1 februari 2023

Mewa-poetsdoeken worden gemaakt in Europa

Door de covidpandemie is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de logistieke systemen van de wereldeconomie wel zijn. Een gevolg daarvan is dat meerdere ondernemingen hun bevoorradingsroutes hebben omgegooid en de geografische structuur van hun productielocaties gereorganiseerd hebben. Bij Mewa, producent van industriële poetsdoeken, was dit niet nodig. Zij hebben een eigen weverij in Duitsland.

De productie naar Europa terughalen heeft niet alleen te maken met het wegwerken van mogelijke knelpunten op het gebied van capaciteit. Een andere belangrijke factor is ook dat in Europese bedrijven de arbeidsomgeving in sociaal opzicht voldoet aan de hoge verwachtingen van de 21ste eeuw, terwijl dat in andere werelddelen niet per se het geval is. Bij Mewa is dit goed in orde. Het bedrijf draagt verantwoordelijkheid hoog in het vaandel: niet alleen verantwoordelijkheid voor het milieu, maar ook voor werknemers en consumenten – denken hierbij aan sociale normen, veiligheid op het werk en innovatieve producten en diensten die gemakkelijk te volgen zijn. De klanten van Mewa hechten veel belang aan duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid: wanneer ze een beroep doen op de diensten van Mewa, kunnen ze er naar zeggen, zeker van zijn dat voldaan is aan de verwachtingen van hun eigen consumenten.

 

105 miljoen poetsdoeken per jaar
Hermann Gebauer, die Mewa oprichtte in het begin van de 20ste eeuw, had toen een revolutionair idee: bedrijven en ambachtslieden wilde hij voor het schoonmaken van apparatuur gestandaardiseerde poetsdoeken aanbieden, die na gebruik zouden worden opgehaald, gewassen en terugbezorgd om ze opnieuw te gebruiken. Daartoe stichtte hij in Saksen de ‘Mechanische Weberei Altstadt’, afgekort tot Mewa. De onderneming bracht dus al meer dan honderd jaar geleden het basisprincipe van zuinig omspringen met grondstoffen in de praktijk. Intussen is Mewa met zijn poetsdoekendienst uitgegroeid tot marktleider in Europa. Meer dan 2,8 miljoen mensen gebruiken in de meest uiteenlopende bedrijven dag na dag poetsdoeken om machines en apparatuur te reinigen. De poetsdoeken worden in 21 landen bij de klanten opgehaald en terugbezorgd. In het Duitse Immenhausen worden jaarlijks ongeveer 105 miljoen doeken geweven, iedere seconde 31 stuks. Het garen en alle andere grondstoffen komen uit bedrijven waar de arbeidsomstandigheden en de sociale normen gecontroleerd worden.

‘Made in Germany
Het bekende ‘Made in Germany’ staat in dit geval echter niet alleen voor de kwaliteit van de poetsdoeken, maar ook voor maatschappelijke verantwoordelijkheid, die de eigen activiteiten overstijgt en ook een grote rol speelt in de samenwerking met leveranciers. Door gebruik te maken van het poetsdoeksysteem dragen de klanten van Mewa niet alleen hun steentje bij aan het duurzaamheidsbeginsel maar geven zij tegelijk gestalte aan maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 december 2022

#Favorites Glazenwassers in het zonnetje

Boven de wolken schijnt de zon. Werken op hoogte zet glazenwassers ‘in het zonnetje’. Niet alleen vakspecialisten zien het mooie van het glazenwassersvak. Ook buitenstaanders kunnen je wijzen op...

10 juli 2019

Toename fraude dienstencheques

In 2018 zijn meer gevallen van inbreuk in de dienstenchequesector vastgesteld: bij ruim de helft van de 254 uitgevoerde controles. In vergelijking met 2015 gaat het hier om een...

20 juni 2024

Kies voor simpele en efficiënte documentverwerking met Whitevision en Nocore

Informatiestromen nemen toe. Van verschillende afzenders, in verschillende vormen en op verschillende plekken ontvangen schoonmaakbedrijven inkoopfacturen, serviceorders, bonnen en declaraties. Whitevision en Nocore zorgen ervoor dat je deze informatie...

17 juni 2019

Fotofilm terugblik 9e Schoonmaaktourdag

Ronkende motoren, stoere bikes, strakke pakken, open kapjes, wapperende haren, nostalgische bolides, zon en een spatje regen: ook de 9e Schoonmaaktourdag had het allemaal in zich. Een groep schoonmaakvakidioten die...

15 januari 2025

BOMA innoveert de schoonmaak met robots bij Sportbedrijf Rotterdam

Sportbedrijf Rotterdam en BOMA werken al meer dan 3 jaar samen. Een van de grootste stappen die samen zijn gezet, is de implementatie van schoonmaakrobots zoals de LeoScrub. Nel...

22 juli 2022

Rabishe 12,5 jaar in dienst

“Wat een mijlpaal voor onze medewerker Rabishe. Op 15 juni was zij alweer 12.5 jaar in dienst. Van harte gefeliciteerd en op naar het volgende jubileum!” Met deze woorden...

17 oktober 2021

‘Tribute to Cleaning’ op Dutch Design Week

Barbora Stredova wil schoonmaak zichtbaar maken en het de waardering geven die het verdient. Zij heeft een ‘Tribute to Cleaning’ gemaakt. Met dit project is zij afgestudeerd aan de...

17 oktober 2023

Chantal zet ‘Altijd dat stapje extra’

‘Heel spannend’, was het moment waarop Chantal van Lieshout uit Leusden het podium op stapte in het Fulcotheater in IJsselstein. Want dat ze een prijs te pakken had in...

19 februari 2024

CSRD: hoe pak je dit als (schoonmaak-) bedrijf aan?

De Europese CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en ook  de vraag om MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen) en de roep om transparantie in de keten: er komt nogal wat af...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...