratis en kan worden gedownload in de Google of Play Store. Na downloaden kan je als schoonmaker een profiel aanmaken en jouw specialisme of aandachtsgebieden aangeven. Dan krijg jij de speciaal voor jou bestemde berichten prominent in beeld. Jouw informatie blijft binnen jouw account beschikbaar, ook als je van telefoon wisselt.

Wat kan ik als schoonmaakbedrijf doen om de app bij mijn medewerkers te introduceren?
Om de RAS-app onder de aandacht van de schoonmakers te brengen is een promokit voor schoonmaakbedrijven samengesteld. Een website met downloads, filmpjes en meer om met de medewerkers te kunnen delen. Ook een poster met qr-code die naar de app leidt is als download beschikbaar, om op een centrale ruimte of op de deur van de schoonmaakruimte bij een opdrachtgever te worden opgehangen. Als ook nieuwsberichten die je in de eigen nieuwsbrief kunt opnemen. Voor schoonmaakbedrijven die met een eigen app werken heeft de RAS een link beschikbaar waarmee de app wordt geïntegreerd.

Maak kans op een telefoon!
Ter introductie organiseert de RAS een speciale deel & win actie voor schoonmakers. Wie tussen 25 april en 31 mei 2022 de app de meeste keren deelt, waarop vervolgens het meestwordt geklikt, wint een Samsung A53 telefoon. De winnaar wordt op 3 juni bekend gemaakt. Bekijk het filmpje over deze winactie: https://www.ras.nl/promoot-app/.
Klik hier voor de actievoorwaarden.

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 december 2018

Digitale Doolhof (6): met i-know van i-team kunnen schoonmaakbedrijven big data omarmen

Maak kennis met i-know van i-team Global. Met de i-know kit, die ATP-tests (adenosinetrifosfaat), slipmeters en een vuil challenge bevat, kan volgens i-team wetenschappelijk worden bewezen, hoe grondig en...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...

11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn...

25 maart 2022

Trouwe sponsor

Dolmans Specialistische Reiniging verzorgt als trouwe sponsor de glasbewassing van het Ronald McDonald Huis MiddenWest Brabant. Dat de medewerkers en gasten van het Ronald McDonald Huis blij zijn met...

30 november 2023

Schoonmaker van het Jaar 2024: doe je ook (weer) mee?

Op 1 januari 2024 start de inschrijving voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing: “Voor onze schoonmaakSTERREN knallen we het nieuwe jaar in. Het aanmelden van 3 uitblinker(s) kan tot...

09 juni 2023

Tijd voor een make-over!

Na vele (gewijzigde) herdrukken en duizenden exemplaren van het lesboek ‘Schoonmaken is een Vak’ vond SVS Opleidingen het tijd voor een totale make-over. Afgelopen maand mochten de eerste cursisten...

10 januari 2022

Glimmend schoon

MDG Dienstengroep uit Utrecht werd gevraagd een badkamer van een woning van een woningbouwvereniging in Utrecht te reinigen. De oude huurder ging eruit en liet de woning vies achter....

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

11 oktober 2022

“Wie goed doet, goed ontmoet”

Milieuvriendelijk werken, ergonomisch de puntjes op de i zetten, goed zorgen voor het werkplezier van je medewerkers én een bijdrage leveren aan je omgeving. Het is Gaby Westelaken op...