25 februari 2025

Blog Geert van de Laar: Goed opdrachtgeverschap: van een goede deal naar een grote impact

Als opdrachtgever heb je het goed geregeld. Je kiest voor betrouwbare partners, stelt eerlijke eisen en zorgt voor afspraken die helder en uitvoerbaar zijn. Dat is een stevige basis waarop zowel jouw organisatie als jouw opdrachtnemers kunnen bouwen. Maar wat als je verder kijkt? Zeker in deze tijden van arbeidskrapte. Voor jezelf, maar zeker ook voor je leveranciers, je keten-partners. Wat als je niet alleen kiest voor de beste deal, maar ook een blijvende, positieve impact maakt op de mensen achter de dienst?

Bij elke dienst die je inkoopt, staan mensen centraal. De schoonmaker die zorgdraagt voor frisse werkruimtes, de beveiliger die zorgdraagt voor een veilige werkomgeving, de cateringmedewerker die met passie een lunch verzorgt. Het zijn (te) vaak onzichtbare krachten, maar hun werk is van onschatbare waarde voor je organisatie. Goed opdrachtgeverschap betekent niet alleen dat je afspraken maakt over prijs en kwaliteit, maar ook dat je oog hebt voor deze mensen. En daar ligt de kans om het verschil te maken.

Je bent al op de goede weg
Jouw keuzes laten zien dat je verantwoordelijkheid neemt. Je sluit eerlijke contracten, je kiest voor kwaliteit boven prijs en je werkt met partijen die je kunt vertrouwen. Dat is een belangrijke stap in de richting van verantwoord marktgedrag. Maar wist je dat je met een paar extra stappen nog veel meer kunt bereiken? Goed opdrachtgeverschap stopt niet bij het contract. Het begint pas echt bij de mensen die de afgesproken diensten uitvoeren.

De volgende stap: oog voor de medewerker achter de dienst
Wil jij als opdrachtgever een stap verder gaan? Denk dan na over hoe je invloed kunt uitoefenen op de werk- en leefomstandigheden van de medewerkers die het werk doen. Dit zijn drie concrete manieren om jouw impact te vergroten:

Stimuleer goede arbeidsomstandigheden
Vraag in aanbestedingen niet alleen naar prestaties en kosten, maar ook naar de manier waarop de opdrachtnemer zorgt voor zijn personeel. Hoe wordt werkdruk beheerst? Hoe zorgt de opdrachtnemer voor ontwikkelingskansen, voor opleidingen, en welzijn? Deze aspecten meenemen in je eisen laat zien dat je de mens centraal stelt en stuurt op duurzame arbeidsomstandigheden. Vraag wél om concrete, uitgewerkte casussen! Een goede intentie van de dienstverlener is mooi, mooier is als er sprekende voorbeelden uit de praktijk gegeven worden.
Werk samen aan meer kwaliteit en werkplezier
Ga in gesprek met je opdrachtnemers en zeker ook met de medewerkers die dagelijks het werk uitvoeren. Waarom niet minimaal eenmaal per jaar als opdrachtgever aansluiten bij een regulier werkoverleg? Vraag naar hun ervaringen, aandachtspunten en ideeën. Hoe ervaren zij de werkdruk? Wat hebben zij nodig om hun werk nog beter te kunnen doen? Dit soort gesprekken creëren niet alleen waardevolle inzichten, maar ook een gevoel van betrokkenheid. Je laat zien dat hun werk ertoe doet.

Investeer in partners die het verschil maken
Kies bewust voor opdrachtnemers die investeren in hun mensen en die te boek staan als innovatieve partijen. Bijvoorbeeld op het gebied van recruitment. Vraag ook om cijfers rondom inleen en inzet van zzp’ers, om uitkomsten van medewerkerstevredenheidsonderzoeken, om verzuimcijfers. Allemaal indicatoren over het welzijn en de cultuur binnen organisaties. Of het nu gaat om een leefbaar loon, opleidingsmogelijkheden of betere werkcondities. De partners die dit bieden, versterken niet alleen hun eigen organisatie, maar ook de kwaliteit van de diensten die zij aan jou leveren. Deze investering betaalt zich altijd terug in de vorm van betere resultaten en een duurzame relatie.

Sluit je aan bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Door aan te sluiten bij onze Code onderstreep je het belang van goed opdrachtgeverschap. En via onze nieuwsbrieven geven wij je inzicht over wat andere partijen doen aan verbetering van de keten van dienstverlening. En uiteraard stel je aan jouw ketenpartner de eis om zich aan te sluiten bij onze Code.

Het resultaat: een keten met impact
Als opdrachtgever ben je een belangrijke schakel in de keten. Door bewust oog te hebben voor de medewerker achter de dienst, versterk je niet alleen jouwpositie als verantwoordelijke partij, maar draag je ook bij aan een eerlijke en duurzame markt. Het effect reikt verder dan je eigen organisatie: je inspireert andere opdrachtgevers, opdrachtnemers en medewerkers om samen te bouwen aan een sterke keten met oog voor mensen.

De mens maakt het verschil
In de wereld van aanbestedingen en contracten is het soms makkelijk om de focus te leggen op cijfers, doelen en KPI’s. We zien dat nog vaak bij aanbestedingen! Maar achter die getallen staan altijd mensen. Mensen die dagelijks zorgen dat jouw organisatie optimaal kan draaien. Door ook voor hen verantwoordelijkheid te nemen, geef je een krachtige invulling aan goed opdrachtgeverschap.

Jouw impact begint nu
Je hebt al laten zien dat je kiest voor verantwoord marktgedrag. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten. Kijk verder dan de cijfers en zie de mens achter de dienst. Durf te investeren in arbeidsomstandigheden, werkplezier en waardering. Want goed opdrachtgeverschap is meer dan een zakelijke keuze: het is een kans om het verschil te maken.

Pak die kans. En laat zien dat je niet alleen goede deals sluit, maar ook grote impact maakt.

Geert van de Laar
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 oktober 2019

De sterren van BOMA machinery live in actie op Schoonmaak Vakdagen

“BOMA is niet zomaar een groothandel. Nee, wij leveren een oplossing voor alle facetten van de schoonmaak op het gebied van middelen en materialen. Dus het houdt niet op...

05 april 2024

#FOTOFRIDAY Cursisten tonen trots hun vak

“Hoe leuk is dit?! Geregeld ontvangen wij foto’s van mensen die onlangs een opleiding bij ons hebben gevolgd en hetgeen zij tijdens de opleiding hebben geleerd, in de praktijk...

13 september 2024

#FOTOFRIDAY Nefco 40 jaar in dienst bij SMB Willems

Begin september was 𝗡𝗲𝗳𝗰𝗼 𝗽𝗿𝗲𝗰𝗶𝗲𝘀 𝟰𝟬 𝗷𝗮𝗮𝗿 i𝗻 𝗱𝗶𝗲𝗻𝘀𝘁 𝗯𝗶𝗷 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀. “𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗸𝗲𝗲𝗿 𝗶𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝗱𝗮𝗻 𝘃𝗶𝗷𝗳𝘁𝗶𝗴𝗷𝗮𝗿𝗶𝗴𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗮𝗮𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗦𝗠𝗕 𝗪𝗶𝗹𝗹𝗲𝗺𝘀 𝗱𝗮𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿...

11 mei 2024

’Co-bot’ wordt collega van schoonmaker’

De Telegraaf en andere nieuwssites delen de reactie van Robert Stelling, directeur Interclean, over de rol van de robots in schoonmaak. “Schoonmakers in Nederland hoeven de opkomst van robots...

22 december 2024

EW deelt kerstgevoel met gratis voedselpakketten

Medewerkers van EW Facility Services staken de handen uit de mouwen bij De Blauwe Tomaat. Ze pakten kerstvoedselpakketten in en deelden deze uit. De waardering van de ontvangers gaf...

07 november 2022

“Dankzij deze beurs laat je jouw schoonmaakteam beter en efficiënter presteren”

15 en 16 november 2022 staan in het teken van de Schoonmaak Vakdagen. Deze vakbeurs voor Nederland en Vlaanderen biedt met een volle beursvloer én zeer interessant kennisprogramma een...

02 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met...

17 januari 2023

Energielijst 2023: meer geld beschikbaar voor duurzame investeringen van bedrijven

Wil je duurzaam investeren, maar twijfel je nog? De overheid stelt dit jaar € 249 miljoen beschikbaar aan ondernemers die willen investeren in energiezuinige technieken via de regeling Energie-investeringsaftrek...

06 februari 2019

Wordt Heracles voetbalstadion het Asito Stadion?

Gaat het Heracles Stadion na AFAS Stadion en Philips Stadion de naam Asito Stadion dragen? Het eerste eredivisiestadion met een ‘schoonmaaknaam’? Op 1 juli weten we het. Asito en Heracles...

14 november 2019

CSU en 400 relaties stappen in de wondere wereld van hospitality en ontrafelen geheimen

“Heeft de wondere wereld van Hospitality nog geheimen voor u?” Mooie prikkelende uitnodiging voor het 6e CSU Hospitality Congres op 14 november in het theater van de belevingsrijke Efteling. Een...