17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders. We liepen door onder meer een lege hal 1, op een dag ´in between´, waar de eerste opbouwactiviteiten voor een nieuw event werden uitgevoerd. 32 young professionals van FMNEXTGEN kregen een facilitair kijkje achter de schermen van de RAI.

Voorbereidingen, opbouw, schoonmaak, eventorganisatie, afvalverwerking, afbouw en schoonmaak. De dagelijkse praktijk van eventorganisatie RAI Amsterdam. De mensen achter de RAI werken hierin nauw samen met schoonmaakdienstverlener CSU. Samen ontvingen zij op 13 april een groep leden van jongerenplatform FMNextGen. Om hen te laten zien wat er allemaal bij events komt kijken, een complexe operatie, vanwege uitdagingen in tijd (een keiharde deadline voor een volgend event), regelgeving (bijvoorbeeld rondom het scheiden van afvalstromen) en andere beperkingen op bijvoorbeeld geluidsoverlast (vanwege de ligging in de stad mag er in de avond- en nachturen zeer beperkt geluid gemaakt worden) en het gebrek aan stroom in de hallen. En hoe duurzaamheid hierbij op de kaart staat.

De aftrap van het event
Robert Stelling, één van de aanjagers van FMNextGen, heette de 32 aanwezige young professionals welkom op zijn ´werkplek´. Als directeur van Interclean is hij eigen met de activiteiten in RAI Amsterdam. Voor de presentatie had hij collega Kasper van der Kolk betrokken. Kasper nam als leveranciersmanager van de RAI de jongeren mee in procesoptimalisatie, de volle beurskalender, innovaties, slimme gebouwen, duurzaamheid, afvalverwerking en schoonmaak van de in totaal 116.000 m2 beurs- en ontvangstruimtes. En dat is nog exclusief de kantoren en backstage. Daarbij is er parkeerruimte voor meer dan 4000 auto’s bij de RAI zelf, de plek waar de bezoekerservaring begint. Rai stimuleert overigens bezoekers om met het OV te komen. Het station is dichtbij en reizen met reductie is mogelijk.
Chahira Keijzer, districtsmanager CSU, vulde Kasper op het gebied van schoonmaak en afval aan met details waar je als buitenstaander van een grote eventorganisatie niet dagelijks bij stilstaat. De kantoren en support offices hebben een standaard setting voor schoonmaak. De beurzen niet, ’dit is continu pieken’ in werk en aantal mensen. Chahira staat er dan gelukkig niet alleen voor, haar team van leidinggevenden en schoonmakers weten iedere keer weer de klus te klaren.

Duurzame rondleiding
Na de presentatie was er de rondleiding door een bijna lege hal 1, een in 1961 gebouwde beurshal, die zoals Kasper vertelde, ‘duurzaam is doordat deze er nu nog staat’. Deze hal kent bijvoorbeeld een grote uitdaging op het gebied van verwarmen. Mogelijke opties voor verduurzaming zijn onderwerp van gesprek.
Buiten werd een blik op afvalverwerking gegund. Voor het afvalmanagement geldt bij de RAI: de vervuiler betaalt, zoveel mogelijk scheiden, 13 verschillende monostromen, co2 rapportage en duurzaamheidsrapportage richting exposanten en organisaties
Mooi om te noemen is de afname van het afval door de jaren heen. In 2018 was er 5154 ton afval, in 2022 1959 ton, dit kwam grotendeels door minder hergebruik van bijvoorbeeld hout en tapijt. Een ander voorbeeld is de lokale betrokkenheid. De catering wordt namelijk bij partijen uit de regio betrokken

Blik op de toekomst van FMNextGen
Na de rondleiding gingen mede-kartrekkers van het eerste uur, Laurens Metternich en Jay Smit, in op het ontstaan, de evolutie en de nabije toekomst van FMNextGen. Samen een netwerk vormen voor de aankomende generatie in de schoonmaak-/FM-branche. Waarbij we bijdragen aan de ontwikkeling van de leden, de bedrijven, de branche én de maatschappij. Kortom, een boost geven door elkaar te ontmoeten, te netwerken, te verbinden en te informeren. Met events die garant staan voor inspiratie en fun.
Er zullen twee kwalitatief goede events per jaar worden georganiseerd. Eén op een unieke locatie, zoals nu bij RAI, en één op een unieke locatie mét bijzondere spreker.
Het bezoeken van deze events zal niet meer gratis zijn. Een bedrijfslidmaatschap wordt ingevoerd om kwalitatief goede evenementen te kunnen organiseren en om nog meer commitment te realiseren. Toegevoegde waarde voor nog meer waardevolle events.

 

 

 

 

 

 

 

Napraat
Als afsluiting van het event mocht een gezellige borrel niet ontbreken. Met een bedankje aan de sprekers en organisatoren, nieuwe kennis, een lach en een goed gevulde goodybag vertrokken de deelnemers huiswaarts.

 

Over FMNextGen
Ben jij ook een young professional (tot 40 jaar) in de schoonmaak-/FM-branche? Wil jij gelijkgestemden ontmoeten en spreken? Word dan lid van jongerenplatform FM Next Generation. Meld je hier aan.
Supporters van FMNextGen zijn: Interclean, Nocore, Innovi, Total Cleaning Products en UL-Team.

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 november 2025

Schoonmaker van het Jaar 2025, Jolanda Reedijk, luncht met Koninklijk Paar

Zijne Majesteit de Koning en Hare Majesteit Koningin Máxima hebben dinsdag 4 november in Paleis Noordeinde een lunch aangeboden aan Nederlanders die zich hebben onderscheiden door een bijzondere prestatie....

22 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben hart voor de Zorg (2)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...

21 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU winnaar Corporate Fashion Award

CSU heeft de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties gewonnen. De bekroonde collectie is voor 100% gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van...

02 november 2023

Makita: “De Schoonmaak Vakdagen zorgen voor meer naamsbekendheid”

Het is bijna zover. Op 14 & 15 november vinden de Schoonmaakvakdagen voor de vijfde keer plaats. Een jubileumeditie. Exposanten vertellen in een serie over hun deelname aan deze...

22 juli 2025

Gemiddeld verzuimpercentage in mei 2025 op 7,7%

De Marktmonitor van Schoonmakend Nederland geeft inzicht in de omzet- en ziekteverzuimontwikkeling in de schoonmaaksector. Dankzij deze MarktMonitor op schoonmaakinbeeld.nl zijn er representatieve cijfers over omzetontwikkeling en verzuim in...

17 oktober 2021

De glimlach van een (ziek) kind

De glazenwassers van Rietbroek glas en gevelonderhoud uit Rijswijk zetten zich niet alleen in om de ramen van het Ikazia ziekenhuis te reinigen, zij toveren met hun spider- en...

03 april 2023

De beursvloer bulkt van de deskundigen

Honderden deskundigen staan straks op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, 7-9 juni in Jaarbeurs Utrecht, klaar om hun kennis met de bezoekers te delen en met hun deskundige mening...

30 oktober 2023

NOVON nodigt jongeren uit voor bezoek aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Op  woensdag 1 november 2023 neemt NOVON deel aan het Open Bedrijvenfestival in Zwolle. Een optie voor jongeren die een uitdaging zoeken als stagiair of voor een nieuwe, eerste,...

07 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie...

27 december 2018

Codecommissie reikt Europese Commissie in Petten gele kaart uit

De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf reikt een gele kaart uit aan de Europese Commissie, Joint Research Centre, Directoraat Resources te Petten. Aanleiding is het gunningscriterium laagste...