FM Next Generation zet eerste stap naar nieuwe schoonmaaksector
Waar liggen de kansen voor jou, de jonge FM-generatie, de bedrijven en de schoonmaakbranche: nu, morgen en #thedayaftertomorrow? Twintig jonge professionals deden gisteren de aftrap voor het platform FM Next Generation, een initiatief van Schoonmaakjournaal om trots en toekomst, kennis en kennissen, informatie en inspiratie te delen. Waarom? Om de branche aan te kunnen laten haken bij de nieuwe economie. Het ‘speelveld’ voor de aftrap was het trainingscentrum van de internationaal succesvolle start-up en innovator van reinigingsmachines Excentr.
Behoeftepeiling, marktontwikkelingen, waardecreatie, enthousiasme, briljantjes van buiten de branche: de marktmakers voor morgen gooiden vele balletjes voor het doel van het FM Next Generation-platform op. “Eigenlijk zijn het de marktmakers van vandaag, want alle #FMNextGen-deelnemers hebben al een leidinggevende functie. Sommigen zijn een eigen bedrijf gestart, sommigen zijn de tweede generatie en hebben het bedrijf van hun ouders overgenomen”, licht Esther van der Lelie van de redactie van Schoonmaakjournaal toe. Zij kent de meesten persoonlijk, want voor de serie Zomergasten interviewde Esther deze zomer tien jonge professionals tot 35 jaar. Op dinsdag 5 september verschijnt de laatste inspiring story op de website, LinkedIn en Facebook-pagina van Schoonmaakjournaal.
Oude economie, nieuwe economie
De kick-off op 28 augustus bij Excentr in Oirschot was er een van aftasten, signaleren, suggereren, initiëren en afstemmen. Dat schoonmaak ‘hot’ moet worden en dat het platform FM Next Generation een groot belang dient om trends als arbeidskrapte het hoofd te kunnen bieden en het imago van de schoonmaaksector sexy te maken, onderstreepte de groep. Maar ook duurzaamheid op de kaart zetten, kennis en kennissen delen, energie en enthousiasme, uitdagingen en uitspattingen. Kortom, #FMNextGen zet de stap van de oude, vertrouwde naar de nieuwe en vernieuwende economie.
“Natuurlijk denken wij vanuit de redactie in publicaties, als blogs en vlogs. Maar we denken ook aan generatietafels om met verschillende leeftijdsgroepen over thema’s, trends en toekomst te discussiëren. En we willen ook graag in contact komen met toekomstige talenten en interviews met influencers genereren”, legt de aanjager van het FM Next Generation-platform Esther uit. “Maar eerst gaan we bouwen aan het platform en een fundament neerzetten. Daarvoor hebben we de eerste werkgroep Organisatie opgericht, die de structuur en kaders gaat bepalen, met Dirk Roelofsen van Hijman, Jay Smit van Greenspeed, Martijn Korbee van Numatic en Kimberley Roersma van Mother Nature Cleans.”
Oproep
Esther doet tot slot nog een oproep: “Twintig vakprofessionals bij de kick-off is natuurlijk fantastisch. Zo ook de diversiteit in bedrijven: start-ups, innovators, leveranciers, producenten en schoonmaakbedrijven. Voor die laatste groep doen we graag een oproep om zich net als Asito, Breedweer, Frisse Kater, Hago, ICS Groep, Novon en Polygon Group, ook bij FM Next Generation aan te sluiten. Want hoe je het ook went of keert: ons platform draait om #thedayaftertomorrow voor de branche en dus om de toekomst van de schoonmaker.”
Meedenken, meedoen? Mail Esther van der Lelie via [email protected].
Informatie? Inspiratie? Kijk op het webdossier FM Next Generation op Schoonmaakjournaal.nl.