29 november 2024

Het tegengeluid: Green Friday 2024

Op vrijdag 29 november 2024 is het tijd om een ander geluid te laten horen dan Black Friday. Green Friday, een initiatief van o.a. Trees for All, zet zich in tegen overconsumptie en voor duurzaamheid. Al zes jaar lang inspireren bedrijven en particulieren elkaar om op deze dag bewust te kiezen voor de toekomst van onze planeet. Wil jij als organisatie een bijdrage leveren? Sluit je aan en maak samen een verschil.

Wat is Green Friday?

Green Friday is het duurzame alternatief voor Black Friday, de dag die vaak draait om impulsaankopen en onnodige consumptie. Green Friday richt zich op bewustwording: niet meer kopen, maar geven aan de aarde. Denk aan bomen planten, spullen repareren of recyclen. Deze kleine acties dragen bij aan het tegengaan van de uitputting van onze planeet en bouwen mee aan een gezondere wereld.

Hoe kan jouw organisatie bijdragen?

Voor schoonmaakbedrijven biedt Green Friday een mooie kans om duurzaam ondernemerschap te laten zien. Bijvoorbeeld door bomen te doneren voor elke medewerker of door klanten bewust te maken van duurzaamheid in de schoonmaaksector. Je kunt je aansluiten bij Trees for All door minimaal 10 bomen te doneren en samen met jouw team extra initiatieven te organiseren om meer bomen te laten planten.

Waarom meedoen?

Door deel te nemen laat je zien dat jouw bedrijf duurzaamheid belangrijk vindt en hier ook concreet naar handelt. Het is een kans om je organisatie te profileren als een bewuste en maatschappelijk betrokken partner. Daarnaast maak je echt impact door bij te dragen aan een groenere wereld voor huidige én toekomstige generaties.

Als deelnemer van Green Friday ontvang je een toolkit van Trees for All met communicatiematerialen zoals het Green Friday-logo, socialmediastatements en een QR-code om donaties te vergemakkelijken. Zo kun je jouw actie eenvoudig delen met medewerkers en klanten. Meld je aan via Trees for All en maak een groene impact met jouw organisatie!

Inspiratie: hoe Green Friday er uit kan zien

Er zijn diverse organisaties die zich voor Green Friday inzetten. We geven twee voorbeelden:

Bij MyWheels planten klanten een boom voor iedere rit op Green Friday, en het Leger des Heils ReShare zetten in op bewustwording rondom hergebruik en minder consumeren. Voor schoonmaakbedrijven kan dit bijvoorbeeld betekenen: een donatie voor elk uitgevoerd schoonmaakproject, een gezamenlijke actie met het team, of simpelweg bewust stilstaan bij hoe jouw organisatie een verschil kan maken.

Een ander voorbeeld is ‘Bouw mee aan een toilet’, een initiatief van  The Good Roll. Deze organisatie doet niet mee aan ‘meer, meer, meer’, maar gaat voor ‘beter, beter, beter.’ Vanaf  27 november tot en met 1 december kan je meebouwen aan een schonere, groenere wereld. Voor €750 kan er één toilet worden gebouwd in Ghana. Je hoeft niet meteen een heel toilet te sponsoren, tijdens Green Friday kun je gewoon een stukje toilet kopen, los of samen met je duurzame rolletjes. Elke bijdrage, groot of klein, helpt. Klik hier.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 februari 2023

Fill it. Drop it. Shake it. Clean it.

Vandaag, 16 februari 2023, is de lancering van EzyQlean: nieuwe, krachtige reinigers in hoogconcentraat, geleverd in plasticvrije sachets waar de gebruiker zelf water aan toevoegt. Ontwikkeld om de impact...

24 september 2024

ATALIAN zet zich in voor basisvaardigheden online gebruik

In onze moderne wereld hebben veel mensen moeite met lezen, schrijven en rekenen en digitale vaardigheden, waardoor ze belangrijke kansen missen. Dit noem je ook wel een gebrek aan...

21 november 2024

Kärcher vestigt GUINNESS WORLD RECORDS

Kärcher heeft een GUINNESS WORLD RECORDS titel ontvangen als momenteel het bestverkochte merk voor hogedrukreinigers. De onderneming bevestigt hiermee haar positie wereldwijd in de productcategorie die zoals zij zegt...

28 augustus 2025

ACW behaalt keurmerk Verantwoord Schoon bij Oldael en Meester Visserhuis

ACW verzorgt de schoonmaak bij de locaties van zorginstelling Oldael en het Meester Visserhuis in Den Haag. De beide instellingen hebben onlangs, voor hun locaties, het keurmerk Verantwoord Schoon...

28 oktober 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Wie A zegt, moet ook B zeggen… en C, en D…”

"Twaalf jaar geleden stond ik hoog op mijn ladder, naast mijn tweedehands busje in de binnenstad van Hoogeveen. Een ladder die overigens meer kostte dan het busje zelf. Een...

09 mei 2024

Tork Naturel handdoeken en toiletpapier op Interclean

Tork introduceerde in januari 2024 haar nieuwe Naturel hygiëneproducten, waarmee zij kwaliteit geeft aan de duurzame kleur. De zachte en efficiënte handdoeken en toiletpapier zijn gemaakt van 100% gerecyclede...

15 september 2023

#FOTOFRIDAY Volière schoonmaak

Mensink Schoonmaak verzorgde een bijzondere schoonmaak opdracht: volières schoonmaken. Zij deden dit met verve. Bij het Parkgebouw in Rijssen staat een mooie volière. Vanwege het 100 jarig bestaan wilde...

23 oktober 2025

Lancering nieuwe app voor glas- en gevelbranche: Object RI&E.

In de glas- en gevelbranche zijn veiligheid en efficiëntie van cruciaal belang. Daarom heeft Maurice Rutgrink de Object RI&E (Risico-Inventarisatie en -Evaluatie) app ontwikkeld, speciaal ontworpen om te voldoen...

17 januari 2024

Cassandra zet bijbaan in schoonmaak om in ondernemerschap

De 24-jarige Cassandra Nuis poetste als bijbaantje en zag ‘dat het honderd keer beter kon’, nu is zij de baas. In de rubriek Jong en Ondernemend van Metro, vertelt...

25 juni 2019

Wegens succes geprolongeerd: serie Familiebedrijven

“Vorig jaar initieerden we met succes de serie Familiebedrijven. Deze zomer gaan we weer op zoek naar schoonmaakbedrijven en schoonmaakgelateerde bedrijven met familie in de roots en genen. Familiebedrijven...