24 juli 2024

Unilever schaalt groene plannen af. Realitycheck, groei boven groen of greenhushing?

‘Bij Unilever zouden groen en groei samengaan. Nu gaat groei toch voor.’ De Volkskrant deelt op 24 juli haar artikel over de plannen van Unilever. Het bedrijf in voedings-, schoonmaak en verzorgingsproducten ging met ambitieuze duurzaamheidsdoelen jarenlang voorop in het bedrijfsleven, maar heeft die doelen afgeschaald. ‘Schaamteloos realistisch’ zoals topman Hein Schumacher dat noemt. Een realitycheck, gaat groei boven groen of krijgen we te maken met greenhushing?

Volkskrant’ economieredacteuren Wilco Dekker en Michael Persson schetsen in hun artikel een beeld van Unilever: ‘Het was zo mooi, in 2010. Het Nederlandse consumentenbedrijf Unilever, bekend van de Magnum, Knorr en Dove, zou binnen tien jaar zijn afvalberg en zijn broeikasgasuitstoot halveren, en nog veel meer doen om de negatieve gevolgen van zijn bijdrage aan de consumptiemaatschappij te verminderen. ‘We geloven niet dat duurzaamheid en groei met elkaar strijdig zijn’, schreef topman Paul Polman bij de introductie van het plan. Hij zou een goeroe worden.’

In de praktijk bleken de meeste van die ambities tien jaar later niet te zijn gehaald. Dit werd eerlijk geevalueerd. De opvolger van Polman, Alain Jope paste het doel aan en ging ervoor: in 2025 zou bijvoorbeeld de hoeveelheid ‘maagdelijk’ plastic die het bedrijf gebruikt zijn gehalveerd. Drie maanden geleden werd dit doel losgelaten. ‘Nu mikt Jopes opvolger, Hein Schumacher, op 30 procent minder in 2026 en 40 procent twee jaar later. Ook is de deadline voor het gebruik van volledig herbruikbaar, recyclebaar of biologisch afbreekbaar plastic naar achteren geschoven. Verder liet Schumacher weten dat de doelen voor natuurbehoud en de betaling van leefbare lonen in de keten, dus lonen waarvan boeren rond kunnen komen, naar achteren worden geschoven. De doelstelling dat minimaal 5 procent van de werknemers iemand moet zijn met een arbeidsbeperking, wordt helemaal geschrapt.’

Schaamteloos realistisch

Schumacher noemt de nieuwe doelen ‘schaamteloos realistisch’. In het artikel wordt hij geciteerd: ‘Ik houd van ambitie. Maar ik houd ook van het leveren van concrete resultaten. De oorspronkelijke doelen zijn op dit moment gewoon niet haalbaar. Het is ook leiderschap om daar realistisch over te zijn.’Van een afzwakking zou dan ook geen sprake zijn. ‘We verhogen juist onze inzet, door meer focus te leggen op haalbare doelen.’

Realitycheck of Greenhushing?
Is dit een realitycheck of realiteitszin vanwege de CSRD-regelgeving? Greenwashing kan niet meer, wat je groen doet, moet kloppen en meetbaar zijn. Of krijgen we nu te maken met Greenhushing (het zo veel mogelijk verzwijgen van grote groene ambities om te voorkomen dat je erop wordt afgerekend)?

Meerdere partijen vinden wat van de nieuwe plannen van Unilever.
Lees hun meningen in het artikel: Bij Unilever zouden groen en groei samengaan. Nu gaat groei toch voor | de Volkskrant

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 februari 2025

Karcher brengt nieuw assortiment, stille en duurzame stofzuigers op de markt

Kärcher brengt een  nieuw assortiment stofzuigers op de markt: stil  (52 dB) en duurzaam (gemaakt van 45 procent gerecycled materiaal).  Het nieuwe assortiment bestaat uit de modellen T 10/1...

05 februari 2025

Primeur: eerste basistraining voor Eco-cat

Op 1 februari organiseerden Organic Cleaning Solutions, Nijhof Cleaning Services en Qualis Insight de eerste basistraining voor Eco-cat. Een primeur, want tijdens deze sessie maakten deelnemers voor het eerst...

23 september 2025

i-team Global introduceert i-hygienic-assortiment plantaardige reinigingsmiddelen

Met de introductie van het i-hygienic-assortiment plantaardige, groene reinigingsmiddelen en huidverzorgingsproducten wil i-team Global een nieuwe norm zetten voor niet-giftig en duurzaam schoonmaken. De hygiëneformules hebben een niet-geclassificeerde status...

05 september 2023

25 jaar Duurzame Dinsdag

Dit jaar bestaat Duurzame Dinsdag, de Prinsjesdag van de Duurzaamheid, 25 jaar. Dat wordt gevierd op 5 september, de eerste dinsdag in september waarop traditiegetrouw het duurzame koffertje wordt...

27 januari 2022

De impact van The Good Roll

The Good Roll ging langs bij de Postillion hotels om de impact van het afgelopen jaar te laten zien. Met het rollen hebben ze 197 bomen bespaard, 4 toiletten...

06 december 2024

#OPROEP Succes Schoonmaak: Geef je oude wielerkleding een tweede leven!

Heb jij nog oude wielerkleding die ligt te verstoffen in je kast? Samen met TC Volendam, Castelli Custom Teamwear, en CooP-Africa zet Succes Schoonmaak zich in voor een mooie...

23 december 2024

Global Health & Safety Award voor Essity Hoogezand

Essity Hoogezand heeft op 12 december 2024 de Global Health & Safety Award 2024 gewonnen. Deze award wordt jaarlijks intern toegekend aan de best presterende fabriek van Essity die...

26 januari 2022

De week van de Circulaire Economie

Van maandag 7 t/m zaterdag 12 februari 2022 organiseren professionals een eigen evenement over de circulaire economie. Het doel? Laten zien hoe circulair ondernemen in de praktijk werkt, zodat...

28 september 2023

i-team Global verschoont en vergroent wagenpark

Hoe bijzonder is het: een elektrische auto van je werkgever met een nummerbord mét jouw naam. Dat overviel Toon, Wendy, Bart, Mike en nog 12 collega’s van i‑team Global:...

01 mei 2022

Een schonere planeet met LastObject

Je kent het wel, tissues, wattenstaafjes en wattenschijfjes die je gebruikt en daarna meteen weggooit. Zo verzamelen we heel veel onnodig afval. Waarom geen herbruikbare zakdoekjes gebruiken? Of wasbare...