25 februari 2025

Blog Geert van de Laar: Goed opdrachtgeverschap: van een goede deal naar een grote impact

Als opdrachtgever heb je het goed geregeld. Je kiest voor betrouwbare partners, stelt eerlijke eisen en zorgt voor afspraken die helder en uitvoerbaar zijn. Dat is een stevige basis waarop zowel jouw organisatie als jouw opdrachtnemers kunnen bouwen. Maar wat als je verder kijkt? Zeker in deze tijden van arbeidskrapte. Voor jezelf, maar zeker ook voor je leveranciers, je keten-partners. Wat als je niet alleen kiest voor de beste deal, maar ook een blijvende, positieve impact maakt op de mensen achter de dienst?

Bij elke dienst die je inkoopt, staan mensen centraal. De schoonmaker die zorgdraagt voor frisse werkruimtes, de beveiliger die zorgdraagt voor een veilige werkomgeving, de cateringmedewerker die met passie een lunch verzorgt. Het zijn (te) vaak onzichtbare krachten, maar hun werk is van onschatbare waarde voor je organisatie. Goed opdrachtgeverschap betekent niet alleen dat je afspraken maakt over prijs en kwaliteit, maar ook dat je oog hebt voor deze mensen. En daar ligt de kans om het verschil te maken.

Je bent al op de goede weg
Jouw keuzes laten zien dat je verantwoordelijkheid neemt. Je sluit eerlijke contracten, je kiest voor kwaliteit boven prijs en je werkt met partijen die je kunt vertrouwen. Dat is een belangrijke stap in de richting van verantwoord marktgedrag. Maar wist je dat je met een paar extra stappen nog veel meer kunt bereiken? Goed opdrachtgeverschap stopt niet bij het contract. Het begint pas echt bij de mensen die de afgesproken diensten uitvoeren.

De volgende stap: oog voor de medewerker achter de dienst
Wil jij als opdrachtgever een stap verder gaan? Denk dan na over hoe je invloed kunt uitoefenen op de werk- en leefomstandigheden van de medewerkers die het werk doen. Dit zijn drie concrete manieren om jouw impact te vergroten:

Stimuleer goede arbeidsomstandigheden
Vraag in aanbestedingen niet alleen naar prestaties en kosten, maar ook naar de manier waarop de opdrachtnemer zorgt voor zijn personeel. Hoe wordt werkdruk beheerst? Hoe zorgt de opdrachtnemer voor ontwikkelingskansen, voor opleidingen, en welzijn? Deze aspecten meenemen in je eisen laat zien dat je de mens centraal stelt en stuurt op duurzame arbeidsomstandigheden. Vraag wél om concrete, uitgewerkte casussen! Een goede intentie van de dienstverlener is mooi, mooier is als er sprekende voorbeelden uit de praktijk gegeven worden.
Werk samen aan meer kwaliteit en werkplezier
Ga in gesprek met je opdrachtnemers en zeker ook met de medewerkers die dagelijks het werk uitvoeren. Waarom niet minimaal eenmaal per jaar als opdrachtgever aansluiten bij een regulier werkoverleg? Vraag naar hun ervaringen, aandachtspunten en ideeën. Hoe ervaren zij de werkdruk? Wat hebben zij nodig om hun werk nog beter te kunnen doen? Dit soort gesprekken creëren niet alleen waardevolle inzichten, maar ook een gevoel van betrokkenheid. Je laat zien dat hun werk ertoe doet.

Investeer in partners die het verschil maken
Kies bewust voor opdrachtnemers die investeren in hun mensen en die te boek staan als innovatieve partijen. Bijvoorbeeld op het gebied van recruitment. Vraag ook om cijfers rondom inleen en inzet van zzp’ers, om uitkomsten van medewerkerstevredenheidsonderzoeken, om verzuimcijfers. Allemaal indicatoren over het welzijn en de cultuur binnen organisaties. Of het nu gaat om een leefbaar loon, opleidingsmogelijkheden of betere werkcondities. De partners die dit bieden, versterken niet alleen hun eigen organisatie, maar ook de kwaliteit van de diensten die zij aan jou leveren. Deze investering betaalt zich altijd terug in de vorm van betere resultaten en een duurzame relatie.

Sluit je aan bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Door aan te sluiten bij onze Code onderstreep je het belang van goed opdrachtgeverschap. En via onze nieuwsbrieven geven wij je inzicht over wat andere partijen doen aan verbetering van de keten van dienstverlening. En uiteraard stel je aan jouw ketenpartner de eis om zich aan te sluiten bij onze Code.

Het resultaat: een keten met impact
Als opdrachtgever ben je een belangrijke schakel in de keten. Door bewust oog te hebben voor de medewerker achter de dienst, versterk je niet alleen jouwpositie als verantwoordelijke partij, maar draag je ook bij aan een eerlijke en duurzame markt. Het effect reikt verder dan je eigen organisatie: je inspireert andere opdrachtgevers, opdrachtnemers en medewerkers om samen te bouwen aan een sterke keten met oog voor mensen.

De mens maakt het verschil
In de wereld van aanbestedingen en contracten is het soms makkelijk om de focus te leggen op cijfers, doelen en KPI’s. We zien dat nog vaak bij aanbestedingen! Maar achter die getallen staan altijd mensen. Mensen die dagelijks zorgen dat jouw organisatie optimaal kan draaien. Door ook voor hen verantwoordelijkheid te nemen, geef je een krachtige invulling aan goed opdrachtgeverschap.

Jouw impact begint nu
Je hebt al laten zien dat je kiest voor verantwoord marktgedrag. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten. Kijk verder dan de cijfers en zie de mens achter de dienst. Durf te investeren in arbeidsomstandigheden, werkplezier en waardering. Want goed opdrachtgeverschap is meer dan een zakelijke keuze: het is een kans om het verschil te maken.

Pak die kans. En laat zien dat je niet alleen goede deals sluit, maar ook grote impact maakt.

Geert van de Laar
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...

12 november 2018

HvA/UvA, Nederrijn, Gom en Toekomst in finale Best Practice Award

Op donderdag 24 januari 2019 wordt voor de zevende keer de Best Practice Award uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in de Jaarbeurs Utrecht. Welke vier Best...

28 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Vileda Professional presenteert 2 nieuwigheden

Op donderdag 7 en vrijdag 8 februari vindt de 4e editie van zorgbeurs Soins et Santé plaats in Namur Expo (België). Op hét ontmoetingsplatform voor 4000 professionals uit de...

07 februari 2024

Nano Elements: “Join the movement’ voor duurzamer en effectiever schoonmaken”

Nano Elements is op een missie: het bedrijf wil de levensduur van producten en materialen, het rendement verhogen en een positieve bijdrage leveren aan de ecologische voetafdruk. Ze zijn...

30 oktober 2023

#ONDERZOEK: Hoe innovatief is facilitair Nederland?

CSU start voor het zesde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024. Dit jaar gaat het schoonmaakbedrijf een stap verder: met het onderzoek ‘Van Facilitair naar...

03 februari 2025

Pact Ondernemingsklimaat moet regeldruk MKB verminderen

Regeldruk is voor veel MKB-ondernemers in Nederland de grootste frustratie. Daarom werkt politiek Den Haag aan een concreet plan om het ondernemersklimaat te verbeteren. Het plan moet voor zomer...

17 juli 2024

Hago Zorg wordt Vebego Zorgservice

Vanaf 1 januari 2025 kleurt Hago Zorg paars onder een nieuwe naam: Vebego Zorgservice. De nieuwe naam en frisse uitstraling zorgen voor een duidelijkere positionering, gericht op duurzame innovatie...

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

10 juni 2022

#FotoFriday: Vakbeurs Facilitair

Kijk mee naar de ‘schoonmaak’ op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer:      Ben je nog niet naar deze vakbeurs geweest? Ga dan vandaag nog even langs. De beurs is...

07 november 2018

Nieuw Alpheios vloeronderhoudsconcept zonder jaarlijks strippen en polymeren

Alpheios introduceert een onderhoudsconcept dat alles bevat om uw elastische vloeren te reinigen en te onderhouden met een langdurig resultaat zonder dat er jaarlijks gestript en gepolymeerd hoeft te...