8 augustus 2022

Radboud Universiteit Nijmegen en Asito vernieuwen samenwerking

Asito heeft opnieuw de Europese aanbesteding voor schoonmaakonderhoud van Radboud Universiteit Nijmegen gegund gekregen. Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito, en Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertellen samen over de samenwerking die al ver terug gaat, maar vanaf september 2022 wordt vernieuwd. “We gaan samen door onder het motto: het goede van het oude en het beste van het nieuwe.”

De focus voor de nieuwe samenwerking ligt onder andere op slimme en technologische oplossingen, een persoonlijke aanpak op het gebied van dienstverlening én veel aandacht voor duurzaamheid. Naast de aanbesteding voor de schoonmaak, heeft Asito ook de aanbesteding voor glasbewassing gewonnen. Femke: “Asito verraste ons in de offerte met vernieuwende services en slimme innovaties. Bijvoorbeeld op het gebied van sensoring en projectorganisatie, maar ook op het gebied van gastvrijheid. Asito zet echt in op het bieden van toegevoegde waarde, op ieder vlak.”

Slimme innovaties
“We richtten ons in de aanbieding richting Radboud Universiteit Nijmegen op drie thema’s, die aansluiten bij de vraag vanuit de aanbesteding”, vertelt Glenn. Eén daarvan is slimme innovaties, waarmee Asito wil inspelen op de dynamiek van de campus. Lessen vinden niet alleen meer plaats in het klaslokaal en de campus wordt steeds meer een plek om elkaar te ontmoeten. “Dat vraagt om flexibele schoonmaak. Met digitale, slimme oplossingen spelen we in op die verandering. Bijvoorbeeld met ons eigen platform One Go. Dat maakt het makkelijker om proactief meldingen door te geven. Niet alleen voor onze schoonmakers, maar ook voor ketenpartners of zelfs voor studenten. Een student kan bijvoorbeeld na het scannen van een QR-code doorgeven dat iets kapot is of schoongemaakt moet worden. Daarnaast zetten we in op robotisering. We gebruiken robots bij het sportcentrum die, zonder aansturing, ’s ochtends de zaal schoonmaken. De schoonmaker kan zich daardoor richten op taken waar hij of zij blij van wordt, in plaats van op een saaie, repeterende taak.”

Persoonlijke benadering
Als de campus een plek is om elkaar te ontmoeten, moet het wel een fijne plek zijn. “Daarom zetten we nog sterker in op beleving”, vervolgt Glenn. “We willen meer toe naar zichtbare schoonmaak. Iemand zien schoonmaken geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Voor een aantal locaties waar veel externen komen hebben we speciale teams die getraind zijn op gastvrijheid. Een vriendelijke goedemorgen kan zomaar het verschil maken. Met ons eigen coachings- en opleidingsprogramma kijken we naar de talenten van mensen. En zorgen we ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Als onze medewerkers op locatie hun werk met plezier doen, stralen ze dat ook uit naar de gebruikers van de campus.” Daarnaast had Radboud Universiteit Nijmegen zelf nog zeventien schoonmakers dienst. “Dat blijft zo, maar wij gaan ze aansturen. Met dezelfde middelen en materialen zorgen we zo voor meer uniformiteit”, legt Glenn uit. Femke vult aan: “Voor ons is het heel belangrijk dat die overstap goed voelt voor onze mensen. We merken nu al dat Asito dat heel goed oppakt.”

Duurzaam
Ook duurzaamheid is een belangrijke pijler in het nieuwe contract. Glenn: “Als familiebedrijf kijken we over generaties heen. We willen de wereld op een duurzame manier doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. Daarom werken we op een groene, duurzame, milieubewuste en circulaire manier. Dat doen we met slimme oplossingen op het gebied van waterbesparing, circulaire microvezeldoeken, ons bag in box-concept en onze werkwagens, die van gerecycled materiaal zijn. Dat past goed bij de wensen van de universiteit.” Femke: “Wij vinden duurzaamheid ook erg belangrijk.”

Samenwerking
“De samenwerking met Asito is heel fijn. We hebben een goede band en ik heb het gevoel dat we echt wat kunnen opbouwen samen”, vertelt Femke. Glenn sluit zich daarbij aan: “De afgelopen jaren bouwden we aan een sterk fundament. Daar gaan we nu mee verder. We werken toe naar een toekomstbestendig partnerschap. We zijn enorm blij met de gunning. Ook onze schoonmakers op locatie die zich in het zweet werken zijn heel blij. Want hoe goed de aanbieding ook is, zonder hen kunnen we dit niet doen.” Femke sluit af: “Met de innovaties vanuit Asito kijken we uit naar een mooie toekomst en een mooie samenwerking!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 februari 2023

Gom op Trede 3 PSO-Prestatieladder

Schoonmaakbedrijf Gom heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door Dekra blijkt dat Gom op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan...

25 januari 2024

Workshop Inschrijven op aanbestedingen op 1 februari

Inschrijven op een aanbesteding, maar niet goed weten waar te beginnen? Wat houdt een aanbestedingsprocedure precies in en wat moet er gebeuren om de winnende offerte te schrijven? Wil...

08 september 2024

Oproep Stichting Lezen & Schrijven: “Maak de samenleving toegankelijker voor 2,5 miljoen mensen”

Deze week (8-15 september 2024) is het de Week van lezen en schrijven. Dit jaar roept de Stichting Lezen & Schrijven bedrijven, overheden en organisaties op om de samenleving...

28 februari 2022

Portretserie ‘Dames van de schoonmaak’

Fotografe Ann-Sophie Falter portretteerde elf dames van de schoonmaak. Omdat zij dé stille, drijvende kracht zijn achter Nederlandse kantoren, stadia, musea en scholen. Een beroepsgroep die bijna nooit in...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

05 december 2018

Numatic sluit Hetty jubileumactie af met donatie aan Pink Ribbon

We vieren vandaag, 5 december 2018, de verjaardag van Sinterklaas. Een dag dat velen worden verblijd met kadootjes. Numatic is geen Sinterklaas, maar geeft wel een mooi kado weg...

18 juli 2022

Blog: Een inspiratievolle zomer voor onze schoonmaak community

Lijstjes van trends, tips en how to. We zijn er allemaal dol op. Zakelijk en privé. Waarom? Omdat het zo lekker weg leest en je in korte tijd veel...

24 maart 2025

Bflex Cleaning hanteert al 25 jaar dagschoonmaak

"Het is precies 25 jaar geleden dat ik Bflex Cleaning begon", vertelt Nasima el Bachiri -Ouamar. Al snel ontdekte ze dat avond­schoonmaak allesbehalve praktisch was. Dat het lastig was...

30 december 2021

5 Professionele schoonmaaktrends 2022

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de schoonmaaksector? Rob den Hertog, voormalig directeur van Interclean Amsterdam, benoemt de...

18 december 2018

Digitale Doolhof (5): “Met Adlatus schoonmaakrobot investeer je in kwaliteit en personeel”

“Het is geen kwestie meer van volgen van de trend robotisering, het is aanhaken nu of nooit.” Peter Kwestro, international sales leader van Adlatus  Robotics ervaart en ziet dit...