24 juli 2024

Unilever schaalt groene plannen af. Realitycheck, groei boven groen of greenhushing?

‘Bij Unilever zouden groen en groei samengaan. Nu gaat groei toch voor.’ De Volkskrant deelt op 24 juli haar artikel over de plannen van Unilever. Het bedrijf in voedings-, schoonmaak en verzorgingsproducten ging met ambitieuze duurzaamheidsdoelen jarenlang voorop in het bedrijfsleven, maar heeft die doelen afgeschaald. ‘Schaamteloos realistisch’ zoals topman Hein Schumacher dat noemt. Een realitycheck, gaat groei boven groen of krijgen we te maken met greenhushing?

Volkskrant’ economieredacteuren Wilco Dekker en Michael Persson schetsen in hun artikel een beeld van Unilever: ‘Het was zo mooi, in 2010. Het Nederlandse consumentenbedrijf Unilever, bekend van de Magnum, Knorr en Dove, zou binnen tien jaar zijn afvalberg en zijn broeikasgasuitstoot halveren, en nog veel meer doen om de negatieve gevolgen van zijn bijdrage aan de consumptiemaatschappij te verminderen. ‘We geloven niet dat duurzaamheid en groei met elkaar strijdig zijn’, schreef topman Paul Polman bij de introductie van het plan. Hij zou een goeroe worden.’

In de praktijk bleken de meeste van die ambities tien jaar later niet te zijn gehaald. Dit werd eerlijk geevalueerd. De opvolger van Polman, Alain Jope paste het doel aan en ging ervoor: in 2025 zou bijvoorbeeld de hoeveelheid ‘maagdelijk’ plastic die het bedrijf gebruikt zijn gehalveerd. Drie maanden geleden werd dit doel losgelaten. ‘Nu mikt Jopes opvolger, Hein Schumacher, op 30 procent minder in 2026 en 40 procent twee jaar later. Ook is de deadline voor het gebruik van volledig herbruikbaar, recyclebaar of biologisch afbreekbaar plastic naar achteren geschoven. Verder liet Schumacher weten dat de doelen voor natuurbehoud en de betaling van leefbare lonen in de keten, dus lonen waarvan boeren rond kunnen komen, naar achteren worden geschoven. De doelstelling dat minimaal 5 procent van de werknemers iemand moet zijn met een arbeidsbeperking, wordt helemaal geschrapt.’

Schaamteloos realistisch

Schumacher noemt de nieuwe doelen ‘schaamteloos realistisch’. In het artikel wordt hij geciteerd: ‘Ik houd van ambitie. Maar ik houd ook van het leveren van concrete resultaten. De oorspronkelijke doelen zijn op dit moment gewoon niet haalbaar. Het is ook leiderschap om daar realistisch over te zijn.’Van een afzwakking zou dan ook geen sprake zijn. ‘We verhogen juist onze inzet, door meer focus te leggen op haalbare doelen.’

Realitycheck of Greenhushing?
Is dit een realitycheck of realiteitszin vanwege de CSRD-regelgeving? Greenwashing kan niet meer, wat je groen doet, moet kloppen en meetbaar zijn. Of krijgen we nu te maken met Greenhushing (het zo veel mogelijk verzwijgen van grote groene ambities om te voorkomen dat je erop wordt afgerekend)?

Meerdere partijen vinden wat van de nieuwe plannen van Unilever.
Lees hun meningen in het artikel: Bij Unilever zouden groen en groei samengaan. Nu gaat groei toch voor | de Volkskrant

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2025

‘Kennis niet meer onderscheidend op de arbeidsmarkt, toepassing ervan wél’

De reportage in de Volkskrant over ‘hoe AI ons werk verandert’ onderstreept de verschuiving in vaardigheden waar kunstmatige intelligentie om vraagt. Mensen worden niet vervangen door AI, maar door...

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

06 januari 2022

Marmoleum zorgt voor supergezond binnenklimaat

Marmoleum van Forbo Flooring is niet alleen een van de duurzaamste vloeren ter wereld, gemaakt van puur natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen, maar ook een van de gezondste. Het is...

09 januari 2025

Nationale CSRD-Enquête: 70% van de bedrijven klaar voor nieuwe duurzaamheidsregels

Uit de Nationale CSRD-Enquête blijkt dat 70% van de grote bedrijven in Nederland goed voorbereid is op de nieuwe duurzaamheidsregels, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn, die...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...

11 augustus 2023

Duurzaam de lucht in……

Op woensdag 9 augustus zette Breedweer Facilitaire Diensten een belangrijke stap richting een klimaatneutraal Breedweer in 2026. MHC Mobility leverde het bedrijf de eerste van drie hybride hoogwerkers af....

17 juli 2025

Nieuwe generatie 𝐍𝐨𝐫𝐝𝐢𝐜 𝐒𝐰𝐚𝐧 𝟑.𝟐-eco𝐥𝐚𝐛𝐞𝐥 landt bij Vileda Professional

Na een grondig en veeleisend proces kan Vileda Professional trots melden dat hun 𝐌𝐚𝐱 𝐦𝐢𝐜𝐫𝐨𝐯𝐞𝐳𝐞𝐥𝐦𝐨𝐩𝐩𝐞𝐧 én 𝐫-𝐌𝐢𝐜𝐫𝐨𝐓𝐮𝐟𝐟 𝐦𝐢𝐜𝐫𝐨𝐯𝐞𝐳𝐞𝐥𝐝𝐨𝐞𝐤𝐞𝐧 nu gecertificeerd zijn volgens de nieuwe generatie Nordic Swan 3.2 ecolabel....

01 mei 2022

Een schonere planeet met LastObject

Je kent het wel, tissues, wattenstaafjes en wattenschijfjes die je gebruikt en daarna meteen weggooit. Zo verzamelen we heel veel onnodig afval. Waarom geen herbruikbare zakdoekjes gebruiken? Of wasbare...

26 februari 2025

Karcher brengt nieuw assortiment, stille en duurzame stofzuigers op de markt

Kärcher brengt een  nieuw assortiment stofzuigers op de markt: stil  (52 dB) en duurzaam (gemaakt van 45 procent gerecycled materiaal).  Het nieuwe assortiment bestaat uit de modellen T 10/1...