25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt bij het verbeteren en professionaliseren van de schoonmaak. Op 25 april gelanceerd tijdens een webinar door de RAS. Met in de app vooral veel filmpjes, animaties en beeldmateriaal die de schoonmaker uitleg geven over het schoonmaakvak. En meer, want ze vinden er ook antwoorden op vragen over de cao, geld en samenwerken. En met een speciale deel & winactie! Het is dé nieuwe digitale hulp van de schoonmaker, te downloaden via de Google of Play Store.

“We hebben er een jaar aan gewerkt, samen met schoonmaakmedewerkers en – werkgevers. Nu de app gelanceerd is kunnen we ons enthousiasme delen met alle schoonmakers. Want voor ons is de app dé ideale mogelijkheid om rechtstreeks met hen te communiceren en deze te verbeteren met hun wensen en behoeften.”, vertelt Lilian Willekers, senior beleidsmedewerker RAS, tijdens het webinar. De betrokkenheid van schoonmakers uit zich onder meer in het inspreken van de promo en enkele andere filmpjes door Yasemin, in real live meewerkend voorvrouw, dus ze weet waarover ze praat. Eén van de werkgevers die bij de ontwikkeling van de app betrokken was, is Loesje Bakkers, algemeen directeur bij Van de Sanden Schoonmaakdiensten uit Tilburg. “Wij verzorgen schoonmaakonderhoud, glasbewassing en specialistische reiniging voor de zakelijke markt. Onze betrokkenheid bestaat uit deelname in de klankbordgroep van werkgevers. We mochten meedenken over de ontwikkeling van de app, van het definiëren van de doelgroep, de inhoud, content tot marketing en lancering. De RAS heeft er een hele inclusieve benadering van gemaakt, ik ben blij dat ik hiervan deel mag uitmaken.”.

De opstart
De RAS app start op met een beginscherm met zes tegels: Communiceren, Gezond en veilig werken, Samenwerken, Geld, Portfolio en Naar RAS.nl. Door te tikken op een tegel volgen andere schermen waarachter bijvoorbeeld een filmpje over de houding bij stofzuigen schuilt. Maar bijvoorbeeld ook een cursus over financiële vaardigheden die achter de tegel Geld tevoorschijn komt. Een schat aan informatie en beelden die een schoonmaker bij vragen over het schoonmaken én hun eigen persoonlijke ontwikkeling helpen. Alle informatie is te delen via What’s app, mail of social media.

De informatie die nu via de app staat is bestemd voor medewerkers schoonmaakonderhoud. Binnen enkele maanden wordt deze uitgebreid en ook dé hulp voor specialistische reinigers, glazenwassers en direct leidinggevende. Lilian: “De app blijft dynamisch, we willen er iedere week iets nieuws op zetten dat we via pushberichten aan de gebruikers laten weten. Graag ontvangen we van schoonmakers feedback, zodat we ook hun wensen en ideeën kunnen meenemen.”

Waar vind je de app?
De RAS-app is gratis en kan worden gedownload in de Google of Play Store. Na downloaden kan je als schoonmaker een profiel aanmaken en jouw specialisme of aandachtsgebieden aangeven. Dan krijg jij de speciaal voor jou bestemde berichten prominent in beeld. Jouw informatie blijft binnen jouw account beschikbaar, ook als je van telefoon wisselt.

Wat kan ik als schoonmaakbedrijf doen om de app bij mijn medewerkers te introduceren?
Om de RAS-app onder de aandacht van de schoonmakers te brengen is een promokit voor schoonmaakbedrijven samengesteld. Een website met downloads, filmpjes en meer om met de medewerkers te kunnen delen. Ook een poster met qr-code die naar de app leidt is als download beschikbaar, om op een centrale ruimte of op de deur van de schoonmaakruimte bij een opdrachtgever te worden opgehangen. Als ook nieuwsberichten die je in de eigen nieuwsbrief kunt opnemen. Voor schoonmaakbedrijven die met een eigen app werken heeft de RAS een link beschikbaar waarmee de app wordt geïntegreerd.

Maak kans op een telefoon!
Ter introductie organiseert de RAS een speciale deel & win actie voor schoonmakers. Wie tussen 25 april en 31 mei 2022 de app de meeste keren deelt, waarop vervolgens het meestwordt geklikt, wint een Samsung A53 telefoon. De winnaar wordt op 3 juni bekend gemaakt. Bekijk het filmpje over deze winactie: https://www.ras.nl/promoot-app/.
Klik hier voor de actievoorwaarden.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...

23 mei 2019

Preview: Gerard Spoor navigator 9e Schoonmaaktourdag op 14 juni

“Met Brabant op de navigatiesystemen zetten we in op een mooie, afwisselende en bosrijke tour door het gastvrije Brabant”, blikt Gerard Spoor van Carling Opleidingen en Qualis Insight into Quality vooruit. Op...

17 januari 2019

Diehards, returns, new ones: 3 exposanten over Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

Wie de exposantenlijst van de 21e editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer bestudeert, ziet dat het aantal schoonmaak(gerelateerde) exposanten tanend is. Toch zijn er ‘diehards’, terugkerenden en nieuwkomers, want deze...

19 februari 2023

#Favorites ‘Spieken in de wereld van schoon’

Stickers, graffiti, aanslag. Ook verkeersborden hebben regelmatig een schoonmaakbeurt nodig. Zweegers Onderhoudsgroep uit Eindhoven laat met ‘spieken in de wereld van schoon’ zien hoe een verkeersbord er na reiniging...

08 juli 2022

Fashionshoot Bio-Based vuilniszakken

“𝗔𝗹 𝘁𝗿𝗲𝗸 𝗷𝗲 𝗲𝗲𝗻 𝘃𝘂𝗶𝗹𝗻𝗶𝘀𝘇𝗮𝗸 𝗮𝗮𝗻, 𝗱𝗮𝗻 𝘇𝗶𝗲 𝗷𝗲 𝗲𝗿 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗴𝗼𝗲𝗱 𝘂𝗶𝘁” Zo kwamen Claudia Vijfvinkel en Hella Boumans van Beercoo Schoonmaakgroep met het ludieke idee om...

01 december 2022

Blog: De cijferverslaving

Laatst luisterde ik naar een podcast met de titel ‘Weg met de cijferverslaving’. Deze podcast behandelde de cijferverslaving van Nederland. Denk hierbij aan het Bruto Nationaal product waaraan de...

28 september 2022

‘Glazenwassers hebben hart voor zorg’, jij ook?

Voor het zevende jaar op rij steken glazenwassers de zorg een hart onder de riem. Tussen 12 en 23 december zetten zij hun zorgopdrachtgevers, -medewerkers en cliënten in het...

29 april 2019

Whitepaper Duurzame Vloer beschikbaar

De ketenpartijen VSR, OSB en Modint hebben gezamenlijk de whitepaper Duurzame Vloer opgesteld. In het document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan...

06 mei 2019

#nieuwsnotendop met Gom, Carel Lurvink, Hago, VSR en Wecovi

Ahold Delhaize zet met Gom stap naar geïntegreerd facilitair beleid Per 1 januari is Gom de nieuwe schoonmaakpartner voor distributiecentra en hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Nederland. Het contract...

17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om...