7 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Ton Funke (Kärcher)

Deze maand, juli 2025, werd Ton Funke lid van ons jongerenplatform FMNextGen. Een platform dat jongeren uit de schoonmaakbranche bij elkaar brengt. Om gelijkgestemden te ontmoeten, om te netwerken en ook voor fun. We vroegen Ton zich voor te stellen en te vertellen waarom hij zich heeft aangesloten bij FMNextGen.

In 2018 richtten we vanuit Schoonmaakjournaal het jongerenplatform FM Next Generation op. Omdat wij in de schoonmaakbranche meerdere jongeren ontmoetten die zich nog niet thuis voelden op netwerkbijeenkomsten met vooral oudere collega’s. Liever spraken zij leeftijdgenoten. We organiseerden een eerste bijeenkomst met meteen al 25 leden. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en ontmoeten de leden elkaar nog steeds, bij een bedrijfbezoek, een dinertafel, of een beurs of  met een sportieve bijeenkomst.

Onlangs werden twee jongeren lid van FMNextGen. Eén daarvan is Ton Funke. We stelden hem enkele vragen.

Wil jij je voorstellen?
“Hoi! Mijn naam is Ton Funke, ik ben 22 jaar en woon samen met mijn vriendin in het prachtige Noordwijk aan Zee. Bij Kärcher Nederland ben ik werkzaam als Junior Accountmanager West.
Mijn werk draait om het adviseren van klanten, waarbij ik hen op maat gemaakte schoonmaakoplossingen bied voor elk vraagstuk. Of het nu gaat om innovatieve reinigingsapparatuur of slimme technologieën, ik zorg ervoor dat onze klanten de juiste tools hebben om hun schoonmaakprocessen te optimaliseren.”

Wat vind je leuk aan werken bij Kärcher en in de schoonmaakbranche?
“Wat ik het leukste aan werken bij Kärcher en in de schoonmaakbranche vind, is de kracht van samenwerking. Het enthousiasme van klanten en het samen bouwen aan oplossingen die echt impact maken is voor mij elke dag weer een bron van energie. Elke keer dat we een uitdaging samen met de klant oplossen en vooruitgang boeken, voel ik dat mijn werk betekenis heeft. Het geeft me zoveel voldoening om echt verschil te maken!”

Waarom ben je lid geworden van FMNextGen?
“Ik ben lid geworden van FMNextGen omdat ik al enige tijd actief ben in de schoonmaakbranche en het belangrijk vind om een sterk netwerk op te bouwen. Door samen te werken met andere jonge professionals kan ik niet alleen leren van hun ervaringen, maar ook mijn eigen kennis en ideeën delen. Het netwerk biedt echt de kans om van elkaar te leren en samen de toekomst van de schoonmaakbranche te vormen.”

Wat wil je samen met andere jongeren in de branche initiëren?
“Een persoonlijk doel dat ik heb, is om samen met andere jongeren meer aandacht te geven aan de schoonmaakbranche, vooral voor diegenen die deze sector nog niet kennen. De schoonmaakbranche biedt zoveel kansen en het is belangrijk om jonge mensen te laten zien wat er allemaal mogelijk is.
Door elkaar te ondersteunen en te inspireren, kunnen we samen een positieve verandering teweegbrengen en de branche verder laten groeien.”

Ook lid worden van FMNextGen?
Ben jij ook tussen de 20-40 jaar en wil je lid worden van jongerenplatform FMNextGen? Lees hier meer info en meld je aan via [email protected]l.

FMNextGen wordt mede mogelijk gemaakt door Nocore, Interclean en Ul-Team

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 juni 2025

Overname activiteiten Willems Schoonmaakdiensten door CSU

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten over van Willems Schoonmaakdiensten uit Wormer, waar 93 medewerkers werkzaam zijn. Met deze overname bundelen twee familiebedrijven hun krachten. De overname sluit goed aan...

27 oktober 2025

Geen sprake van arbeidsuitbuiting bij Amsterdamse sportschool Saints & Stars

Volgens het Openbaar Ministerie is er geen sprake van arbeidsuitbuiting bij de Amsterdamse sportschoolketen Saints & Stars. Dat concludeert het OM na de beoordeling van elf aangiftes van schoonmakers...

19 mei 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Het blijft gevaarlijk”

Ramen wassen is nooit helemaal zonder risico geweest. We zitten nu in een tijd waarin het waarschijnlijk het veiligst uitgeoefend kan worden. En of dat nou altijd zo leuk...

20 oktober 2025

“We doen het op de Spectro-manier graag net even anders.” Laurens Metternich over jong ondernemen, lef en leren in de praktijk

Op dinsdag 2 december is jongerenplatform FMNextGen te gast bij Spectro in Oss: het familiebedrijf dat nu wordt geleid door broers en zus Laurens, Alissa en Quintus Metternich. Drie...

05 juni 2023

Belinda Dekkers (UL-Team): “We zijn allemaal een radartje in het grotere geheel”

Jongeren zijn hard nodig voor bedrijven, maar in de praktijk blijkt het nog niet makkelijk om ze aan te trekken en te behouden. Belinda Dekkers, mededirecteur van opleidings- en...

06 oktober 2025

Koningin Máxima brengt werkbezoek aan ADG over pensioencommunicatie

Dinsdagmiddag 14 oktober verwelkomt ADG Hare Majesteit Koningin Máxima voor een werkbezoek aan haar familiebedrijf in Houten. Tijdens het bezoek delen meerdere werkgevers hun ervaringen met het bieden van...

21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en...

09 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze...

28 oktober 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Wie A zegt, moet ook B zeggen… en C, en D…”

"Twaalf jaar geleden stond ik hoog op mijn ladder, naast mijn tweedehands busje in de binnenstad van Hoogeveen. Een ladder die overigens meer kostte dan het busje zelf. Een...

10 februari 2025

MKB-Nederland: Ondernemers zien ondernemingsklimaat maar niet verbeteren

Ondernemers zijn onverminderd negatief over het Nederlandse ondernemingsklimaat. Zo meldt MKB-Nederland. Een ruime meerderheid (67%) vindt dat dat de afgelopen 5 jaar is verslechterd en meer dan de helft...