25 februari 2025

Blog Geert van de Laar: Goed opdrachtgeverschap: van een goede deal naar een grote impact

Als opdrachtgever heb je het goed geregeld. Je kiest voor betrouwbare partners, stelt eerlijke eisen en zorgt voor afspraken die helder en uitvoerbaar zijn. Dat is een stevige basis waarop zowel jouw organisatie als jouw opdrachtnemers kunnen bouwen. Maar wat als je verder kijkt? Zeker in deze tijden van arbeidskrapte. Voor jezelf, maar zeker ook voor je leveranciers, je keten-partners. Wat als je niet alleen kiest voor de beste deal, maar ook een blijvende, positieve impact maakt op de mensen achter de dienst?

Bij elke dienst die je inkoopt, staan mensen centraal. De schoonmaker die zorgdraagt voor frisse werkruimtes, de beveiliger die zorgdraagt voor een veilige werkomgeving, de cateringmedewerker die met passie een lunch verzorgt. Het zijn (te) vaak onzichtbare krachten, maar hun werk is van onschatbare waarde voor je organisatie. Goed opdrachtgeverschap betekent niet alleen dat je afspraken maakt over prijs en kwaliteit, maar ook dat je oog hebt voor deze mensen. En daar ligt de kans om het verschil te maken.

Je bent al op de goede weg
Jouw keuzes laten zien dat je verantwoordelijkheid neemt. Je sluit eerlijke contracten, je kiest voor kwaliteit boven prijs en je werkt met partijen die je kunt vertrouwen. Dat is een belangrijke stap in de richting van verantwoord marktgedrag. Maar wist je dat je met een paar extra stappen nog veel meer kunt bereiken? Goed opdrachtgeverschap stopt niet bij het contract. Het begint pas echt bij de mensen die de afgesproken diensten uitvoeren.

De volgende stap: oog voor de medewerker achter de dienst
Wil jij als opdrachtgever een stap verder gaan? Denk dan na over hoe je invloed kunt uitoefenen op de werk- en leefomstandigheden van de medewerkers die het werk doen. Dit zijn drie concrete manieren om jouw impact te vergroten:

Stimuleer goede arbeidsomstandigheden
Vraag in aanbestedingen niet alleen naar prestaties en kosten, maar ook naar de manier waarop de opdrachtnemer zorgt voor zijn personeel. Hoe wordt werkdruk beheerst? Hoe zorgt de opdrachtnemer voor ontwikkelingskansen, voor opleidingen, en welzijn? Deze aspecten meenemen in je eisen laat zien dat je de mens centraal stelt en stuurt op duurzame arbeidsomstandigheden. Vraag wél om concrete, uitgewerkte casussen! Een goede intentie van de dienstverlener is mooi, mooier is als er sprekende voorbeelden uit de praktijk gegeven worden.
Werk samen aan meer kwaliteit en werkplezier
Ga in gesprek met je opdrachtnemers en zeker ook met de medewerkers die dagelijks het werk uitvoeren. Waarom niet minimaal eenmaal per jaar als opdrachtgever aansluiten bij een regulier werkoverleg? Vraag naar hun ervaringen, aandachtspunten en ideeën. Hoe ervaren zij de werkdruk? Wat hebben zij nodig om hun werk nog beter te kunnen doen? Dit soort gesprekken creëren niet alleen waardevolle inzichten, maar ook een gevoel van betrokkenheid. Je laat zien dat hun werk ertoe doet.

Investeer in partners die het verschil maken
Kies bewust voor opdrachtnemers die investeren in hun mensen en die te boek staan als innovatieve partijen. Bijvoorbeeld op het gebied van recruitment. Vraag ook om cijfers rondom inleen en inzet van zzp’ers, om uitkomsten van medewerkerstevredenheidsonderzoeken, om verzuimcijfers. Allemaal indicatoren over het welzijn en de cultuur binnen organisaties. Of het nu gaat om een leefbaar loon, opleidingsmogelijkheden of betere werkcondities. De partners die dit bieden, versterken niet alleen hun eigen organisatie, maar ook de kwaliteit van de diensten die zij aan jou leveren. Deze investering betaalt zich altijd terug in de vorm van betere resultaten en een duurzame relatie.

Sluit je aan bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Door aan te sluiten bij onze Code onderstreep je het belang van goed opdrachtgeverschap. En via onze nieuwsbrieven geven wij je inzicht over wat andere partijen doen aan verbetering van de keten van dienstverlening. En uiteraard stel je aan jouw ketenpartner de eis om zich aan te sluiten bij onze Code.

Het resultaat: een keten met impact
Als opdrachtgever ben je een belangrijke schakel in de keten. Door bewust oog te hebben voor de medewerker achter de dienst, versterk je niet alleen jouwpositie als verantwoordelijke partij, maar draag je ook bij aan een eerlijke en duurzame markt. Het effect reikt verder dan je eigen organisatie: je inspireert andere opdrachtgevers, opdrachtnemers en medewerkers om samen te bouwen aan een sterke keten met oog voor mensen.

De mens maakt het verschil
In de wereld van aanbestedingen en contracten is het soms makkelijk om de focus te leggen op cijfers, doelen en KPI’s. We zien dat nog vaak bij aanbestedingen! Maar achter die getallen staan altijd mensen. Mensen die dagelijks zorgen dat jouw organisatie optimaal kan draaien. Door ook voor hen verantwoordelijkheid te nemen, geef je een krachtige invulling aan goed opdrachtgeverschap.

Jouw impact begint nu
Je hebt al laten zien dat je kiest voor verantwoord marktgedrag. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten. Kijk verder dan de cijfers en zie de mens achter de dienst. Durf te investeren in arbeidsomstandigheden, werkplezier en waardering. Want goed opdrachtgeverschap is meer dan een zakelijke keuze: het is een kans om het verschil te maken.

Pak die kans. En laat zien dat je niet alleen goede deals sluit, maar ook grote impact maakt.

Geert van de Laar
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a....

13 september 2019

#film Herman Busch 1e vlog: samen zijn we VIP

Hago Zorg heeft een nieuwe koers ingezet, waarvan het cultuurprogramma ‘Samen zijn we VIP’ onderdeel is. VIP staat voor Vakmanschap Interactie en Plezier. Herman Busch, directeur van Hago Zorg,...

15 februari 2024

Hoe integreer je jong talent, GenZ, binnen je bedrijf?

Coach en werkvelddeskundige Harry Nijland ontdekt tijdens presentaties van vierdejaarsstudenten, hoe deze generatie schoolverlaters aankijkt tegen het huidige bedrijfsleven en zich voorbereidt op de volgende fase van hun leven:...

21 mei 2019

28 mei: BOMA Inspiration Day Maak de schoonmaak circulair

Samen op weg naar een circulaire schoonmaak: vandaag de dag is de vraag niet meer óf we circulair moeten gaan werken, maar hoe. Duidelijk is ook dat dit iets is...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

31 mei 2025

Gezien in de media: Julie Allary wint LIVIA Award 2025 in categorie ‘Jong Geweld’

Op donderdag 22 mei 2025 vond in het Belgische Genk de 20e editie plaats van de LIVIA Awards, een initiatief van UNIZO Limburg en de provincie Limburg ter erkenning...

22 november 2023

FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen: de innovatiekracht van techniek

Op de Schoonmaak Vakdagen zijn er ieder jaar weer innovaties bij de stands van exposanten te ontdekken. Ook bij het event van FMNextGen, de jongerencommunity tot veertig jaar van...

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...

20 januari 2025

Blog Edgar van Engelen(Qualis Insight): ‘Samenwerking is nodig op elk niveau’

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): 'De schoonmaakbranche is een multiculturele branche, waarin samenwerking essentieel is. Samenwerking tussen verschillende culturen, verschillende schoonmaakbedrijven, en schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Als je elkaar...

02 oktober 2024

Nederrijn voert MT1000 aan

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout  de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de schoonmaak. Wij delen welke schoonmaakbedrijven in 2024 de hoogste score behalen. Met nieuwkomer...