7 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Ton Funke (Kärcher)

Deze maand, juli 2025, werd Ton Funke lid van ons jongerenplatform FMNextGen. Een platform dat jongeren uit de schoonmaakbranche bij elkaar brengt. Om gelijkgestemden te ontmoeten, om te netwerken en ook voor fun. We vroegen Ton zich voor te stellen en te vertellen waarom hij zich heeft aangesloten bij FMNextGen.

In 2018 richtten we vanuit Schoonmaakjournaal het jongerenplatform FM Next Generation op. Omdat wij in de schoonmaakbranche meerdere jongeren ontmoetten die zich nog niet thuis voelden op netwerkbijeenkomsten met vooral oudere collega’s. Liever spraken zij leeftijdgenoten. We organiseerden een eerste bijeenkomst met meteen al 25 leden. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en ontmoeten de leden elkaar nog steeds, bij een bedrijfbezoek, een dinertafel, of een beurs of  met een sportieve bijeenkomst.

Onlangs werden twee jongeren lid van FMNextGen. Eén daarvan is Ton Funke. We stelden hem enkele vragen.

Wil jij je voorstellen?
“Hoi! Mijn naam is Ton Funke, ik ben 22 jaar en woon samen met mijn vriendin in het prachtige Noordwijk aan Zee. Bij Kärcher Nederland ben ik werkzaam als Junior Accountmanager West.
Mijn werk draait om het adviseren van klanten, waarbij ik hen op maat gemaakte schoonmaakoplossingen bied voor elk vraagstuk. Of het nu gaat om innovatieve reinigingsapparatuur of slimme technologieën, ik zorg ervoor dat onze klanten de juiste tools hebben om hun schoonmaakprocessen te optimaliseren.”

Wat vind je leuk aan werken bij Kärcher en in de schoonmaakbranche?
“Wat ik het leukste aan werken bij Kärcher en in de schoonmaakbranche vind, is de kracht van samenwerking. Het enthousiasme van klanten en het samen bouwen aan oplossingen die echt impact maken is voor mij elke dag weer een bron van energie. Elke keer dat we een uitdaging samen met de klant oplossen en vooruitgang boeken, voel ik dat mijn werk betekenis heeft. Het geeft me zoveel voldoening om echt verschil te maken!”

Waarom ben je lid geworden van FMNextGen?
“Ik ben lid geworden van FMNextGen omdat ik al enige tijd actief ben in de schoonmaakbranche en het belangrijk vind om een sterk netwerk op te bouwen. Door samen te werken met andere jonge professionals kan ik niet alleen leren van hun ervaringen, maar ook mijn eigen kennis en ideeën delen. Het netwerk biedt echt de kans om van elkaar te leren en samen de toekomst van de schoonmaakbranche te vormen.”

Wat wil je samen met andere jongeren in de branche initiëren?
“Een persoonlijk doel dat ik heb, is om samen met andere jongeren meer aandacht te geven aan de schoonmaakbranche, vooral voor diegenen die deze sector nog niet kennen. De schoonmaakbranche biedt zoveel kansen en het is belangrijk om jonge mensen te laten zien wat er allemaal mogelijk is.
Door elkaar te ondersteunen en te inspireren, kunnen we samen een positieve verandering teweegbrengen en de branche verder laten groeien.”

Ook lid worden van FMNextGen?
Ben jij ook tussen de 20-40 jaar en wil je lid worden van jongerenplatform FMNextGen? Lees hier meer info en meld je aan via [email protected]l.

FMNextGen wordt mede mogelijk gemaakt door Nocore, Interclean en Ul-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 augustus 2025

Social Facility wint aanbesteding Rijksoverheid met unieke, duurzame en sociale aanpak

Als ‘kleine’ speler in de markt van kwaliteitsmetingen een grote aanbesteding van de Rijksoverheid winnen. Dat was de droom van Leon Habraken, eigenaar van Social Facility. Een droom waarvan...

22 september 2023

Raggers laat jongeren zien hoe tof het schoonmaakvak is

Vloerverwarming aanleggen, een hologram maken en graven met een graafmachine; op de Techniek Driedaagse van Technet Amstel & Venen kan het allemaal. In drie dagen tijd gaan meer dan...

13 mei 2025

Erik Switsers en Lars Mennekens over BOMA i-mop 46: “Er is naar schoonmakers geluisterd”

In de schoonmaakbranche is het bij innovaties essentieel om de mensen op de werkvloer te betrekken. Zij weten als geen ander wat echt werkt. BOMA Machinery neemt die boodschap...

31 maart 2025

Facility Learning lanceert online cursusplatform voor facilitair professionals

Facility Learning introduceert vanaf 1 april 2025 een uniek online cursusplatform dat alle facilitair professionals in diverse sectoren de kans biedt om zich verder te ontwikkelen. Met een focus...

04 augustus 2025

CSU driedubbel finalist bij European Cleaning & Hygiene Awards 2025

Op 16 juli deelden wij de shortlist van finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025. Onder deze finalisten bevindt zich CSU. Dit schoonmaakbedrijf is in 3 categorien...

09 februari 2024

#FotoFriday WOW schoonmaak-kunstwerken

WOW wat een gaaf project! Karcher en Gros Hygiene hebben samen mooie kunstwerken laten ontwerpen. Karcher deelt op LinkedIn trots foto’s van de trolleys en meldt: “Collega Mike van...

03 februari 2025

Blog Edgar van Engelen: Wat is de impact van trends op de schoonmakers en het schoonmaakvak?

De schoonmaakbranche is voortdurend in beweging. Technologische innovaties, maatschappelijke veranderingen en de groeiende eisen van klanten hebben een grote invloed op de manier waarop schoonmaakwerk wordt uitgevoerd. Maar wat...

10 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Leslie Okyere (NL Connekt)

Het jongerenplatform FMNextGen blijft groeien: ook Leslie Okyere, eigenaar van NL Connekt, heeft zich aangesloten. FMNextGen is het netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche –...

22 maart 2023

Schoonmaaktips voor glasheldere ramen.

Als de zon in het voorjaar op de ramen schijnt, is het vuil dat zich tijdens de wintermaanden op de ramen heeft opgestapeld wel erg goed te zien. Laat...

09 augustus 2019

#filmFriday Kärcher aftermovie over de schoonheid van Tour de France

Achter de schermen bij de Tour de France 2019. Kärcher is Official Cleaning Partner van het Jumbo-Visma team en mocht voor een ‘schone’ tour zorgen. Een flitsende impressie op Franse...