12 mei 2025

Onderzoek RaboResearch: Lichte en middelzware elektrische bedrijfswagens economisch interessant 

Uit onderzoek van RaboResearch blijkt dat het voor Nederlandse bedrijven vanuit kostenoverwegingen steeds interessanter wordt om het bedrijfswagenpark te elektrificeren. De totale eigendomskosten van lichte en middelzware elektrische wagens vallen al gunstig uit. Voor zware voertuigen is nog een weg te gaan.

RaboResearch heeft de concurrentiepositie van batterij-elektrische bedrijfswagens op de Nederlandse markt onderzocht. José Serrano, analist Energietransitie bij RaboResearch, heeft voor de verschillende categorieën voertuigen gekeken naar de impact van beleidsmaatregelen, schaalvoordelen en de batterijprijzen. Hij deelt de uitkomsten van het rapport: www.rabobank.nl/kennis

Lichte bedrijfswagens: elektrisch is de voordeligste keuze
Serrano wijst erop dat lichte batterij-elektrische bedrijfswagens (LCV’s) het goedkoopst zijn in hun categorie, zelfs zonder overheidssteun. “Dit komt door de lagere brandstof- en onderhoudskosten. Hierdoor zijn er veel meer van zulke wagens bijgekomen. In 2023 ging het om 13% van alle nieuwe voertuigregistraties in Nederland. Dat is negen keer zoveel als in 2020.”

Middelzware bedrijfswagens: overheidssteun maakt elektrisch aantrekkelijk
Voor middelzware bedrijfswagens (MCV’s) zijn voertuigen op gecomprimeerd aardgas momenteel het voordeligst. “Dankzij subsidies en de verwachte stijging van fossiele brandstofkosten door het EU-emissiehandelssysteem, worden in de toekomst batterij-elektrische MCV’s echter de voordeligste optie,” benadrukt Serrano.

Zware bedrijfswagens: elektrisch nog niet concurrerend
Ondanks subsidies en andere steunmaatregelen blijven zware batterij-elektrische bedrijfswagens (HCV’s) duurder dan hun fossiele tegenhangers. Voor deze categorie is rijden op aardgas momenteel de meest voordelige optie vanwege de lagere brandstofkosten.

Schaalvoordelen en dalende batterijprijzen
“We verwachten wel dat door schaalvoordelen en dalende batterijprijzen de totale eigendomskosten van batterij-elektrische MCV’s en HCV’s wat lager worden in de toekomst. Maar zelfs een daling van 30% in batterijkosten zou slechts een prijsverlaging van 6% opleveren, en dan alleen als fabrikanten deze besparingen volledig doorberekenen. Andere factoren spelen namelijk ook een rol bij hoe de prijs wordt vastgesteld. De grootste prijsverlaging zal komen door schaalvoordelen bij de fabrikanten,” licht Serrano toe.

Kostenbesparing door zonne-energie en PPA’s
Bedrijven kunnen volgens Serrano hun elektriciteitskosten verlagen door te investeren in zonnepanelen en batterijen, waardoor ze hun eigen zonnestroom kunnen gebruiken. “Dit kan de brandstofkosten aanzienlijk verlagen en maakt batterij-elektrische HCV’s economisch aantrekkelijker. Daarnaast zouden bedrijven het risico van fluctuerende elektriciteitskosten mogelijk kunnen afdekken door stroomafnameovereenkomsten, ook wel PPA’s genoemd, af te sluiten.”

Tijd om elektrisch te gaan
Voor lichte bedrijfswagens is de overstap naar elektrisch financieel een slimme keuze, concludeert Serrano. “Dus als je kunt, ga dan voor elektrisch. Voor middelzware bedrijfswagens maken overheidssteun en verwachte prijsdalingen door schaalvoordelen de overstap naar batterij-elektrisch aantrekkelijk. Maar voor zware bedrijfswagens blijft aardgas vooralsnog de meest voordelige optie.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juni 2023

Op zoek naar een nieuwe collega? Klop bij Social Cleania aan!

Stef Martens, 27 jaar, in het najaar van 2022 gestart met Social Cleania. Een start up met een enorme groei. Nu al. “Het is een uit de hand gelopen...

27 september 2023

Katrin: “Wij geloven niet meer in advertenties in vakbladen, wel in persoonlijke contact”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen voor de vijfde keer plaats. Exposanten vertellen in een serie over hun deelname van de afgelopen jaren. Vandaag is KATRIN hygiënepapier  aan de beurt,...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

13 augustus 2024

Zomer-sport-serie (3): Schoonmaak supports sport

Schoonmaak en topsport. Een eenheid. Het gaat altijd door om de beste prestaties te kunnen bereiken. De eenheid uit zich ook in betrokkenheid. Zo zijn er meerdere bedrijven die...

02 februari 2024

#FotoFriday Stalen Trappen Reiniging

Sebastiaan Gregoire, mede-eigenaar Schoon Westland,  is trots op de uitvoering van deze specialistische schoonmaakopdracht: het reinigen van een stalen trap. Hij complimenteert medewerker Raymond die de klus, ‘als echte...

19 maart 2025

Schoonmaker in the spotlight: Anja’s missie in de trein

Schoonmakend Nederland maakt opnieuw een serie portretten van schoonmakers. Eén daarvan is Anja Zijderveld, die elke ochtend met plezier naar haar werk gaat. “Ik reis mee op de treinen...

20 november 2023

Steekpartij kost schoonmaker het leven

Zondagochtend 19 november 2023 werd Utrecht opgeschrikt door een steekpartij in TivoliVredenburg. Met dodelijke afloop. Een 41-jarige schoonmaker uit Utrecht kwam om het leven. We wensen zijn naasten en...

14 maart 2022

NS Stations continueert samenwerking ICS Groep

NS Stations gunt de Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van 138 stations aan facilitair dienstverlener ICS Groep. Het contract gaat per 1 juli 2022 in voor een periode van...

13 februari 2025

Thierry Aartsen brengt werkbezoek aan glazenwassers

Op 5 februari 2025 bracht Tweede Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) een werkbezoek bij Amphia Ziekenhuis in Breda. Hij keek niet alleen toe, maar ging mee aan het werk. De...

21 mei 2024

Hoe verloopt de integratie van AIRBO bij Numatic? Een update.

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic AIRBO BV overgenomen. Met deze overname zet het bedrijf de activiteiten voort van de fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers. De overgang...