17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders. We liepen door onder meer een lege hal 1, op een dag ´in between´, waar de eerste opbouwactiviteiten voor een nieuw event werden uitgevoerd. 32 young professionals van FMNEXTGEN kregen een facilitair kijkje achter de schermen van de RAI.

Voorbereidingen, opbouw, schoonmaak, eventorganisatie, afvalverwerking, afbouw en schoonmaak. De dagelijkse praktijk van eventorganisatie RAI Amsterdam. De mensen achter de RAI werken hierin nauw samen met schoonmaakdienstverlener CSU. Samen ontvingen zij op 13 april een groep leden van jongerenplatform FMNextGen. Om hen te laten zien wat er allemaal bij events komt kijken, een complexe operatie, vanwege uitdagingen in tijd (een keiharde deadline voor een volgend event), regelgeving (bijvoorbeeld rondom het scheiden van afvalstromen) en andere beperkingen op bijvoorbeeld geluidsoverlast (vanwege de ligging in de stad mag er in de avond- en nachturen zeer beperkt geluid gemaakt worden) en het gebrek aan stroom in de hallen. En hoe duurzaamheid hierbij op de kaart staat.

De aftrap van het event
Robert Stelling, één van de aanjagers van FMNextGen, heette de 32 aanwezige young professionals welkom op zijn ´werkplek´. Als directeur van Interclean is hij eigen met de activiteiten in RAI Amsterdam. Voor de presentatie had hij collega Kasper van der Kolk betrokken. Kasper nam als leveranciersmanager van de RAI de jongeren mee in procesoptimalisatie, de volle beurskalender, innovaties, slimme gebouwen, duurzaamheid, afvalverwerking en schoonmaak van de in totaal 116.000 m2 beurs- en ontvangstruimtes. En dat is nog exclusief de kantoren en backstage. Daarbij is er parkeerruimte voor meer dan 4000 auto’s bij de RAI zelf, de plek waar de bezoekerservaring begint. Rai stimuleert overigens bezoekers om met het OV te komen. Het station is dichtbij en reizen met reductie is mogelijk.
Chahira Keijzer, districtsmanager CSU, vulde Kasper op het gebied van schoonmaak en afval aan met details waar je als buitenstaander van een grote eventorganisatie niet dagelijks bij stilstaat. De kantoren en support offices hebben een standaard setting voor schoonmaak. De beurzen niet, ’dit is continu pieken’ in werk en aantal mensen. Chahira staat er dan gelukkig niet alleen voor, haar team van leidinggevenden en schoonmakers weten iedere keer weer de klus te klaren.

Duurzame rondleiding
Na de presentatie was er de rondleiding door een bijna lege hal 1, een in 1961 gebouwde beurshal, die zoals Kasper vertelde, ‘duurzaam is doordat deze er nu nog staat’. Deze hal kent bijvoorbeeld een grote uitdaging op het gebied van verwarmen. Mogelijke opties voor verduurzaming zijn onderwerp van gesprek.
Buiten werd een blik op afvalverwerking gegund. Voor het afvalmanagement geldt bij de RAI: de vervuiler betaalt, zoveel mogelijk scheiden, 13 verschillende monostromen, co2 rapportage en duurzaamheidsrapportage richting exposanten en organisaties
Mooi om te noemen is de afname van het afval door de jaren heen. In 2018 was er 5154 ton afval, in 2022 1959 ton, dit kwam grotendeels door minder hergebruik van bijvoorbeeld hout en tapijt. Een ander voorbeeld is de lokale betrokkenheid. De catering wordt namelijk bij partijen uit de regio betrokken

Blik op de toekomst van FMNextGen
Na de rondleiding gingen mede-kartrekkers van het eerste uur, Laurens Metternich en Jay Smit, in op het ontstaan, de evolutie en de nabije toekomst van FMNextGen. Samen een netwerk vormen voor de aankomende generatie in de schoonmaak-/FM-branche. Waarbij we bijdragen aan de ontwikkeling van de leden, de bedrijven, de branche én de maatschappij. Kortom, een boost geven door elkaar te ontmoeten, te netwerken, te verbinden en te informeren. Met events die garant staan voor inspiratie en fun.
Er zullen twee kwalitatief goede events per jaar worden georganiseerd. Eén op een unieke locatie, zoals nu bij RAI, en één op een unieke locatie mét bijzondere spreker.
Het bezoeken van deze events zal niet meer gratis zijn. Een bedrijfslidmaatschap wordt ingevoerd om kwalitatief goede evenementen te kunnen organiseren en om nog meer commitment te realiseren. Toegevoegde waarde voor nog meer waardevolle events.

 

 

 

 

 

 

 

Napraat
Als afsluiting van het event mocht een gezellige borrel niet ontbreken. Met een bedankje aan de sprekers en organisatoren, nieuwe kennis, een lach en een goed gevulde goodybag vertrokken de deelnemers huiswaarts.

 

Over FMNextGen
Ben jij ook een young professional (tot 40 jaar) in de schoonmaak-/FM-branche? Wil jij gelijkgestemden ontmoeten en spreken? Word dan lid van jongerenplatform FM Next Generation. Meld je hier aan.
Supporters van FMNextGen zijn: Interclean, Nocore, Innovi, Total Cleaning Products en UL-Team.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 december 2025

Gezien in de media: Schoonmaker stoft spiegel in museum af, maar vernielt zo het kunstwerk

Het AD vertelt het verhaal van een ijverige schoonmaker die in een museum in Taiwan onbedoeld een kunstwerk heeft vernield. Het kunstwerk was een stoffige spiegel en hij dacht...

18 juni 2025

Gezien in de media: Coline Cleans maakt schoon met liefde en zonder oordeel

Jacoline Collee (30) uit Gorinchem, bekend als Coline Cleans, maakt gratis extreem vervuilde woningen schoon van mensen met mentale problemen. Wat begon als vrijwilligerswerk naast haar baan in de...

12 december 2024

Hogere bijdragen in opleidingskosten in 2025

RAS meldt goed nieuws voor werkgevers in de schoonmaaksector: per 1 januari 2025 worden de bijdragen in opleidingskosten verhoogd. Met als doel het stimuleren van het opleiden van medewerkers...

05 augustus 2025

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Gun ruimte voor kwaliteit -neem tijd tussen Nota van Inlichtingen en gunning

Rust is kwaliteit, haast is risico. Als voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak zie ik dagelijks hoe de principes van samenwerking, respect en vakmanschap hun weg moeten vinden...

14 februari 2020

Schoonmaakjournaal contentkalender met events en thema’s

Customer Journey, Werkgeluk, Marktbalans, Toekomst schoonmaak, Arbeidsmarkt, Ziekteverzuim, New vision of cleaning en natuurlijk de vertrouwde themaseries Familiebedrijven en Zomergasten met ditmaal het podium voor start-ups. 2020 gaat veel...

05 december 2022

Gezonde contracten nu en in de toekomst

De krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan grondstoffen hebben effect op kwaliteit en kosten. Duidelijk is dat er veel ontwikkelingen in een versnelling zijn gekomen. Wat is...

14 november 2019

CSU en 400 relaties stappen in de wondere wereld van hospitality en ontrafelen geheimen

“Heeft de wondere wereld van Hospitality nog geheimen voor u?” Mooie prikkelende uitnodiging voor het 6e CSU Hospitality Congres op 14 november in het theater van de belevingsrijke Efteling. Een...

10 april 2020

4 waardevolle momenten: fijne Paasdagen!

Natuurlijk, de maatregelen en adviezen voor#blijfthuis kunnen heel vervelend zijn. Zeker als het gemis van en de zorg over familie en vrienden groot is en het voorjaar lonkt. Om...

12 juni 2019

Sander Haas over 10 jaar Asito Schoonmaakkracht van het Jaar: “De trots giert eruit”

“Het blijft een feest: de verkiezing van Asito Schoonmaakkracht van het Jaar. Als er één evenement is waar de trots aan alle kanten vanaf spat, dan is dit het...

04 september 2025

Na Markthal volgt ook ONE HUNDRED restrooms eerste locatie bij treinstation in Zweden

Jernhusen en ONE HUNDRED restrooms slaan de handen ineen om de nieuwe standaard voor toiletten op treinstations in Zweden te zetten. De eerste locatie werd op 2 september 2025...