12 mei 2025

Onderzoek RaboResearch: Lichte en middelzware elektrische bedrijfswagens economisch interessant 

Uit onderzoek van RaboResearch blijkt dat het voor Nederlandse bedrijven vanuit kostenoverwegingen steeds interessanter wordt om het bedrijfswagenpark te elektrificeren. De totale eigendomskosten van lichte en middelzware elektrische wagens vallen al gunstig uit. Voor zware voertuigen is nog een weg te gaan.

RaboResearch heeft de concurrentiepositie van batterij-elektrische bedrijfswagens op de Nederlandse markt onderzocht. José Serrano, analist Energietransitie bij RaboResearch, heeft voor de verschillende categorieën voertuigen gekeken naar de impact van beleidsmaatregelen, schaalvoordelen en de batterijprijzen. Hij deelt de uitkomsten van het rapport: www.rabobank.nl/kennis

Lichte bedrijfswagens: elektrisch is de voordeligste keuze
Serrano wijst erop dat lichte batterij-elektrische bedrijfswagens (LCV’s) het goedkoopst zijn in hun categorie, zelfs zonder overheidssteun. “Dit komt door de lagere brandstof- en onderhoudskosten. Hierdoor zijn er veel meer van zulke wagens bijgekomen. In 2023 ging het om 13% van alle nieuwe voertuigregistraties in Nederland. Dat is negen keer zoveel als in 2020.”

Middelzware bedrijfswagens: overheidssteun maakt elektrisch aantrekkelijk
Voor middelzware bedrijfswagens (MCV’s) zijn voertuigen op gecomprimeerd aardgas momenteel het voordeligst. “Dankzij subsidies en de verwachte stijging van fossiele brandstofkosten door het EU-emissiehandelssysteem, worden in de toekomst batterij-elektrische MCV’s echter de voordeligste optie,” benadrukt Serrano.

Zware bedrijfswagens: elektrisch nog niet concurrerend
Ondanks subsidies en andere steunmaatregelen blijven zware batterij-elektrische bedrijfswagens (HCV’s) duurder dan hun fossiele tegenhangers. Voor deze categorie is rijden op aardgas momenteel de meest voordelige optie vanwege de lagere brandstofkosten.

Schaalvoordelen en dalende batterijprijzen
“We verwachten wel dat door schaalvoordelen en dalende batterijprijzen de totale eigendomskosten van batterij-elektrische MCV’s en HCV’s wat lager worden in de toekomst. Maar zelfs een daling van 30% in batterijkosten zou slechts een prijsverlaging van 6% opleveren, en dan alleen als fabrikanten deze besparingen volledig doorberekenen. Andere factoren spelen namelijk ook een rol bij hoe de prijs wordt vastgesteld. De grootste prijsverlaging zal komen door schaalvoordelen bij de fabrikanten,” licht Serrano toe.

Kostenbesparing door zonne-energie en PPA’s
Bedrijven kunnen volgens Serrano hun elektriciteitskosten verlagen door te investeren in zonnepanelen en batterijen, waardoor ze hun eigen zonnestroom kunnen gebruiken. “Dit kan de brandstofkosten aanzienlijk verlagen en maakt batterij-elektrische HCV’s economisch aantrekkelijker. Daarnaast zouden bedrijven het risico van fluctuerende elektriciteitskosten mogelijk kunnen afdekken door stroomafnameovereenkomsten, ook wel PPA’s genoemd, af te sluiten.”

Tijd om elektrisch te gaan
Voor lichte bedrijfswagens is de overstap naar elektrisch financieel een slimme keuze, concludeert Serrano. “Dus als je kunt, ga dan voor elektrisch. Voor middelzware bedrijfswagens maken overheidssteun en verwachte prijsdalingen door schaalvoordelen de overstap naar batterij-elektrisch aantrekkelijk. Maar voor zware bedrijfswagens blijft aardgas vooralsnog de meest voordelige optie.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 april 2025

Tour Facilitair 2025: fiets jij 80 km mee?

Nadat The Food Office, Vepa the furniture factory en HEYDAY Facility Management jarenlang de Tour Facilitair hebben georganiseerd, sluiten nu ook EW Facility Services en MAAS aan. “Samen zijn...

06 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga...

17 maart 2025

Schrijf jouw nieuwe medewerkers snel en foutloos in met NOCORE ONLINE

Nocore en Recruition vereenvoudigden het wervingsproces voor schoonmaakbedrijven door vacatures automatisch te publiceren en sollicitaties centraal te beheren. Nu zetten ze een stap verder: met Nocore Online de...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

19 oktober 2023

De facilitaire koppen bij elkaar

Op 1 november 2023 vindt er een breed facilitair overleg plaats. Dan steken de voorzitters en directies van facilitaire organisaties in de schoonmaakbranche de koppen bij elkaar om van...

08 mei 2020

OSB alert: “Corona brengt veel onrust: vergeet schoonmakers in zorg en onderwijs niet bij testen op corona”

Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) roept op om bij het testen op Covid-19 in de zorg en onderwijs de schoonmakers niet te vergeten. Jeroen Veldboer (directeur OSB): “In veel...

12 januari 2024

Vieze treinen vragen om andere schoonmaak-aanpak. Heb jij een idee?

Treinstellen blijken van buiten én binnen te vervuilen. De reden? Personeelstekorten. Hoe gaat de NS dit oplossen? Een andere aanpak is gewenst en gevraagd. Daar doen NS en Rover...

16 oktober 2023

Terugblik Captains of Cleaning van 12 oktober 2023

Heb je de aflevering van Captains of Cleaning op 12 oktober 2023 gemist? Bekijk deze hier: Home | Captains or Cleaning (captainsofcleaning.com) In deze aflevering dook presentator Rens de...