25 februari 2025

Blog Geert van de Laar: Goed opdrachtgeverschap: van een goede deal naar een grote impact

Als opdrachtgever heb je het goed geregeld. Je kiest voor betrouwbare partners, stelt eerlijke eisen en zorgt voor afspraken die helder en uitvoerbaar zijn. Dat is een stevige basis waarop zowel jouw organisatie als jouw opdrachtnemers kunnen bouwen. Maar wat als je verder kijkt? Zeker in deze tijden van arbeidskrapte. Voor jezelf, maar zeker ook voor je leveranciers, je keten-partners. Wat als je niet alleen kiest voor de beste deal, maar ook een blijvende, positieve impact maakt op de mensen achter de dienst?

Bij elke dienst die je inkoopt, staan mensen centraal. De schoonmaker die zorgdraagt voor frisse werkruimtes, de beveiliger die zorgdraagt voor een veilige werkomgeving, de cateringmedewerker die met passie een lunch verzorgt. Het zijn (te) vaak onzichtbare krachten, maar hun werk is van onschatbare waarde voor je organisatie. Goed opdrachtgeverschap betekent niet alleen dat je afspraken maakt over prijs en kwaliteit, maar ook dat je oog hebt voor deze mensen. En daar ligt de kans om het verschil te maken.

Je bent al op de goede weg
Jouw keuzes laten zien dat je verantwoordelijkheid neemt. Je sluit eerlijke contracten, je kiest voor kwaliteit boven prijs en je werkt met partijen die je kunt vertrouwen. Dat is een belangrijke stap in de richting van verantwoord marktgedrag. Maar wist je dat je met een paar extra stappen nog veel meer kunt bereiken? Goed opdrachtgeverschap stopt niet bij het contract. Het begint pas echt bij de mensen die de afgesproken diensten uitvoeren.

De volgende stap: oog voor de medewerker achter de dienst
Wil jij als opdrachtgever een stap verder gaan? Denk dan na over hoe je invloed kunt uitoefenen op de werk- en leefomstandigheden van de medewerkers die het werk doen. Dit zijn drie concrete manieren om jouw impact te vergroten:

Stimuleer goede arbeidsomstandigheden
Vraag in aanbestedingen niet alleen naar prestaties en kosten, maar ook naar de manier waarop de opdrachtnemer zorgt voor zijn personeel. Hoe wordt werkdruk beheerst? Hoe zorgt de opdrachtnemer voor ontwikkelingskansen, voor opleidingen, en welzijn? Deze aspecten meenemen in je eisen laat zien dat je de mens centraal stelt en stuurt op duurzame arbeidsomstandigheden. Vraag wél om concrete, uitgewerkte casussen! Een goede intentie van de dienstverlener is mooi, mooier is als er sprekende voorbeelden uit de praktijk gegeven worden.
Werk samen aan meer kwaliteit en werkplezier
Ga in gesprek met je opdrachtnemers en zeker ook met de medewerkers die dagelijks het werk uitvoeren. Waarom niet minimaal eenmaal per jaar als opdrachtgever aansluiten bij een regulier werkoverleg? Vraag naar hun ervaringen, aandachtspunten en ideeën. Hoe ervaren zij de werkdruk? Wat hebben zij nodig om hun werk nog beter te kunnen doen? Dit soort gesprekken creëren niet alleen waardevolle inzichten, maar ook een gevoel van betrokkenheid. Je laat zien dat hun werk ertoe doet.

Investeer in partners die het verschil maken
Kies bewust voor opdrachtnemers die investeren in hun mensen en die te boek staan als innovatieve partijen. Bijvoorbeeld op het gebied van recruitment. Vraag ook om cijfers rondom inleen en inzet van zzp’ers, om uitkomsten van medewerkerstevredenheidsonderzoeken, om verzuimcijfers. Allemaal indicatoren over het welzijn en de cultuur binnen organisaties. Of het nu gaat om een leefbaar loon, opleidingsmogelijkheden of betere werkcondities. De partners die dit bieden, versterken niet alleen hun eigen organisatie, maar ook de kwaliteit van de diensten die zij aan jou leveren. Deze investering betaalt zich altijd terug in de vorm van betere resultaten en een duurzame relatie.

Sluit je aan bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Door aan te sluiten bij onze Code onderstreep je het belang van goed opdrachtgeverschap. En via onze nieuwsbrieven geven wij je inzicht over wat andere partijen doen aan verbetering van de keten van dienstverlening. En uiteraard stel je aan jouw ketenpartner de eis om zich aan te sluiten bij onze Code.

Het resultaat: een keten met impact
Als opdrachtgever ben je een belangrijke schakel in de keten. Door bewust oog te hebben voor de medewerker achter de dienst, versterk je niet alleen jouwpositie als verantwoordelijke partij, maar draag je ook bij aan een eerlijke en duurzame markt. Het effect reikt verder dan je eigen organisatie: je inspireert andere opdrachtgevers, opdrachtnemers en medewerkers om samen te bouwen aan een sterke keten met oog voor mensen.

De mens maakt het verschil
In de wereld van aanbestedingen en contracten is het soms makkelijk om de focus te leggen op cijfers, doelen en KPI’s. We zien dat nog vaak bij aanbestedingen! Maar achter die getallen staan altijd mensen. Mensen die dagelijks zorgen dat jouw organisatie optimaal kan draaien. Door ook voor hen verantwoordelijkheid te nemen, geef je een krachtige invulling aan goed opdrachtgeverschap.

Jouw impact begint nu
Je hebt al laten zien dat je kiest voor verantwoord marktgedrag. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten. Kijk verder dan de cijfers en zie de mens achter de dienst. Durf te investeren in arbeidsomstandigheden, werkplezier en waardering. Want goed opdrachtgeverschap is meer dan een zakelijke keuze: het is een kans om het verschil te maken.

Pak die kans. En laat zien dat je niet alleen goede deals sluit, maar ook grote impact maakt.

Geert van de Laar
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2025

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met Integrated Facility Management

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services hebben hun samenwerking verder uitgebreid. ISS verzorgt nu naast het bestaande facility management ook catering, receptie, schoonmaak en glasbewassing. Daarmee kiest Keune voor...

03 december 2024

Organic Cleaning Solutions, Qualis Insight & NCS bundelen krachten voor duurzame schoonmaakoplossingen

Organic Cleaning Solution, Qualis Insight en NCS hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om samen kennis te delen en innovatie te stimuleren rondom het gebruik van Bio-Organic Catalyst in de schoonmaakbranche.

20 augustus 2025

Toeslagen aanvragen kan tot 1 september 2025

Toeslagen zijn er om mensen financieel te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het betalen van een deel van de zorgverzekering of huur. Toch vraagt 1 op de 10 mensen die hier...

30 juli 2025

Asito ontvangt hoogste erkenning voor sociaal ondernemen met certificaat PSO 30+

Werken bij Asito betekent volgens het bedrijf kansen krijgen. Daarom startte ze negen jaar geleden het Asito werkbedrijf. Een organisatieonderdeel dat zich volledig richt op het creëren van werkplekken...

12 december 2019

Charles Scholte (SVS) over toekomst schoonmaak: “Eisen aan schoonmaker nemen steeds verder toe”

Vijf jaar geleden ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Schoonmaker van het Jaar Jan Harkema krijgt gepersonaliseerde stofzuiger

Weska Schoonmaakproducten feliciteert de winnaar van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar: Jan Harkema van SVP Schoonmaakdiensten. Als cadeau ontving hij een gepersonaliseerde Numatic stofzuiger. Nu kan...

19 januari 2024

#PODCAST: ‘Ook IKEA zegt het…… Alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus ook de SROI in aanbestedingen’

Octavia Siertsema en Peter Streefkerk gaan in de 68ste aflevering van hun podcastserie in op social return, een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grote(re)...

12 mei 2025

Cor Voogd (Vileda Professional): “De overname voelt als het beste van twee werelden”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions (FHCS), het moederbedrijf van Vileda Professional, het Duitse Vermop over. Een strategische stap die niet alleen het productassortiment verbreedde, maar...

22 maart 2024

Spectro bouwt nieuw, duurzaam hoofdkantoor

In het tweede kwartaal van 2024 start Spectro met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor aan de Drontermeer 14 te Oss. Om het groeiende team meer ruimte te bieden...

06 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga...